![]() |
|
MOTORLARDA GÜÇ VE VERİM |
Yanıt Yaz ![]() |
Yazar | |||||||||||||
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gönderim Zamanı: 13 Kasım 2008 Saat 15:26 |
||||||||||||
Arkadaşlar aşşağıdaki makale birçoğumuzu yakından ilgilendiriyor gayet detaylı ve açık yazıldı lütfen sonuna kadar okuyunuz aklınıza takılan bir şey olursa da sormaktan çekinmeyiniz Peugeot Turkey farkı ile emin olun sorunuza en net cevabı alcaksınız Katkılarından dolayı Gazi Üniversitesinde de ayrıca teşekkürür bir borç bilirim.. Saygılatımla Deran TUYNER MOTORLARDA GÜÇ VE
VERİM
A-)
GÜÇLER
A.l. Ön bilgiler
Motor güçlerinin neler olduğunu ve
hesaplamalarına geçmeden önce hesaplamalarda kolaylık olması için bazı teknik
bilimleri ve tanımlan hatırlamakta fayda vardır. a-) Piston çapı ve kursu
Bir motorun ölçüleri, piston çapı ve kursu
(A.Ö.N. ile Ü.Ö.N. arasındaki piston yolu) ile ifade edilir. Çeşitli
hesaplamalarda piston çapı cm kursu ise cm veya m birimleri ile kullanılır. b-) Kurs Hacmi
Pistonun A.Ö.N. dan
Ü.Ö.N. ya kadar yaptığı harekette silindir içinde
yaladığı hacme, kurs hacmi denir. Kurs hacmini hesaplamak için piston yüzey
alam (A) ve kursu (L) bilmemize gerek vardır. Değişik yapıdaki pistonlarda bile
piston yüzey alam bir daire olarak kabul edilir ve hatırlanacağı gibi şu
formüllerle bulunur: A = P
* D2 / 4
........................... cm2
(tam çap cinsinden) A = P * r2
........................... cm2
(yarı çap cinsinden) Bir silindirin kurs
hacmi: Vh = P
* D2 * L / 4 ............... cm3 Motorun toplam kurs
hacmi: Vt = P
* D2 * Z / 4 ............... cm3 Örnek l: Silindir çapı 108 mm, kursu 120 mm olan 4
silindirli Perkins -4.270 motorun toplam kurs hacmi
ne kadardır? Verilenler İstenen Formül D =108 mm Vt = ? Vt =
P* D2 * L * Z / 4 Çözüm: Vt = 3.14* 10.82 * 12 * 4 / 4
= 4395 cm2 = 4.395 lt c-) Ortalama İndike
Basınç
Motorlarda güç hesaplaması yapılırken yanma
sonunda meydana gelen en yüksek basınç dikkate alınmaz. Çünkü, bu basınç iş
zamanında hacim büyümesi sonucunda hızla düşer. Bu nedenle motor gücünün
hesaplanmasında ortalama indike basınç (Pmi) kullanılır. Bu basınç, motordan indikatör aletiyle elde edilen diyagramdan bulunur. Çeşitli motorlarda yapılan deneyler sonunda
ortalama indike basıncın şu değerler arasında olduğu
saptanmıştır: Benzin motorlarında
........................................... Pnıi 7-9 kg/cm2 Dizel motorlarında
............................................. Pmi 6-8 kg/cm2 İki zamanlı motorlarda
........................................ Pmi 3-5 kg/cm2 Ayrıca motor gücü, devir sayısı ve kurs hacmi
bilinirse ortalama indike basınç şu formüllerle
bulunabilir: Pmi = 900 *
Ne / n * Vt
.......................................
dört zamanlı motorlar için Pmi = 450 * Ne / n * Vt
.......................................
iki zamanlı motorlar için NOT: Bu formül, güç formüllünden çıkarılırken basınç kg/cm2
yerine kg/m2 ve hacim de dm3 yerine m3 alınır.
Buna göre değerler yerine yazılır ve sadeleştirilirse dört zamanlı motorlarda
900 ve iki zamanlı motorlarda 450 rakamları bulunur. Örnek 2: 62 beygir gücündeki 4 zamanlı perkins - 4.270 dizel motorunun kurs hacmi 4,4 litredir.
