B1BB19K1 - 307 DV4TD MOTORU
SUNUM MOTORU
1 -
AÇİKLAMA
Doğrudan enjeksiyonlu dizel motor
.
4 sıralı silindir, eşanjörsüz sabit geometrili turbokompresör ile aşırı besleme
.
Emme manifoldunu, hava filtresini, silindir kafası kapağını ve yağ ayırıcıyı (yağ buharlarını yeniden emme) içeren dahili emme
.
Üstten eksantrik milli, silindir başına 2 supaplı cross flow tip alüminyum alaşımdan silindir kapağı
.
Silindir kapağı contası, damarlı metal tabakalardan meydana gelmiştir
.
Silindir kollu supap kumandası ve hidrolik itecekler
.
Kalıba dökülmüş dökme gömlekli alüminyum alaşımdan silindir bloğu
.
Kalıba dökülmüş dökme yatak kepli alüminyum alaşımdan yatak kepi karteri
.
Krank mili tarafından çalıştırılan dağıtım tarafındaki çift merkezli yağ pompası
.
8 ağırlıklı ve 5 yataklı dövme demir krank mili
.
Bölmeli biyel kafalı dövme demirden biyel, 2 vida ile kep tesbiti
.
Triger kayışı tarafından çalıştırılan yüksek basınç pompalı enjeksiyon COMMON RAIL BOSCH EDC 16 sistemi
.
Otomatik gergi makara ile senkron kertik kayışlı dağıtım
.
Çentikli triger kayışıyla tahrik edilen su pompası
.
Serbest titreşim amortisörlü bir kasnak ile aksesuarların tahriki
.
Standarda EURO 3 uygun çevre koruma
.
Egzos manifoldu çıkışı üstüne bağlanmış oksitlenme katalizörü
.
Kağıt filtre elemanlı gövdeli yağ filtresi (ekolojik tip)
.
2 -
MOTOR TANITIMI
Motor tertibatı
.
3 -
VERI
motor tipi |
DV4TD |
motor kodu |
8HZ |
özel özellikler |
bulunmaz |
birim başvuru kitabı |
- |
silindir sayısı |
4 |
silindir çapı x kurs (mm) |
73.7 x 82 |
kapasite (cm3) |
1398 |
sıkıştırma oranı |
18 |
azami güç : kW : EC |
50 |
azami güç : BG (DIN) |
69 |
motor devir azami güçte (d.dak) |
4000 |
azami tork : daNm : EC |
16 |
motor devir azami sıkma momentinde (d.dak) |
2000 |
turboşarj |
evet |
dejiştirici |
yok (hayır) |
turboşarj basıncı : çubuk(lar) |
1 |
besleme sistemi |
H.D.I. (*) |
yapınız |
BOSCH |
tip |
EDC16 |
(*) yüksek basınçlı doğrudan enjeksiyon |
---|
4 -
KARTER SILINDIR GRUBU
Alüminyum alaşımdan silindir bloğu kalıba dökülmüş dökme gömlekleri içerir
.
Silindir çapları ø 73.7 mm çap
.
(a) mm çapta enlemesine ø 3.6 delikler ile silindirlerin arasını soğutma
.
Kalıba dökülmüş 5 dökme yatak kepli alüminyum alaşımdan yatak kepi karteri
.
26 vida ile kep karterinin tesbiti (10 M9 x 125 kepler için ve 16 M6 x 100 kep karteri için) ve 10 tam kopilya
.
5 -
IŞARETLEME BÖLGESI
Motor volanı tesbiti için pimle sabitleme (1) deliği
.
(B) Damgalama
: -
krank mili yataklarının çaplarının sınıfını kazıma
-
yatakların yönlendirilmesi (debriyajdan senteye)
-
krank mili yataklarının çaplarının sınıfı
(C) Damgalama Motorun tanımlanması
: -
üretici işareti
-
yönetmelik tipi (307 / 8HZ - 206 / 8HX)
-
birim başvuru kitabı
-
seri numara
(D) Damgalama
: -
İşleme işareti
-
İmalat yılı
6 -
HAREKETLI BAĞLANTİ
Krank mili
.
(4) Biyel
.
(5) Pistonlar
.
(6) Volan
.
(7) Titreşim amortisörü kasnağı
.
(8) Sızdırmaz halkalar
.
(9) Krank mili yan aralığının yarım ayar takozu
.
(10) Krank mili yarım yatağı
.
