İki elektrodu ve porseleni bulunan parçaya buji adı verilir. Motor
silindirlerinde bir kıvılcım atlama aralığı sağlayacak
şekilde yapılmıştır. Bujinin motordaki fonksiyonu
nedir?
Bujınin görevi ateşleme enerjisini yanma haznesine taşımak
ve elektrotlarının arasında oluşan elektrik atlaması ıle sıkışmış havayakıt
karışımının yanmasını başlatmaktır. Ateşleme bobini aküden aldığı elektrik
enerjisini ortalama 30 bin Volt değerine yükselterek bujiye aktarır ve uygun
zamanda bu yüksek enerji bujinin tırnakları (elektrotları) arasında yanmayı
başlatıcı kıvılcıma dönüşür.Yanmanın ideal gerçekleşebilmesi için bujinin yeri
çok önemlidir. Buji, ateşleme haznesinde sıkışmış hava yakıt karışımını her
şartta en iyi ateşleyebileceği ve diğer faktörlerden etkilenmeyeceği bir yere
yerleştirir.
Bujiler ne
sıklıkta değiştirilmelidir?
Kullanım şartlarına
ve buji tipine bağlı olarak değişiklik göstermekle birlikte, standart bir
bujinin 15 bin km sonunda değiştirilmesi gerektiği
söylenebilir. Motosikletlerde Rodaj sonunda ve 3000 km sonunda değiştirmekte
fayda var Buji ömrünü kısaltan faktörler
nelerdir?
Buji ömrünü kısaltan başlıca etken kötü yakıttır. Bir
diğer önemli etken motor sistemindeki ayarların bozukluğudur. Bu ayar
bozukluğuna motorun sürekli olarak zengin karışım ile çalışması örnek
gösterilebilir. Bujinin kullanım süresini doldurduğu otomobil kullanırken
anlaşılabilir mi?
Aracınız normalden fazla yakıt tüketmeye başlamışsa,
tekleme yapıyorsa, deparlarda zorlanıyor ve ilk hareket esnasında yavaş
kalkıyorsa, bu sorunlar bujiden kaynaklanıyor olabilir.
Aracımızın bujilerini kendimiz nasıl
değiştirebiliriz?
Bujiyi sökerken önce birkaç tur
gevşetilmeli ve basınçlı hava veya fırça kullanılarak bujinin çevresi
temizlenmelidir. Böylece buji tam olarak söküldüğünde silindir içine istenmeyen
parçaların düşmesi önlenmiş olur. Eğer buji çok sıkı ise onu biraz gevşettikten
sonra dişli aralarına girecek şekilde yağ ve pas çözücü damlatılmalı, bir süre
beklendikten sonra tamamı sökülmelidir. Aksi takdirde silindir kafasına hasar
verebilir.
Takarken bujinin ve motorun birbirine temas edecek (öpecek)
yüzeylerinin temiz olmasına dikkat edilmelidir. Buji sıkılırken mümkün ise tork
anahtarı ile sıkılmalıdır. Tavsiye edilen sıkılma şekli ilk önce buji tam
oturana kadar el ile sıkmak daha sonra aşağıda verilen listeye göre tork
anahtarı ile sıkmaktır. Tork anahtarı yok ise;
Yeni bujilerde (düz
yüzeyli ve pullu) tam oturuncaya kadar önce el daha sonra anahtar ile 90 derece
sıkılmalıdır.
Kullanılmış bujilerde ise 30 derece
sıkılmalıdır.
Konik yüzeyli bujilerde ise el ile tam oturttuktan sonra 15
derece anahtar ile sıkılmalıdır.
Yukarıdaki hususlara dikkat edilmediği
takdirde buji hasar görebilir ve görevini tam olarak yerine
getirmeyebilir.
Uzun paso ve kısa paso bujiler
arasındaki farklar nelerdir?
Uzun paso ve kısa paso bujilerin
görev ve performans olarak aralarında fark yoktur. Motor yapısına bağlı olarak
uzun veya kısa paso buji kullanılması gerekir, fakat yanlış kullanıldığı
zamanlarda çeşitli arızlar meydana gelebilir.
Kısa paso buji yerine uzun
paso buji kullanılması durumunda buji yanma haznesine doğru çıkıntı yapar ve
pistona hasar verebilir. Dişlerde oluşan kömürleşme yüzünden sökmek mümkün
olmayabilir ayrıca buji aşırı ısınır.
Uzun paso yerine kısa paso huji
takılır ise yanma haznesi içine gerekli uzantıyı yapamaz ve bunun sonucunda
gerekli ateşlemeyi yapamaz.
Kendi tırnaklarını temizleyecek gerekli ısıya
ulaşamaz ve üstü kurum bağlar.
Özel tip
bujilerin motor peformansına ne tür katkıları
vardır?
Özel tip bujıler yapıları gereği daha düşük
ısılarda çalışabildıklerı ıçın aracın soğuk çalışmasında iyi performans
gösterirler. Ayrıca kendilerini temizleme ısıları daha düşük olduğundan kirlenme
oranları oldukça düşüktür. Yine yapıları gereği üstlerindeki kayıplar oldukça
azdır. Özellikle tırnaklarının farklı metaryallerden yapılması
kirlenmesini zorlaştırır.Yukarıda belirtilen bu temel farklılıklar buji ömrünü
uzattığı gibi yeterli ve düzgün ateşleme ile yakıt tasarrufu, gerçek gücünde
çalışma devamlılığı gibi avantajlar sağlar.
Kaynak otomax
BUJİLER
Buji Tam Bir Asır Önce İcat
Edilmişti
Benzinli bir motorun düzenli olarak çalışması için üç şeye
ihtiyaç vardır; hava, yakıt ve buji... Tiroidin hava ve yakıt ayakları hakkında
çok şey konuşmaya gerek yok. Neticede fazlasıyla doğallar... Fakat son ayak buji
tabir yerindeyse 'olmazsa olmaz' konumunda...
Bundan tam 100 yıl önce
Robert Bosch'un patent başvurusuyla başladı hikaye... Yüksek gerilimi manyeto
tutuşturma sistemi ile birleştirilerek dizayn edilen buji, Carl Benz'in ateşleme
sistemindeki en büyük engel olarak tanımladığı parçanın yerini
tamamladı.
Düşük hızlı, alçak kompresyonlu benzin motorlarında kullanılan
ilk versiyon buji sadece 1000 km'lik ömre sahipti. Aradan geçen zaman ve üretim
teknolojilerindeki gelişmeler ışığında buji de kendini yeniledi. Günümüzün
modern bakır-nikel bujileri tam 25.000 km'lik ömre sahip. Bujilerin kullanım
süresinin uzatılmasına rağmen parçanın temel fonksiyonu 1900'lü yılların
başından beri değişmedi. Değişen tek şey emisyon ve servis hayatındaki
gereksinimler oldu.
Motor sistemi bileşeninin anahtarı olan
bujinin görevleri zamanla genişledi. Yakıt ekonomisinde, temizlikte, etkili
tutuşmada, motor ve katalitik konvektörlerin güvenilir bir şekilde çalışmasında
önemli rol oynamaya başladı. Tipik bir bujinin saniyede 100 kez veya kullanım
ömrü süresince 20 milyon kez kıvılcım yarattığı düşünülürse asli görevinin de
zorluk derecesi ortaya çıkıyor.
1974 yılıysa buji teknolojileri konusunda
bir devrim yılı olarak kabul edilebilir. O zamana kadar bujinin dizaynı ve
boyutu, doğru zamanda, yeterli sıcaklıkta ve tutuşma rezerv talebine karşılık
verebilecek şekilde yapılmıştı. Nikel-krom en çok kullanılan materyaldi.
1974'den sonra otomobillerin emisyon oranlarını azaltmak için getirilen yeni
kanunlarla buji de ciddi bir değişime girdi. Bu kanunlar, kurşunsuz benzin
kullanımını ve bujinin sık aralıklarda değişimini gerektiriyordu. Ayrıca artık
küçük hacimli motorlar diğerlerine oranla daha fazla talep görüyordu.Bu noktada
buji dizaynını iki faktör etkiler. Birincisi kurşunsuz benzin daha yüksek yanma
sıcaklığına sahip olduğu için sıcaklık aralığının genişletilmesi ve temizleme
sıcaklığının düşük yüklerde erişilebilmesi sağlandı. Böylelikle yüksek yüklerde
fazla ısının önüne geçilmesi engellendi. İkincisiyse, bujinin katalitik
konvektöre zarar vermesini engellemek amacıyla düzenlenmesiydi.
Sonuç
olarak, gelişmiş korozyon ve erozyon dayanıklılığı sunan ve ısıyı transfer
edebilme kapasitesi sağlayan yeni materyaller dizayna entegre edildi. Bu
materyallerin birisi, bujinin çekirdeği için kullanılan ve nikel kromla kaplanan
bakır oldu.Gelecekteki bujilerin, tutuşma ve benzin enjeksiyon sistemlerindeki
değişiklikleri, motor boyutundaki küçülmeleri, emisyon oranlarını ve yakıt
ekonomisini destekler şekilde gibi tasarlanacağı tahmin ediliyor
------------- 106->206->208->207->301->308->3008
Peugeot Yedek Parça -> https://www.pejo.com.tr" rel="nofollow - www.pejo.com.tr
|