Peugeot Türkiye Forumları
Pejo.Com.TR Peugeot Yedek Parça
www.pejo.com.tr
Anasayfa Anasayfa >PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU >Modifiye ve Tuning Bilgileri
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - SUPAPLAR VE SUPAP MEKANİZMASI
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

SUPAPLAR VE SUPAP MEKANİZMASI

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
Çevrimdışı Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: SUPAPLAR VE SUPAP MEKANİZMASI
    Gönderim Zamanı: 26 Kasım 2008 Saat 20:35

 

Görevleri:

Dört zamanlı içten yanmalı benzin motorlarında, emme zamanında, açılan bir delikten hava yakıt karışımı silindire dolar. Aynı şekilde egzoz zamanında , ikinci bir delikten yanmış gazlar dışarı atılır. Bu deliklere supap portları denir.

Silindire açılan bu delikleri, açıp kapayan ve belli bir süre açık tutan, motor elemanlarına da supap denir. Her silinde pistonun durumuna göre supapları açıp kapayan, supap mekanizması vardır.

Genellikle dört zamanlı otomobil motorlarında, emme supapları, emme zamanında, karbüratörde hazırlanan, hava yakıt karışımları silindirlere alır, egzoz supapları da yanmış egzoz gazlarını dışarı atar.

 

Yapısı ve malzemeleri:

Bu motor tasarımında kullanmış olduğumuz supaplar, bir tabla ve birde supap sapı olmak üzere iki kısımdır.Tablada bulunan açılandırılmış supap oturma yüzeyi aynı açıyla taşlanan supap yuvasına oturarak, silindire sızdırmazlık sağlar.Supap tablası genellikle düz, bazen dış bükey veya iç bükey olarak yapılır.Bizim kullandığımız supap tablası ise düz supap tablasıdır.

Supap tablası, tabla et kalınlığı denilen silindirik bir kısımla beraber, 300 veya 450 açılandırılmıştır.Biz bu oturma yüzey açısını 450 olarak aldık.450 almamızın sebebi egzoz gazlarının çabuk dışarı atılmasını sağlamaktır.

Supaplar motorlarda çok güç şartların altında çalışan parçalardan birisidir.Özellikle egzoz supapları basınç altında devamlı kızgın sıcaklıkta çalışırlar. Bütün güç şartlara rağmen supaplar, eğilip, bozulmadan ve yanmadan görevlerine devam etmeleri gerekir.Bu nedenle egzoz supapları kırılmaya, korozyona, eğilmeye ve hızlı aşınmaya dayanıklı, içinde yüksek oranda krom, nikel, silikon ve diğer bazı katıkların bulunduğu çelik alaşımlardan veya stellit denilen yüksek ısıya dayanıklı, özel çelik alaşımlardan yapılır.Emme supapları egzoz supaplarına nazaran ısı yönünden daha uygun şartlarda çalıştığı için, bunların yanma korozyon ve aşınma olasılığı daha az olduğundan, stellite göre daha ucuz olan krom nikel, çelik alaşımlardan yapılır.Bazı motorlarda her iki supapta aynı malzemeden yapılır.

 

 

 

 

SUPAP YAYLARI

Görevi:

Supap yayları kam mili vasıtasıyla açılan supapları kapatır. Bununla beraber supap iticilerinin, supap saplarının itici çubukları ve külbütör manivelalarının, kam hareketini izlemesini sağlar.

 

Yapısı ve malzemeleri:

Supap yayları değişik motor devirlerinde çok yüksek ısı karşısında basınçlarını koruyabilecek şekilde yüksek özellikleri bulunan, yay çeliklerinden helezon şeklinde sarılarak yapılır.Motorun çalışması sırasında, su buharı ve zararlı yanma artıklarından etkilenmeden görevlerini sürdürebilmesi için, üzerine özel boyalar ve vernik sürülür.Bazı motorlarda ise yaylar nikelaj veya kromaj yapılarak pas ve korozyona karşı korunmaları sağlanmıştır.

 

SUPAPLAR VE YAY HESAPLARI

Silindire daha çok dolgu alınabilmesi için emme supabının egzoz supabından daha büyük olması gerekir.Yanma odası konstrüksiyonuna göre supap kafası çapı değişir.Egzoz supabının çapı genelde emme supabının çapından daha küçük yapılır. Bunun nedeni iyi bir silindir dolumu büyük bir emme supabıyla mümkündür.

Hesaplamalarda kullanılan semboller

degzoz:

Egzoz supabının çapı

demme:

Emme supabının çapı

ds:

Supap sapının çapı

hmax:

Supap stroku (kaldırma mesafesi)

L:

Supap boyu

Wm:

Ortalama gaz hızı

σ:

Supap oturma açısı

dv:

Supap tabla çapı

hv:

Supap kursu yarısı

G:

Supap mekanizmasının ağırlığı

 

Paralel yerleştirilmiş supaplar için çap değerleri aşağıdaki gibi seçilir(d):

- Supaplar eşit büyüklükte degzoz= 0, 4D

- Supaplar farklı büyüklükte demme=0, 45D, degzoz=0, 35D

D= Silindir çapı

 

Supap sapı çapı ise (ds)

- Devir sayısı yüksek motorlarda ds, (0, 25-0, 35)d olarak alınır.

- Devir sayısı düşük motorlarda, ds, (0, 15-0, 25)d olarak alınır.

 

Önceki gruptan alınan değerlere göre;

D: Silindir çapı: 77, 65mm

Cm: Ortalama piston hızı: 13, 968m/sn

n: Motor devri: 3750d/d

 

Supaplar farklı büyüklükte demme =0, 45D, degzoz=0, 35D

demme=0, 45x77, 65=34, 94mm

degzoz=0, 35x77, 65=27, 17mm

Supap sapının çapları, ds (0, 15-0, 25)d

ds (emme)=(emme supap sapının çapı)=0, 20x34, 94=6, 988mm

ds(egzoz)=(egzoz supap sapının çapı)=0, 25x27, 17=6, 7925mm

di yaklaşık olarak d alınırsa

hmax= Supap stroku(kaldırma mesafesi)=d/4

hmax=34, 94/4=8, 735mm

Supabın ölçüleri belirlendikten sonra supap oturma yüzeyindeki ortalama gaz hızının (wm) doğru olup olmadığı kontrol edilir. Wm aşağıdaki formül yardımı ile bulunur.

Wm =cm D². 4d hmax cosσ

Cm =Ortalama piston hızı(m/sn)=13, 968 değeri önceden verilmiştir.

Supaplarda: Wm yaklaşık olarak 60-120m/sn geçmemelidir.

σ =supap oturma açısı 45˚ alınır. Bu açının 30˚ ye düşmesi, akış oranında iyileşmeye neden olur. Emme supabı açısından silindirin doldurulmasında, hiçbir değişiklik olmaz, fakat egzoz supabı açısından dolgunun daha çabuk çıkışını sağlar.

Wm = 13, 968.(0, 07765)² = 100, 67m/sn

4.0, 034.0, 0087.0, 707

 

Supap boyuna L dersek (3, 5-5)d arasında bir değer alınır.

L=3, 5x34, 83=121, 9mm’dir.

 

SUPAP YAYLARININ HESABI

Azami yay kuvveti supapların açılıp kapanması esnasında meydana gelen ivmeye göre hesaplanır.

 

Azami yay kuvveti

Pmax=1, 2.m. bmax

m=Hareket eden supap mekanizması kitlesidir.(kg sn² /m)

m=G/9, 81

G=Supap mekanizmasının ağırlığı (kg)

bmax=Azami yay ivmesi

bmax=hv/t ²

hv=Supap kursu yarısı

t= Supabın açık kalma zamanı (sn)

 

Asgari yay kuvveti Pmin=п.dv2.0, 7 / 4

dv=Supap tabla çapı (cm)

Verilen değerlere göre;

n=3750d/d

h=8, 735mm

hv=Supap kursunun yarısı =4, 35mm

dv=30mm

G=0, 800kg

Supap 117, 5˚ açık kalırsa t =0, 0052sn bulunur.

b= hv/t ² = 0, 00435m/0, 0052² b=161, 1m/sn ²

Pmax =1, 2.m. bmax =1, 2.0, 800.161, 1 / 9, 81 = 15, 76 kg,

Pmin = п.dv².0, 7 / 4= п.3². 0, 7 / 4 = 4, 95 kg

Pmax bilinirse yayın hesabı şu formülere göre hesaplanır.

d = Yay tel çapı

D = Yay çapı

r = D / 2

б = Burulma gerilmesi (3500-4000kg/cm²)

d=(16.Pmax.r/3, 14. б )^1/3

d =0, 32cm standart çap olarak 4mm alınır.

f0= Yayın azami kısalması.

fmin= Supap kapalıyken yay kısalması.

fmax= Supap azami açıkken yayın kısalma miktarı

fmax / fmin=Pmax / Pmin

fmax==Pmax / Pmin(hv / Pmax / Pmin – 1)

fmin= fmax - hv

fmax=15, 76/4, 95 (4, 35 / 2, 18)

fmin= 6, 35-4, 35

fmax=6, 35mm

fmin= 2mm

Birde sargı adetini tayin etmek lazımdır.Sargı adeti iyi seçilmezse yay sıkışmış durumda iken sargılar birbirine temas etmesin.

Sargı adetine i dersek şu formülle hesaplanır;

i= fmax . d^4 .G/64.r³.Pmax

G=750000-800000kg/cm²

i=0, 635.(0, 4) ^4 .800000/64.(1, 4)³.15, 76

i=4, 69 sarım sayısı 5 adet alınılır.

 

Dsarım=D-d=30-4=26mm bulunur.(sarım çapı)

Yay katılık katsayısı(k):Pmax-Pmin/8, 735=15, 76-4, 95/8, 735=1, 24kg/mm.

Yay indeksi(c )=Dsarım/d = 26/4=6, 5

Katılaşmış boy = (i +1).d = (5+1)4= 24mm

Max. Boy değişimi x=Pmax/k=15, 76/1, 24=12, 70mm.

 

 

KAM MİLİ

GÖREVİ VE YAPISI:

Kam mili supapları dört zaman çevrimine göre, zamanında açan, piston kursu boyunca açık tutan ve yaylar yardımıyla kapatan, setli bir mildir.

Kam mili bu esas görevinden başka, üzerinde bulunan bir helis dişli yardımıyla distribütör ve yağ pompasını çalıştırır. Ayrıca bir özel kam vasıtasıyla da, benzin otomatiğini çalıştırır.

Genellikle L ve I tipi motorlarda kam mili üst karterdeki kam mili yataklarına, krank miline paralel olarak takılır. Bazı I tipi motorlarda kam milleri, silindir kapağı üzerinde bulunan, yataklar üzerine yerleştirilir ki, bu motorlara üstten kam milli motorlar denir.

T tipi motorlarda ise, üst karterin iki tarafına yerleştirilen, çift kam mili vardır. Bunlardan birisi eksoz supaplarına, diğeri ise emme supaplarına hareket verir.

V tipi motorlarda kam mili v’nin ortasına ve krank miline paralel olarak yerleştirilir.

Kam mili yatakları sırt kısmı çelik, yatak yüzü yumuşak ince metalden yapılmış boru tipi yataklardır. Yatakların yuvasına hafif sıkı geçerek dönmesini önlemek için bir tarafından kesilerek, uçlar çok hafif ayrılmıştır. Yerine özel malafalarla takılan yatakta, bu kesik uç yaylanıp kapanarak yatağın yuvasına sıkı oturmasını sağlar.

Kam milleri, krank mili ile birlikte motorda dört zamanı düzenler. Kam mili hareketini, krank milinden, helis dişli veya zincirle alır. Bu elamanlara zaman dişlileri yada zaman zinciri denir. Dört zamanda krank mili, iki defa(720) dönünce, kam mili bir defa(360) döner. Bu nedenle, kam mili dişlisindeki diş sayısı, krank mili dişlisindeki diş sayısının iki katıdır.

Dört zamanın düzenli bir şekilde olabilmesi için, zaman dişlilerine ve zincir dişlilerine, zaman ayar işaretleri vurulmuştur. Motor toplanırken bu işaretler mutlaka karşı karşıya getirilerek takılır.

Üstten kam milli motorlarda krank milinden, kam miline hareket iletmek için, neopramdan yapılmış uzun hareket iletme kayışları kullanılır. Üstten kam milli motorlarda, kam mili veya silindir kapağı sökülürken, motorun zaman ayarının bozulmaması için, özel önlemlerle zincirin gergin tutulması gerekir.

Kam milleri yüksek kaliteli çelik alaşımlardan dövülerek veya dökülerek tek parça halinde yapılır. Malzeme sertleştirilmeden, kam mili muyluları ve kamlar özel tornalarda işlenerek, kabaca ölçüsüne getirilir. Bu işlemden sonra, kam mili ısı işlemlerine tabi tutularak, muylu ve kam yüzeyleri sertleştirilir. Bundan sonra, özel kam mili taşlama tezgahlarında, muylu ve kam yüzeyleri, hassas olarak taşlanıp standart ölçüsüne getirilir.

