Peugeot Türkiye Forumları
Pejo.Com.TR Peugeot Yedek Parça
www.pejo.com.tr
Anasayfa Anasayfa >PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU >Modifiye ve Tuning Bilgileri
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - DPA TİP YAKIT POMPALARI
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

DPA TİP YAKIT POMPALARI

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
ixtanbul Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites


Kayıt Tarihi: 03 Kasım 2008
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 19
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı ixtanbul Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: DPA TİP YAKIT POMPALARI
    Gönderim Zamanı: 22 Kasım 2008 Saat 13:53
paylaşaım için teşekkürler
Yukarı Dön
sinan-s Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites
Simge

Kayıt Tarihi: 21 Mart 2008
Konum: Bostancı/S VRJ
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 2643
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı sinan-s Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 22 Kasım 2008 Saat 12:09
Güzel paylaşım..
Yukarı Dön
Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 22 Kasım 2008 Saat 12:06

DPA TİP YAKIT POMPALARI

Distiribitör yakıt pompalarının en büyük özeliği ;yakıtı bir Distiribitör gibi motor ateşleme sırasına göre ve eşit miktarlarda enjökterlere gönderilmesidir. Teknik avantajı da cardır.

1-Yapıları basit ve kolay sökülüp takılırlar.

2-Sıra pompalara göre daha az yer kaplar.

3-Yüksek motorların gereksinimine cevap verebilir.

4-bazı tiplerinde özel yağlamaya gerek yoktur.

5-Ayarlanması kolay ve basiti.

         İşte bu özelikleri nedeniyle bugünün hafif ve yüksek devirli araçlarında çokça kullanılır. Distiribitör tip yakıt modelleri bir çok değişik tipte yapılmış,fakat bazıları kullanışlı olmadığından kısa ömürlü olmuş. Bazıları ise başarı ile dizel motorlarında kullanılmaya devam etmiştir.

         Bugün dünyada en çok kullanılan Distiribitör yakıt pompalarından biride DPA tip yakıt pompalarıdır.

         DPA Distiribitör Tip Yakıt Pompaları

a)     özelikleri :

DPA pompa yakıt emişi (girişi) kontrolü, tek silindirli,karşıt pistonlu, distribütörlü bir pompa olarak tanımlanır yapısı basit olup üzerimde sıra tipi pompalardaki gibi yaylar bilyeli yataklar dişliler yoktur. Böylece motorun sesiz çalışması temin edilmiş olunur hemde ayrı yağlamaya gerek kalmamıştır. Motorun iyi ve düzgün çalışması için gerekli olan avans tertibatı, regülatör ve besleme pompası gibi yardımcı parçalar bir gövde içinde toplanmış

         DPA Distiribitör Tip Yakıt Pompalarının görevleri:

1-yakıtın basıncını yükseltir

2-motorun gereksinimine göre yakıtın miktarını ölçer.

3-yakıtı belli zaman başlangıç aralığında enjektörlere gönderir.

DPA Distiribitör Tip Yakıt Pompalarının yapısı ve parçaları

1-pompa gövdesi.

2-döndürme mili ve döndürme plakası.

3-hidrolik başlık.

4-Rotor

5-İçi kamalı halka

6-Besleme pompası ve kapağı

7-Regülatör (düzenleyici)

8-Avans düzeni

Pompa gövdesi:

Alüminyum alaşımdan yapılan pompa gövdesi, pompanın hareketli ve hareketsiz bütün parçalarını üzerinde taşır.

         Döndürme mili ve döndürme plakası:

Her iki ucundan kamalı olan döndürme mili, motordan aldığı hareketi döndürme plakasına iletir. Döndürme plakası ise iki çivata ile rotora tespit edilmiştir rotoru ve buna bağlı parçaları döndürerek pompanın çalışmasına yardımcı olur.

         Hidrolik başlık:

         Pompa gövdesi içine yerleştirilen hidrolik başlık, üç vida ile gövdeye tespit edilmiştir. Bu vidalardan bir tanesi daha büyük çaplı olduğundan, hidrolik başlık yalnız bir konumda takılabilir. Eğer pompada otomatik avans düzeni varsa, bu büyük çaplı vidanın yerini ortası delik uzun bir vida alır. Vidadaki bu delikten de transfer pompasından gelen yakıt avans tertibatına ulaşır.

