Peugeot Türkiye Forumları
Pejo.Com.TR Peugeot Yedek Parça
www.pejo.com.tr
Anasayfa Anasayfa >PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU >Modifiye ve Tuning Bilgileri
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - VİTES KUTUSU & ŞEKİLLERİ
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

VİTES KUTUSU & ŞEKİLLERİ

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: VİTES KUTUSU & ŞEKİLLERİ
    Gönderim Zamanı: 24 Kasım 2008 Saat 13:09

STANDART  VİTES KUTULARI

 

            Motorlu taşıt aracının motoru tarafından üretilen gücün ; aracı yürütebilmesi, araca hareket verebilmesi için döndürücü kuvvetin yeter miktarda arttırılarak önden yada arkadan çekişli sistemlere bağlı olarak tekerleklere kadar iletilmesi gerekir.Hareketin ve döndürücü kuvvetin-momentin tekerleklere iletilmesinde aktarma organları kullanılır.Aktarma organlarının bir amaca hareketi ve momenti iletmekse diğer bir görevi de motorun oluşturduğu momenti çoğaltmaktadır.

            Günümüzün motorlu taşıt araçlarında , hızlı yol alma ve üzerine bindirilen yükü taşıyabilme özellikleri aranmaktadır.Yükü taşıyabilme ve yük altında istenilen hızlı gidebilme motorun momentine, daha doğrusu çekiş kuvvetine bağlıdır.Motorun sağlayabileceği moment veya çekiş kuvveti, yapısı ile sınırlıdır.Motorun istenilen bütün kuvvetleri, sonsuz sayılarda çekiş kuvvetlerini almak mümkün değildir.Böyle bir motor aşıra derecede büyük olacağından pratikte yapımı olanak dışıdır. Bu nedenle başka yollarla momenti arttırmak zorunludur.Aktarma organlarından transmisyonlar-vites kutuları transfer kutuları, diferansiyeller ve cerler, motordan alınan momenti çoğaltarak  tekerliklere iletirler ve yokuşlarda gidişi sağlamak veya duran aracı yerinden kaldırmak veya harekete geçirmek için tek başına yeterli olmaz; yada yukarıda belirtilen büyüklükte bir motor yapmak lazım gelir.Denilebilir ki bir noktadan sonra motorun yardıma ihtiyaç vardır; buna moment ihtiyacı denir.Çünkü, duran aracı yürütmek için gereken moment, hareket halindeki aracı sürmek için gereken momentten daha fazladır.

            Motorun ihtiyaç duyduğu momenti-torku sağlamak için yukarıda açıklandığı gibi vites kutusu gereklidir.Bir moment çoğaltıcısı yada değiştiricisi olan vites kutusunun kullanılması ile motorun  mevcut gücü değişen yol ve yük şartlarına uyarlanır.bir bakıma moment tork, çekiş değiştirici gibi çalışarak tekerliklerin daha kuvvetli dönmelerini temin ederler.

            Şu halde motordan alınan hareketin devrini düşürerek, redüksiyona uğratarak tekerleklere kadar iletmek ve araca , yapısının imkan verdiği oranda çekiş kazandırmak için aktarma organlarına ihtiyaç vardır.Motor tek başına düz yolda aracı uygun bir hızda götürecek gücü verebilir, ancak,

           

1-TEMEL KAVRAM VE TERİMLER:Yapısal tekniklerin anlaşılması için bazı temel terim ve kavramların açıklanması gerekir.

 

  1. MOMENT (TORK):Moment ve tork döndürme kuvvetini ifade eder.Momenti oluşturan elemanlardan biri kuvvettir;birimi kg. dır.Diğeri üzerine kuvvet uygulanan levyenin boyudur; birimi metredir.Şu halde moment yada tork kuvvet ile mesafenin, diğer bir söyleyişle kuvvet ile kuvvet kolunun çarpımından ibarettir.Birimi, kg.m. dir; T veya M ile gösterilir.

 

2.      GÜÇ: Güç, birim zamanda yapılan iş olarak ifade edilir.Güç de moment gibi iki elemandan oluşur.Bunlar moment ile hızdır.Momenti döndürme kuvveti olarak  kabul edersek, hız da açısal karakter kazanır.Bu bakımdan dönmekte olan bir milin “n” devirle döndüğünü kabul edersek, açısal hızı W=2 n/60= n/30 radyan/saniye olur.Güç = T.W olarak ifade edilir.Birimi kendisin meydana getiren faktör ve elemanların biriminden yararlanarak bulunabilir.G=kg.m.rad./saniye=kg.m/sn. olur.

 

3.      TRANSMİSYON:Motor momentinin çoğaltılmasını yada azaltılmasını sağlayan üniteye transmisyon veya vites kutusu denir.Terim tam anlamı ile istenileni açıklayamıyor.Çünkü, transmisyon aynı zamanda motorun gücünü aktaran bir organdır.Bununla beraber hız değişmelerine imkan verir.Bütün bunlardan sonra transmisyon terimini, momenti ve hızı değiştiren, hareketi ileten bir organ olarak ifade edebiliriz.

