Turbonun görevi daha fazla soğuk havayı
motora vererek performansı arttırmaktır. Motorda soğuk hava sıcak
havadan daha yoğundur. Bu yüzden motordan içeri giren hava ne kadar
yoğun olursa içerdeki patlama o derece şiddetli olur. Bu sayede de
üretilen güç ve tork da fazlalaşır. Otomobillerin soğuk havalarda daha
iyi performans sergilemesinin sebebi budur. Turbo ise daha fazla soğuk
havayı motora vererek performansı artırır.
Turboşarj ve Süperşarj
Otomobilin performansını en üst noktaya çıkarabilmek için kullanılan iki farklı sistem vardır. Bunlar süperşarj ve turboşarjdır.
Süperşarj
Süperşarj aslında basit bir kompresördür. Dışarıdan gelen havayı
basınçlı bir şekilde içeri püskürtecek şekilde dizayn edilmiştir.
Süperşarjın iki farklı çeşitte uygulanması mümkündür. Emme manifoltu
ile throttle body arasına veya throttle body’nin önündeki hava girişine
monte edilebilir. Eğer emme manifoltu ile throttle body arasına monte
edilirse, enjeksiyon sisteminde mekanik bir değişiklik yapmadan benzin
akışının ayarlanması mümkün olur. Bu genellikle yarış otomobillerinde
de tercih edilen daha pratik bir sistemdir. Eğer süperşarj throttle
body’nin önünd monte edilirse, gelen basınçlı havayı karşılamak için
normalden daha yüksek basınçla yakıt püskürtülmesi gerekecektir.
Çalışma sistemi
Süperşarjın içindeki kompresör çalışma gücünü yine motor kayışlarından
ve dişlilerden alır. Bu çalışma için turboşarja göre daha fazla güç
gerektiren bir sistemdir. Ayrıca sağladığı sıkışma sebebiyle motorun
çabuk yıpranmasına sebep olmaması için motor kompresyon oranı
pistonların değişmesi suretiyle düşürülmelidir.
Süperşarj daha fazla benzin tüketebilir
Aynı silindir hacminde ve aynı yanma odalarına sahip iki motordan,
süperşarj uygulanmış olan motor aynı büyüklük içinde daha fazla
sıkıştırma ile çalışacak ve daha fazla benzin yakacaktır. Buna karşılık
turbo uygulamasındaki kadar yüksek güç veremeyecektir.
Turboşarj’a göre avantajlı
Turboşarj uygulamasında, turbonun devreye girmesi için yanan gazın geri
dönmesi ve türbünü doldurması gerekmektedir. Fakat süperşarj
uygulamasında turbonun devreye girmesi için gereken zaman ve motor
devri, süperşarjın devreye girmesi için gerekmemektedir. Gaz pedalına
ilk basıldığı anda açılan süperşarj, en alt devirden itibaren gücünü
gösterecektir.
Turboşarj
Turboşarj, egzoz gazı ile çalışan bir süperşarj olarak tanımlanabilir.
Gücünü süperşarj gibi kayışlardan ve dişlilerden değil, egzoz gazının
basıncından alır. Yanma odasında patlayan hava benzin karışımı, gaza
dönüşerek egzoz süpaplarından egzoz manifoltuna doğru itilir. Bu
aşamada egzoza giden gazın basıncı, yol üzerindeki turbonun pervanesini
döndürür ve bu yönlü pervane sayesinde gazın önemli bir kısmı türbüne
girer.
Türbün dolar
Türbün basınçlı gazla dolduğu andan itibaren ters yöndeki kompresör
pervane de basınçla dönmeye başlar. Gazı, basınçlı bir şekilde,
dışarıdan alınan ve emme manifoltuna giren temiz havanın üzerine
püskürterek motora giren toplam hava yoğunluğunu ve basıncını normalin
yaklaşık yüzde 50 daha üstüne çıkarır. Bu da içeri giren havanın
benzinle birlikte ateşlendiğinde çok daha şiddetli bir patlama
gerçekleştirmesini sağlar.
Motor patlayabilir
Süperşarjda olduğu gibi, turboda da motor kompresyon oranı atmosferik
motorlara göre daha düşük tutulmalıdır. Aksi takdirde yüksek basınçtan
dolayı motor çabuk yıpranacak ve hatta çok zorlandığı durumlarda
motorun patlama riski ortaya çıkacaktır. Turbo uygulaması, motorun
pistonları ve gerekiyorsa diğer aksamının da uygun şekilde
değiştirilmesi suretiyle yapılmalıdır. Gücün yüzde 50′lere varan
artışına dayanma ihtimali zayıf olan şanzıman ve aktarma sisteminin de
değiştirilmesi gerekebilir.
Kullanımdan sonra soğutulması şart
Turbo motorlar kullanılırken dikkat edilmesi gereken bir başka husus
ise otomobili yüksek devirlerde kullandıktan sonra motor stop edilmeden
önce kısa bir müddet de olsa rölantide çalıştırılarak, türbünün
boşalması ve soğumasına izin verilmesidir. Aksi takdirde gazın
sirkülasyonu esnasında türbün boşalmadan bir miktar gaz içerde
hapsolacak ve zaman içinde turboyu ciddi şekilde yıpratacaktır. Turbo
uygulamasının motorda çok daha fazla yük ve yüksek ısılara yol açacağı
ve bunun için intercooler uygulamaları veya diğer soğutma yöntemleri
gerektiği unutulmamalıdır.
Fabrika çıkışı otomobillerde kullanılıyor
Turbo uygulaması özellikle ülkemizdeki otomobil modellerinde
süperşarjdan daha yaygındır. Bu uygulamanın bir çok zaman Avrupalı
standart otomobillerde fabrika çıkışı uygulandığı da görülmektedir.
Örnek olarak VW’nin 1.8 litre hacimli 125 beygir güç üretebilen
motoruna uygulanan çok küçük türbünlü bir turbo ile 1.8T motorunu
yarattığı ve 150 beygir güç ürettiği bilinmektedir.
Alıntıdır.