 

         Rotor:

         Rotor gömleği içinde çok az bir boşlukla (0,001mm) çalışan rotor, özel çelik alaşımdan yapılmış ve yüzeyi hassas işlenerek serleştirilmiştir. Ön tarafında pistonların çalıştığı delikler vardır.pabuç ve makaraların hareket edeceği yuvalar vardır. Merkezinde boylamasına açılmış yakıt kanalı vardır. Rotorun arka tarafında transfer pompası vardır.

         İçi kamalı halka:

         Çelik alaşımdan yapılan içi kamalı halkanın iç kısmında motor silindir adeti kadar çıkıntı vardır. Bu çıkıntılar makara ve pabuçlar vasıtasıyla pistonları bir birine doğru iter ve pistonlar arasındaki yakıt sıkıştırılması sağlanır.

         Transfer pompası ve kapağı:

         Transfer pompası bir çift palet ve palet taşıyıcısından oluşur palet taşıyıcısı çelikten yapılmış olup, motorun dönüş yönüne göre sağ veya sol vida ile pompa rotoruna takılır ve hareketini buradan alır.

         Besleme pompası kapağında ise basınç ayar supabı vardır bu supap

         1-Motor çalışmazken pompanın yakıtla doldurularak havasını alınmasını ve pompanın alışmağa hazır duruma gelmesini temin eder,

         2-Transfer pompasının bastığı yakıtın basıncını motor devrine göre ayarlar.

  

 

Basınç Ayar Supabının Çalışması :

 

A) Yakıt sistemi hava yaptığı zaman çalışmaz.Yakıt sistemi içindeki havanın alınması lazımdır.El pompası vasıtası ile yakıt giriş rekorundan gelen yakıt Transfer pompası çalışmadığı için transfer pompa kanalından  geçemez. yakıt şekil b de olduğu gibi pistonun tepesine basınç uygular ve aşağı doğru iner.Yakıt basınç ayar supabının transfer pompası çıkışına gelir ve buradan pompayı doldurur.Hava alma tapası açılarak yakıt pompasının havası alınır.

 

B) Besleme pompasından gelen yakıt,yakıt giriş rekorundan girerek basınç ayar supabına gelir.Transfer pompası çalıştığı için yakıt transfer pompasına gönderilir.

     Transfer pompasının bastığı yakıt miktarı her zaman için istenilen yakıt miktarından fazladır.Fazla olan yakıt geri dönerek transfer pompası çıkışına gelir ve pistonun alt tarafına basınç uygular ve besleme pompa giriş kanalını açarak yakıtın kısa devre yapmasını sağlar.

 

 

 

 

 

DPA POMPANIN ÇALIŞMASI

 

 

Çalışma Prensibi : Besleme pompası depodan çektiği yakıtı transfer pompasına basınçlı olarak gönderir.Yakıt transfer pompasına gelirken filtreler vasıtası ile süzülür ve temizlenir.Yakıt giriş rekorundan girerek basınç ayar supabından transfer pompasına ulaşır.Transfer pompası yakıtın basıncını yükselterek iki kola ayrılan çıkış kanalına basar.Çıkış kanalındaki bir kısmı hidrolik başlıktaki yatay kanal yoluyla pompaya giderken bir kısmı da basınç ayar supabına geri dönerek kısa devre yapar.Hidrolik başlıktaki yatay kanal vasıtasıyla pompaya gelen yakıt rotor üzerindeki dairesel kanala dolar.Yakıt ölçme supabı tarafından miktarı ölçülen yakıt rotor gömleğindeki tek giriş deliğine gelir.Eğer bu giriş deliği rotordaki deliklerden herhangi birisiyle karşılaşmışsa yakıt buradan girer ve merkezi delikten geçerek pistonlar arasına dolarak pistonların şarj olmasını sağlar.Bu konumda makaralar içi kamalı halkanın boşluğundadır ve rotor çıkış deliği rotor gömleğindeki hiçbir delikle karşılaşmamıştır.(Şekil 4,56 da görüldüğü gibi )

 

İçi kamalı halka içinde dönen piston kamalı kısma gelince pistonlar birbirine doğru itilir ve yakıt sıkıştırılarak basıncı arttırılır.Bu konumda rotor ve rotor gömleğindeki giriş delikleri birbirinden uzaklaşmıştır.Rotordaki tek çıkış deliği ise,rotor gömleğindeki çıkış deliklerinden birisi ile karşılaşmıştır.Merkezi delikten geri gelen basınçlı yakıt bu deliklerden  geçerek çıkış rekoruna ve oradan da sırası gelen silindirlerin enjektörlerine gider.

