| 
   Basit bir Şanzıman Örneği... 
  Standart
  şanzımanların çalışma prensibini anlamak için, aşağıdaki çok basit 2 vitesli
  şanzımana bakalım: 
    
   
  Şimdi, yukardaki diagramın her bir
  parçasına ayrı ayrı bakalım: 
   
  Yeşil şaft, motordan çıkmakta ve deriyajdan geçerek gelmektedir. Yeşil şaft
  ve yeşil dişli tek ünite olarak birbirine bağlıdır. (Debriyaj sistemi, motor
  ile şanzımanı birleştirmeye yarayan bir sistemdir. Debriyaj pedalına
  bastığınız zaman, motor ve şanzıman birbirinden ayrılmaktadır. Bu sayede
  motor, araç tamamen dururken dahi çalışabilmektedir. Debriyajı bıraktığınız
  zaman, yeşil şaft ve motor birbirine bağlanır. Yeşil şaft ve yeşil dişli,
  motor ile aynı devirde dönmektedir.  
  Kırmızı
  şaft ve dişliler (layshaft) tek parça halinde birbirine bağlıdır. Yani, şaft
  üzerindeki tüm dişliler birlikte dönmektedir. Yeşil şaft ile Kırmızı şaft
  birbirine dişliler ile bağlıdır. Kırmızı şaft dönünce Yeşil şaft ta
  dönmektedir. Böylelikle, Debriyaj bırakıldığı zaman, Kırmızı şaft gücünü
  yeşil şaft vasıtası ile motordan almaktadır…  
  Sarı
  Şaft direk olarak diferansiyele bağlı olan şaftdır. Eğer tekerlekler
  dönüyorsa, sarı şaft da dönüyor demektir.  
  Mavi
  dişliler rulman ve Sarı şaft üzerinde dönmektedirler. Eğer motor dönmüyor
  fakat araç hareket ediyorsa, Sarı şaft mavi dişlilerin içinde serbestçe
  dönmektedir. Bu sırada, mavi dişliler ve kırmızı şaft hareket etmez.  
  “Collar”
  tabir edilen parçanın amacı, her iki mavi dişliden birisini sarı şaftla
  birleştirmektir. Mor dişli (collar), direk olarak sarı şafta bağlıdır ve
  onunla birlikte döner. Bu parça, sağa veya sola kayabilmektedir. Böylece mavi
  dişlilerin herhangi biri ile birleşebilmektedir. Collar üzerindeki dişlilere
  "dog teeth" denir. Bu dişler, mavi dişlilerin kenarlarında
  karşılıkları ile birleşir ve onların dönmesini sağlar.  
  Aşağıdaki
  resimde de göreceğiniz gibi, birinci vitese takıldığında, collar dişlisi mavi
  dişliyle birleşmektedir. 
   
   
  Bu resimde,
  yeşil şaft kırmızı şaftı çevirmektedir. Aynı zamanda, kırmızı şaft da mavi
  dişliyi döndürmektedir. Dişli, gücünü collar vasıtası ile sarı şafta
  iletmektedir. Bu sırada, soldaki mavi dişli de dönmektedir, ancak sarı şaft
  üzerine bilya ile bağlı olduğu için, bir etkisi yoktur.  
  Collar
  iki dişli arasındayken (ilk resimde olduğu gibi), Şanzıman boştadır. Her iki
  mavi dişli de sarı şaft üzerinde boşta dönmektedir. Dönüş hızları farklıdır,
  zira mavi ve kırmızı dişlilerin boyutları farklıdır.  
  Bu
  tartışmadan aşağıdaki sonuçlara varılabilir:  
  Vites
  değiştirirken bir hata yaparsanız ve “cartlama” meydana gelirse, dişlilerin
  birbirine sürtmesinden kaynaklanan bir ses olmadığını görürüz. Resimlerden de
  görüldüğü gibi, tüm dişliler sürekli olarak birbirine bağlıdır ve hiçbir
  zaman ayrılmazlar. Duyduğumuz o içimizi cız ettiren ses aslında dog
  teeth'lerden gelmektedir.  
  Yukarda resmi bulunan
  şanzımanda senkromeç yoktur. Eğer aracınızda bu şanzıman olsaydı, vites
  değiştirmek için iki defa debriyaja basmanız gerekirdi. Bu sistem eski
  araçlarda vardı. Halen bazı modern yarış arabalarında da kullanılıyor.
  Öncelikle debriyaja bir kere basıp motoru şanzımandan ayırıyorsunuz ve vitesi
  boşa atıyorsunuz. Sonra, debriyajı bırakıp motoru doğru devire getiiyorsunuz.
  Doğru devir, motorun bir sonraki viteste döneceği devirdir. Burdaki olay,
  Mavi dişliler ile mor dişlileri aynı hızda döner hale getirmektir. Deviri
  yakalayınca debriyaja basıp vitese takıyorsunuz. Her vites değiştirmede bu
  işlemi tekrarlamanız gerekiyor.  
  Aynı
  zamanda, vites kolundaki küçük bir lineer hareketin vitesleri nasıl
  değiştirdiğini görebilirsiniz. Vites kolu, çatala bağlı bir çubuğu hareket
  ettirmektedir. Çatal ise, sarı şaft üzerindeki collar’ı hareket ettirmektedir
   
  Bir
  sonraki bölümde, gerçek bir şanzımana bakacağız... 
  Gerçek bir
  Şanzıman... 
  Aşağıdaki
  animasyon, 4 vitesli bir şanzımanın çalışma sistemini göstermektedir 
  5 vitesli
  şanzımanlar günümüzde artık çoğu arabada standart olarak gelmekte ve iç
  görünümü aşağıda görüldüğü şekilde olmaktadır: 
   
   
  Vites
  kolu 3 adet rodu hareket ettirmektedir. Bu rodlar da 3 adet çatala hareket
  vermektedir. Rodlara üstten bakınca, aşağıdaki resmin tersi gibi
  görünmektedirler: 
    
   
  Vites
  kolunun orta pozisyonunda bir rotasyon noktası vardır. Vites kolunu birinci
  vitese takmak için itince, aslında rod ve çatalı birinci vites için geri
  çekiyorsunuz.  
  Fark
  edeceğiniz üzere, vites kolunu sağa sola oynatırken, aslında farklı çatallara
  hareket veriyorsunuz (ve dolayısı ile farklı collar’lara). Vites kolunu ileri
  geri oynatarak ta dişliye geçirip dişliden çıkartıyorsunuz…  
  Geri
  vites ise “idler dişlisi” tabir edilen küçük bir dişli ile (mor) ters hareket
  sağlamaktadır. Bu nedenle, diagramdaki mavi dişli her zaman diğer dişlilerin
  aksi istikametinde dönmektedir. Araç öne doğru giderken geri vitese takmak
  olanaksızdır. Dog teeth asla geçmeyecek, geçse bile çok ses yapacaktır
  (cartlama)… 
   
   
  Senkromeçler... 
  Modern
  manuel şanzımanlar içerisinde günümüzde senkromeçler bulunmaktadır. Bu
  parçalar sayesinde, vites değiştirmek için motor devrini tutturmanıza gerek
  yoktur. Senkromeçin amacı, collar ve dişliler arasında sürtünme ile temas
  sağlayıp, dişlileri kısa sürede aynı hıza getirmektir: 
   
   
  Çoğu
  üretici senkromeçleri farklı tasarlayabilir, ancak senkromeçin anafikri budur 
   |