Peugeot Türkiye Forumları
Pejo.Com.TR Peugeot Yedek Parça
www.pejo.com.tr
Anasayfa Anasayfa >PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU >Modifiye ve Tuning Bilgileri
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - Alternatörler
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Alternatörler

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Alternatörler
    Gönderim Zamanı: 14 Kasım 2008 Saat 16:39

 

 

 

RAPOR

 

1. Giriş:

 

Motorlu araçlarda elektrik enerjisiyle çalışan birçok eleman (farlar, ikaz lambaları, cam sileceği vb.) vardır. Bunun yanında bataryanın da şarjlı tutulması gerekmektedir. Bu ihtiyaçları karşılamak için araçlarda mekanik enerjiden elektrik enerjisini üretebilecek şarj sistemleri geliştirilmiştir. Araç üzerindeki tüm alıcılar ve batarya doğru akımla çalışmaktadır. Fakat alternatif akım üreten alternatörler üretim verimi ve devamlılığı açısından doğru akım üreten dinamolara göre daha avantajlı olduğundan şarj sistemiyle alternatif akım üretilir ve bu akım daha sonra diyotlar yardımıyla doğrultulur.

 

Tüm araçlarda şarj sistemi kullanılmakta olduğundan bu sistemin öğrenilmesi önem taşımaktadır. Atölyede yapılan çalışmalarda şarj sistemiyle ilgili deneyler yapılmış,  sistemin parçaları tanınmış ve teorikte öğrenilen bilgiler pekiştirilmiştir.

 

 

2. Teori:

 

Endüksiyon esasları:

__  Bir iletken veya bobin manyetik alan içerisinde hareket ettirilirse iletken veya bobinde emk (gerilim) oluşur.

__  Bir iletkende oluşan emk nın büyüklüğü birim zamanda kestiği kuvvet hattı sayısına bağlıdır.

__  Bir bobin içerisine bakıldığı zaman kuvvet çizgilerinin bobin içerisinde azalması iletken üzerinde saat ibresi yönünde akım oluştuğunu gösterir.

 

Bir manyetik alan içerisinde elde edilen emknın değeri:

           

 

F: Yüzey alanı

B: Bir iletkendeki manyetik alan kuvvet çizgisi sayısıdır.

 

 

Üretilen gerilim manyetik alanın hareket hızına, manyetik alanın yoğunluğuna ve iletkenin uzunluğuna bağlıdır.

Alternatörde B, V istediğimize göre değiştirilebilir.

BRegülâtör ile kontrol altına alınır.

                        F= Alan               V= Üretilen gerilim

        s= Alınan yol      = İletken veya manyetik alan hızı

                        t= Zaman              l= İletken boyu

Rotorun dönme sayısı artırılırsa frekans sayısı artar.

 

Alternatörün Tanımı:

Alternatör, motordan gelen mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir. Mekanik enerji motordan bir kasnak vasıtasıyla alınır ve rotor döndürülerek, stator sargılarında alternatif akım üretilmesi sağlanır. Bu alternatif akım diyotlar tarafından doğru akıma çevrilerek bataryaya gönderilir.

 

Alternatörün temel parçalan elektro mıknatıslanmayı oluşturan rotor, elektrik akımını üreten stator ve akımı doğrultan diyotlardır.

 

Bunlara ek olarak, aynı zamanda manyetik oluşturulması için rotora akım geçiren fırçalar, rotorun yumuşak bir şekilde dönmesini sağlayan rulmanlar ve rotoru, statoru ve diyotları soğutmak için bir fan bulunmaktadır. Tüm bu parçalar ön ve arka kapak tarafından birleştirilir.

 

 

 

 

Şekil 1. Alternatör ve kısımları

 

 

 

Kısımları:

Rotor; Rotor, kutup çekirdekleri (manyetik kutuplar) bir manyetik alan bobini (rotor) kayar bilezikler ve bir rotor milinden meydana gelmiştir.

 

Stator; Stator, stator çekirdekleri ve stator bobinlerinden meydana gelmiştir ve ön ve arka kapaklara tutturulmuştur. Stator çekirdeği, çelik kaplanmış ince plakalardan meydana gelir.

 

Diyotlar; Eş yüklü diyot tablaları içinde, üç adet pozitif ve üç adet negatif diyot bulunur. Alternatör tarafından üretilen akım, uç kapaklardan yalıtılmış pozitif yönlü diyot tablalarından verilir.

 

 

3. Materyal � Metod

 

Açık devre (regülâtörsüz) şarj testi:

Yapacağımız deneyde manual olarak tasarlanmış octopus marka alternatör test cihazı, iletken maşalı kablolar ve alternatör kullanılmıştır.

Alternatör test cihazı:

OCTOPUS (British Made)

Motor :    A.C.                        HP      : 31/2       NO: A546

RPM   :    45�5000                  Rating: ½  MR

Volts   :    200�250                  Amps : -

Gycles:    50                            Phase  : -

 

Alternatör:

ALBİ (Made in Turkey)

14 V, Max 48 Amp.

İmal Tarihi: 1986

 

Alternatör cihaza dengeli bir şekilde bağlanmıştır. Cihazın batarya (+) ucu rotor ve stator sargılarına bağlanarak akım anahtarı açılmıştır. Cihaz çalıştırılarak alternatörün hareketi sağlanmıştır. Düşük devirde cihazın ampermetresi sola sapmaktadır, bu durum alternatörün henüz gerilim üretmeye başlamadığını ve akımın cihazın bataryasından alternatöre geçtiğini göstermektedir. Daha sonra devir yavaş yavaş yükseltilerek ampermetrenin sağa sapma anı bulunmuştur; bu durumda alternatör gerilim üretmeye başlamıştır ve akım cihazın bataryasına doğru geçmektedir. Değişik devirlerde akım ve gerilim değerleri ölçülerek not alınmış ve deney tamamlanmıştır.