Azami devri dev/dak olan bu motorun ortalama indike basıncı ne kadardır? Verilenler İstenen Formül Vt = 4,4 it n = 2000
dev/dak N = 2000 dev/dak =
900*62 / 2000*4,4 = 6,34 kg / cm2 d) Motor Devirt Sayışı
Motor devir sayısı denince akla , krank milinin bir
dakikadaki dönme sayısı gelir . Motorlarda devir sayısı belli bir devire kadar
arttırılırsa güç yükselir. ancak yüksek devirlerde hareketli .parçalardaki
sürtünme ve aşınma artar . Ayrıca piston ve biyelin atalet kuvvetleri de artar.
Ayrıca piston ve biyelin atalet kuvvetleri de artar. Bu nedenle motor ve
taşıtın ömrü bakımından devir sayısı belli bir değerde sınırlandırılmıştır ki
bu devire REJİM HIZI denir. e) Piston Hızı
Hareket eden her cismin bir hızı olduğu gibi,
silindir içinde hareket eden pistonun da hızı vardır. Krank mili, kam mili gibi
dairesel hareket yapan parçalarda hızın sıfır olduğu nokta olmamasına karşın,
piston gibi doğrusal hareket yapan parçalarda hız , ölü noktalarda sıfırdır.
Yaklaşık olarak kursun ortalarına doğru en yüksek değerine erişir. Bu nedenle
hesaplamalarda ortalama piston hızı dikkate alınır. Ortalama piston
hızının hesaplana bilmesi için , motor devir sayısının ( n ) ve kursun (L)
bilinmesi gerekir. Vm = 2*L*n / 60 = L*
n / 30
..................................
m/sn Örnek 3: Kursu 120 mm ve devir sayısı 2000 dev / dak olan bir dizel motorun ortalama piston hızı ne kadardır
? Verilenler İstenen Formül
L =120 mm Vm
= ? Vm = L*n/30 n = 2000 d/d Çözüm : Vm -
0,12 * 2000 / 30 = 8 m/s Kurs ve devir sayısı
arttıkça ortalama piston hızı da artar. f) İş ve Güç
Tatbik edilen bir kuvvet etkisiyle cisimlerin
yer değiştirmelerine iş denir. İş; itme ve çekme şeklinde olur. İşin formülü : İş = kuvvet * yol .......... birimi kgm �dir. Güç mevzubahis olduğundan işin yapıldığı dikkate
alınır yada diğer bir deyimle, birim zamanda yapılan işe güç denir. Gücün formülü: Güç
= İş / zaman =
kuvvet * yol / zaman ......... birimi kgm/s Motorun iş yapma hızı beygir
gücüyle ölçülür. Beygir gücü (BG): bir
saniyede yapılan 75 kgm �lik
işe denir. Beygir gücünün diğer güç
birimleriyle karşılıkları: l BG =
75 kgm/s l BGS =
Beygir saat = 75 * 3600 = 270000 kgm İ BG =
0,736 kw 1 kw =
l,36BG l kcal =
427 kgm l BGS
= 632 kcal A.2. İndike ( İç
) Güç, Tanımı ve Hesaplanması
Yakıtın ısı enerjisinin mekanik enerjiye
dönüşmesini ilk basamağı silindirin içidir. Bu nedenle motor silindiri içinde
meydana gelen güce iç güçtür. Pratik çalışmalarımızda bizi ilgilendiren güç,
faydalı güçtür. Ancak gücün ne olduğunu bilmemiz de fayda vardır. Çünkü, indikatör kuvvetleriyle yapılan ilmi deneyler, dizel
motorlarını etkisini arttırmada bir hayli faydalı olmuştur. Böylece,
enjektörler ve yanma duvarı çizimlerinde ve yapımlarında bir çok değişiklikler
yapılmıştır. İç gücün hesaplanabilmesi için, indikatör aletiyle çizilen diyagramdan faydalanarak
ortalama iç basıncın bulunması gerekir. Ortalama iç basınç ve diğer değerlerle
aşağıdaki formül kullanılarak motorun gücünü hesaplamak mümkündür. Ni = Pmi
* L * A * n * Z / 2 * 60 * 75
........... BG (dört zamanlı motor için) Ni = Pmi
* A * n * Z / 60 * 75
..................... BG (iki
zamanlı motor için) Burada: Ni = İç
güç
........................................................ BG Pmi = Ortalama indike basınç............................... kg/cm2 L = Kurs
............................................................ m A = Piston yüzeyin atanı..................................... cm2 n = devir sayısı
.................................................. d/d Z =
Silindir sayısı............................................... adet Örnek 4: Dakikada 2800 devirle çalışan, 98 mm piston
çaplı ve 127 mm kurslu 4 zamanlı, dört silindirli bir dizel motorun ortalama indike basıncı 6,6 kg / cm2 bu motorun iç gücü
ne kadardır? Verilenler İstenen Formül Pmi = 6,6 kg/cm2 A = ? A = P*D2/4 n =
2800dev/dak
Ni
= ? Ni = Pmi * L * A * n *
Z/2*60*75 D = 98
mm L = 127
mm
Z =
4 Çözüm: A = 3,14 * 9,82 / 4 =
75,4cm2 Ni
= 6,6 * 0,127 * 75,4 * 2800 * 4 / 2 * 60 * 75 =
78,6 PG A.3.
