krgnc Yazdı:
Herkese iyi günler. Aranıza yeni kayıt oldum. 2-3 gün içerisinde sağ ön amortisörümün patladığını anladım. Bugun de yolda giderken arıza lambası yakarak araç gaz kesti. Bir süre gitmeye çalıştığımda devir yükselmedi. Birkaç kere stop edip çalıştırdıktan sonra araç eski haline döndü ve arıza ışığı söndü. Elmas yetkili servisine gittiğimde ( kagithane ) bana sağ sol amortisörlerin birlikte değişmesi gerektiğini söyledi. Arızanın ise gaz pedalından kaynaklandığını, gaz pedalı ve tesisatının değişmesi gerektiğini söyledi. Bunlar için ise 2150 TL her şey dahil fiyat çıkardı. Şimdi sizden ricam tek amortisör degismenin arabaya bir zarar verip vermedigi hakkinda yardimci olmaniz ve İstanbul’da ( tercihen maslak oto sanayi ) bu işlemleri daha ucuz aynı zamanda güzel bir şekilde halledebileceğim bir işletme önermeniz. Simdiden tesekkurler... |
Araç ve yük ağırlığı motorun konumundan dolayı öne ve arkaya eşit bir şekilde paylaştırılamaz ancak hem ön hem arka tekerlere binen yük sağ ve sol tekerlere eşit olarak dağıtılır. Düz sürüş koşullarında bu eşitliği korumak ve aracın viraja girmesi gibi değişen şartlarda bu ağırlığın dağılımı değiştirilerek araç dengesinin sağlanması süspansiyon sisteminin görevlerinden biridir. Bundan dolayı zamana dayalı deformasyon nedeniyle görevini yapamayacak duruma düşmüş parçaların çift olarak değiştirilmesi tavsiye edilirken kısa süre içinde üretim hatası gibi nedenlerle arıza yapmış parçalar karşılıkları yeni sayılabilecek durumda olduğu için tek olarak değiştirilebilir.
Gaz pedalı sensörlerinde 2 tane potansiyemetre bulunmaktadır. ECU bu iki değişken direncin anlık değerini ölçerek pedalın pozisyonuna karar verir. Bunlardan birinden okunan değerler normal sınırlar içinde değilse yani arıza varsa ikaz ışığı yakılır ve log kaydı yapılır ancak sağlam olan diğer direncin ürettiği veri kullanılarak aracın normal çalışması sağlanır. Her iki pot arızalı ise motor 1500 gibi sabit bir devirde çalıştırılır ki düşükte olsa bu devir aracın servise kadar gitmesine imkan verir.
Potansiyemetre/trimpot denilen parçalar eski radyolarda sağa sola doğru lineer hareket ettirilerek daha yenilerde daire biçiminde döndürülerek ses ayarı yapan parçayla aynıdır. Yapısı bir (veya 2) ucu dışarı çıkarılmış direnç gösteren karbon vb. sabit bir meteryal üzerinde hareket ettirilen yine ucu dışarı çıkarılmış iletken bir parçadan oluşur. Eski radyolarda ses açıp kapatırken duyulan ve istenmeyen çatırtı/hışırtı/gürültü yani sabit karbon ile hareketli iletken arasındaki kirlenme/temassızlık gaz pedalında APP pozisyon sensör arızasına sebep olan şeydir.
1150 TL gibi yüksek bir rakamı ödemek yerine öncelikle bir elektronikçiye götürüp temizletmenizde fayda var ya da elinizden geliyorsa yağsız kontak sprey kullanarak kendinizde temizleyebilirsiniz. Ancak sabit karbon malzeme ve/veya hareketli iletken aşınmış ise bu durumda değiştirmek zorundasınız ancak başka bir yerden fiyat almanızı tavsiye ederim. Diğer konu ise hem pedalın hem tesisatın değiştirilmesi mantıksız bir eylem olur ki problem ya sensörde ya da tesisat veya soketlerindedir, ikisinin birden problemli olması pek karşılaşılacak bir durum değil.
------------- 1973 200 1976 280S 1983Şahin 1990Transit 1991Şahin 1993Toros,Kartal 1995R19 1997Tempra 1999E2200 2000Megane 2004Axor2523 2005Focus 2005 1840 2006307 2007R420 2008Civic 2012SpB
|