7 -
KRANK MILI
Krank mili
: -
yatak sayısı : 5
-
balans ağırlığı sayısı : 8
-
eşit aralıklı 6 vida ile motor volanının tesbiti
Krank mili sızdırmazlığı motor volanı ve dağıtım tarafındaki sızdırmaz bir halka ile gerçekleştirilir
.
(3a) 'daki dağıtım dişlisini sokma
.
Yan boşluk 2 nolu yatak üzerindeki 2 yarım kamaları ile saptanmaktadır. (Tek bir kalınlık sınıfı)
.
Mil hattı ( üst bloklar + yatak başlıkları ) ve krank mili yatakları
alt bloklar ve krank mili üzerinde işaretlerle eşlenmişlerdir.
.
(G) 'daki yatak sınıflarının mürekkep püskürtme ile işaretlenmesi
.
(B) 'daki silindir bloğu üstündeki yatak sınıflarının işaretlenmesi (mikro-perküsyon)
.
Yan yana getirme, merkezleme çarkı olmaksızın 3 düz yarım yatak sınıfı yardımıyla gerçekleştirilir
.
Uygun yarım yatak seçimi (G) ve (B) işaretleriyle bir yan yana getirme tablosu ile gerçekleştirilir
.
Silindir bloğu tarafında sadece tek bir merkezleme çarklı yarıklı yarım yatak sınıfı vardır
.
8 -
BIYEL
(4) Bölmeli kafalı biyel
.
(h) Biyel ayağı duyu
.
Biyel
: -
dökümlü çelik
-
(H) delik mesafesi 126.8 mm
-
biyellerin yarım yatakları konum çarksızdır
-
vida (i) ile biyel/kep birleştirmesi
Biyel ayağı duyu (j) 'da delinmiştir
.
Biyeller mürekkep püskürtme ile işaretlendikten sonra (I) 'ya bölünürler
.
9 -
PISTONLAR, SEGMANLAR
(5) Alüminyum alaşımlı pistonlar
.
(k)Trapezoidal üst sızdırmaz segmen : Top işareti ile : Kalınlık 2.5
.
(l)Konik alt sızdırmaz segman : Top işareti ile : Kalınlık 1.95
.
Sarmal yaylı yağ segmanı (genişletici) : Kalınlık 2.5
.
Piston üstüne soğuk ((n)) basma ile veya supap kalıplarını egzos manifolduna doğru yönlendirerek işaretleme DIST
.
Piston aksları, iki emniyet segmanının nakli ile hareketsizleşirler
.
10 -
VOLAN
Çelik bir marş motoru ayna dişlisi ile dökme demir volan
.
Eşit aralıklı 6 vida ile motor volanının tesbiti
.
(o) Dönen krank milini hareketsizleştirmek için kör delikler (krank mili kasnağının sıkılmasında ve gevşetilmesinde gereklidir)
.
UYARİ :
delikler (o), dağıtımın sökülmesi sırasında pimleme delikleri değildir
.
11 -
SİZDİRMAZ HALKALAR
Sızdırmaz halkalar, yağ pompası ve motor volanı tarafındaki krank mili
üstünde ve de dağıtım dişlisi tarafındaki eksantrik mili ucunda
sızdırmazlığı sağlar; önoluşlu teflon bir dudaktan oluşurlar
.
Motorun çalıştırılmasından itibaren yağ basıncı, aks üstünde bir yağ
şeridi bırakarak kapanan ve böylece sızdırmazlığı sağlayan dudak (L)
üstüne bir güç uygular
.
UYARİ : sızdırmaz halkayı montaj (S) mesnedi üstünde
bırakınız; müdahale durumunda halkayı mesnedi üstüne yeniden koyunuz ve
yeniden takmadan önce 30 dakika boyunca grubu bırakınız
.
Eğer dudak deforme olmuşsa sızdırmaz halkayı değiştiriniz
.
12 -
SILINDIR KAPAĞİ GRUBU
12 - 1 -
KARTERIN EKSANTRIK MILI YATAĞİ KEPI
Karterin eksantrik mili yatağı kepi : Alüminyum alaşımı
.
(D) Üst eksantrik mili yatak karteri
.
(E) Alt eksantrik mili yatak karteri
.
Karterler (D) ve (E) ve karter (11)/silindir kapağı arasındaki sızdırmazlık, tek bileşenli silikon conta macunu ile sağlanır
.
İki yatak karteri 2 'dan (Z) pim ile birbirlerinin üstüne konumlanır ve 10 vida ile birleştirilir
.
Dahili emme sisteminin tesbiti kep 8 karteri üstündeki (D) vida ile sağlanır
.
Karter (11), 2 kopilya ile silindir kapağı üstüne konumlanır ve 13 vida (M6 x 100) ile sabitlenir
.
Kep karteri içindeki eksantrik milinin yan aralık ayarı dağıtım tarafındaki yatak köşesindeki bir boyun (g) ile sağlanır
.
Eksantrik mili sızdırmazlığı eksantrik mili kasnağı tarafındaki dudaklı bir halka ile sağlanır
.
12 - 2 -
SILINDIR KAPAJİ
(12) Silindir kapajı
.
(13) Supap gaydları
.
(14) Supap yatakları
.
(CE) Egzos boruları
.
(CA) Emme boruları
.
Müsterek rampa tarafında emme manifoldu ve yağ filtresi tarafında egzos
manifoldu ile silindir başına 2 supaplı cross flow tip alüminyum
alaşımdan silindir kapağı
.
Stellit çelikten supap yuvaları ve kılavuzları
.
Silindir kapağı yüksekliği88 ± 0.05 mm
.
10 torks vida ile silindir kapağının silindir bloğu üstüne tesbiti
.
Ön ısıtma bujileri silindir kapağı yüzeyini 3 mm, supaplar ise 1.25 mm aşarlar
.
Egzos manifoldu, 10 saplama ve tesbit burçlu 10 bakır somun ile tutturulur
.
12 - 3 -
SILINDIR KAPAJİ CONTASİ
(V) Bu motora uygun tanımlama işareti (1 çentik)
.
Silindir kapağı contaları çentik kombinezonu ile tanımlanabilirler
.
13 -
DAĞİTİM GRUBU
13 - 1 -
EKSANTRIK MILI
(15) Eksantrik mile, çelik bir boru üstüne takılmış sinterli kam
.
Dağıtım tarafındaki dudaklı bir halka ile sağlanan sızdırmazlık
.
Motor volanı tarafındaki vakum pompasının tahriki
.
Vakum (M) pompası tarafındaki eksantrik milinin ucundaki 'dan tanımlama işareti
.
13 - 2 -
SUPAP KUMANDASİ
(L) Silindir kollar
.
(Y) Otomatik aralık ayarlı hidrolik itecek
.
13 - 3 -
ZAMANLAMA DIŞLISI
Motor ön kapağı
.
(PS) Üst bölüm
.
(PF) Alt bölüm
.
Plastik karterler
.
Eskimeyen 2 vida ile sabitlenmiş 10 karter grubu
.
13 - 4 -
TRIGER KAYİŞİNİN DEVINIMI
(16) Eksantrik mili kasnağı
.
(17) Yakıt yüksek basınç pompasının kasnağı
.
(18) Dinamik gergi makara
.
(19) Ana yatak dişlisi
.
(20) Kilit pimi
.
(44) Devirdaim pompasi
.
(21) Eksantrik kayışı
.
Dağıtım grubu 2 pimleme deliği ile senkronizeleştirilir
.
Veri
: -
kayış 25.4 mm genişliği
-
diş sayısı : 144
Normal kullanımda değiştirme sıklığı : 240 000 km, 149 160 mil ya da 10 yıl
.
Zorlayarak kullanımda değiştirme sıklığı : 180 000 km, 112 000 mil ya da 10 yıl
.
13 - 5 -
KRANK MILI ÜSTÜNDEKI DAĞİTİM DIŞLISI
Motor devri bilgisi elektromanyetik (37) bir pist ile donatılmış dişli (40) üstündeki algılayıcı tarafından verilir
.
Güvenlik talimatları
: -
dişliye her müdahaleden önce ellerinizi yıkayınız
-
manyetik pist üstüne her tür darbeden kaçınınız; keskin aletin kullanımı yasaktır
-
dişlinin yakınına manyetik bir alet yaklaştırmayınız
-
manyetik 40 pist üstüne dayanmayınız ve gövdenin ucunu zorlamayanız
14 -
YAJLAMA
(52) Yağ çıkış kanalı
.
(53) Dönüş engelleyici klape
.
(54) Silindir kapağı içindeki yüksek basınç yağ rampası
.
(55) Motor üst kısım besleme kanalları
.
(56) Vakum pompası kanalı
.
(57) Filtre kartuşu
.
(58) Turbokompresör yağlaması
.
(59) Yag/sogutma suyu sogutucusu
.
(60) Yağ basınç şalteri
.
(61) Yaj filtresi
.
(62) Yağ haznesi
.
(63) Yaj pompası
.
(64) Piston dibi jiklesi
.
Silindir bloğu (64) üstündeki piston (1) dibi jiklelerinin yerleştirilmesi
.
Yağlama devresinin 3.75 dm3 'lık bir kapasitesi vardır
.
Tortu 3.6 dm3 'lı yağ karteri için 0.2 dm3
.
Yağ filtresi için 0.4 dm3
.
Mini ve maksi 1.8 dm3 arasındaki mesafe
.
Motor yağlarının doğru olarak seçilmesi
.
motor kodu |
8HZ |
derece |
5W30 5W40 10W40 |
normlar API |
SJ/SH EC-II SJ/SH EC-I SJ/SH EC-I |
normlar ACEA |
B1özel peugeot B3 B3 |
Yağ pompası 2 kopilya ile silindir bloğu üstündeki emme tarafına konumlanmıştır ve 2 yüzey tarafından çalıştırılır
.
Yağ pompası ve silindir bloğu arasındaki sızdırmazlık tek bileşenli silikon conta macunu ile sağlanır
.
Yağ pompası çıkışı ve silindir bloğu borusu arasındaki sızdırmazlık kare 22 seksiyon elastomer bir o ring conta ile sağlanır
.
Yağ basıncı deşarj valfı (c) 'da bulunmaktadır
.
Motor üstündeki basıncı sınırlandırmak için eksantrik mili yataklarını
yağlama kanalı üstünde bir yağ basınç düzenleyicisinin bulunması
.
Yağın geri dönüşünü önleyen valf, hidrolik itecekler için motorun
üstünde yağ rezervini saklayan yağ çıkış borusu seviyesindeki silindir
kapağına yerleştirilmiştir
.
Yağ basınç şalteri, motor plakasının solundaki motor egzos yüzeyinin üstünde bulunmaktadır
.
Elektrik çubuğu, silindir bloğu içinde emme tarafındaki yağ karteri seviyesine konumlanmıştır
.
Kağıt filtre elemanlı gövdeli yağ filtresi (ekolojik tip) su/yağ eşanjörü mesnedinin üstüne takılmıştır
.
Değiştirme dönemleri
: -
normal bakım : 20 000 km, 12 430 mil ya da 2 yıl
-
zor şartlar bakımı : 15 000 km, 9 320 mil ya da 2 yıl
Montaj (r) işareti
.
15 -
BESLEME DEVRESI
15 - 1 -
DAHILI (SAI) EMME SISTEMI
Bu motor, (2) bölümü kapsayan karışık malzemeden yapılmış bir dahili emme sistemi ile donatılmıştır
.
(F) Üst bölümün içindekiler
: -
hava filtre kutusu (a)
-
hava (b) filtresi kartuşu
-
hava debimetresi(c)
(G) Alt bölümün içindekiler
: -
yağ buharlarını yeniden emme sistemli (blow by) silindir kafası kapağı (e)
-
emme dağıtıcısı (genel olarak) (d)
-
egr bağlantı borusu (f)
-
yakıt filtresi mesnedi
Emme sistemi eksantrik mili kepi karteri üstündeki 8 vida ve silindir kapağı üstündeki 2 vida ile sabitlenir
.
Emme sistemi ve motor grubu arasındaki sızdırmazlık önoluşlu ve değiştirilebilir bir conta ile sağlanır
.
Filtre kartuşunun bakım dönemi
: -
normal bakım : 60 000 km, 37 290 mil ya da 2 yıl
-
zor şartlar bakımı : İlk kartuş için 15 000 km (9 322 mil) daha sonra her 30 000 km'de (18 645 mil) veya 2 yılda bir defa
16 -
TURBOŞARJ
(EA) Emme hava girişi
.
(SA) Emme hava çıkışı
.
(EG) Egzos gazı girişi
.
(SG) Egzos gazı çıkışı
.
(R) Aşırı besleme basınç düzenleyicisi
.
(23) Turbokompresör tipi
.
(24) Üretim tarihi
.
(25) Sajlayıcı parça nosu
.
Tedarikçinin KKK turbokompresörü sabit geometrilidir ve rölantide 0.5
bar ve tam yükte 1 bar'lık bir aşırı besleme basıncı gerçekleştirir
.
Bir ısı kalkanı ile kaplı oksitlenme katalizörünün üstündeki egzos manifoldunun üstünde bulunur
.
17 -
EGZOZ GAZİ GERI DEVRI
Egr vanası, motor volanı tarafındaki müşterek rampa yüzeyinin üstüne konumlanmıştır
.
Emme ve vana arasındaki bağlantı klik kelepçeler ile tutturulmuş alüminyum alaşımdan bir boru hattı ile gerçekleştirilir
.
Egr vanasının kontrolü silindir kapağının egzos yüzeyi üstündeki bir elektrovana ile sağlanır
.
Elektrovana motor kontrol beyni tarafından yönetilir
.
18 -
YAKİT SISTEMI
18 - 1 -
SUNUM
Bu motor müşterek rampa BOSCH EDC16 doğrudan enjeksiyon sistemi ile donatılmıştır
.
Bu sistem yakıt basınç pompasının bulunmaması ile diğerlerinden farklılık gösterir
.
Yakıt besleme sistemi
.
(26) Yakıt deposu
.
(27) Yakıt besleme devresine paralel takılmış mazot filtresi hava alma pompası
.
(28) Dahili ön ısıtıcı ve su detektörlü yakıt filtresi
.
(36) Su boşaltma vidası
.
(29) Yüksek basınç pompası
.
(30) Dahili yüksek basınç düzenleyicili müşterek rampa
.
(31) Enjektörler
.
(32) Emme ve egzos supapları
.
(33) Yakıt ısı vericisi
.
18 - 2 -
MONOBLOK YAKİT FILTRESI
(34) Monoblok yakıt filtresi
.
(E) Depodan gelen yakıtın girişi
.
(S) Yüksek basınç pompasına doğru yakıt çıkışı
.
(35) Filtre elemanı
.
(36) Su boşaltma vidası
.
(37) Elektrikli yakıt ön ıstıcısı (yerinden çıkartılabilir)
.
(38) Yakıt içinde su detektörünün pozisyonu (yerinden çıkartılabilir)
.
5 mikrondan fazla pisliklerin filtre edilmesi
.
Yakıt filtresini değiştirme süresi (ön ısıtıcı ve su detektörü hariç)
: -
normal bakım : 60 000 km (37 290 mil)
-
zor şartlar bakımı : 45 000 km (27 967 mil)
19 -
SOJUTMA SISTEMI
(39) Gaz alma kutusu
.
(40) Soğutma radyatörü
.
(41) Dahili termostatik vanalı su çıkış kutusu
.
(42) İsıtıcı matrisi
.
(43) Boşaltma vidalı su giriş manifoldu (çok soğuk olan ülkelerde kol, boşaltma vidasının yerine kulllanılır)
.
(43a) Boşaltma kapaklı montaj (çok soğuk olmayan ülkeler hariç hepsi)
.
(43b) Isıtıcı kollu montaj
.
(44) Devirdaim pompasi
.
(45) Yag/sogutma suyu sogutucusu
.
Soğutma sıvısı ömür boyudur
.
Devridaim pompası triger kayışı ile çalışır
.
Pompa ve su çıkış kutusu arasındaki bağlantı, pompa tarafında o ring
conta ile ve su çıkış kutusu tarafında yüksek boru üstündeki kilitlenen
ile ve alçak boru üstünde lehimsiz tutturma ile sızdırmazlığı garanti
altına alınmış demir bir boru ile sağlanmıştır
.
Su çıkış kutusu 4 vida ile motor volanı tarafındaki silindir kapağına
sabitlenmiştir, sızdırmazlık elastomer bir o ring conta ile sağlanır
.
20 -
AKSESUARLARİN TAHRIKI
Poly v tip aksesuar kayışı
.
2 ekipmanları olasıdır (araca göre ve ekipman seviyesinde)
.
(46) Kırank mili kasnajı
.
(47) Alternatör kasnağı
.
(48) Otomatik gergi makarası
.
(49) Kilit pimi
.
(r) Motor dönme yönü
.
KLIMA
(46) Kırank mili kasnajı
.
(47) Alternatör kasnağı
.
(48) Otomatik gergi makarası
.
(50) Kompresör
.
(r) Motor dönme yönü
.
|