Fren Beygir Gücü (Faydalı Güç), Tanımı Ve Hesaplanması
Motorun krank mili
ucundaki kasnak veya volandan bir fren düzeni ile ölçülen güce, FREN BEYGİR GÜCÜ denir. Bu güç , iç güçten %
25 kadar daha küçüktür. İkisi arasındaki bu fark, sürtünmelere ve su pompası, yağ pompası, yakıt
pompası, şarj dinamosu vb. motorun çalışması için gerekli olan parçalara
harcanan enerjiden ileri gelmektedir. Güç ölçümünde kullanılan cihazlara genel olarak
dinamometre denir. Ancak dinamometreler direk olarak gücü değil, gücün hesaplanmasına
yarayan kuvveti veya torku (momenti) ölçerler. Faydalı gücün bulunmasında
kullanılan dinamometreler; a) Prony freni, b) Hidrolik dinamometre, c) Elektrikli dinamometredir. Bunlardan başka taşıtlar üzerindeki motor gücünü
doğrudan doğruya ölçebilen şasi dinamometreleri de vardır. Ancak bu cihazlar,
gücü tekerleklerden ölçerler. Bu nedenle vites kutusu , kardan mili ve
diferansiyelde kayıplara uğrayan güç, motor volanından ölçülen güçten daha
küçüktür. a. Prony Freni İle Faydalı Gücün Ölçülmesi ve Hesaplanması
En eski ve en basit güç ölçme cihazıdır. Azami
gücü 100 BG ne kadar ve devir sayısı da 1000 dev/dak geçmeyen motorlara uygulanabilir. Bu sistemde, Şekil-1 de
görüldüğü gibi motor volanını saran frenleme şeridinin içinde sürtünme
katsayısı yüksek frenleme pabuçları frenleme miktarını saptayan baskül ve
bağlantı kolları vardır. Motor tam gazda ve
yüksüz olarak en yüksek devire çıkarılır. Sıkma vidalan yavaş yavaş sıkılarak motor yüklenir. Motorun devri düşmeden
çekebileceği en fazla yük baskülde bulunur. Saptanan değerler aşağıdaki formüle
uygulanarak motorun faydalı gücü hesaplanır. Ne = 2P
* P * R * n / 60 * 75
......................... BG
R
Motor Volanı Baskül Şekil 1.
Prony freni
|
|||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||||||
Burada : Ni =
Fren beygir gücü (faydalı güç) ...................................... BG P
= Baskülde okunan yük
.................................................... Kg R =
Volan ekseni ile baskül ekseni arasındaki uzaklık ..... m n
= Motor devri
.................................................................... d/d 2P =
Volandaki moment ile baskül bağlantısındaki momentlerin
sadeleştirilmesinden kalan değer 60
= d /d ' yi
d / sn 'ye çevirmek için 75 = sonucu beygir gücü cinsinden bulabilmek
için Bu formüldeki 2P / 60 * 75 değeri sadeleştirilip 2 * 3,14 / 60 * 75 = l / 716
olarak yerine yazılırsa Formül : Ne =
P * R * n / 716
..................................................................... BG olur. Örnek 5: Dakikada 900 devirde çalışan bir motor prony freninde denenmektedir. Prony
freninin kol uzunluğu 1,432 m , baskülde okunan yük 30 kg olduğuna göre bu
motorun faydalı gücü ne kadardır? Verilenler
İstenen
Formül P
= 30 kg Ne =
? Ne = P * R
* n / 716 n
= 900 d / d R =1,432 m Çözüm : Ne
= 30 * 1,432 * 900 / 716 = 54 BG b.
