![]() |
|
Otomobillerde Fren Sistemi ve Disk Frenler !!! |
Yanıt Yaz ![]() |
Sayfa 123 4> |
Yazar | |
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gönderim Zamanı: 06 Eylül 2011 Saat 11:07 |
![]() Uploaded with ImageShack.us Bir otomobilin hiç şüphesiz en önemli bölümlerinden biri fren sistemidir. Bir araçta fren sistemi ne kadar güçlü ve etkiliyse o araç da o kadar güvenlidir diyebiliriz. Günümüzün bütün modern araçlarında disk frenler kullanılır. Fren pedalına bastığınızda sistemdeki hidrolik sıvının yerini değiştirmiş olursunuz, bu değişim fren disklerine bir piston yardımıyla iletildiğinde araç disk üzerindeki sürtünme kuvvetinin etkisiyle yavaşlamaya başlar. Ne kadar fazla güç uygularsanız disk o kadar baskıya maruz kalır ve tekerleğin dönüş hızı yavaşlar. Disk frenler birçok arabada önde yer alır fakat günümüzde dört tekerlekte de bu tip frenler kullanılmaya başlanmıştır. Disk frenlerin asıl önemli olduğu yer ön taraftır. Çünkü frenleme en iyi ön tekerlekler vasıtasıyla yapılır. Bunu şöyle açıklayabiliriz, hareket eden bir nesneyi yavaşlatmaya başladığımızda eylemsizlik prensibine göre kütle hareketini devam ettirmek ister. Eğer siz bu harekete izin vermezseniz, nesnenin ağırlık merkezi öne kayar. Nasıl araba içinde otururken fren yapıldığında istemsiz olarak ileri doğru bir hareket yapıyorsak, aynı şekilde araç da öne doğru eğilim yapar. Bu eğilimi ve ön kısma yaklaşan ağırlık merkezini durdurmanın en etkili yolu da ön tekerleklerin durdurulmasıdır. Fren esnasında aracın arka tekerleklerinin yerle olan teması ve üzerine binen yük miktarı azalacağından frenleme konusunda pek etkili olamazlar. Fakat eğer geri geri giderken fren yaparsak, o zaman da asıl yük arka frenlere binecek ve arka frenler daha etkili olacaktır. Disk Frenler Disk frenler yanda göründüğü üzere kaliper, piston, balatalar, disk ve bağlantı noktalarından oluşur. Fren pedalına bastığımızda sistemdeki hidrolik sıvıyı boruya iteriz. Sıvıların sıkıştıralamaz oluşu ve bulundukları kabın her noktasına aynı basıncı uygulamaları prensibinden yararlanılarak, boru içerisindeki sıvı ince bir geçitten kaliperlerin arasındaki balata pistonuna iletilir. Ayağınızla fren pedalına uyguladığınız 2kg’lık bir kuvvet ile, daracık kesitli olan kanal ağzından sıvının pistona genişleyerek iletilmesini sağlar ve bunun neticesinde 2 tonluk bir basınç oluşturabilirsiniz. Çünkü uygulanan kuvvet cidarı piston üzerinde çok daha geniştir ve sıvılar üzerine uygulanan basıncı her noktaya eşit ilettiğinden kat be kat fazla bir kuvvet ile piston yer değiştirmeye zorlanır. Pistonun ucunda ve diskin arka tarafında bulunan balatalar ile disk sanki mengene ile sıkılıyormuş gibi basınca maruz kalır. Bu disk balataların arasında tekerlekle beraber dönmekte olduğundan frenleme ile birlikte inanılmaz bir sürtünme ve buna bağlı ısı enerjisi oluşur. Bu sürtünme o kadar büyüktür ki, disk tamamen ateş kırmızısı haline bile gelebilir. Özellikle Formula 1 yarışlarında birçoğumuz sert firenaj esnasında diskin kızardığına şahit olmuştur. Sonuç olarak frenler aracın hareketiyle oluşan kinetik enerjiyi sönümleyerek ısı enerjisine çevirir. Bunu yaparken sürtünmeyle oluşan yüksek ısının hızlı şekilde disklerden ve balatalardan atılması gerekir. Bunu kolaylaştırmak için de ısı transfer katsayısı yüksek malzemelerden disk üretmek ve kaliperlere hava kanalları yerleştirmek en çok kullanılan yöntemlerdir. ![]() Uploaded with ImageShack.us Düzenleyen by_ersin - 06 Eylül 2011 Saat 11:08 |
|
![]() |
|
metin ![]() 4. Vites ![]() ![]() 24 - Ağustos - 1986 Kayıt Tarihi: 09 Aralık 2010 Konum: İstanbul Durum: Aktif Değil Mesajlar: 5805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ersin abi ellerine sağlık.