 

      DEVİR, MOMENT VE TORK İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR:

1.      Motorun devri sabit kalır momenti (torku) çoğaltılırsa, hız düşer, güç artar.

2.      Motorun devri sabit kalır ve momenti azalırsa  güç azalır fakat hız artar.

 

VİTES KUTUSUNDAN İSTENİLEN GÖREVLERİ:

1.      Motorla tekerlek arasını keserek irtibatını keserek  taşıt hareket  etmeden motorun çalışmasını sağlar.

2.      Taşıtın ilk harekete geçebilmesi bir yokuşu çıkabilmesi veya çabuk bir şekilde hızlanabilmesi için gerekli moment artışı ve hız artışı sağlamak.

3.      Yol ve trafik durumuna göre taşıta uygun hızı vermek.

4.      Taşıta geri hareket temin etmek.

 

TRANSMİSYONDA KULLANILA DİŞLİ ÇEŞİTLERİ

1.      Düz dişli                                      

2.      Helisel dişli

3.      Konik düz dişli

4.      Helisel konik dişli

5.      Sonsuz vida dişli

6.      Kramyer dişli

7.      Planet dişli

 

DİŞLİ ORANI DEĞİŞİMİ:

1.      Bir dişli sisteminde hareket veren dişli hareket alan dişliler birbirinin aynı ise bu durumunda r bir olur. Hız ve moment değişimi olmaz.

2.      Bir dişli sisteminde hareket veren dişli hareket alan dişliden büyük ise r’ birden büyük olur.Çıkış devri düşecek buna karşılık çıkış momenti büyüyecek .

3.      Bir dişli sisteminde hareket veren dişli hareket alan dişliden küçük ise bu durumda  r’ birden küçük olur. Bu durumda çıkış devri artacak buna karşılık çıkış momenti azalacaktır.

 

VİTES KUTUSUNUN PARÇALARI:

  1. Prizdirek mili
  2. Grup mili
  3. Manşonlar
  4. Kurt dişliler
  5. Geri vites mekanizması

 

VİTES KUTUSUNUN VİTES DURUMUNDA HAREKET İLETİMİ:

Motordan gelen hareket prizdirek  mili dişlilerine geçer.Manşonlar herhangi bir dişli ile kavraşmadığından hareket vites kutusundan dışarı çıkmaz. Prizdirek  mili dişlisinden hareket grup mili daimi iştirak dişlisine geçer.Dişliler vites durumunda olamadığından dişliler boşta döner.

VİTES KUTUSUNUN BOŞ DURUMU

 

            VİTES KUTUSUNUN BİRİNCİ VİTESTEKİ DURUMU:

            Motordan gelen hareket prizdirek miline geçer.Prizdirek mili daimi iştirak dişlisinden grup mili daimi iştirak dişlisine geçer.Bu durumda manşon birinci vites dişlisi ile kavraşık durumundadır.Gelen hareket grup mili dişlisine gelir.Burdan hareket vites kutusundan çıkar.

 

 

 

 

 

           

VİTES KUTUSUNUN İKİNCİ VİTESKİ DURUMU:

            Bu durumda manşon ikinci vites dişlisi ile kavraşık durumdadır.Motordan gelen hareket prizdirek milinden daimi iştirak dişlisinden grup mili dişlisine geçer. Burdan manşon ikinci vites dişlisi ile kavraşık durumda olduğu için hareket grup mili ikinci vites dişlisinden  prizdirek mili ikinci vites dişlisine geçer.Burdan da hareket prizdirek  milinden geçerek vites kutusundan çıkar.

 

 

 

 

 

 

            VİTES KUTUSUNUN ÜÇÜNCÜ VİTESTEKİ DURUMU:

            Motordan gelen hareket prizdirek milinden daimi iştirak dişlisine geçer.Burdan grup mili daimi iştirak dişlisine geçer.Bu durumda manşon üçüncü vites dişlisi ile kavraşık durumunda olduğu için hareket grup mili üçüncü dişlisine geçer.Bu dişliden prizdirek mili üçüncü dişlisine geçer.Hareket buradan prizdirek milinden geçerek çıkar.

               VİTES KUTUSUNUN DÖRDÜNCÜ VİTESTEKİ DURUMU:

Motordan gelen hareket prizdirek miline oradan da prizdirek mili dişlisine geçer.Bu durumda manşon prizdirek mili dördüncü vites dişlisi ile kavraşık olduğundan gelen hareket prizdirek milinden direk geçer.

 

 

 

 

          VİTES KUTUSUNUN GERİ VİTESTEKİ DURUMU:

Motordan gelen hareket prizdirek miline gelir.Burdan prizdirek mili daimi iştirak dişlisine geçer.Burdan grup mili daimi iştirak dişlisine hareket geçer.Bu durumda manşon birinci vites dişlisi ile kavraşıktır ve araya geri vites dişlisi girmiştir.Hareket grup milin dişlisinden geri vites dişlisine geçer.Geri vitesi dişlisinden birinci vites dişlisine geçer ve hareket bir önceki vites durumlarına  göre ters olarak çıkar.

 

GERİ  VİTES DURUMU

Yukarı Dön
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 29 Kasım 2008 Saat 13:03
paylaşım için tşkler
Yukarı Dön
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 01 Aralık 2008 Saat 16:13
Cok değerli ve akademik bilgiler sağol melihcim 
Yukarı Dön
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 01 Aralık 2008 Saat 16:15
teşekkürler
Yukarı Dön
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 01 Aralık 2008 Saat 18:50
Orjinalini yazan: DERAN_TUYNER DERAN_TUYNER Yazdı:

Cok değerli ve akademik bilgiler sağol melihcim 
 
RİCA EDERİM ABİ NE DEMEK Star
Yukarı Dön
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 01 Aralık 2008 Saat 18:52
Orjinalini yazan: MELİH MELİH Yazdı:

Orjinalini yazan: DERAN_TUYNER DERAN_TUYNER Yazdı:

Cok değerli ve akademik bilgiler sağol melihcim 
 
RİCA EDERİM ABİ NE DEMEK Star
 
ClapClapClap
Yukarı Dön
sinan-s Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 21 Mart 2008
Konum: Bostancı/S VRJ
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 2643
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı sinan-s Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 01 Aralık 2008 Saat 20:28
Güzel paylaşım...
Yukarı Dön
gokhansari_1 Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 29 Haziran 2008
Konum: Ankara
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 184
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı gokhansari_1 Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2008 Saat 19:20
paylaşım için sağol değişik bilgiler
Yukarı Dön
asi_cocuk Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 13 Eylül 2008
Konum: honda kinetic
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 299
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı asi_cocuk Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2008 Saat 19:28
paylaşım için tşkr
Yukarı Dön
haruncoskun Açılır Kutu Gör
3. Vites
3. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 13 Haziran 2008
Konum: Ankara
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 1504
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı haruncoskun Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2008 Saat 19:52
paylaşımın için sağol
I Love my <font color=RED>H[/COLOR]onda



Yukarı Dön
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2008 Saat 20:07
paylaşım icin tesekkürler
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.
Peugeot Türkiye Forumları PEUGEOT TÜRKİYE FORUMLARINDA SON 20 KONU
Peugeot Türkiye Fan Club Gündem      
konu icon Peugeot Yedek Parça
konu icon 2011 Peugeot 308 - Elektrik Devre Arızası son mesaja git 6741 10 Alphanet
konu icon P tuşu son mesaja git 432 0 Ahmet2341
konu icon Üyelerimizin Meslek Bilgileri son mesaja git 12639 527 Saido26
konu icon 106 gti almak istiyorum yardımcı olursanız çok svi son mesaja git 563 0 Burak307xsi
konu icon 206 2001 model 1.6 motor otomatik şanzıman son mesaja git 322 0 Sezgindogan
konu icon 3008 1.2 puretech motor arızası son mesaja git 5102 1 Saido26
konu icon Yol bilgisayarı ayar son mesaja git 589 0 Adil.g
konu icon 206 1.4 felline benzinli son mesaja git 385 0 ercanqnc
konu icon 407 emniyet kemeri ön gergi ve airbag hatası son mesaja git 648 0 Xbulut46
konu icon Marş problemi son mesaja git 239 0 Kübra
konu icon pejo 206 1,4 2009 model stop etme sorunu son mesaja git 550 1 Altann
konu icon MANUEL 206 4. VİTESTE ÖTME SORUNU son mesaja git 754 1 Altann
konu icon motor yağ damlatma, yanık kokusu ve kaputtan duman son mesaja git 2258 0 Bayer
konu icon 206 XT elektriksel problemler son mesaja git 1014 0 AtomAdnan
konu icon Türk Askeri Çanakkale'de - Serdar Yıldırım son mesaja git 5575 5 Serdar102
konu icon Yağ Seviyesini Ayarlayın Uyarısı son mesaja git 4809 1 torekV
konu icon VİTES GEÇİŞİ son mesaja git 2037 0 peugeot301
konu icon ABS VE KAYGAN YOL UYARISI son mesaja git 508 0 samizel
konu icon seyir sırasında gaz kesme (Dizel) son mesaja git 2188 1 heavyburak26
konu icon 408 GT KOLTUK ISITMA PROBLEMİ son mesaja git 37309 2 elbir55
Bizi Takip Edin    Facebook Instagram

Bu ayki En Aktif 10 Üye 2025 JUNE EN AKTİF 10 ÜYE
Üye Mesaj
Alphanet 2
Burak307xsi 1
Saido26 1
Ahmet2341 1
Bu ayki En Aktif 10 Üye FORUM YETKİLİLERİ
Üye Adı Yetki
GökhaN YÖNETİCİ
sonerkyl MODERATÖR
İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden birisi olan PeugeotTurkey.Com Peugeot Turkey Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. PeugeotTurkey.Com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde PeugeotTurkey.Com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır.
Peugeot Turkey Fan Club © 2008 - 2025
“İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır.“ H.Ş.

Peugeot Forum English