Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Tork ve Güç nedir? Buyrun beraber öğrenelim.

Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU
Forum Adı: Yararlı Dökümanları
Forum Tanımlaması: Modifiye ve Tuning adına yararlı bilgiler
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=28330
Tarih: 28 Kasım 2024 Saat 21:04
Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com


Konu: Tork ve Güç nedir? Buyrun beraber öğrenelim.
Mesajı Yazan: Memed8572
Konu: Tork ve Güç nedir? Buyrun beraber öğrenelim.
Mesaj Tarihi: 24 Nisan 2013 Saat 10:47

Başta çok karışık gibi gelsede aslında çok kolay anlıyabileceğimiz bur durum.Pek çok kişi bu kavramların ne olduğunu ya bilmemekte yada eksik bilmekte. Araştırma yapsanız bile karışık yada eksik bilgiler bulabilirsiniz. Halbuki bunu öğrenmek çok basit. Şimdi basitçe bakalım bu konuya.

GÜÇ ve TORK

Genelde hp,ps,kw gibi birimlerle ifade edilir. Belli bir çevirme kuvvetini ne kadar yüksek devirde yapabiliyorsa araç o kadar güçlüdür. Bu güç bizim Türk insanın kafasındaki güç değildir. O aslında torktur, yani çevirme kuvveti. Araç hangi vitesteyse ona göre vites oranından tekerdeki tork bulunabilir. Tabi teker yarıçapından hesap yapılarak tekere uygulanan kuvvet de hesaplanır. O zaman güç hiç şeye yaramaz diye düşünebilirsiniz. Yani iki araçtan torku iyi olan diğerini çeker. Eğer araçların patinaj yapmadığını ve şanzımanlarının aynı olduğunu düşünürsek bu doğrudur. Fakat düşük tork, yüksek güçlü araçlar uygun şanzımanla kendinden daha az güçteki aracı çekebilir. Basit bir şekilde örnekleyeyim. İki hamal düşünün. Biri 50 kg’lık eşyayı 1 dakikada çıkarsın. Diğeride 70kg’lık eşyayı 2 dakikada çıkarsın. Eğer eşyalar kendi taşıyabilecekleri orandaysa(yani 1.hamala 50 kg, 2. hamala 70 kg’lık eşya verilrise) 1. hamal daha çok iş yapar. 350 kg’ı 1 hamal 7 seferde 7 dakikada yapar, 2. hamal 5 seferde ama 10 dakikada yapar.

DİZEL ve BENZİNLİ ARAÇLARDA TORK ve GÜÇ İLİŞKİSİ

Dizel araçlar yüksek torkuyla, benzinli araçlar yüksek gücüyle dikkat çeker. Dizel araç sahipleri araçlarının daha iyi gittiğini düşünür. Halbuki benzinli araçlar dizellerden çok daha üstündür. Onları bu yanılgıya iten, aracı kullandıkları devirdeki itme kuvvetidir. Uygun vites ve devirde benzinli araçlar dizel araçlara çok rahat şekilde üstünlük sağlarlar. Ama bunun için benzinli araçların 5000+ devirde kullanılmaları gerekir.

SADECE TORK ve GÜCE BAKILARAK YORUM YAPILABİLİR Mİ?

Genel olarak yüksek güç ve torka bakılarak yorum yapılabilsede bu kesin sonuç doğurmaz. Bunun çeşitli nedenleri vardır. Öncelikle aracın devir-güç bandı çok önemlidir. Yani aracın verdiği en yüksek güç değil, kullanıldığı devirdeki ortalama güç bandı sonucu etkiler. Mesela iki araçtan biri 4000 rpm de 80 hp, 6000 rpm de 120 hp versin, ve bu güç doğrusal olarak artsın. Diğer araçta 4000 rpm de 100 hp, 6000 rpm de 110 hp versin. Bu durumda bu iki araç yarıştığında 110 hp lik araç geçecektir.(6000 rpm den sonra güç kesitğini ve gücün doğrusal arttığını düşündük.) Sadece bu mu? Tabiki de hayır. Hafif araçlar dahi iyi hızlanacağından dolayı belli bir sürate kadar diğer araçlara üstünlük sağlayabilirler. Yani ne kadar hafif, o kadar ivmeli. Bir de şanzıman ve diğer ekipmanların etkisi var. Her araç iddia ettiği güç ve torkda değildir. Tekere yansıtılan ciddi bir kayıp vardır. Genel olarak otomatik vites, arkadan itiş, 4×4 oluşu araç için daha çok kayıp demektir. Ayrıca güzel seçilmiş şanzıman oranları ile aracınızın verimli olduğu devirleri kullanma imkanınız artar buda performansa olumlu bir etki yapar.

Hemen gerçek dünyadan bir karşılaştırma yapalım.

Astra 1.4 Turbo – Golf 1.4 TSI

Performans 140 hp–> 122 hp
0-100 km/h 9.7 sn –> 9.5 sn
Maximum hız 205 km –> 200 km / h

Görüldüğü gibi 18 hp daha güçlü olan Astra Golf’e geçilmektedir. Otobanda son hızlar haricinde Golf’ün üstünlüğünün nedeni şanzıman, kasa ağırlığı ve güç eğrisidir. Genelde aerodinamik yapısı ve şanzımanı kötü olmayan araçlar için şunu söyleyebilirim, ne kadar güç o kadar son sürat.

-------------
Peugeot 1.6 XT 2001



Cevaplar:
Mesajı Yazan: tellotello
Mesaj Tarihi: 24 Nisan 2013 Saat 11:10
Bilgiler için teşekkürler, bir ara ben de okuyup durmuştum ne nedir diye ne yalan söyleyeyim hala sıfırdan anlatamam. 

Arkadaşımız iyice açıklamış fakat bu konuda detaylı bilgi isteyen arkadaşlara yer imlerimde kayıtlı ve müthiş bulduğum ara ara vakit buldukça okuduğum başka forumdan bir yazıyı öneririm.

http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/tm.htm" rel="nofollow - http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/tm.htm

Bu linkteki arkadaşın en son olarak yaptığı yorum çok hoşuma gitmiştir hep;

"Ve evet, son olarak şu meşhur mottoya gelelim: HP araba sattırır, tork yarış kazandırır”. Bu durum motor torku söz konusu olduğunda doğru değil, bunu gördük. Doğrusu ne? 

Doğrusu şu: 

“Maksimum HP araba sattırır, ortalama HP yarış kazandırır.” " (linkten alıntıdır)


-------------
2005 307 1.4 HDI XR 70bg


Mesajı Yazan: elsoberano
Mesaj Tarihi: 24 Nisan 2013 Saat 11:24
paylaşım için teşekkürler  bu yazıları  derleyip otomobil ansiklopedisi yapmak lazım .

-------------
307 2.0 xsi BİZE HER YER TRABZON


Mesajı Yazan: Memed8572
Mesaj Tarihi: 24 Nisan 2013 Saat 11:24
Tabi senin verdiğin link çok ince detayına işin hesap kitap bölümüne girilmiş :)
Ben kısadan neyin nasıl olduğunu bilinmesini istedim teşekkürler :)


-------------
Peugeot 1.6 XT 2001


Mesajı Yazan: elsoberano
Mesaj Tarihi: 24 Nisan 2013 Saat 11:54
yazın uzun yolda dizel jetta kullandım benim araç 3000 rpm de 100'le giderken o 150 ile gidiyordu .beygir gücü düşük ama tork yüksek olunca dedim ki beygir hikayeymiş yazıyı okuyunca yanıldığımı anladım. ama herkes atmosferik benzinliden inip turbo dizel kullanınca  tork sayesinde uçuyor önemli olan tork diye düşünüyor .

-------------
307 2.0 xsi BİZE HER YER TRABZON



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2018 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net