merak ediyorum bazı araçların arka frenleri kampana bazı araçların ise arka frenleri disktir. peki bunların artıları ve eksileri nelerdir
|
|
Akıllı insanlar yeni fikirleri tartışırlar.
Normal insanlar sonuçları tartışırlar. Küçük insanlarsa başka insanları tartışırlar... |
|
![]() |
|
oktay_251 ![]() 1. Vites ![]() 30 - Temmuz - 1985 Kayıt Tarihi: 03 Ağustos 2011 Konum: Burdur, Bucak Durum: Aktif Değil Mesajlar: 85 |
![]() Yanıt Yaz
Alıntı oktay_251
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
![]() ![]() ![]() ![]() |
ben bide benim arabayı alana kadar 4 tekerde disk olanları abs li olmak zorunda diye biliyodum meğer alakası yokmuş ![]() |
|
2004 Wolkswagen Bora Pasific 1.6 16V 105HP Benzinli
|
|
![]() |
|
metin ![]() 4. Vites ![]() ![]() 24 - Ağustos - 1986 Kayıt Tarihi: 09 Aralık 2010 Konum: İstanbul Durum: Aktif Değil Mesajlar: 5805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
bende 4 disk olunca abs li oluyor diye biliyordum ama sadece önler disk oluncada absli oluyormuş peki arka kampana olduğu için abs arka tekerler için geçerli değil sanırım.
ersin abi birde sadece önler disk olanlar da frene basınca sadece önler tutmuyor arkalarda tutuyor olması lazım. kapmananın içinde ikitane piston var diye biliyorum, biri frene basınca şişiyor diğeri el frenini çekince şişiyor diye biliyorum.
yanlışsa doğru bilgi alabilirmiyim arkadaşlardan,
|
|
Akıllı insanlar yeni fikirleri tartışırlar.
Normal insanlar sonuçları tartışırlar. Küçük insanlarsa başka insanları tartışırlar... |
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Arkası dısk veya kampana olsun farketmeksızın 4 ude aynı anda tutarlar.
Sadece on fren kuvvetı arkalara gore daha fazladır. Cunku frenleme esnasında aracın butun agırlık one geldıgı ıcın onler dha kuvvetlı olmalıdır.
Sunuda bılmelısınız kı arka frenler on frenle esıt kuvvette tutmaz. Yoksa arac vırajlarda savrulur. Her zaman arka fren daha az tutar ve tutmalıdırda. Bazı araclarda torsıyona baglı mekanık lımıtor bulunur. Arkaya daha cok yuk konuldugunda arka frenlerın kuvvetı artırılır. Bazı modellerde ıse elekktronık lımıtor bulunur.
Dısk ısınma sartlarında daha ıyı soguyabıldıgından ustundur. Ayrıca dıskte fren ayarı gerekmez. Kampanalarda gerekebılır. Cunku bazıları el ıle ayarlanır bazıları otomatık ayarlarıdır.
Son olarak abs fren mesafesını uzatmaz. Emnıyetlı ve mumkun olan en kısa surede aracı durdurur. Abs olmayıpta kayan lastık daha uzun surede durur. Ayrıca kontrolunde olmaması en kotu yanı... Düzenleyen CeCoLi - 06 Eylül 2011 Saat 12:04 |
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Metınım o pıstonların ıkısıde frene bastıgında dısa cıkarak balataları kampana yuzeyıne dogru bastırırlar. Cunku kampana ıcınde sırt sırta calısan 2 balata vardır. Bunlar tek tek calısamaz.
El frenıyle o pıstonlar calısmaz. El fren telının cekmesı sayesınde ayrı bır mekanık kol vasıtasıyla balatalar bastırılır.
|
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Faydalı paylaşım için teşekkürler.
|
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
peki cecoli bir şey sorucam... çoğu kişi zaman zaman bayağı bir iddalaşıyor kusu havada absli ve abs siz iki aynı model marka araç aynı anda fren yaptığında abs siz araç daha cabuk duruyor muhabbeti nedir ???
|
|
![]() |
|
tolga35 ![]() 1. Vites ![]() ![]() 20 - Ağustos - 1971 Kayıt Tarihi: 27 Haziran 2011 Konum: izmir Durum: Aktif Değil Mesajlar: 204 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
selamlar;araçlarda frenleme esnasında ister disk olsun ister kampana önler tam tutar arkalarsa yüke göre basıncı ayarlar ama asla önler kadar kuvvetli tutmaz çünkü aynı tutarsa arkadan savrulma gerçekleşir,bu tüm araçlar için geçerlidir.arka tekerleklerin yüke göre fren gücünü ayarlayan parçaya fren limitörü denir.limitör basitçe;genelde aracın arka dingiline bağlı bir musluk gibi çalışır yük arttıkça dingile bağlı musluk açılır ve daha çok hidrolik pompalanır dolayısıyla arkalarda fren kuvveti artar.
arkaların disk olmasının en büyük avantajı disk balatalarının kampana balatalarına göre daha dengeli ve düz basmasıdır.kampanada balata eridikçe basma alanı azalır ama diskte balata bitene kadar stabil basar.birde kampanalar belli km'lerde ayar ister diskte böyle bir problem yoktur...
|
|
2004 peugeot 307 XT BVA Tiptronic devilred zavoli lpg
|
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ben kabul etmıyorum abıcım. Suankı aracların ortalama fren mesafelerı 40mt cıvarlarında.
100-0 ı 35mt ye kadar ınen araclar var. Bu durum oncelıkle lastık olculerı ve kalıtesıyle dırek alakalı olmakla bırlıkte dısk veya kampana olcutlerıylede yakından alakalı. Bunun harıcınde daha yeın araclardakı abs pompalarıda daha gelıskın.
Sozumun ozu abs sız bır aracın bu degerlerı asla yakalayamayacagına ınanıyorum... Cunku kayan lastık daha uzun mesafede duruyor.
Esasında bu denenebılır ama lastıge bayagı bır hasar verır. Once absyı devre dısı bırakıp frenleyeceksın lastıkler kayacak. Aradan sure gecıp dısklerın ısısı normale geldıkten sonra bırde abs ıle frenleyeceksın... Farkı acıkca ortaya cıkar...
|
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
peki cecoli bey.. verdiğiniz bu altın değerindeki bilgiler için çok teşekkür ederiz..
![]() |
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bak ben yukarıda bırsey yazmısım...
Mısal benım aracta mekanık lımıtor yok buna ne dıyeceksın??? Bendekı elektronık olarak calısıyor. Daha yenı model araclarda fren basıncı elektronık olarak ayarlanıyor. Bunu merkezı fren yonetım sıstemı gerceklestırıyor. Ornegın EBD gıbı farklı tekere farklı fren basıncı yaptırıyor veya ESP gıbı sen gaza basarken bıle arac savrulmaya basladıgında ıstedıgı tekere ıstedıgı kadar fren yaptırıyor. Ben bunu sahsen denedım. Gaza dıplemısken bılınclı olarak aracı savurdum ve gaz pedalınıa basıyor olmama ragmen aracın abs tıtresımını hıssettım...
Ayrıca bazı kampanalarda bosluk ayarıda otomatık olanlarıda vardır.
|
|
![]() |
|
tolga35 ![]() 1. Vites ![]() ![]() 20 - Ağustos - 1971 Kayıt Tarihi: 27 Haziran 2011 Konum: izmir Durum: Aktif Değil Mesajlar: 204 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
sevgili cecoli;senin dediğin üst düzey güvenlik sistemleri.benim anlattığım sistemin temeli.değişik sistemler elbette var,örneğin bende bi siena var onun limitörü fren merkezinin altında arkaya giden fren borularının girişine bağlı ve bildiğim kadarıyla önlere verilen gücün belli bir yüzdesi düşürülerek arkaya verilmesi esasına göre çalışıyor...
|
|
2004 peugeot 307 XT BVA Tiptronic devilred zavoli lpg
|
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Evet aynen oyle gelen basıncı azaltmaya yarıyor ve aracın arkasına yuk konulursa basıncı artırıyor. O sekılde calısıyor.