Kam millerinde ekseriya, dört kam mili muylusu vardır.bunlardan arka muylu, kamlardan küçük yapılabildiği halde, diğer üç muylu kademeli olarak, hepside kamlardan daha büyük yapılır. Böylece kam milleri üst karterdeki yataklarına kolayca takılıp sökülebilir.

Genellikle kam millerinde, her silindir için, bir emme ve bir de egzoz kamı vardır. Bazı motorlarda, bir emme, bir egzoz kamı karşılıklı iki silindirin supaplarına hareket vermektedir.

Bir kamın kısımlarını inceleyecek olursak;bir kam çıkıntısı, bunun 180 derece karşısı ökçe ve mille kamların, birleştiği kısımlarda da, kam sessizleştirme sahaları vardır. Doldurulmuş bu kısımlar, itici ve supabın sessizce temas ederek yavaş açılmasını ve yavaş yavaş kapanmasını sağlar. Aksi taktirde, supap çabuk açılıp, kapanacak olursa, hem supaplar ses yapar ve hem de parçalar çabuk aşınır.

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Peugeot Türkiye Forumları PEUGEOT TÜRKİYE FORUMLARINDA SON 20 KONU
Peugeot Türkiye Fan Club Gündem      
konu icon Peugeot Yedek Parça
konu icon 206 Radyatör Hava Alma İşlemi son mesaja git 3228 0 Berkan123
konu icon Birden Stop Etme son mesaja git 5946 8 Berkan123
konu icon Genleşme kabında basınç son mesaja git 1255 3 Berkan123
konu icon Hararet Göstergesi son mesaja git 1438 4 Berkan123
konu icon 206 Hararet Sorunu son mesaja git 770 4 Berkan123
konu icon 206 otomatik vites sorunu son mesaja git 2890 11 feyyazbugan
konu icon 206 şakırtı sesi geliyor son mesaja git 1160 4 berkogut
konu icon 1.4 HDi Emme Manifoltu Nasıl Takılır? son mesaja git 1988 4 antipollution
konu icon 307 kendi kendine gaz veriyor. son mesaja git 12978 36 drneuron
konu icon Android Auto Sorunu - Xiaomi 13T Pro son mesaja git 1024 0 chanyilmz
konu icon Fikirlerinize ihtiyacım var son mesaja git 572 0 Mustafa1923
konu icon Peugeot 206 hakkında yardım son mesaja git 539 0 Mustafa1923
konu icon tahin kıvamında soğutma suyu-rektefiye son mesaja git 582 0 claymore
konu icon 206 kalorifer sıcak soguk arkadan ayarı son mesaja git 577 0 heavyburak26
konu icon 2010 3008 1.6 vti sorunlar zinciri son mesaja git 1079 0 cagri_serin
konu icon Tüm arıza göstergeleri aktif son mesaja git 958 0 Volkan 00
konu icon ENG man system faulty - Hatası (Resimli) son mesaja git 16255 16 YKH
konu icon Otomatik Şanzıman Geç Vites Atma Sorunu son mesaja git 5681 10 Stcngnr28
konu icon 206 1.4 8v Subap Ayarı(Resimli) son mesaja git 1999 1 arifbsrn
konu icon Bilgi ekranı son mesaja git 580 0 Erdo
Bizi Takip Edin   

Bu ayki En Aktif 10 Üye 2024 APRIL EN AKTİF 10 ÜYE
Üye Mesaj
Berkan123 7
berkogut 7
KnucklesTR 4
drneuron 3
ppfustasi12 3
Mustafa1923 3
alex33 3
arifbsrn 2
antipollution 2
chanyilmz 2
Bu ayki En Aktif 10 Üye FORUM YETKİLİLERİ
Üye Adı Yetki
GökhaN YÖNETİCİ
sonerkyl MODERATÖR
İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden birisi olan PeugeotTurkey.Com Peugeot Turkey Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. PeugeotTurkey.Com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde PeugeotTurkey.Com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır.
Peugeot Turkey Fan Club © 2008 - 2024
“İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır.“ H.Ş.

Peugeot Forum English