 

 

 

4. Değerlendirme ve Sonuç:

 

Gücün Hesaplanması:

P = I .V

P1 = 0 . 15,5 =0

P2 = 2 . 20 = 40 watt

P3 = 3 . 23 = 69 watt

P4 = 2 . 24 = 48 watt

P5 = 4 . 26 = 104 watt

P6 = 3,5 . 30 = 105 watt

P7 = 4 . 34 = 136 watt

 

Yapılan ölçümler sonucunda alınan veriler Tablo 1 de gösterilmiş ve Grafik 1 de de grafik olarak gösterilmiştir.

 

Akım (Amper)

Gerilim (Volt)

Güç (Watt)

Devir/Dakika

0

15,5

0

850

2

20

40

1000

3

23

69

1100

2

24

48

1200

4

26

104

1300

3,5

30

105

1550

4

34

136

1800

Tablo 1. Alınan verilerin gösterildiği tablo

Grafik 1. Tablo 1 de gösterilen verilerin grafik olarak düzenlenmesi

5. Sonuç ve Öneriler:

 

Yapılan ölçümler sonucunda alternatörde herhangi bir arızaya rastlanmamış olup yapılan ölçümlerde de alternatörün kablolarında bir kopukluk olmadığı ve standartlarda çalıştığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte alternatör test cihazından alınan verilerden de anlaşıldığı üzere kullanılan alternatör gayet iyi bir performans göstermiştir.


Gazi Üniversitesine teşekkür ederiz...
Arkadaşlar aklınıza takılan bir konu olursa  buradan sorabilirsiniz
Deran TUYNER
Yukarı Dön
sinan-s Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 21 Mart 2008
Konum: Bostancı/S VRJ
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 2643
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı sinan-s Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 14 Kasım 2008 Saat 17:00
Çok matematiksel olmuş..Eline sağlık deran abi..
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.
Peugeot Türkiye Forumları PEUGEOT TÜRKİYE FORUMLARINDA SON 20 KONU
Peugeot Türkiye Fan Club Gündem      
konu icon Peugeot Yedek Parça
konu icon 2011 Peugeot 308 - Elektrik Devre Arızası son mesaja git 6033 9 Alphanet
konu icon Üyelerimizin Meslek Bilgileri son mesaja git 12638 527 Saido26
konu icon 106 gti almak istiyorum yardımcı olursanız çok svi son mesaja git 486 0 Burak307xsi
konu icon 206 2001 model 1.6 motor otomatik şanzıman son mesaja git 262 0 Sezgindogan
konu icon 3008 1.2 puretech motor arızası son mesaja git 4988 1 Saido26
konu icon Yol bilgisayarı ayar son mesaja git 558 0 Adil.g
konu icon 206 1.4 felline benzinli son mesaja git 369 0 ercanqnc
konu icon 407 emniyet kemeri ön gergi ve airbag hatası son mesaja git 578 0 Xbulut46
konu icon Marş problemi son mesaja git 190 0 Kübra
konu icon pejo 206 1,4 2009 model stop etme sorunu son mesaja git 537 1 Altann
konu icon MANUEL 206 4. VİTESTE ÖTME SORUNU son mesaja git 749 1 Altann
konu icon motor yağ damlatma, yanık kokusu ve kaputtan duman son mesaja git 2182 0 Bayer
konu icon 206 XT elektriksel problemler son mesaja git 988 0 AtomAdnan
konu icon Türk Askeri Çanakkale'de - Serdar Yıldırım son mesaja git 5434 5 Serdar102
konu icon Yağ Seviyesini Ayarlayın Uyarısı son mesaja git 4736 1 torekV
konu icon VİTES GEÇİŞİ son mesaja git 1912 0 peugeot301
konu icon ABS VE KAYGAN YOL UYARISI son mesaja git 500 0 samizel
konu icon seyir sırasında gaz kesme (Dizel) son mesaja git 2135 1 heavyburak26
konu icon 408 GT KOLTUK ISITMA PROBLEMİ son mesaja git 37129 2 elbir55
konu icon 206, 206+ ve 307....3 Satır Yol Bilgisayarı Ekranı son mesaja git 107659 591 ersin61
Bizi Takip Edin    Facebook Instagram

Bu ayki En Aktif 10 Üye 2025 JUNE EN AKTİF 10 ÜYE
Üye Mesaj
Burak307xsi 1
Saido26 1
Alphanet 1
Bu ayki En Aktif 10 Üye FORUM YETKİLİLERİ
Üye Adı Yetki
GökhaN YÖNETİCİ
sonerkyl MODERATÖR
İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden birisi olan PeugeotTurkey.Com Peugeot Turkey Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. PeugeotTurkey.Com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde PeugeotTurkey.Com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır.
Peugeot Turkey Fan Club © 2008 - 2025
“İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır.“ H.Ş.

Peugeot Forum English