Ama bu elektronık lımıtor benım aracımda bıle var yanı. O kadar matah bırsey degıl
![]() |
|
![]() |
|
tolga35 ![]() 1. Vites ![]() ![]() 20 - Ağustos - 1971 Kayıt Tarihi: 27 Haziran 2011 Konum: izmir Durum: Aktif Değil Mesajlar: 204 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
valla doğru söylüyosun teknoloji hızla gelişiyo seramik frenler bile nerdeyse standart olacak.ancak ne olursa olsun iyi bir frenlemede iyi bir lastiğin rolü büyük...
|
|
2004 peugeot 307 XT BVA Tiptronic devilred zavoli lpg
|
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Evet orada haklısın... Lastık olmadıktan sonra ıstedıgı kadar abs olsun esp olsun fayda etmez. Olay yere tutunumda bıtıyor.
Yalnız bu elektronık lımıtor olayı sızın araclarda da olması lazım. Sızın aracların frenlerı benımkınden daha gelıskın... 307 lerde ben lımıtor falan hıc gormedım.
|
|
![]() |
|
tolga35 ![]() 1. Vites ![]() ![]() 20 - Ağustos - 1971 Kayıt Tarihi: 27 Haziran 2011 Konum: izmir Durum: Aktif Değil Mesajlar: 204 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
az önce verdiğim limitör örneği bendeki fiat siena ait.valla ben pug yeni aldım onun hakkında pek bi bilgim yok ne biliyosam sizden öğrendim |
|
2004 peugeot 307 XT BVA Tiptronic devilred zavoli lpg
|
|
![]() |
|
Guests ![]() MISAFIR ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tamam sıenayı anladım. Ben 307 ıcın konusuyorum...
307 her sekılde daha gelıskın bır model. Ayrıca hepsı 4 dısk fren zaten. Arkası kampana olanına rastlamadım.
|
|
![]() |
|
tolga35 ![]() 1. Vites ![]() ![]() 20 - Ağustos - 1971 Kayıt Tarihi: 27 Haziran 2011 Konum: izmir Durum: Aktif Değil Mesajlar: 204 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
haklısın dostum 4 teker disk 307ler.birde şu konu var bir araçta abs ne kadar çabuk devreye giriyorsa o aracın lastiği kötü demektir,çünkü abs kayma anında devreye girer kötü lastikte zaten frende kayma eğilimi gösterir...
|
|
2004 peugeot 307 XT BVA Tiptronic devilred zavoli lpg
|
|
![]() |
|
metin ![]() 4. Vites ![]() ![]() 24 - Ağustos - 1986 Kayıt Tarihi: 09 Aralık 2010 Konum: İstanbul Durum: Aktif Değil Mesajlar: 5805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
hazır cem abi seni yakalamışken birşey daha sormak istiyorum,
bilirsiniz uzun yol yaptıkdan sonra diskler ısındığı için araç yıkatmak tavsiye edilmez çünkü sıcak diske su değdiğinde yamulmalar meydana geliyor bunu takibende ömrü kısa oluyor.
şimdi merak ettiğim, geçen denizliden gelirken yolda hiç fren yapmadan sakin olarak geliyordum daha sonra pamukovada mola vermeye karar verdim, mola yerine yaklaşırken hızımı düşürdüm ve sadece içeri girerken hafif fren yaptım.
sorum şu; araçtan indiğimde belki aracı yıkatırım diye disklerin sıcaklığını elim ile kontrol ettim ve ön disklerin arkalalara göre daha fazla tutması ve daha fazla ısınması gerekirken önler elimi değdirecek kadar soğuk arka diskler ise elimi değdiremeyecek kadar sıcakdı bunun sebebi nedir?
|
|
Akıllı insanlar yeni fikirleri tartışırlar.
Normal insanlar sonuçları tartışırlar. Küçük insanlarsa başka insanları tartışırlar... |
|
![]() |
Yanıt Yaz ![]() |
Sayfa 123 4> |
Forum Atla | Forum İzinleri ![]() Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |
|
Bizi Takip Edin
![]() ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden birisi olan PeugeotTurkey.Com Peugeot Turkey Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. PeugeotTurkey.Com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde PeugeotTurkey.Com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır. |