Burada :
Ni =
Fren beygir gücü (faydalı güç) ...................................... BG
P
= Baskülde okunan yük
.................................................... Kg
R =
Volan ekseni ile baskül ekseni arasındaki uzaklık ..... m
n
= Motor devri
.................................................................... d/d
2P =
Volandaki moment ile baskül bağlantısındaki momentlerin
sadeleştirilmesinden kalan değer
60
= d /d ' yi
d / sn 'ye çevirmek için
75 = sonucu beygir gücü cinsinden bulabilmek
için
Bu formüldeki 2P / 60 * 75 değeri sadeleştirilip
2 * 3,14 / 60 * 75 = l / 716
olarak yerine yazılırsa Formül :
Ne =
P * R * n / 716
..................................................................... BG olur.
Örnek 5:
Dakikada 900 devirde çalışan bir motor prony freninde denenmektedir. Prony
freninin kol uzunluğu 1,432 m , baskülde okunan yük 30 kg olduğuna göre bu
motorun faydalı gücü ne kadardır?
Verilenler
İstenen
Formül
P
= 30 kg Ne =
? Ne = P * R
* n / 716
n
= 900 d / d
R =1,432 m
Çözüm :
Ne
= 30 * 1,432 * 900 / 716 = 54 BG
b.
Hidrolik Dinamometreler
Bunlara su freni de denir. Çünkü bu dinamometrelerde
devreden sıvı daima sudur. Hidrolik dinamometrelerde frenleme; motor volanına
bağlanan bir rotor üzerindeki kanatçıkların, cihazın içine gönderilen suya
çarpması sonucunda oluşur. Frenleme sonucunda oluşan moment miktarı saptanarak
motorun gücü ölçülür. 3000 BG ne kadar olan motorların güçleri bu
dinamometreler ile ölçülebilir.
c.
Elektrikli Dinamometre ile Faydalı Gücün Ölçülmesi ve Hesaplanması
Bir çok laboratuarlarda motor gücün ölçülmesinde
elektrikli dinamometreler kullanılır. Bu cihaz, güç ölçümü sırasında motor
tarafından döndürülen bir elektrik dinamosu veya jeneratördür. Denemede
dinamonun ürettiği akım miktarı; dinamoyu döndüren motor gücünün ölçülmesini
sağlar.
Şöyle ki: Motor tam yükte iken dinamonun
ürettiği akımın volt ve amperini ölçerek watt'ını ve kilowatt'ını buluruz.
Watt = E*I buradan Kwatt = E *
I / 1000
Sonucu BG olarak bulmak için ;
l Kwatt =
1,36 BG olduğundan,
Ne =
(E*I/1000)*1,36 ................................................. BG olur.
Örnek 6 :
Gücü ölçülecek bir motor, elektrik dinamosuna
bağlanarak tam yükte çalıştırılmaktadır. Bu çalışma sonucunda dinamo 5000 volt
ve 10 amperlik bir akım üretmektedir. Bu motorun faydalı gücü ne kadardır?
Verilenler İstenen Formül
E = 5000 volt Ne = ? Ne =
(E*I/1000)*l,36
1= 10 amper
Çözüm:
Ne = (5000*10/1000)*1,36 = 68 BG
B.
MOTOR VERİMLERİ
B.l. Verimin Tarifi
Verim, elde edilen sonuç ile bu sonucu elde etmek
için harcanan çaba arasındaki oranı ifade eder. Başka bir deyimle, motordan
alınan gücün verilen güce oranının yüzde olarak ifadesidir.
Verim daima % 100 den
azdır. Çünkü, silindir içinde yakılan yakıtın ısı enerjisinin çoğu yanmadan
sonra kaybolur.
B.2. Verim Çeşitleri
Verimler çeşitli şekilde
değerlendirilirse de, konumuz ile ilgili olan başlıcaları şunlardır:
a) Mekanik verim
b) Termik verim
c) Hacimsel (volümetrik) verim
a. Mekanik verim:
Fren beygir gücünün (faydalı gücün ) iç güce oranı
bize mekanik verimi verir. Bu ifade formüle edilirse
Mekanik verim
= fren beygir gücü / iç güç h
m = Ne / N, olur.
Mekanik verim piston üzerinden elde edilen gücün
krank mili ucundan alıncaya kadar olan kaybım gösterir. Çünkü, silindir içinde yanan
yakıtın meydana getirdiği iç güç, krank milinden faydalı güç olarak alınıncaya
kadar bir çok mekanik kayıplara uğrar. Buna neden, silindir duvarlarına dayanan
piston ve segmanların sürtünmeleri, yataklardaki
sürtünmeler, supap sistemleri, su, yağ ve yakıt pompalan, bloverler
ve aşırı doldurma düzenlerine yapılan harcamalardır. Bu kayıplar bazen sürtünme
beygir gücü (Ns) olarak da ifade edilir.
Mekanik verim motorun kullanılmasıyla ilgilidir.
Örneğin, motorun bakımı, yağlama durumu, yükü ve soğutma suyunun sıcaklığı
mekanik verilere etki eder. İki zamanlı motorların mekanik verimleri, dört
zamanlı motorların mekanik verimlerinden biraz daha azdır.
Örnek 7:
Belirli bir devirde 70 fren beygir gücü veren bir
motor, yakıtsız olarak aynı devirde döndürülmek istendiğinde 30 beygir gücüne
gerek duymaktadır. Bu motorun mekanik verimi ne kadardır?
Verilenler İstenen
Formül
Ne = 70FBG Ni = ? Ni = Ne+Ns
NS = 30BG hm=? hm= Ne/Ni
Çözüm:
Ni = 70 + 30 =
100 BG
hm = 70/100
= %70 olur.
b. Termik verim
Termik verim; yakıtın yanması
sonucunda oluşan ısı enerjisine karşılık, motorun bu enerjiyi faydalı iş haline
sokma oranıdır.
Yanma sonunda oluşan ısı
enerjisinin büyük bir kısmının soğutma ve yağlama sistemi ile, yanmış egzoz
gazları tarafından motordan uzaklaştırıldığını biliyoruz. Bu nedenle ancak
geriye kalan ısı motorlardan güce dönüşe bilir. Örneğin bir dizel motorun ısı
dağılımı şöyledir:
Silindirde yanan yakıtın oluşturduğu ısı
miktarını 100 kabul edersek,
Fren beygir gücü (faydalı
güç)......................................... 37
Soğutma suyu
kaybı........................................................... 27
Egzoz gazları
kaybı............................................................ 28
Sürtünmelerle
kaybolan..................................................... 08
Termik verimin formülle ifadesi;
Termik verim = Faydalı güç (Kcal
olarak) / yakıtın verdiği ısı (Kcal olarak)
ht = Ne * 632 /
B * Hu olur.
Burada:
Ne = Faydalı güç
.................................................................................... BG
632 = 1 BGS'nin Kcal olarak eş değeri
....................................................
B =
Motorun l saatte harcadığı yakıt miktarı
....................................... kg
Hu =
Yakıtın yanma ısısı.......................................................................... Kcal/kg
Not: Motorinin yanma ısısı 10000 ile 10500 Kcal
/ kg' dır.
c. Hacimsel
Verim
Aşın doldurma olmayan bir motorda, emme
zamanında silindire alınan havanın hakiki hacminin pistonun silindirde
boşalttığı hacme oranı hacimsel verimi verir.
Hacimsel verimin
formülle ifadesi:
Normal şartlarda silindire alınan hava hacmi
Hacimsel verim =
----------------------------------------------------------
Pistonun silindirde boşalttığı hacim
Genellikle çalışan normal devirle çalışan dört
zamanlı motorların hacimsel verimi % 80 civarındadır. Motorun devri
yükseldikçe, supapların açık kalma zamanı kısalacağından bu verim %50 'ye kadar
düşer.
B.3. Özgül Yakıt Sarfiyatı
Motorun bir beygir saat başına harcadığı yakıt
miktarına, özgül yakıt sarfiyatı denir.
Formülü:
be= 1BG * 632 / Hu * hg ................................................ gr / BGS
Burada:
be =
Özgül yakıt
sarfiyatı............................................................. gr / BGS
632 = l beygir saatin Kcal
olarak ısı eş değeri
Hu =
Akıtın yanma ısısı
............................................................... Kcal / kg
hg =
Genel tesir derecesi (harcanan yakıtın)
Motorun yük durumuna göre
değişen özgül yakıt sarfiyatı, en doğru olarak fren denemelerinde saptanır.
Örneğin, tam gazdaki özgül yakıt sarfiyatı yarım gazdakünden
daha azdır. Aşağıda çeşitli motorlar için deneyler sonucunda bulunan özgül
yakıt sarfiyatları görülmektedir.
MOTOR TIPI
|
ÖZGÜL YAKIT SARFİYATI
|
Benzin motoru
|
Binek
Arabası
|
250 - 300gr/BGS
|
Yük Arabası
|
240-350gr/BGS
|
Dizel motoru
|
Binek
Arabası
|
220gr/BGS
|
Yük Arabası
|
160-200gr/BGS
|
B.4.
Silindire Her Çevrimde Püskürtülen Yakıt Miktarı
Motorun fren beygir gücü Ne,
özgül yakıt sarfiyatı be olduğuna göre;
Bütün silindirlere l saatte
püskürtülen yakıt: Ne, be
.................................. gr.
Motorun devri dakikada
olduğundan,
Bütün silindirlere l dakikada
püskürtülen yakıt: Ne * be / 60
..................... gr.
Motor l dakikada (n)
devir yaptığından ve dört zamanlı motorlarda iki devirde bir püskürtme
olduğundan,
Bütün silindirlere bir çevrimde
püskürtülen yakıt: Ne * be / 60 * (n / 2 ).... gr.
Bir silindire bir çevrimde
püskürtülen yakıt ise,
Gç = Ne * be / 60 * (n / 2) * Z = Ne
* be/ 30 * n * Z......................... gr olur.
Burada:
Gç =
|