Peugeot Türkiye Forumları
Pejo.Com.TR Peugeot Yedek Parça
www.pejo.com.tr
Anasayfa Anasayfa >PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU >Yararlı Dökümanları
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - Tork ve Güç nedir? Buyrun beraber öğrenelim.
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Tork ve Güç nedir? Buyrun beraber öğrenelim.

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
Memed8572 Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 07 Nisan 2013
Konum: Denizli
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 107
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Memed8572 Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Tork ve Güç nedir? Buyrun beraber öğrenelim.
    Gönderim Zamanı: 24 Nisan 2013 Saat 10:47

Başta çok karışık gibi gelsede aslında çok kolay anlıyabileceğimiz bur durum.Pek çok kişi bu kavramların ne olduğunu ya bilmemekte yada eksik bilmekte. Araştırma yapsanız bile karışık yada eksik bilgiler bulabilirsiniz. Halbuki bunu öğrenmek çok basit. Şimdi basitçe bakalım bu konuya.

GÜÇ ve TORK

Genelde hp,ps,kw gibi birimlerle ifade edilir. Belli bir çevirme kuvvetini ne kadar yüksek devirde yapabiliyorsa araç o kadar güçlüdür. Bu güç bizim Türk insanın kafasındaki güç değildir. O aslında torktur, yani çevirme kuvveti. Araç hangi vitesteyse ona göre vites oranından tekerdeki tork bulunabilir. Tabi teker yarıçapından hesap yapılarak tekere uygulanan kuvvet de hesaplanır. O zaman güç hiç şeye yaramaz diye düşünebilirsiniz. Yani iki araçtan torku iyi olan diğerini çeker. Eğer araçların patinaj yapmadığını ve şanzımanlarının aynı olduğunu düşünürsek bu doğrudur. Fakat düşük tork, yüksek güçlü araçlar uygun şanzımanla kendinden daha az güçteki aracı çekebilir. Basit bir şekilde örnekleyeyim. İki hamal düşünün. Biri 50 kg’lık eşyayı 1 dakikada çıkarsın. Diğeride 70kg’lık eşyayı 2 dakikada çıkarsın. Eğer eşyalar kendi taşıyabilecekleri orandaysa(yani 1.hamala 50 kg, 2. hamala 70 kg’lık eşya verilrise) 1. hamal daha çok iş yapar. 350 kg’ı 1 hamal 7 seferde 7 dakikada yapar, 2. hamal 5 seferde ama 10 dakikada yapar.

DİZEL ve BENZİNLİ ARAÇLARDA TORK ve GÜÇ İLİŞKİSİ

Dizel araçlar yüksek torkuyla, benzinli araçlar yüksek gücüyle dikkat çeker. Dizel araç sahipleri araçlarının daha iyi gittiğini düşünür. Halbuki benzinli araçlar dizellerden çok daha üstündür. Onları bu yanılgıya iten, aracı kullandıkları devirdeki itme kuvvetidir. Uygun vites ve devirde benzinli araçlar dizel araçlara çok rahat şekilde üstünlük sağlarlar. Ama bunun için benzinli araçların 5000+ devirde kullanılmaları gerekir.

SADECE TORK ve GÜCE BAKILARAK YORUM YAPILABİLİR Mİ?

Genel olarak yüksek güç ve torka bakılarak yorum yapılabilsede bu kesin sonuç doğurmaz. Bunun çeşitli nedenleri vardır. Öncelikle aracın devir-güç bandı çok önemlidir. Yani aracın verdiği en yüksek güç değil, kullanıldığı devirdeki ortalama güç bandı sonucu etkiler. Mesela iki araçtan biri 4000 rpm de 80 hp, 6000 rpm de 120 hp versin, ve bu güç doğrusal olarak artsın. Diğer araçta 4000 rpm de 100 hp, 6000 rpm de 110 hp versin. Bu durumda bu iki araç yarıştığında 110 hp lik araç geçecektir.(6000 rpm den sonra güç kesitğini ve gücün doğrusal arttığını düşündük.) Sadece bu mu? Tabiki de hayır. Hafif araçlar dahi iyi hızlanacağından dolayı belli bir sürate kadar diğer araçlara üstünlük sağlayabilirler. Yani ne kadar hafif, o kadar ivmeli. Bir de şanzıman ve diğer ekipmanların etkisi var. Her araç iddia ettiği güç ve torkda değildir. Tekere yansıtılan ciddi bir kayıp vardır. Genel olarak otomatik vites, arkadan itiş, 4×4 oluşu araç için daha çok kayıp demektir. Ayrıca güzel seçilmiş şanzıman oranları ile aracınızın verimli olduğu devirleri kullanma imkanınız artar buda performansa olumlu bir etki yapar.

Hemen gerçek dünyadan bir karşılaştırma yapalım.

Astra 1.4 Turbo – Golf 1.4 TSI

Performans 140 hp–> 122 hp
0-100 km/h 9.7 sn –> 9.5 sn
Maximum hız 205 km –> 200 km / h

Görüldüğü gibi 18 hp daha güçlü olan Astra Golf’e geçilmektedir. Otobanda son hızlar haricinde Golf’ün üstünlüğünün nedeni şanzıman, kasa ağırlığı ve güç eğrisidir. Genelde aerodinamik yapısı ve şanzımanı kötü olmayan araçlar için şunu söyleyebilirim, ne kadar güç o kadar son sürat.
Peugeot 1.6 XT 2001
Yukarı Dön
tellotello Açılır Kutu Gör
3. Vites
3. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 01 Haziran 2012
Konum: Ankara
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 1121
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı tellotello Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 24 Nisan 2013 Saat 11:10
Bilgiler için teşekkürler, bir ara ben de okuyup durmuştum ne nedir diye ne yalan söyleyeyim hala sıfırdan anlatamam. 