Hidrolik Dinamometreler
Bunlara su freni de denir. Çünkü bu dinamometrelerde
devreden sıvı daima sudur. Hidrolik dinamometrelerde frenleme; motor volanına
bağlanan bir rotor üzerindeki kanatçıkların, cihazın içine gönderilen suya
çarpması sonucunda oluşur. Frenleme sonucunda oluşan moment miktarı saptanarak
motorun gücü ölçülür. 3000 BG ne kadar olan motorların güçleri bu
dinamometreler ile ölçülebilir. c.
Elektrikli Dinamometre ile Faydalı Gücün Ölçülmesi ve Hesaplanması
Bir çok laboratuarlarda motor gücün ölçülmesinde
elektrikli dinamometreler kullanılır. Bu cihaz, güç ölçümü sırasında motor
tarafından döndürülen bir elektrik dinamosu veya jeneratördür. Denemede
dinamonun ürettiği akım miktarı; dinamoyu döndüren motor gücünün ölçülmesini
sağlar. Şöyle ki: Motor tam yükte iken dinamonun
ürettiği akımın volt ve amperini ölçerek watt'ını ve kilowatt'ını buluruz. Watt = E*I buradan Kwatt = E *
I / 1000 Sonucu BG olarak bulmak için ; l Kwatt =
1,36 BG olduğundan, Ne =
(E*I/1000)*1,36 ................................................. BG olur. Örnek 6 : Gücü ölçülecek bir motor, elektrik dinamosuna
bağlanarak tam yükte çalıştırılmaktadır. Bu çalışma sonucunda dinamo 5000 volt
ve 10 amperlik bir akım üretmektedir. Bu motorun faydalı gücü ne kadardır? Verilenler İstenen Formül E = 5000 volt Ne = ? Ne =
(E*I/1000)*l,36 1= 10 amper Çözüm: Ne = (5000*10/1000)*1,36 = 68 BG B.
MOTOR VERİMLERİ
B.l. Verimin Tarifi
Verim, elde edilen sonuç ile bu sonucu elde etmek
için harcanan çaba arasındaki oranı ifade eder. Başka bir deyimle, motordan
alınan gücün verilen güce oranının yüzde olarak ifadesidir. Verim daima % 100 den
azdır. Çünkü, silindir içinde yakılan yakıtın ısı enerjisinin çoğu yanmadan
sonra kaybolur. B.2. Verim Çeşitleri
Verimler çeşitli şekilde
değerlendirilirse de, konumuz ile ilgili olan başlıcaları şunlardır: a) Mekanik verim b) Termik verim c) Hacimsel (volümetrik) verim a. Mekanik verim:
Fren beygir gücünün (faydalı gücün ) iç güce oranı
bize mekanik verimi verir. Bu ifade formüle edilirse Mekanik verim
= fren beygir gücü / iç güç h
m = Ne / N, olur. Mekanik verim piston üzerinden elde edilen gücün
krank mili ucundan alıncaya kadar olan kaybım gösterir. Çünkü, silindir içinde yanan
yakıtın meydana getirdiği iç güç, krank milinden faydalı güç olarak alınıncaya
kadar bir çok mekanik kayıplara uğrar. Buna neden, silindir duvarlarına dayanan
piston ve segmanların sürtünmeleri, yataklardaki
sürtünmeler, supap sistemleri, su, yağ ve yakıt pompalan, bloverler
ve aşırı doldurma düzenlerine yapılan harcamalardır. Bu kayıplar bazen sürtünme
beygir gücü (Ns) olarak da ifade edilir. Mekanik verim motorun kullanılmasıyla ilgilidir.
