Salih özür dileyerek meraklı arkadaşlar için yardımcı olacak bilgi paylaşmak istedim.. Hesaplayın arkadaşlar.. Kolay gelsin..
Hız = Tekerlek yuvarlanma dairesi x tekerleğe aktarılan devir x 60
Tekerlek yuvarlanma dairesi = [(inch türünden jant çapı*25,4)+(lastik genişliği*yanak yüksekliği/10*2)]*Pi sayısı
Tekerleğe aktarılan devir = (Motor devri(rpm)/son dişli oranı/hangi vitesdeysek o dişlinin oranı/1000)
Görüldüğü gibi hızımızı bulmak için tekerlek yuvarlanma dairesi ve tekerleğe aktarılan devri bulmamıza ihtiyaç var. Örnek olarak kendi aracımı anlatmak istiyorum. Aracımın 15 jant ve lastiklerimin ebadıda 195/65/15. Şanzıman oranları ise:
1-3.63
2-1.863
3-1.321
4-0.966
5-0.794
geri-3
Son Dişli-4.066
Şimdi tekerlek yuvarlanma dairesini ve tekerleğe aktarılan devri hız formülünde yerine koyup 3000 devir için hızımızı bulalım:
Tekerlek yuvarlanma dairesi = [(15*25,4)+(195*0,60*2)]*3,14=1931mm=1,931mt
1. viteste >> 1.931 x (3000/4.066/3.63/1000) x 60 = 23.54 km/h
2. viteste >> 1.931 x (3000/4.066/1.863/1000) x 60 = 45.88 km/h
3. viteste >> 1.931 x (3000/4.066/1.321/1000) x 60 = 64.71 km/h
4. viteste >> 1.931 x (3000/4.066/0.966/1000) x 60 = 88.49 km/h
5. viteste >> 1.931 x (3000/4.066/0.794/1000) x 60 = 107.66 km/h
geri vites >> 1.931 x (6000/4.06/3/1000) x 60 = 21.05 km/h
Eğer aracınızın şanzıman oranlarını biliyorsanız istediğiniz devir ve vitesde hızınızın ne olacağını bulabilirsiniz.
Görüldüğü gibi dişli oranları ile oynanarak aracımız daha çabuk ivmelenebilen bir araç yada daha tasarruflu bir araç olabiliyor. Tabi bu seçimleri bizim adımıza aracımızı tasarlayan mühendisler yapıyor.
Edit : Konu kilitlenmiştir tekrar..