PİSTONUN
YAPISI
PİSTONDA
TANIMLANAN KISALTMALARIN AÇIKLAMALARI:
h p =Piston
yüksekliği.
h g =Pistonun
üstü ile piston pimi merkezi arasındaki mesafe.
h k =Piston
kafa yüksekliği.
h e =Piston
etek yüksekliği.
e =Piston
kafası et kalınlığı.
e1 =Sekman
yuvası et kalınlığı.
e2 =Piston
eteği et kalınlığı.
hm =Piston
tepesi ile 1. kompresyon sekman yuvası kalınlığı.
hs1 =1.
kompresyon sekman yuvası.
h s2 =2.
kompresyon sekman yuvası.
h set =Sekman yuvaları arasındaki set yüksekliği.
D =Piston
etek çapı.
sd =Sekman derinliği (sekman tasarımından alınmıştır).
PİSTON
HESAPLAMALARI:
h m= Şekil 1�den belirlenir.
Piston çapımıza uygun olan aralık 4mm ile 7 mm arasındadır. Yapılacak olan
hesaplamalarda ortalama değer olan 5,5 mm kabul edilmiştir.
Şekil 1:Benzinli motorun pistonlarında
üst segmanın yeri.
Yağ boşluğu, piston eteğinden 0,005 mm olarak
verilmiştir.
Pistonda 0,6 mm koniklik, 0,225 mm ovallik
verilmiştir.
Piston tepesinin alanına hesaplarsak;
A
= π * D2 / 4
A
= π * 7,72/ 4
A
= 46,5663 cm²
Pistonun,
krank miline vurmaması için etek altı kesilerek biçimlendirilmiştir. Ap, pistonun yanal etek alanıdır. Bu alanın oranına göre
pistonlar normal ve sliper olarak adlandırılır. Ap�nin katsayıları bu piston tiplerine göre verilmiştir.
Ap => A�nın 2 ila 3 katı olursa piston normal piston,
Ap => A�nın 0,7 ila
0,9 katı olursa piston sliper piston olarak adlandırılır.
Tasarımını
yapacağımız piston bir sliper pistondur.
Ap = 0,93 * A
Ap = 0,93 * 46,5663
Ap = 43,3067 cm²
he = Ap / π * r
he = 43,3067 / π * 3,85
he =
3,5805 mm
Pistonda
kullanılacak olan sekmanların seçimi yapılacaktır. Bu
seçim, Şekil 2�den yağ sekmanı da dahil olmak üzere yapılır.
Şekil
2:Sekman sayısı (Yağ sekmanı da dahil)
Şekil
2�den piston çapımıza uygun olarak, 3 adet sekman seçilmiştir. Seçilen bu
sekman sayısına yağ sekmanı da dahildir.
Bundan
sonra alınacak olan �D� değeri, piston etek çapı olacaktır.
1.Kompresyon
Sekmanı (hS1):
hS1 = 0,018 * D
hS1 = 0,018 * 7,76
hS1 = 0,13968 cm =>
hS1 = 1,3968 mm
2.Kompresyon
Sekmanı (hS2):
hS1 = 0,025 * D
hS1 = 0,025 * 7,76
hS1 = 0,194 cm =>
hS1 = 1,94 mm
Yağ Sekmanı
(Yağ):
Yağ = 0,032 *
D
Yağ = 0,032 * 7,76
Yağ = 0,25 cm
=> Yağ = 2,5 mm
hS = hS1
+ hS2
hS =
0,13968 + 0,194
hS =
0,33368 cm => hS
= 3,3368 mm
Sekman yuvaları arasında bulunan setlerin
yüksekliğini ve toplam set yüksekliğini bulacak olursak;
hSET = 0,03
* D
hSET = 0,03
* 7,76
hSET =
0,2328 cm => hSET
= 2,328 mm
hSET TOPLAM = 2 * hSET
hSET TOPLAM =
2 * 0,2328
hSET TOPLAM =
0,4656 cm => hSET
TOPLAM = 4,656 mm
Pistonun kafa yüksekliğini (hK ) bulalım;
hK = hSET
TOPLAM + hS +
hm + Yağ
hK = 0,4656
+ 0,33368 + 0,55 + 0,25
hK = 1,59928 cm
=> hK
= 15,9928 mm
Pistonun toplam yüksekliğini (hP)bulalım;
hP = he +
hk
hP = 3,5805 + 1,59928
hP = 5,17978 cm
=> hp
= 51,7978 mm
Pistonun üstü ile piston pimi merkezi
arasındaki yüksekliğini (hg) bulalım;
hg = 0,55 * hp
hg = 0,55 * 5,17978
hg = 2,84888 cm
=> hg
= 28,4888 mm
Pistonun temel ölçülerini tamamladıktan
sonra, pistonun et kalınlıkları hesaplanacaktır. Pistonda, esas alınan üç adet
et kalınlığı (e, e1, e2) vardır. Bunların öngörülen değerlerden
düşük olması durumunda, pistonun kafası kopacaktır. Bu et kalınlıkları,
pistonun dayanımı için çok önemli olduğundan titizlikle incelenmelidir.
e =Piston kafası et kalınlığı
e1 = Sekman yuvası et
kalınlığı
e2 =Piston eteği et kalınlığı
İşlemde alınan Ö Pmax değeri
yanma odası max. Basıncıdır ve daha önce bulunmuştur.
sem ,
Alüminyum alaşımlı pistonlarda 500 ~ 700 kg/cm² arasında olmaktadır.
Hesaplarımızda sem �yı 600 kg/cm² alınacaktır.
e = 0,43 * D * Ö Pmax / sem
e = 0,43 * 7,76 * [ Ö 36 / 600 ]
e = 0,81735 cm
=> e = 8,1735 mm
e2 �de
m = 0,25 ~ 0,35 arasındadır.
e2 = m * e
e2 = 0,3 * 0,81735
e2 = 0,2452 cm =>
e2 = 2,452 mm
e1 = [e + e2] / 2
e1 = [0,81735 + 0,2452] / 2
e1=0,531275 cm =>
e1=5,31275 mm
PİSTON
MALZEMESİ
Piston malzemesi olarak çeşitli oranlarda
karıştırılmış malzemelerin seçilmesi mümkündür. Malzeme seçiminde göz önünde
bulundurulması gereken, yanma sonunda meydana gelen yüksek basınca (Pmax) dayanabilmesidir.
Tasarımını yaptığımız piston malzemesi
için Nural alaşım malzemesi seçilmiştir. Bu
malzemenin değerleri ve alaşım oranı aşağıda verilmiştir.
NURAL
ALAŞIMI
Si =%12,6
Özgül Ağırlığı 2,72 gr/cm3
Ni =% 1,96
b = 20,4*10-6
Cu =% 0,88
Kz = 18 ~ 26 kg/mm²
Mg =% 0,60
Brinell sertliği = 100°C
102 kg/mm²
Fe =% 0,50
Al =%83,46
Kz = 18 ~ 26 kg/mm²
Kz = 1800 ~ 2600 kg/cm²
åP = [ p * D² * Pmax ] /
4
åP = [ p * 7,7² * 36 ]
/ 4
åP = 1676,3853 kg/cm²
Pistonumuzun başına etki eden åP değerimiz, kullanmış olduğumuz malzemenin sınırları
içersindedir. Malzeme seçimimiz doğru yapılmıştır.
ALTERNATİF
PİSTON MALZEMELERİ
KS
(Karl Schmidt) 245 ALAŞIMI
Si =%
14 Özgül Ağırlığı
2,75 gr/cm3
Ni =% 1,5 b = 21*10-6
Cu =% 4,5 Kz
= 20 kg/mm²
Mg =% 0,7 Brinell
sertliği = 200°C 98 kg/mm²
Fe =% 1,5
Al =% 77
Mn =% 1
AlSi ALAŞIMI
Si =%18 ~
22
Özgül Ağırlığı 2,7 gr/cm3
Fe =% 0,5 ~
1 b = 18 ~ 19*10-6
Cu =% 2
Kz = 12 ~ 14 kg/mm²
Al =%77
Brinell sertliği = 100°C
75 kg/mm²
Alpax
ALAŞIMI
Si =%13
Özgül Ağırlığı 2,7 gr/cm3
Al =%
87 b = 19*10-6
1/Cº
Kz = 18 kg/mm²
Brinell sertliği = 100°C
102 kg/mm²
hp
|
Piston yüksekliği
|
51,7978 mm
|
hg
|
Pistonun üstü ile piston pimi
merkezi arasındaki mesafe
|
28,4888 mm
|
hk
|
Piston kafa yüksekliği
|
15,9928 mm
|
he
|
Piston etek yüksekliği
|
35,8050 mm
|
e
|
Piston kafası et kalınlığı
|
8,1735 mm
|
e1
|
Sekman yuvası et kalınlığı
|
5,3128 mm
|
e2
|
Piston eteği et kalınlığı
|
2,452 mm
|
hm
|
Piston tepesi ile 1. kompresyon
sekman yuvası kalınlığı
|
5,5 mm
|
hs1
|
1. kompresyon sekman yuvası
|
1,3968 mm
|
hs2
|
2. kompresyon sekman yuvası
|
1,94 mm
|
hset
|
Sekman yuvaları arasındaki set
yüksekliği
|
2,328 mm
|
Yağ
|
Yağ sekman yuvası
|
2,5 mm
|
D
|
Piston etek çapı
|
77,60 mm
|
sd
|
Sekman derinliği
|
4,825 mm
|