“tutuculu püskürtme” veya “ortak boru” anlamına gelen , dizel motorlarda
kullanılan bir yakıt enjeksiyon sistemidir. Bugüne kadar kullanılan aynı türdeki
sistemlere göre yakıt sarfiyatı , egzoz gazı emisyonu, çalışma sistemi ve
gürültü oluşumunda daha üstün bir sistemdir. Direkt tahrik edilen blok veya tek
pompalı sistemlerden farlı olarak Common-Rail’de basınç oluşumu ve püskürtme
ayrılmaktadır. Geleneksel dizel direkt püskürtücüleri yaklaşık 900 bar’lık
basınç ile çalışırken, Common-Rail Sistemi, yakıtı 1500 bar’a kadar yükselen bir
basınç ile ortak bir boru üzerinden enjektörlere dağıtır. Elektronik motor
kumandası, bu yüksek basıncı, motorun devir sayısına ve yüküne bağlı olarak
ayarlar.
Püskürtmeyi, enjektörler üzerinde bulunan ve süratle
anahtarlanabilen manyetik supaplar sağlamaktadır. Bu da püskürtmenin
şekillendirilmesi, püskürtme miktarının ölçülmesi ve yakıt püskürtmesi
bakımından yeni imkanlar sağlamaktadır. Ayrıca yine bu imkanlar sayesinde yeni
sistemin mükemmel bir avantajı olan Pilot (ön) Püskürtme ortaya
çıkmaktadır.
Pilot püskürtme, esas ana püskürtmeden önce oluşarak yakıtın
yanmasına ilişkin çıkış oranlarını yüksek derecede iyileştirmektedir. Ön veya
çoklu püskürtme, süratli manyetik supaplarına çok kere kumanda edilmesi ile
oluşturulur. Böylece hem zararlı madde ve gürültü emisyonu hem de dizel
motorlarının sarfiyat değerleri daha da azaltılmaktadır. Common-Rail sistemi,
motorda önemli değişiklikler yapılmadan, kullanılan püskürtme sisteminin yerini
alabilmektedir.
Basınç oluşumunun ve püskürtmenin ayrılmasına ilişkin tek
şart, bir dağıtıcı boru (rail) ve enjektörlere giden borulardan oluşan, Yüksek
Basınç Tutucusu’dur. Sistemin çekirdek parçası, manyetik supap kumandalı
enjektördür. Püskürtme olayı, beyinden manyetik supaba giden bir sinyal ile
başlatılır. Bu arada püskürtülen miktar, hem manyetik supabın açılma süresine
hem de sistem basıncına bağlıdır. Sistem basıncını, yüksek basınçlı, pistonlu
pompa oluşturmaktadır. Adı geçen pompa, düşük tahrik dönme momentleri ile
çalışır, bu da pompa tahrikinin yükünü azaltmış olur. Basınç oluşumu için, binek
otomobillerde distribütör tipi pompalar; ticari araçlarda ise sıra tipi pompalar
öngörülmüştür. Common-Rail sistemlerinde, beyin, sensörler ve çoğu sistem
fonksiyonları, başkalarında bulunan pompa-meme-birimi ve pompa-boru-meme gibi
zamana bağlı tek pompa sistemleri ile eşittir. Common-Rail tekniği ile varılan
gelişmeler duyulabilmekte ve ölçülebilmektedir. Ön püskürtme sayesinde bu direkt
püskürtücü, ön yanma odalı motorun düşük gürültü seviyesi ile çalışırken aynı
zamanda en katı egzoz gazı kurallarına da uymaktadır
------------- 106->206->208->207->301->308->3008
Peugeot Yedek Parça -> https://www.pejo.com.tr" rel="nofollow - www.pejo.com.tr
|