Peugeot Türkiye Forumları
Pejo.Com.TR Peugeot Yedek Parça
www.pejo.com.tr
Anasayfa Anasayfa >PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU >Yararlı Dökümanları
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - subap ayarinin onemi
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

subap ayarinin onemi

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
usta307 Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites


Kayıt Tarihi: 09 Ocak 2016
Konum: konya
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 119
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı usta307 Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: subap ayarinin onemi
    Gönderim Zamanı: 09 Ocak 2016 Saat 00:56

SUBAP AYARI VE ÖNEMİ
SUBAP AYARI NASIL YAPILIR,NEDEN YAPILMASI GEREKİR;
Emme ve egzoz supaplarının yuvalarına tam oturduğunda, supap sapı ile supaba hareket veren parça arasına, belirli boşluk verilme işlemine supap ayarı denir.
Gereği ve Önemi:
Motor ısındıkça bütün diğer parçalar gibi, supap sistemindeki parçalar da ısınırlar. Isınan parçalarda meydana gelen boy uzaması, supapların açık kalmasına sebep olur.Yuvasına tam oturamayan supap. soğuyamaz ve yanar.


Çünkü supaplar, üzerindeki sıcaklığın % 75'ini yuvasına oturduğunda yuvaya vererek, % 25' ini de supap sapından supap kılavuzuna vererek soğurlar.Ayrıca yuvasına oturamayan supap, kompresyon kaçıracağı için motor gücünün düşmesine de sebep olur.
Verilen boşluk miktarı fazla olursa, supapların hem açılması zaman olarak gecikir ve hem de yeterince açılamaz. Bu durumda yeterli karışım silindir içine alınamadığı için motor gücü düşer ve yakıt sarfiyatının artmasına sebep olur.
Ayrıca, supap sistemindeki parçaların darbeli çalışmasına ve aşırı supap sesinin oluşmasına yol açar.
Supapların her zaman rahatça çalışabilmesi için, supap sapı ile supaba hareket veren parça arasına genleşme payı verilir.Motor çalışma ısısına ulaştığı zaman bu boşluk parçaların genleşmesiyle kapanır. Bu milimetrik boşluğa ayar yapma işine subap ayarı denir.Subap ayar değerleri her araç için farklılık gösterir.
Ayar değerleri aracın kataloğunda belirtilir.Motor sıcakken ve motor soğukken Subap ayarı değerleri ayrı ayrı belirtilir.
Katalogla belirtilen emme ve egzoz supapları için ayar değerleri sıcak ve soğuk motorlarda olmak üzere ayrı ayrı belirtilir. Supap ayarı, itici veya külbütör manivelası üzerindeki ayar vidasıyla,ayar vidası yoksa ayar şimleriyle yapılır.
UYARI: SUBAP AYARI ÇOK İNCE, HASSAS VE USTALIK İSTEYEN BİR AYARDIR.
SÜBAP AYARI :
Sübap ayarı aracınızın motoru için hayati öneme sahiptir. Öncelikle motorunuzun sübap ayarına ihtiyacı olup olmadığına birlikte bakalım. Eğer sübap sesi (şık şık şeklinde duyulur ,biri birine çok hızlı çarpan iki metal sesi verir) geliyorsa ,motorunuz çekmiyorsa ,çok yakıyorsa sübap ayarınız gevşek olabilir. Eğer motorunuz gaza bastığınız halde sanki birisi geri çekiyormuşcasına zorlanıyorsa ,gaz yemiyorsa ,çok yakıyor ve hızlanamıyorsa ,yokuş aşağı viteste iken serbest bıraktığınızda olması gerekenden az hızlanıyorsa ve sabahları zor çalışıyorsa sübap ayarınız sıkı olabilir.
Sübap Ayar Değerleri :
Her motor için sübap ayar değeri her motor için farklıdır. Aracınızın kataloğunda belirtilmiştir. Eğer kataloğunuza ulaşamıyorsanız yada sübap ayar değerleri belirtilmemişse aracınızın servisinden yada ustanızdan söz konusu değerleri öğrenebilirsiniz. Söz konusu değerler soğuk motor ve sıcak motor için farklıdır. Farklılığın sebebi ısıdan ötürü sübabın genleşmesidir. Soğuk sübap ayarı yapacaksanız aracınızı bir önceki geceden soğumaya bırakın ve hiç çalıştırmadan ertesi sabah serinlikte ayar işlemine başlayın. Biz eli söz konusu işe alışık olmayanlar için soğuk sübap ayarını tavsiye ederiz. Keza motor ateşleme sırasınıda teyit ediniz. Genellikle sıra ateşlemeli motorlarda bu sıra 1-3 ; 4-2 şeklindedir. Bu sıra ile çalışan bir motorda (motorun 8 valf olduğunu var sayıyoruz) 1. sübap egzost ,2-3. sübap emme ,4-5. sübap egzost ,6-7. sübap emme ,8. sübap egzost sübabı olacaktır (motorlar arası farklılıklar olabileceği için teyit edilmesinde fayda vardır).
UYARI: SUBAP AYARI ÇOK İNCE, HASSAS VE USTALIK İSTEYEN BİR AYARDIR.
SUBAP AYARI YAPMA;
Önden çekişli araçlar için aracınızın ön tekerini havaya kaldırın ve vitesinizi 5. vitese takıp el fireninizi çekin. Daha sonra kabutu açıp kürbüratör kapağını sökün. Sübaplar ve piyano dediğimiz sübaplara hareket veren mil mekanizması bu kapağın arkasındadır.


Motorumuzun çalışma sırasını yukarıda belirtmiştik. Bu sıraya göre 9 kuralı dediğimiz kuralı uygulayarak ayar yapacağız. Ele aldığımız motorda 1. sübap egzoz ,2. sübap emme ,3. sübap emme ,4. sübap egzoz ,5. sübap egzoz ,6. sübap emme ,7. sübap emme ve 8. sübap egzoz olacaktır. Şimdi tekeri çevirerek sübapları hareket ettireceğiz ,gözümüz 1. ve 2. sübapta olacak. 1. ve 2. sübaplar tam tepe noktada iken (bindirme noktası denilir. Bu noktada tekeri sağa yada sola hafifçe çevirdiğinizde iki sübapta hareket alacaktır. İki sübabın üst noktasında tekeri bırakın) 1 i 9 a tamamlayan sübaba yani 8. sübaba ayar yapacağız. 7. sübap için keza 2. sübaba bakacağız.
1. ve 2. sübapları bindirme noktasına getirdik. İkiside tam tepe noktasında duruyor. Biz 8. sübaba (egzoz) ve 7. sübaba(emme) ayar yapacağız. Resimde gösterilen somunu bir anahtarla tutup gevşeteceğiz ve üzerindeki vidayı tornavida ile sıkarak yada gevşeterek senteye getireceğiz. Sente çakımızdan uygun ölçüdeki senteyi seçip sübap boşluğuna getireceğiz. Sente çakısı bir bıçağın margarin keserken ele verdiği kıvam gibi bir kıvamda geçmeli. Yani tatlı sert geçmeli. Daha rahat geçişler boşluğa ,daha sert geçişler sıkılığa işarettir. Tornavida ile uygun boşluğu elde ettikten sonra artık vidanın somununu sıkabiriz. Somunu sıkarken vidanın hareket etmemesi için tornavida ile vidayı tutarken anahtar ile somunu sıkacağız. Son bir deneme ölçümü yaptıktan sonra 7. sübabı (emme) ayarlayacağız. Şimdi tekrar tekeri hareket ettirerek 3. ve 4. sübapları bindirme noktasına getireceğiz. 3. ve 4. sübaplar ikisi birden tam tepe noktada olacaklar. Artık 5.(egzoz) ve 6.(emme) sübapları aynı şekilde ayarlayabiliriz. Peşi sıra yine tekeri çevirerek 5. ve 6. sübapları binme noktasına getiriyoruz ve aynı işlemleri bu sefer 4.(egzoz) ve 3.(emme) sübaplara yapıyoruz (9 a tamamlayan sübapı seçiyoruz dikkat ettiyseniz). Şimdi sıra 1.(egzoz) ve 2.(emme) sübapların ayarında , bunun için tekeri çevirerek 7. ve 8. sübapları bindirme noktasına getiriyoruz ve 1 ve 2. sübaplara ayar yapıyoruz.
Sübap ayarı işlemimiz bitti. Artık motoru çalıştırabiliriz. Kürbüratör kapağını kapatmadan motoru çalıştırıyoruz ve sibop sesi (şık şık eden bir ses) gelip gelmediğine bakıyoruz. Anormal bir ses yada durum varsa ayarımızı kontrol ediyoruz. Ayar değerleri normal olmasına rağmen sübap sesi geliyor ise sübap başlarında aşınma yada talaş olabilir. Sübap ayar vidasını çıkarıp bir zımpara yada törpü ile şekli düzeltip tekrar ayar yapabiliriz.

Önemli NOT : Piyanoyu kesinlikle sökmeyin ,piyano montajı için tork anahtarı gereklidir. Çalışırken pistonun içine herhangi bir malzeme düşürmemek için bir pala yada gazete ile sübap boşluklarını kapatın. Kriko ile her iki tekeri kaldırmanıza gerek yoktur. Diferansiyelden ötürü tek tekeri kaldırmanız yeterlidir.
Hidrolik iticili motorlara sübap ayarı yapılmaz. Hidrolik iticiler yağ basıncıyla çalışarak ayarı kendisi yapar.Hidrolik iticili motorlarda yağın temiz, yağ seviyesinin normal değerlerd olmasına dikkat edilmesi gerekir.
UYARI: SUBAP AYARI ÇOK İNCE, HASSAS VE USTALIK İSTEYEN BİR AYARDIR.
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.
Peugeot Türkiye Forumları PEUGEOT TÜRKİYE FORUMLARINDA SON 20 KONU
Peugeot Türkiye Fan Club Gündem      
konu icon Peugeot Yedek Parça
konu icon 2023 Model Peugeot 208 GT kablosuz şarj hk son mesaja git 144 0 mhakan71
konu icon 2008 Kedi Çiziği Kırmızı ELIXIR son mesaja git 235 0 55adige1919
konu icon 2004 1.4 HDI Klima ile ilgili son mesaja git 532 0 Samet1697
konu icon Lastik basınç sensörü son mesaja git 4 0 DVRM77
konu icon 3008 2022 Far yüksekliği ayarı ve motor titremesi son mesaja git 196 0 berter
konu icon Peugeot 208 GT yeni nesil yakıt tüketimi hk son mesaja git 550 0 mhakan71
konu icon Adblue seviyesini Kaç litre nasıl öğrenirim artık son mesaja git 492 0 Lepromer
konu icon 208 Yağ Azaltma Problemi son mesaja git 6266 8 selahattnsahman
konu icon Peugeot 307 Otomatik Vites Arızası (ÇÖZÜLDÜ) son mesaja git 36718 23 delroy
konu icon Peugeot 307 motor değişimi son mesaja git 199 0 delroy
konu icon Kaput amortisörü son mesaja git 2787 0 Abdullah B.
konu icon 307 çözümsüz hararet problemi son mesaja git 8665 19 talip206
konu icon Stop etme sorunu otomatik 206 son mesaja git 4436 2 konfor
konu icon P0087 Hata kodu son mesaja git 8030 7 konfor
konu icon Gec calisma benzin pompa aorunu son mesaja git 297 0 Arslanalp2000
konu icon 206 2001 model 1.6 motor otomatik şanzıman son mesaja git 3107 3 kralex18
konu icon Pejo206 Çakmak Sigortası son mesaja git 179 0 kralex18
konu icon 3008 1.2 Puretech 130 Eat8 Ateşleme sorunu son mesaja git 12628 7 erthe
konu icon Subap kaldirma valf hatasi son mesaja git 3398 0 Mertdr
konu icon GİDERİLEMEYEN ARIZA son mesaja git 614 0 TİMSAH 71
Bizi Takip Edin    Facebook Instagram

Bu ayki En Aktif 10 Üye 2025 AUGUST EN AKTİF 10 ÜYE
Üye Mesaj
selahattnsahman 4
talip206 4
kralex18 2
konfor 2
delroy 2
mhakan71 2
TİMSAH 71 2
VedatAkçay 1
Arslanalp2000 1
a.selim 1
Bu ayki En Aktif 10 Üye FORUM YETKİLİLERİ
Üye Adı Yetki
GökhaN YÖNETİCİ
sonerkyl MODERATÖR
İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden birisi olan PeugeotTurkey.Com Peugeot Turkey Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. PeugeotTurkey.Com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde PeugeotTurkey.Com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır.
Peugeot Turkey Fan Club © 2008 - 2025
“İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır.“ H.Ş.

Peugeot Forum English