|
Piston tasarımı ve rektifiye |
Yanıt Yaz |
Yazar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Guests
MISAFIR |
Mesaj Seçenekleri
Teşekkür(0)
Gönderim Zamanı: 21 Ekim 2008 Saat 18:23 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
bu yazanları bilen usta varmıdır...
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Guests
MISAFIR |
Mesaj Seçenekleri
Teşekkür(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eee madem pistonlardan konu acıldı piston pimleri hakkında da bir kac acıklamada bulunalım...
PİSTON PİMLERİ PİSTONDA PİMİNDE TANIMLANAN KISALTMALARIN AÇIKLAMALARI: l’ = Piston içi boşluğu. a = Piston pimi tam boyunun ¼’ü. åP = Yanma sonu piston başına gelen gaz kuvveti. lb = Biyel ayağı genişliği. lp = Piston pimi uzunluğu. di = Piston pimi iç çapı. do = Piston pimi dış çapı. j = Gezinti boşluğu. Mo = Eğilme momenti. W = Direnç momenti. D = Piston etek çapı. Pmax = Yanma sonu max basınç. ý = Yağ filmi dayanımı. PİSTON PİMİ HESAPLAMALARI: lp = 0,9 * D lp = 0,9 * 7,76 lp = 6,984 cm => lp = 69,84 mm åP = [ p * D² / 4 ] * Pmax åP = [ p * 7,7² / 4 ] * 36 åP = 1676,3853 kg/cm² lp = 4 * a 6,984 = 4 * a a = 1,746 cm => a = 17,46 mm l’ = 3 * a l’ = 3 * 1,746 l’ = 5,238 cm => l’ = 52,38 mm lb = 2 * a lb = 2 * 1,746 lb = 3,492 cm => lb = 34,92 mm ý, motorda kullanılan yağın yataklarda meydana getirdiği ve dayana bildiği max yağ filmi dayanımıdır. Motorlarda kullanılan yağlara göre değişiklik göstermektedir. Tasarımını yapmış olduğumuz motor için, yağ filmi dayanımı 250 kg/cm²’ dir. ý = ( åP / 2 ) / A 250 = ( 1676,3853 / 2 ) / A A = 3,3528 cm² A = a * do 3,3528 = 1,746 * do do = 1,920275 cm => do = 19,20275 mm Eğilme Momenti Hesabı: Yanma sonu basıncından dolayı piston pimi üzerinde eğilme momenti meydana gelmektedir. Meydana gelen bu moment malzeme seçiminde göz önünde bulundurulacaktır. Mo = ( åP / 2 ) * [ ( 3 * a / 2 ) - ( 2 * a / 4 ) ] Mo = ( 1676,3853 / 2 ) * [ ( 3 * 1,746 / 2 ) - ( 2 * 1,746 / 4 ) ] Mo = 1463,4845 kg/cm => Mo = 14634,845 kg/mm PİSTON PİMİ MALZEMESİ Piston pimi malzemesi olarak çeşitli oranlarda karıştırılmış malzemelerin seçilmesi mümkündür. Malzeme seçiminde göz önünde bulundurulması gereken, yanma sonunda piston tarafından aktarılan kuvvete, kesmeye ve burulmaya dayanabilmesidir. Tasarımını yaptığımız piston pimi malzemesi için DIN normlarında EC60 Çeliği olarak adlandırılan piston pimi malzemesi kullanılmıştır. EC60 Çeliğinin değerleri ve alaşım oranı aşağıda verilmiştir. EC60 ÇELİĞİ C = % 0,12 ~ 0,18 Kz = 70 ~ 90 kg/mm² (7000 ~ 9000 kg/cm²) Cr = % 0,6 ~ 0,18 se = 0,7 * Kz kg/mm² (4900 ~ 6300 kg/cm²) Mn = % 0,4 ~ 0,6 se~= 3000 kg/cm² Si = % 0,33 W = Mo / se~ W = 1463,4845 / 3000 W = 0,4878 cm3 W = [ p ( do4 - di4 ) ] / 32 * do ( do4 - di4 ) = 32 * do * W / p di = 4Ö do4 - [ 32 * do * W / p ] di = 4Ö 1,9202754 - [ 32 * 1,920275 * 0,4878 / p ] di = 1,4192 cm => di = 14,192 mm l’ Piston içi boşluğu 52,38 mm A Piston pimi tam boyunun ¼’ü 17,46 mm åP Yanma sonu piston başına gelen gaz kuvveti 1676,3853 kg/cm² Lb Biyel ayağı genişliği 34,92 mm Lp Piston pimi uzunluğu 69,84 mm Di Piston pimi iç çapı 14,192 mm Do Piston pimi dış çapı 19,2028 mm J Gezinti boşluğu 1,2 mm Not:Piston pimi, biyelde hareketli, pistonda sıkı geçmedir. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Guests
MISAFIR |
Mesaj Seçenekleri
Teşekkür(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
çok teknik olmuş burası yahu :D makineci olmasamda makinecilerin yanında oldukça fazla durmaktayım. Bi inceleme yapmak lazım :)
saol deran abi |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Guests
MISAFIR |
Mesaj Seçenekleri
Teşekkür(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ehehe evet anladım kardesım Konu hakkında sormak ıstedıklerınız var ıse yardımcı olmaya hazırım |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jonnie
1. Vites Kayıt Tarihi: 14 Temmuz 2008 Konum: Moskova Durum: Aktif Değil Mesajlar: 163 |
Mesaj Seçenekleri
Teşekkür(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deran abi paylasim icin tesekkurler,daha ogrenecegimiz kimbilir neler var
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SİNAN GTI
1. Vites Kayıt Tarihi: 05 Ağustos 2008 Durum: Aktif Değil Mesajlar: 219 |
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı SİNAN GTI
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
muhendıslık bılgılerı sağolDeran abı basıt bı parca gıbı duruyoda daha nekadar tefarruatı var ben kendımde gemı makınalrı mezunuyum oakdar cok ayrıntısı varkı sokerken takarken temızlerken rektefıye ederken kontrol ederken catlagını kaynak ederken ve otomobıldekı pıstonlarda gemı pıstonunan gore cok basıt gemı makınalarında pıston kafasında sogutma mekanızması dahı var
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İsmailAteş
1. Vites 13 - Kasım - 1987 Kayıt Tarihi: 23 Mart 2008 Konum: Ankara/İstanbul Durum: Aktif Değil Mesajlar: 346 |
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı İsmailAteş
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gördüğüm en güzel paylaşımlardan biri Teşekkürler..
Proje hazırlanacaksa kaynak olarak kullanılabilecek en uygun bilgilerden..
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hasimayaz
3. Vites P.T. Demirbaş Kayıt Tarihi: 23 Nisan 2008 Konum: Ankara Durum: Aktif Değil Mesajlar: 2422 |
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı hasimayaz
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
200.000 nci km.de görüşürüz deran abi .. Anladın sen onu abicim..
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
sinan-s
1. Vites Kayıt Tarihi: 21 Mart 2008 Konum: Bostancı/S VRJ Durum: Aktif Değil Mesajlar: 2643 |
Mesaj Seçenekleri
Teşekkür(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
+++ bencede..Bilgiler için saol..
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Demir
2. Vites Kayıt Tarihi: 02 Nisan 2008 Durum: Aktif Değil Mesajlar: 546 |
Mesaj Seçenekleri
Teşekkür(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ağır teferruatlar Sağlam teknik bilgiler..... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Guests
MISAFIR |
Mesaj Seçenekleri
Teşekkür(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PİSTONUN
YAPISI PİSTONDA
TANIMLANAN KISALTMALARIN AÇIKLAMALARI: h p =Piston
yüksekliği. h g =Pistonun
üstü ile piston pimi merkezi arasındaki mesafe. h k =Piston
kafa yüksekliği. h e =Piston
etek yüksekliği. e =Piston
kafası et kalınlığı. e1 =Sekman
yuvası et kalınlığı. e2 =Piston
eteği et kalınlığı. hm =Piston
tepesi ile 1. kompresyon sekman yuvası kalınlığı. hs1 =1.
kompresyon sekman yuvası. h s2 =2.
kompresyon sekman yuvası. h set =Sekman yuvaları arasındaki set yüksekliği. D =Piston
etek çapı. sd =Sekman derinliği (sekman tasarımından alınmıştır). PİSTON
HESAPLAMALARI: h m= Şekil 1�den belirlenir.
Piston çapımıza uygun olan aralık 4mm ile 7 mm arasındadır. Yapılacak olan
hesaplamalarda ortalama değer olan 5,5 mm kabul edilmiştir. Şekil 1:Benzinli motorun pistonlarında
üst segmanın yeri. Yağ boşluğu, piston eteğinden 0,005 mm olarak
verilmiştir. Pistonda 0,6 mm koniklik, 0,225 mm ovallik
verilmiştir. Piston tepesinin alanına hesaplarsak; A
= π * D2 / 4 A
= π * 7,72/ 4 A
= 46,5663 cm² Pistonun,
krank miline vurmaması için etek altı kesilerek biçimlendirilmiştir. Ap, pistonun yanal etek alanıdır. Bu alanın oranına göre
pistonlar normal ve sliper olarak adlandırılır. Ap�nin katsayıları bu piston tiplerine göre verilmiştir. Ap => A�nın 2 ila 3 katı olursa piston normal piston, Ap => A�nın 0,7 ila
0,9 katı olursa piston sliper piston olarak adlandırılır. Tasarımını
yapacağımız piston bir sliper pistondur. Ap = 0,93 * A Ap = 0,93 * 46,5663 Ap = 43,3067 cm² he = Ap / π * r he = 43,3067 / π * 3,85 he =
3,5805 mm Pistonda
kullanılacak olan sekmanların seçimi yapılacaktır. Bu
seçim, Şekil 2�den yağ sekmanı da dahil olmak üzere yapılır. Şekil
2:Sekman sayısı (Yağ sekmanı da dahil) Şekil
2�den piston çapımıza uygun olarak, 3 adet sekman seçilmiştir. Seçilen bu
sekman sayısına yağ sekmanı da dahildir. Bundan
sonra alınacak olan �D� değeri, piston etek çapı olacaktır. 1.Kompresyon
Sekmanı (hS1): hS1 = 0,018 * D hS1 = 0,018 * 7,76 hS1 = 0,13968 cm =>
hS1 = 1,3968 mm 2.Kompresyon
Sekmanı (hS2): hS1 = 0,025 * D hS1 = 0,025 * 7,76 hS1 = 0,194 cm =>
hS1 = 1,94 mm Yağ Sekmanı
(Yağ): Yağ = 0,032 *
D Yağ = 0,032 * 7,76 Yağ = 0,25 cm
=> Yağ = 2,5 mm hS = hS1
+ hS2 hS =
0,13968 + 0,194 hS =
0,33368 cm => hS
= 3,3368 mm Sekman yuvaları arasında bulunan setlerin
yüksekliğini ve toplam set yüksekliğini bulacak olursak; hSET = 0,03
* D hSET = 0,03
* 7,76 hSET =
0,2328 cm => hSET
= 2,328 mm hSET TOPLAM = 2 * hSET hSET TOPLAM =
2 * 0,2328 hSET TOPLAM =
0,4656 cm => hSET
TOPLAM = 4,656 mm Pistonun kafa yüksekliğini (hK ) bulalım; hK = hSET
TOPLAM + hS +
hm + Yağ hK = 0,4656
+ 0,33368 + 0,55 + 0,25 hK = 1,59928 cm
=> hK
= 15,9928 mm Pistonun toplam yüksekliğini (hP)bulalım; hP = he +
hk hP = 3,5805 + 1,59928 hP = 5,17978 cm
=> hp
= 51,7978 mm Pistonun üstü ile piston pimi merkezi
arasındaki yüksekliğini (hg) bulalım; hg = 0,55 * hp hg = 0,55 * 5,17978 hg = 2,84888 cm
=> hg
= 28,4888 mm Pistonun temel ölçülerini tamamladıktan
sonra, pistonun et kalınlıkları hesaplanacaktır. Pistonda, esas alınan üç adet
et kalınlığı (e, e1, e2) vardır. Bunların öngörülen değerlerden
düşük olması durumunda, pistonun kafası kopacaktır. Bu et kalınlıkları,
pistonun dayanımı için çok önemli olduğundan titizlikle incelenmelidir. e =Piston kafası et kalınlığı e1 = Sekman yuvası et
kalınlığı e2 =Piston eteği et kalınlığı İşlemde alınan Ö Pmax değeri
yanma odası max. Basıncıdır ve daha önce bulunmuştur. sem ,
Alüminyum alaşımlı pistonlarda 500 ~ 700 kg/cm² arasında olmaktadır.
Hesaplarımızda sem �yı 600 kg/cm² alınacaktır. e = 0,43 * D * Ö Pmax / sem e = 0,43 * 7,76 * [ Ö 36 / 600 ] e = 0,81735 cm
=> e = 8,1735 mm e2 �de
m = 0,25 ~ 0,35 arasındadır. e2 = m * e e2 = 0,3 * 0,81735 e2 = 0,2452 cm =>
e2 = 2,452 mm e1 = [e + e2] / 2 e1 = [0,81735 + 0,2452] / 2 e1=0,531275 cm =>
e1=5,31275 mm PİSTON
MALZEMESİ Piston malzemesi olarak çeşitli oranlarda
karıştırılmış malzemelerin seçilmesi mümkündür. Malzeme seçiminde göz önünde
bulundurulması gereken, yanma sonunda meydana gelen yüksek basınca (Pmax) dayanabilmesidir. Tasarımını yaptığımız piston malzemesi
için Nural alaşım malzemesi seçilmiştir. Bu
malzemenin değerleri ve alaşım oranı aşağıda verilmiştir. NURAL
ALAŞIMI Si =%12,6 Özgül Ağırlığı 2,72 gr/cm3 Ni =% 1,96
b = 20,4*10-6 Cu =% 0,88 Kz = 18 ~ 26 kg/mm² Mg =% 0,60 Brinell sertliği = 100°C
102 kg/mm² Fe =% 0,50 Al =%83,46 Kz = 18 ~ 26 kg/mm² Kz = 1800 ~ 2600 kg/cm² åP = [ p * D² * Pmax ] /
4 åP = [ p * 7,7² * 36 ]
/ 4 åP = 1676,3853 kg/cm² Pistonumuzun başına etki eden åP değerimiz, kullanmış olduğumuz malzemenin sınırları
içersindedir. Malzeme seçimimiz doğru yapılmıştır. ALTERNATİF
PİSTON MALZEMELERİ KS
(Karl Schmidt) 245 ALAŞIMI Si =%
14 Özgül Ağırlığı
2,75 gr/cm3 Ni =% 1,5 b = 21*10-6 Cu =% 4,5 Kz
= 20 kg/mm² Mg =% 0,7 Brinell
sertliği = 200°C 98 kg/mm² Fe =% 1,5 Al =% 77 Mn =% 1 AlSi ALAŞIMI Si =%18 ~
22 Özgül Ağırlığı 2,7 gr/cm3 Fe =% 0,5 ~
1 b = 18 ~ 19*10-6 Cu =% 2 Kz = 12 ~ 14 kg/mm² Al =%77 Brinell sertliği = 100°C
75 kg/mm² Alpax
ALAŞIMI Si =%13 Özgül Ağırlığı 2,7 gr/cm3 Al =%
87 b = 19*10-6
1/Cº Kz = 18 kg/mm² Brinell sertliği = 100°C
102 kg/mm²
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yanıt Yaz | |
Forum Atla | Forum İzinleri Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |