Amortisör arızasının tespiti ve çözümü
Amortisörler, bozuk yol koşullarının da
etkisiyle kısa zamanda aşınabilir. Ancak bu aşınma ilerlerken sürücü bunun
hemen farkına varmayabilir. Aşınmanın farkına varmayan sürücü, otomobilini
aşınan amortisörün durumuna göre kullanır. Yine de bazı belirtilerden
amortisörün aşınıp aşınmadığını anlamak mümkün. Ani fren
yaptığınızda otomobilinizin ön tarafı her zamankine göre daha çok öne yatıyorsa
ve yan rüzgarlardan etkileniyorsa amortisörleriniz aşınmış demektir. Bunlar
dışında amortisörlerin arızalı olup olmadığını test etmenin başka yöntemleri de
var.
İşte amortisörlerle ilgili sorunlar ve çözüm yolları:
Süspansiyon çok sertse
Nedeni:
* Özelliğini kaybetmiş amortisör.
* Yanlış seçilmiş amortisör.
* Yanlış seçilmiş helezon.
Çözüm:
* Aracınızı mutlaka amortisörü takana kullandırın.
* Amortisör ve helezonları kontrol ettirin ve gerekirse yenileyin.
* Aracın süspansiyon sisteminin yerine oturması için, amortisörlerle birkaç
kilometre yol gidin.
Çok yumuşaksa Nedeni:
* Arızalı amortisör.
* Kişisel yorum.
* Aşınmış iç parçalar.
* Zayıflamış helezon.
* Yanlış seçilmiş amortisör.
Çözüm:
* Amortisör veya helezonların kontrol edilmesi ve gerekirse yenilenmesi.
Yol tutuş zayıfsa Nedeni:
* Amortisör değiştirildikten sonra rot ayarı yaptırılmaması.
* Uyumsuz amortisörlerin dengesizliğe neden olması.
Çözüm:
* Daima çift olarak değiştirilmesi. İdeali dördünün birden değiştirilmesidir.
* Ön amortisörleri değiştirdikten sonra mutlaka ön düzen ayarının yaptırılması.
Çökme varsa Nedeni:
* Kırık veya yorgun helezonlar.
* Yanlış seçilmiş amortisör.
* Kilitlenmiş amortisör.
Çözüm:
* Doğru yaylarla değiştirin.
* Amortisör kilitlenmişse komple değiştirin.
Lastik düzensiz aşınmışsa
Nedeni:
* Yanlış lastik basıncı.
* Yanlış rot ayarı.
* Düzgün veya asimetrik çalışmayan frenler.
* Aşırı yumuşak süspansiyon.
* Aşınmış amortisörler.
* Kişisel sürüş sitili (aşırı spor).
Çözüm:
* Lastik basıncını kontrol edin.
* Ön takım ayarını yaptırın.
* 20 bin kilometrede bir amortisörleri kontrol ettirin.
Gürültü varsa Nedeni:
* Gevşek toz tüpü.
* Aşınmış montaj parçaları.
* Kötü monte edilmiş amortisörler.
* Yağ kaçıran veya aşınmış amortisörler.
* Yanlış montaj parçalarının kullanımı.
Çözüm:
* Montajın kontrol edilmesi.
* Gerekirse amortisörlerin veya montaj parçalarının değiştirilmesi.
* Diğer süspansiyon elemanlarının kontrol edilmesi.
Direksiyon titriyorsa
Nedeni:
* Kötü tekerlek balansı ve rot ayarı.
* Dengesiz aşınmış frenler veya fren diskleri.
* Aşınmış direksiyon amortisörü.
* Kötü monte edilmiş amortisör.
Çözüm:
* Aşınmış parçaların değiştirilmesi.
* Amortisör montajının kontrol edilmesi.
Yağ kaçağı varsa Nedeni:
* Montaj sırasında hasara uğramış amortisör mili.
* Hasarlı toz tüpü.
* Toz tüpü olmadan monte edilmiş amortisör.
* Aracın çok tozlu ortamda kullanılması.
* Aşınmış keçe.
* Kaynağı kötü yapılmış amortisör.
* Hasarlı amortisör tüpü.
* Paslı piston mili yüzünden bozulmuş keçe.
Çözüm:
* Amortisörün değiştirilmesi.
Gaz kaçağı varsa Nedeni:
* Hasarlı keçe.
* Gazlı amortisördeki yağ kaçağından kaynaklanan düşük gaz basıncı.
* Üretim sırasında gaz konmaması.
Çözüm:
* Amortisörün değiştirilmesi.Bozuk amortisörün otomobil üzerindeki etkileri:
Direksiyon sertleşir
Amortisör ve helezonları kontrol edin ve gerekirse yenileyin. Otomobilin
süspansiyon sisteminin yerine oturması için biraz yol yapın.Frenler zayıflar
Aşınan amortisör, otomobilin fren mesafesini uzatır. 80 km/s hızda kuru ve
düzgün olmayan yolda fren mesafesi 2.6 metre artar. 50 km/s hızda virajda fren
mesafesi 2.3 metre
artar. Bu da emniyetli bir duruşla bir kaza arasındaki farktır. Frenleri
kontrol ettirin veya amortisörleri yenileyin.Süspansiyon yumuşar
Amortisörünüzü veya helezonlarınızı kontrol edin, gerekirse yenileyin.Yol tutuş
zayıflar
Ani manevra sırasında, iyi bir amortisör daha iyi kontrol sağlar. Amortisörleri
yüzde 50 aşınmış bir aracın virajdaki maksimum emniyet hızı, kuru bir
zemindekine oranla maksimum emniyet hızı yüzde 10 azalır. Amortisörlerin
mutlaka değiştirilmesi gerekir.Islak zeminde kayar
Yüzeyi 6 mm
suyla kaplı bir yolda amortisörleri yüzde 50 aşınmış önden çekişli bir araç,
amortisörleri yeni olan bir araca göre yüzde 10 daha düşük hızda kaymaya başlar.
Amortisörlerin mutlaka çifter çifter ya da tercihen dördünün birden
değiştirilmesi gerek. Ön amortisörleri değiştirdikten sonra daima bir ön takım
ayarı yaptırın.Direksiyon titrer
Aşınmış parçaları değiştirin ve amortisör montajını kontrol ettirin.Parlama
Aşınan amortisör sarsıntıya yol açar. Farlar etkilenir ve karşıdan gelenin
gözünü alır.Lastikler aşınır
Amortisörlerin görevini görmemesi durumunda lastikler farklı yerlerden
aşınır.Kullanımı zorlaştırır
Normal koşullar altında bozuk amortisörler, sürücünün yorgunluğunu artırır ve
reaksiyon süresini yüzde 26 oranında geciktirir. Amortisörünüzü kontrol ettirin.