 

Regülatörün Çalışması : Motor devri yükseldikçe döndürme mili ile beraber dönen regülatör ağırlıkları merkezkaç kuvveti ile etrafa doğru açılır ve kontrol gömleğine iterler.Bu itme hareketi yakıt ölçme supabına regülatör levyesi vasıtası ile iletilir.Yakıt ölçme supabının kendi ekseni etrafında dönmesi ile yakıt ölçme deliğinin kesiti daralır ve pistonlar arasına dolan yakıt miktarı azalır.Pistonlar arasına gelen yakıtın azalması enjektörlere de giden yakıt miktarının azalmasını sağlar.Motorun devri düşer ve regülatör ağırlıkları derhal kapanarak yakıt ölçme deliğinin kesitini arttırarak pistonlara daha fazla yakıtın gitmesini sağlar.Bu sayede pistonlara birim zamanda giden yakıt miktarı kontrol edilmiş olur.

 

Avans Tertibatı : Motor devrine göre pompanın daha erken yakıt basması ile yakıtın normal zamandan önce enjektörlere gönderilmesi ve yanmanın erken olmasını sağlar.Bu nedenle DPA yakıt pompalarına hidrolik olarak çalışan bir avans düzeni vardır.Genel anlamda çalışması motor devri yükselince içi kamlı halkayı rotor dönüş yönünün tersine döndürerek pompaya gerekli avans verilir.

 

 

 

 
( DERS NOTLARIMDAN SİZLER İÇİN PAYLAŞILDI )


Düzenleyen MELİH - 22 Kasım 2008 Saat 12:07
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.
Peugeot Türkiye Forumları PEUGEOT TÜRKİYE FORUMLARINDA SON 20 KONU
Peugeot Türkiye Fan Club Gündem      
konu icon Peugeot Yedek Parça
konu icon BENZİN VE ATEŞLEME ROLESİ son mesaja git 114 2 Emirhno6
konu icon 1.4 dizel rolanti de klima devrete girip cikma son mesaja git 145 0 heavyburak26
konu icon Bagaj açılmıyor son mesaja git 1092 0 206cc57
konu icon Rifter Gt 2025 tavan lambası son mesaja git 714 0 Fero13
konu icon 208/207/301 arasinda kaldim son mesaja git 13475 1 aliysnm
konu icon Peugeot 207 Eng Man system Faulty son mesaja git 3457 2 Oğuzhan207
konu icon ENG man system faulty - Hatası (Resimli) son mesaja git 22061 17 Oğuzhan207
konu icon 206 GTI ATEŞLEME PROBLEMİ son mesaja git 1613 0 Emirhno6
konu icon Marş bastığım anda fan açıyor son mesaja git 5453 3 Yunus58
konu icon Pegouet 306 1.8 XR 16 v 1998 son mesaja git 1420 0 Yunus58
konu icon 1.8 XR Usta son mesaja git 8123 1 Yunus58
konu icon 106 gti vites çubukları son mesaja git 16944 2 SerkanPinar
konu icon Mazotta su var uyarisi son mesaja git 12151 5 407aziz
konu icon Klima yönlendirme son mesaja git 3321 2 Ayhan1126
konu icon 306 rolanti problemi son mesaja git 2940 10 yasarseri
konu icon 206 ya kaput amortisörü nasıl yapılır son mesaja git 25173 6 anaykh
konu icon 301 ekranını 2008e takmak son mesaja git 1628 0 tarhansmt
konu icon 2008 motor arıza ışığı uyarısı son mesaja git 2577 1 GökhaN
konu icon peugeot 308 t9 hayalet ekran son mesaja git 2690 1 GökhaN
konu icon Parkları yakınca hararet yükseliyor son mesaja git 1630 1 GökhaN
Bizi Takip Edin    Facebook Instagram

Bu ayki En Aktif 10 Üye 2025 KASıM EN AKTİF 10 ÜYE
Üye Mesaj
heavyburak26 1
Sarı37 1
Emirhno6 1
Fero13 1
206cc57 1
Bu ayki En Aktif 10 Üye FORUM YETKİLİLERİ
Üye Adı Yetki
GökhaN YÖNETİCİ
sonerkyl MODERATÖR
İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden birisi olan PeugeotTurkey.Com Peugeot Turkey Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. PeugeotTurkey.Com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde PeugeotTurkey.Com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır.
Peugeot Turkey Fan Club © 2008 - 2025
“İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır.“ H.Ş.

Peugeot Forum English