Arkadaşımız iyice açıklamış fakat bu konuda detaylı bilgi isteyen arkadaşlara yer imlerimde kayıtlı ve müthiş bulduğum ara ara vakit buldukça okuduğum başka forumdan bir yazıyı öneririm.


Bu linkteki arkadaşın en son olarak yaptığı yorum çok hoşuma gitmiştir hep;

"Ve evet, son olarak şu meşhur mottoya gelelim: HP araba sattırır, tork yarış kazandırır”. Bu durum motor torku söz konusu olduğunda doğru değil, bunu gördük. Doğrusu ne? 

Doğrusu şu: 

“Maksimum HP araba sattırır, ortalama HP yarış kazandırır.” " (linkten alıntıdır)
2005 307 1.4 HDI XR 70bg
Yukarı Dön
elsoberano Açılır Kutu Gör
4. Vites
4. Vites


Kayıt Tarihi: 09 Şubat 2012
Konum: Ankara Trabzon
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 2517
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı elsoberano Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 24 Nisan 2013 Saat 11:24
paylaşım için teşekkürler  bu yazıları  derleyip otomobil ansiklopedisi yapmak lazım .
307 2.0 xsi BİZE HER YER TRABZON
Yukarı Dön
Memed8572 Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 07 Nisan 2013
Konum: Denizli
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 107
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Memed8572 Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 24 Nisan 2013 Saat 11:24
Tabi senin verdiğin link çok ince detayına işin hesap kitap bölümüne girilmiş :)
Ben kısadan neyin nasıl olduğunu bilinmesini istedim teşekkürler :)
Peugeot 1.6 XT 2001
Yukarı Dön
elsoberano Açılır Kutu Gör
4. Vites
4. Vites


Kayıt Tarihi: 09 Şubat 2012
Konum: Ankara Trabzon
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 2517
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı elsoberano Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 24 Nisan 2013 Saat 11:54
yazın uzun yolda dizel jetta kullandım benim araç 3000 rpm de 100'le giderken o 150 ile gidiyordu .beygir gücü düşük ama tork yüksek olunca dedim ki beygir hikayeymiş yazıyı okuyunca yanıldığımı anladım. ama herkes atmosferik benzinliden inip turbo dizel kullanınca  tork sayesinde uçuyor önemli olan tork diye düşünüyor .
307 2.0 xsi BİZE HER YER TRABZON
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.
Peugeot Türkiye Forumları PEUGEOT TÜRKİYE FORUMLARINDA SON 20 KONU
Peugeot Türkiye Fan Club Gündem      
konu icon Peugeot Yedek Parça
konu icon 306 Otomatik Vites - Yardımcı olabilirmisiniz. son mesaja git 8173 1 muhsintekin
konu icon Tanışma son mesaja git 2 0 Nazif Kılıç
konu icon 2. Sahibinden Temiz ve Bakımlı 2003 Model 206 son mesaja git 105 0 muzo
konu icon Peugeot 208 (1. seri) 1.5 BlueHdi Yağ Önerisi son mesaja git 8219 3 mustgok
konu icon Teyp Sessiz Modu son mesaja git 24930 14 Bilal ALTINER
konu icon 206, 206+ ve 307....3 Satır Yol Bilgisayarı Ekranı son mesaja git 97205 590 Kasım4284
konu icon 2012 model 508 far ampül değişim son mesaja git 14434 3 zaferçinar
konu icon eski kasa 508 son mesaja git 291 1 zaferçinar
konu icon 308 1.6 HDi Yağ Önerisi son mesaja git 1297 0 alperyacan
konu icon Otomatik şanzıman vites atma arızası son mesaja git 1570 0 Zeynepk
konu icon P0087 Hata kodu son mesaja git 5784 6 Optimus Prime
konu icon Tanışma: Merhabalar son mesaja git 3 0 DieAnotherDay
konu icon yakıt tüketimi 30L son mesaja git 3179 1 407muhendisi
konu icon P2074 hatası 308 2012 model 1.6 vti son mesaja git 2563 0 Courage
konu icon Stop halinde iken silecekler ve farların çalışması son mesaja git 9785 4 C4for
konu icon 2011 5008 vites kutusu arızası(çözüldü) son mesaja git 62970 25 Ahmet Altaş
konu icon Yağ Kaçağı son mesaja git 4211 0 Mental
konu icon P0238 veya P0069 hatası alıyorum son mesaja git 5683 1 Yollcu28
konu icon Peugeot 308 bilgi ekranı ayarlanmama sorunu son mesaja git 6649 2 Emre 308 2016
konu icon 508 Start-Stop Arızası P1A9C son mesaja git 6521 3 ukooku
Bizi Takip Edin   

Bu ayki En Aktif 10 Üye 2025 FEBRUARY EN AKTİF 10 ÜYE
Üye Mesaj
Ahmet Altaş 3
407muhendisi 2
zaferçinar 2
muhsintekin 1
C4for 1
Courage 1
DieAnotherDay 1
Optimus Prime 1
Zeynepk 1
alperyacan 1
Bu ayki En Aktif 10 Üye FORUM YETKİLİLERİ
Üye Adı Yetki
GökhaN YÖNETİCİ
sonerkyl MODERATÖR
İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden birisi olan PeugeotTurkey.Com Peugeot Turkey Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. PeugeotTurkey.Com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde PeugeotTurkey.Com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır.
Peugeot Turkey Fan Club © 2008 - 2025
“İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır.“ H.Ş.

Peugeot Forum English