Örneğin, motorun bakımı, yağlama durumu, yükü ve soğutma suyunun sıcaklığı
mekanik verilere etki eder. İki zamanlı motorların mekanik verimleri, dört
zamanlı motorların mekanik verimlerinden biraz daha azdır. Örnek 7: Belirli bir devirde 70 fren beygir gücü veren bir
motor, yakıtsız olarak aynı devirde döndürülmek istendiğinde 30 beygir gücüne
gerek duymaktadır. Bu motorun mekanik verimi ne kadardır? Verilenler İstenen
Formül Çözüm: Ni = 70 + 30 =
100 BG hm = 70/100
= %70 olur. b. Termik verim
Termik verim; yakıtın yanması
sonucunda oluşan ısı enerjisine karşılık, motorun bu enerjiyi faydalı iş haline
sokma oranıdır. Yanma sonunda oluşan ısı
enerjisinin büyük bir kısmının soğutma ve yağlama sistemi ile, yanmış egzoz
gazları tarafından motordan uzaklaştırıldığını biliyoruz. Bu nedenle ancak
geriye kalan ısı motorlardan güce dönüşe bilir. Örneğin bir dizel motorun ısı
dağılımı şöyledir: Silindirde yanan yakıtın oluşturduğu ısı
miktarını 100 kabul edersek, Fren beygir gücü (faydalı
güç)......................................... 37 Soğutma suyu
kaybı........................................................... 27 Egzoz gazları
kaybı............................................................ 28 Sürtünmelerle
kaybolan..................................................... 08 Termik verimin formülle ifadesi; Termik verim = Faydalı güç (Kcal
olarak) / yakıtın verdiği ısı (Kcal olarak) ht = Ne * 632 /
B * Hu olur. Burada: Ne = Faydalı güç
.................................................................................... BG 632 = 1 BGS'nin Kcal olarak eş değeri
.................................................... B =
Motorun l saatte harcadığı yakıt miktarı
....................................... kg Hu =
Yakıtın yanma ısısı.......................................................................... Kcal/kg Not: Motorinin yanma ısısı 10000 ile 10500 Kcal
/ kg' dır. c. Hacimsel
Verim
Aşın doldurma olmayan bir motorda, emme
zamanında silindire alınan havanın hakiki hacminin pistonun silindirde
boşalttığı hacme oranı hacimsel verimi verir. Hacimsel verimin
formülle ifadesi:
Normal şartlarda silindire alınan hava hacmi Hacimsel verim =
---------------------------------------------------------- Pistonun silindirde boşalttığı hacim Genellikle çalışan normal devirle çalışan dört
zamanlı motorların hacimsel verimi % 80 civarındadır. Motorun devri
yükseldikçe, supapların açık kalma zamanı kısalacağından bu verim %50 'ye kadar
düşer. B.3. Özgül Yakıt Sarfiyatı
Motorun bir beygir saat başına harcadığı yakıt
miktarına, özgül yakıt sarfiyatı denir.
Formülü: be= 1BG * 632 / Hu * hg ................................................ gr / BGS Burada: be =
Özgül yakıt
sarfiyatı............................................................. gr / BGS 632 = l beygir saatin Kcal
olarak ısı eş değeri Hu =
Akıtın yanma ısısı
............................................................... Kcal / kg hg =
Genel tesir derecesi (harcanan yakıtın) Motorun yük durumuna göre
değişen özgül yakıt sarfiyatı, en doğru olarak fren denemelerinde saptanır.
Örneğin, tam gazdaki özgül yakıt sarfiyatı yarım gazdakünden
daha azdır. Aşağıda çeşitli motorlar için deneyler sonucunda bulunan özgül
yakıt sarfiyatları görülmektedir.
B.4.
Silindire Her Çevrimde Püskürtülen Yakıt Miktarı
Motorun fren beygir gücü Ne,
özgül yakıt sarfiyatı be olduğuna göre; Bütün silindirlere l saatte
püskürtülen yakıt: Ne, be
.................................. gr. Motorun devri dakikada
olduğundan, Bütün silindirlere l dakikada
püskürtülen yakıt: Ne * be / 60
..................... gr. Motor l dakikada (n)
devir yaptığından ve dört zamanlı motorlarda iki devirde bir püskürtme
olduğundan, Bütün silindirlere bir çevrimde
püskürtülen yakıt: Ne * be / 60 * (n / 2 ).... gr. Bir silindire bir çevrimde
püskürtülen yakıt ise, Gç = Ne * be / 60 * (n / 2) * Z = Ne
* be/ 30 * n * Z......................... gr olur. Burada: Gç = |
|||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||||||
Burada: Gç = Silindire her çevrimde püskürtülen
yakıt.............................................. gr. Ne =
Motorun fren beygir gücü
.................................................................... BG be =
Özgül yakıt sarfiyatı
.............................................................................. gr/BGS n =
Motor devri ............................................................................................ d/ d |
|||||||||||||
![]() |
Yanıt Yaz ![]() |
|
Forum Atla | Forum İzinleri ![]() Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |