Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Piston tasarımı ve rektifiye

Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU
Forum Adı: Modifiye ve Tuning Bilgileri
Forum Tanımlaması: performans arttırıcı işlemler ve parcalarla ilgili gerekli bilgiler
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=852
Tarih: 15 Ocak 2025 Saat 15:54
Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com


Konu: Piston tasarımı ve rektifiye
Mesajı Yazan: Guests
Konu: Piston tasarımı ve rektifiye
Mesaj Tarihi: 17 Haziran 2008 Saat 16:26

PİSTONUN YAPISI

PİSTONDA TANIMLANAN KISALTMALARIN AÇIKLAMALARI:

h p          =Piston yüksekliği.

h g          =Pistonun üstü ile piston pimi merkezi arasındaki mesafe.

h k          =Piston kafa yüksekliği.

h e          =Piston etek yüksekliği.

e            =Piston kafası et kalınlığı.

e1          =Sekman yuvası et kalınlığı.

e2          =Piston eteği et kalınlığı.

hm          =Piston tepesi ile 1. kompresyon sekman yuvası kalınlığı.

hs1         =1. kompresyon sekman yuvası.

h s2        =2. kompresyon sekman yuvası.

h set       =Sekman yuvaları arasındaki set yüksekliği.

D         =Piston etek çapı.

sd           =Sekman derinliği (sekman tasarımından alınmıştır).

 

PİSTON HESAPLAMALARI:

h m= Şekil 1�den belirlenir. Piston çapımıza uygun olan aralık 4mm ile 7 mm arasındadır. Yapılacak olan hesaplamalarda ortalama değer olan 5,5 mm kabul edilmiştir.

Şekil 1:Benzinli motorun pistonlarında üst segmanın yeri.

Yağ boşluğu, piston eteğinden 0,005 mm olarak verilmiştir.

Pistonda 0,6 mm koniklik, 0,225 mm ovallik verilmiştir.

 

Piston tepesinin alanına hesaplarsak;

A = π * D2 / 4

A = π * 7,72/ 4

A = 46,5663 cm²

Pistonun, krank miline vurmaması için etek altı kesilerek biçimlendirilmiştir. Ap, pistonun yanal etek alanıdır. Bu alanın oranına göre pistonlar normal ve sliper olarak adlandırılır. Ap�nin katsayıları bu piston tiplerine göre verilmiştir.

Ap => A�nın 2 ila  3 katı olursa piston normal piston,

Ap => A�nın 0,7 ila 0,9  katı olursa piston sliper piston olarak adlandırılır.

Tasarımını yapacağımız piston bir sliper pistondur.

Ap = 0,93 * A

Ap = 0,93 * 46,5663

Ap = 43,3067 cm²

 

he = Ap / π * r

he = 43,3067 / π * 3,85

he = 3,5805 mm

Pistonda kullanılacak olan sekmanların seçimi yapılacaktır. Bu seçim, Şekil 2�den yağ sekmanı da dahil olmak üzere yapılır.

Şekil 2:Sekman sayısı (Yağ sekmanı da dahil)

Şekil 2�den piston çapımıza uygun olarak, 3 adet sekman seçilmiştir. Seçilen bu sekman sayısına yağ sekmanı da dahildir.

Bundan sonra alınacak olan �D� değeri, piston etek çapı olacaktır.

 

1.Kompresyon Sekmanı (hS1):

hS1 = 0,018 * D

hS1 = 0,018 * 7,76

hS1 = 0,13968 cm    =>    hS1 = 1,3968 mm

 

2.Kompresyon Sekmanı (hS2):

hS1 = 0,025 * D

hS1 = 0,025 * 7,76

hS1 = 0,194 cm      =>    hS1 = 1,94 mm

 

Yağ Sekmanı (Yağ):

Yağ =  0,032 * D

Yağ = 0,032 * 7,76

Yağ = 0,25 cm      =>   Yağ = 2,5 mm

 

hS = hS1 +  hS2

hS = 0,13968 + 0,194

hS = 0,33368 cm    =>   hS = 3,3368 mm

Sekman yuvaları arasında bulunan setlerin yüksekliğini ve toplam set yüksekliğini bulacak olursak;

hSET = 0,03 * D

hSET = 0,03 * 7,76

hSET = 0,2328 cm    =>   hSET = 2,328 mm

 

hSET TOPLAM  = 2 * hSET

hSET TOPLAM = 2 * 0,2328

hSET TOPLAM = 0,4656 cm    =>   hSET TOPLAM  = 4,656 mm

 

Pistonun kafa yüksekliğini (hK ) bulalım;

hK =  hSET TOPLAM   +  hS  +  hm  +  Yağ

hK =  0,4656  + 0,33368 + 0,55 + 0,25

hK =  1,59928 cm   =>   hK = 15,9928 mm

 

Pistonun toplam yüksekliğini (hP)bulalım;

hP =  he  +  hk

hP =  3,5805 + 1,59928

hP =  5,17978 cm   =>   hp = 51,7978 mm

 

Pistonun üstü ile piston pimi merkezi arasındaki yüksekliğini (hg) bulalım;

hg =  0,55 * hp

hg =  0,55 * 5,17978

hg =  2,84888 cm   =>   hg = 28,4888 mm

 

Pistonun temel ölçülerini tamamladıktan sonra, pistonun et kalınlıkları hesaplanacaktır. Pistonda, esas alınan üç adet et kalınlığı (e, e1, e2) vardır. Bunların öngörülen değerlerden düşük olması durumunda, pistonun kafası kopacaktır. Bu et kalınlıkları, pistonun dayanımı için çok önemli olduğundan titizlikle incelenmelidir.

e =Piston kafası et kalınlığı

e1 = Sekman yuvası et kalınlığı

e2 =Piston eteği et kalınlığı

 

İşlemde alınan Ö Pmax değeri yanma odası max. Basıncıdır ve daha önce bulunmuştur.

sem , Alüminyum alaşımlı pistonlarda 500 ~ 700 kg/cm² arasında olmaktadır. Hesaplarımızda  sem 600 kg/cm² alınacaktır.

e = 0,43 * D * Ö Pmax  / sem

e = 0,43 * 7,76 * [ Ö 36 / 600 ]

e = 0,81735 cm     =>   e = 8,1735 mm

 

e2 �de  m = 0,25 ~ 0,35 arasındadır.

e2 = m * e

e2 = 0,3 * 0,81735

e2 = 0,2452 cm    =>   e2 = 2,452 mm

 

e1 = [e + e2] / 2

e1 = [0,81735 + 0,2452] / 2

e1=0,531275 cm   =>  e1=5,31275 mm

 

 

 

PİSTON MALZEMESİ

Piston malzemesi olarak çeşitli oranlarda karıştırılmış malzemelerin seçilmesi mümkündür. Malzeme seçiminde göz önünde bulundurulması gereken, yanma sonunda meydana gelen yüksek basınca (Pmax) dayanabilmesidir.

Tasarımını yaptığımız piston malzemesi için Nural alaşım malzemesi seçilmiştir. Bu malzemenin değerleri ve alaşım oranı aşağıda verilmiştir.

 

NURAL ALAŞIMI

Si        =%12,6

Özgül Ağırlığı 2,72 gr/cm3

Ni        =%  1,96                    b = 20,4*10-6

Cu       =%  0,88

Kz = 18 ~ 26 kg/mm²

Mg      =%  0,60

Brinell sertliği = 100°C  102 kg/mm²

Fe       =%  0,50

Al        =%83,46

Kz = 18 ~ 26 kg/mm²

Kz = 1800 ~ 2600 kg/cm²

 

åP = [ p * D² * Pmax ] / 4

åP = [ p *  7,7² * 36 ] / 4

åP = 1676,3853 kg/cm²

Pistonumuzun başına etki eden åP değerimiz, kullanmış olduğumuz malzemenin sınırları içersindedir. Malzeme seçimimiz doğru yapılmıştır.

 

ALTERNATİF PİSTON MALZEMELERİ

KS (Karl Schmidt) 245 ALAŞIMI

Si        =% 14                        Özgül Ağırlığı 2,75 gr/cm3

Ni        =% 1,5                                  b = 21*10-6

Cu       =% 4,5                                 Kz = 20 kg/mm²

Mg      =% 0,7                                  Brinell sertliği = 200°C  98 kg/mm²

Fe       =% 1,5

Al        =% 77

Mn       =%  1

 

AlSi ALAŞIMI

Si        =%18 ~ 22

Özgül Ağırlığı 2,7 gr/cm3

Fe       =% 0,5 ~ 1                 b = 18 ~ 19*10-6

Cu       =% 2

Kz = 12 ~ 14 kg/mm²

Al        =%77

Brinell sertliği = 100°C  75 kg/mm²

 

Alpax  ALAŞIMI

Si        =%13

Özgül Ağırlığı 2,7 gr/cm3

Al        =% 87                        b = 19*10-6   1/Cº

Kz = 18 kg/mm²

Brinell sertliği = 100°C  102 kg/mm²

hp

Piston yüksekliği

51,7978 mm

hg

Pistonun üstü ile piston pimi merkezi arasındaki mesafe

28,4888 mm

hk

Piston kafa yüksekliği

15,9928 mm

he

Piston etek yüksekliği

35,8050 mm

e

Piston kafası et kalınlığı

8,1735 mm

e1

Sekman yuvası et kalınlığı

5,3128 mm

e2

Piston eteği et kalınlığı

2,452  mm

hm

Piston tepesi ile 1. kompresyon sekman yuvası kalınlığı

5,5 mm

hs1

1. kompresyon sekman yuvası

1,3968 mm

hs2

2. kompresyon sekman yuvası

1,94 mm

hset

Sekman yuvaları arasındaki set yüksekliği

2,328 mm

Yağ

Yağ sekman yuvası

2,5 mm

D

Piston etek çapı

77,60 mm

sd

Sekman derinliği

4,825 mm

 




Cevaplar:
Mesajı Yazan: Demir
Mesaj Tarihi: 04 Eylül 2008 Saat 22:21

Ağır teferruatlar Sağlam teknik bilgiler.....



Mesajı Yazan: sinan-s
Mesaj Tarihi: 04 Eylül 2008 Saat 22:22
+++ bencede..Bilgiler için saol..


Mesajı Yazan: hasimayaz
Mesaj Tarihi: 04 Eylül 2008 Saat 22:24
200.000 nci km.de görüşürüz deran abi Smile.. Anladın sen onu abicim..


Mesajı Yazan: İsmailAteş
Mesaj Tarihi: 04 Eylül 2008 Saat 22:26
Gördüğüm en güzel paylaşımlardan biri Teşekkürler..
Proje hazırlanacaksa kaynak olarak kullanılabilecek en uygun bilgilerden..


Mesajı Yazan: SİNAN GTI
Mesaj Tarihi: 04 Eylül 2008 Saat 22:46
muhendıslık bılgılerı sağolDeran abı basıt bı parca gıbı duruyoda daha nekadar tefarruatı var ben kendımde gemı makınalrı mezunuyum oakdar cok ayrıntısı varkı sokerken takarken temızlerken rektefıye ederken kontrol ederken catlagını kaynak ederken ve otomobıldekı pıstonlarda gemı pıstonunan gore cok basıt gemı makınalarında pıston kafasında sogutma mekanızması dahı var


Mesajı Yazan: Jonnie
Mesaj Tarihi: 05 Eylül 2008 Saat 07:50
Deran abi paylasim icin tesekkurler,daha ogrenecegimiz kimbilir neler var Confused


Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 05 Eylül 2008 Saat 09:17
Orjinalini yazan: hasimayaz hasimayaz Yazdı:

200.000 nci km.de görüşürüz deran abi Smile.. Anladın sen onu abicim..


Ehehe evet anladım kardesım

Konu hakkında sormak ıstedıklerınız var ıse yardımcı olmaya hazırım


Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 05 Eylül 2008 Saat 09:29
çok teknik olmuş burası yahu :D makineci olmasamda makinecilerin yanında oldukça fazla durmaktayım. Bi inceleme yapmak lazım :)

saol deran abi


Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 21 Ekim 2008 Saat 17:05
Eee madem pistonlardan konu acıldı piston pimleri hakkında da bir kac acıklamada bulunalım...

PİSTON PİMLERİ



PİSTONDA PİMİNDE TANIMLANAN KISALTMALARIN AÇIKLAMALARI:


l’ = Piston içi boşluğu.

a = Piston pimi tam boyunun ¼’ü.

åP = Yanma sonu piston başına gelen gaz kuvveti.

lb = Biyel ayağı genişliği.

lp = Piston pimi uzunluğu.

di = Piston pimi iç çapı.

do = Piston pimi dış çapı.

j = Gezinti boşluğu.

Mo = Eğilme momenti.

W = Direnç momenti.

D = Piston etek çapı.
Pmax = Yanma sonu max basınç.

ý = Yağ filmi dayanımı.



PİSTON PİMİ HESAPLAMALARI:


lp = 0,9 * D


lp = 0,9 * 7,76


lp = 6,984 cm => lp = 69,84 mm


åP = [ p * D² / 4 ] * Pmax


åP = [ p * 7,7² / 4 ] * 36


åP = 1676,3853 kg/cm²


lp = 4 * a


6,984 = 4 * a


a = 1,746 cm => a = 17,46 mm



l’ = 3 * a


l’ = 3 * 1,746


l’ = 5,238 cm => l’ = 52,38 mm



lb = 2 * a


lb = 2 * 1,746


lb = 3,492 cm => lb = 34,92 mm



ý, motorda kullanılan yağın yataklarda meydana getirdiği ve dayana bildiği max yağ filmi dayanımıdır. Motorlarda kullanılan yağlara göre değişiklik göstermektedir. Tasarımını yapmış olduğumuz motor için, yağ filmi dayanımı 250 kg/cm²’ dir.


ý = ( åP / 2 ) / A


250 = ( 1676,3853 / 2 ) / A


A = 3,3528 cm²



A = a * do


3,3528 = 1,746 * do


do = 1,920275 cm => do = 19,20275 mm



Eğilme Momenti Hesabı:

Yanma sonu basıncından dolayı piston pimi üzerinde eğilme momenti meydana gelmektedir. Meydana gelen bu moment malzeme seçiminde göz önünde bulundurulacaktır.


Mo = ( åP / 2 ) * [ ( 3 * a / 2 ) - ( 2 * a / 4 ) ]


Mo = ( 1676,3853 / 2 ) * [ ( 3 * 1,746 / 2 ) - ( 2 * 1,746 / 4 ) ]


Mo = 1463,4845 kg/cm => Mo = 14634,845 kg/mm



PİSTON PİMİ MALZEMESİ


Piston pimi malzemesi olarak çeşitli oranlarda karıştırılmış malzemelerin seçilmesi mümkündür. Malzeme seçiminde göz önünde bulundurulması gereken, yanma sonunda piston tarafından aktarılan kuvvete, kesmeye ve burulmaya dayanabilmesidir.


Tasarımını yaptığımız piston pimi malzemesi için DIN normlarında EC60 Çeliği olarak adlandırılan piston pimi malzemesi kullanılmıştır. EC60 Çeliğinin değerleri ve alaşım oranı aşağıda verilmiştir.




EC60 ÇELİĞİ

C = % 0,12 ~ 0,18 Kz = 70 ~ 90 kg/mm² (7000 ~ 9000 kg/cm²)

Cr = % 0,6 ~ 0,18 se = 0,7 * Kz kg/mm² (4900 ~ 6300 kg/cm²)

Mn = % 0,4 ~ 0,6 se~= 3000 kg/cm²

Si = % 0,33



W = Mo / se~

W = 1463,4845 / 3000

W = 0,4878 cm3



W = [ p ( do4 - di4 ) ] / 32 * do

( do4 - di4 ) = 32 * do * W / p

di = 4Ö do4 - [ 32 * do * W / p ]

di = 4Ö 1,9202754 - [ 32 * 1,920275 * 0,4878 / p ]

di = 1,4192 cm => di = 14,192 mm

l’
Piston içi boşluğu
52,38 mm

A
Piston pimi tam boyunun ¼’ü
17,46 mm

åP
Yanma sonu piston başına gelen gaz kuvveti
1676,3853 kg/cm²

Lb
Biyel ayağı genişliği
34,92 mm

Lp
Piston pimi uzunluğu
69,84 mm

Di
Piston pimi iç çapı
14,192 mm

Do
Piston pimi dış çapı
19,2028 mm

J
Gezinti boşluğu
1,2 mm


Not:Piston pimi, biyelde hareketli, pistonda sıkı geçmedir.


Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 21 Ekim 2008 Saat 18:23
bu yazanları bilen usta varmıdır...



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2018 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net