|
Tork ve Güç nedir? Buyrun beraber öğrenelim. |
Yanıt Yaz |
Yazar | |
Memed8572
1. Vites Kayıt Tarihi: 07 Nisan 2013 Konum: Denizli Durum: Aktif Değil Mesajlar: 107 |
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı Memed8572
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
Gönderim Zamanı: 24 Nisan 2013 Saat 10:47 |
Başta çok karışık gibi gelsede aslında çok kolay anlıyabileceğimiz bur durum.Pek çok kişi bu kavramların ne olduğunu ya bilmemekte yada eksik
bilmekte. Araştırma yapsanız bile karışık yada eksik bilgiler
bulabilirsiniz. Halbuki bunu öğrenmek çok basit. Şimdi basitçe bakalım bu konuya. GÜÇ ve TORK Genelde hp,ps,kw gibi birimlerle ifade edilir. Belli bir çevirme kuvvetini ne kadar yüksek devirde yapabiliyorsa araç o kadar güçlüdür. Bu güç bizim Türk insanın kafasındaki güç değildir. O aslında torktur, yani çevirme kuvveti. Araç hangi vitesteyse ona göre vites oranından tekerdeki tork bulunabilir. Tabi teker yarıçapından hesap yapılarak tekere uygulanan kuvvet de hesaplanır. O zaman güç hiç şeye yaramaz diye düşünebilirsiniz. Yani iki araçtan torku iyi olan diğerini çeker. Eğer araçların patinaj yapmadığını ve şanzımanlarının aynı olduğunu düşünürsek bu doğrudur. Fakat düşük tork, yüksek güçlü araçlar uygun şanzımanla kendinden daha az güçteki aracı çekebilir. Basit bir şekilde örnekleyeyim. İki hamal düşünün. Biri 50 kg’lık eşyayı 1 dakikada çıkarsın. Diğeride 70kg’lık eşyayı 2 dakikada çıkarsın. Eğer eşyalar kendi taşıyabilecekleri orandaysa(yani 1.hamala 50 kg, 2. hamala 70 kg’lık eşya verilrise) 1. hamal daha çok iş yapar. 350 kg’ı 1 hamal 7 seferde 7 dakikada yapar, 2. hamal 5 seferde ama 10 dakikada yapar. DİZEL ve BENZİNLİ ARAÇLARDA TORK ve GÜÇ İLİŞKİSİ Dizel araçlar yüksek torkuyla, benzinli araçlar yüksek gücüyle dikkat çeker. Dizel araç sahipleri araçlarının daha iyi gittiğini düşünür. Halbuki benzinli araçlar dizellerden çok daha üstündür. Onları bu yanılgıya iten, aracı kullandıkları devirdeki itme kuvvetidir. Uygun vites ve devirde benzinli araçlar dizel araçlara çok rahat şekilde üstünlük sağlarlar. Ama bunun için benzinli araçların 5000+ devirde kullanılmaları gerekir. SADECE TORK ve GÜCE BAKILARAK YORUM YAPILABİLİR Mİ? Genel olarak yüksek güç ve torka bakılarak yorum yapılabilsede bu kesin sonuç doğurmaz. Bunun çeşitli nedenleri vardır. Öncelikle aracın devir-güç bandı çok önemlidir. Yani aracın verdiği en yüksek güç değil, kullanıldığı devirdeki ortalama güç bandı sonucu etkiler. Mesela iki araçtan biri 4000 rpm de 80 hp, 6000 rpm de 120 hp versin, ve bu güç doğrusal olarak artsın. Diğer araçta 4000 rpm de 100 hp, 6000 rpm de 110 hp versin. Bu durumda bu iki araç yarıştığında 110 hp lik araç geçecektir.(6000 rpm den sonra güç kesitğini ve gücün doğrusal arttığını düşündük.) Sadece bu mu? Tabiki de hayır. Hafif araçlar dahi iyi hızlanacağından dolayı belli bir sürate kadar diğer araçlara üstünlük sağlayabilirler. Yani ne kadar hafif, o kadar ivmeli. Bir de şanzıman ve diğer ekipmanların etkisi var. Her araç iddia ettiği güç ve torkda değildir. Tekere yansıtılan ciddi bir kayıp vardır. Genel olarak otomatik vites, arkadan itiş, 4×4 oluşu araç için daha çok kayıp demektir. Ayrıca güzel seçilmiş şanzıman oranları ile aracınızın verimli olduğu devirleri kullanma imkanınız artar buda performansa olumlu bir etki yapar. Hemen gerçek dünyadan bir karşılaştırma yapalım. Astra 1.4 Turbo – Golf 1.4 TSI Performans 140 hp–> 122 hp |
|
Peugeot 1.6 XT 2001
|
|
tellotello
3. Vites Kayıt Tarihi: 01 Haziran 2012 Konum: Ankara Durum: Aktif Değil Mesajlar: 1121 |
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı tellotello
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
|
Bilgiler için teşekkürler, bir ara ben de okuyup durmuştum ne nedir diye ne yalan söyleyeyim hala sıfırdan anlatamam.
Arkadaşımız iyice açıklamış fakat bu konuda detaylı bilgi isteyen arkadaşlara yer imlerimde kayıtlı ve müthiş bulduğum ara ara vakit buldukça okuduğum başka forumdan bir yazıyı öneririm. Bu linkteki arkadaşın en son olarak yaptığı yorum çok hoşuma gitmiştir hep; "Ve evet, son olarak şu meşhur mottoya gelelim: HP araba sattırır, tork yarış kazandırır”. Bu durum motor torku söz konusu olduğunda doğru değil, bunu gördük. Doğrusu ne?
Doğrusu şu: “Maksimum HP araba sattırır, ortalama HP yarış kazandırır.” " (linkten alıntıdır) |
|
2005 307 1.4 HDI XR 70bg
|
|
elsoberano
4. Vites Kayıt Tarihi: 09 Şubat 2012 Konum: Ankara Trabzon Durum: Aktif Değil Mesajlar: 2517 |
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı elsoberano
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
|
paylaşım için teşekkürler bu yazıları derleyip otomobil ansiklopedisi yapmak lazım .
|
|
307 2.0 xsi BİZE HER YER TRABZON
|
|
Memed8572
1. Vites Kayıt Tarihi: 07 Nisan 2013 Konum: Denizli Durum: Aktif Değil Mesajlar: 107 |
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı Memed8572
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
|
Tabi senin verdiğin link çok ince detayına işin hesap kitap bölümüne girilmiş :)
Ben kısadan neyin nasıl olduğunu bilinmesini istedim teşekkürler :) |
|
Peugeot 1.6 XT 2001
|
|
elsoberano
4. Vites Kayıt Tarihi: 09 Şubat 2012 Konum: Ankara Trabzon Durum: Aktif Değil Mesajlar: 2517 |
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı elsoberano
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
|
yazın uzun yolda dizel jetta kullandım benim araç 3000 rpm de 100'le giderken o 150 ile gidiyordu .beygir gücü düşük ama tork yüksek olunca dedim ki beygir hikayeymiş yazıyı okuyunca yanıldığımı anladım. ama herkes atmosferik benzinliden inip turbo dizel kullanınca tork sayesinde uçuyor önemli olan tork diye düşünüyor .
|
|
307 2.0 xsi BİZE HER YER TRABZON
|
|
Yanıt Yaz | |
Forum Atla | Forum İzinleri Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |