Başta çok karışık gibi gelsede aslında çok kolay anlıyabileceğimiz bur durum.Pek çok kişi bu kavramların ne olduğunu ya bilmemekte yada eksik
bilmekte. Araştırma yapsanız bile karışık yada eksik bilgiler
bulabilirsiniz. Halbuki bunu öğrenmek çok basit. Şimdi basitçe bakalım bu konuya.
GÜÇ ve TORK
Genelde hp,ps,kw gibi birimlerle ifade edilir. Belli bir çevirme
kuvvetini ne kadar yüksek devirde yapabiliyorsa araç o kadar güçlüdür.
Bu güç bizim Türk insanın kafasındaki güç değildir. O aslında torktur,
yani çevirme kuvveti. Araç hangi vitesteyse ona göre vites oranından
tekerdeki tork bulunabilir. Tabi teker yarıçapından hesap yapılarak
tekere uygulanan kuvvet de hesaplanır. O zaman güç hiç şeye yaramaz diye
düşünebilirsiniz. Yani iki araçtan torku iyi olan diğerini çeker. Eğer
araçların patinaj yapmadığını ve şanzımanlarının aynı olduğunu
düşünürsek bu doğrudur. Fakat düşük tork, yüksek güçlü araçlar uygun
şanzımanla kendinden daha az güçteki aracı çekebilir. Basit bir şekilde
örnekleyeyim. İki hamal düşünün. Biri 50 kg’lık eşyayı 1 dakikada
çıkarsın. Diğeride 70kg’lık eşyayı 2 dakikada çıkarsın. Eğer eşyalar
kendi taşıyabilecekleri orandaysa(yani 1.hamala 50 kg, 2. hamala 70
kg’lık eşya verilrise) 1. hamal daha çok iş yapar. 350 kg’ı 1 hamal 7
seferde 7 dakikada yapar, 2. hamal 5 seferde ama 10 dakikada yapar.
DİZEL ve BENZİNLİ ARAÇLARDA TORK ve GÜÇ İLİŞKİSİ
Dizel araçlar yüksek torkuyla, benzinli araçlar yüksek gücüyle dikkat
çeker. Dizel araç sahipleri araçlarının daha iyi gittiğini düşünür.
Halbuki benzinli araçlar dizellerden çok daha üstündür. Onları bu
yanılgıya iten, aracı kullandıkları devirdeki itme kuvvetidir. Uygun
vites ve devirde benzinli araçlar dizel araçlara çok rahat şekilde
üstünlük sağlarlar. Ama bunun için benzinli araçların 5000+ devirde
kullanılmaları gerekir.
SADECE TORK ve GÜCE BAKILARAK YORUM YAPILABİLİR Mİ?
Genel olarak yüksek güç ve torka bakılarak yorum yapılabilsede bu
kesin sonuç doğurmaz. Bunun çeşitli nedenleri vardır. Öncelikle aracın
devir-güç bandı çok önemlidir. Yani aracın verdiği en yüksek güç değil,
kullanıldığı devirdeki ortalama güç bandı sonucu etkiler. Mesela iki
araçtan biri 4000 rpm de 80 hp, 6000 rpm de 120 hp versin, ve bu güç
doğrusal olarak artsın. Diğer araçta 4000 rpm de 100 hp, 6000 rpm de 110
hp versin. Bu durumda bu iki araç yarıştığında 110 hp lik araç
geçecektir.(6000 rpm den sonra güç kesitğini ve gücün doğrusal arttığını
düşündük.) Sadece bu mu? Tabiki de hayır. Hafif araçlar dahi iyi
hızlanacağından dolayı belli bir sürate kadar diğer araçlara üstünlük
sağlayabilirler. Yani ne kadar hafif, o kadar ivmeli. Bir de şanzıman ve
diğer ekipmanların etkisi var. Her araç iddia ettiği güç ve torkda
değildir. Tekere yansıtılan ciddi bir kayıp vardır. Genel olarak
otomatik vites, arkadan itiş, 4×4 oluşu araç için daha çok kayıp
demektir. Ayrıca güzel seçilmiş şanzıman oranları ile aracınızın verimli
olduğu devirleri kullanma imkanınız artar buda performansa olumlu bir
etki yapar.
Hemen gerçek dünyadan bir karşılaştırma yapalım.
Astra 1.4 Turbo – Golf 1.4 TSI
Performans 140 hp–> 122 hp
0-100 km/h 9.7 sn –> 9.5 sn
Maximum hız 205 km –> 200 km / h
Görüldüğü
gibi 18 hp daha güçlü olan Astra Golf’e geçilmektedir. Otobanda son
hızlar haricinde Golf’ün üstünlüğünün nedeni şanzıman, kasa ağırlığı ve
güç eğrisidir. Genelde aerodinamik yapısı ve şanzımanı kötü olmayan
araçlar için şunu söyleyebilirim, ne kadar güç o kadar son sürat.
------------- Peugeot 1.6 XT 2001
|