jantta offset konusunun önemini bi alıntı ile aktarmak istiyorum arkadaşlar..
"Otomobil üreticileri jantların offsetini, ölçülerini ve lastik ölçülerini mühendislik hesapları sonucunda öyle ayarlıyorlarki; elbetteki arabanın yüklü/yüksüz halde, direksiyonun tam düz veya tam dönük halinde, düz/virajlı yolda, bir çukura girildiğinde, kısaca tüm durumlarda herhangi bir elemana sürtme gibi bir problem yaşanmıyor ve tüm elemanlar(rot başları, rulmanlar vs.) maksimum ömre sahip oluyorlar.Jant-lastikçiler, elbette jantlarını değiştirmeye gelen bir araç için, bu mühendislik hesaplarını kullarak bir sonuca varmak yerine estetik amaçlı yardımcı oluyorlar ve yapacakları teknik yardım, göz kararıyla veya deneme yanılma yoluyla yeni takılacak olan jantın kalipere veya çamurluğa sürtüp sürtmeyeceğini belirlemekten öte olmuyor.
Bu noktada bence iş araç sahibine düşüyor; eğer gerçekten merakı varsa, modifiyeyi sadece aracı daha güzel görünsün diye değil daha başarılı teknik değerlere sahip olsun diye yapıyorsa jant değişiminden önce aracının fabrika çıkışı jantları konusunda araştırma yapmalı, offset değerini nasıl koruyabileceğine dair hesaplamalar yaparak bilinçli bir biçimde bu işe el atmalı..Aynı offset değerine sahip jant bulunamıyorsa bile yakın değerler seçilerek aracın minimum zarar görmesi sağlanabilir. Bugüne kadar jant-lastiğini değiştirmiş arkadaşlardan pek çoğumuz sadece jantçının tavsiyesi ile iş yapmış, "sürtmemesini" yeterli görerek beğendiğimiz herhangi bir jant modelini satın almışızdır. Elbette bu konuda jantçıları suçlamak yersiz olur, onlar sonuçta bu işin ticaretini yapıyorlar, eğer gelen müşteriye "senin aracın için elimizde birebir jant yok" deseler para kazanamazlar. Uluslararası jant üreticilerinin web sitelerinde hemen hemen tüm jant model bilgilerini ve teknik özelliklerini bulmak mümkün.Çamurluk içinde jant-lastiğin nasıl konumlanacağına ve orjinal offseti koruma mevzusuna gelince;
Bunu bir örnekle açıklayalım:
Otomobilimizin orjinal jant ölçüsü 6X14", offseti de +35mm olsun. Otomobilin orjinal jant-lastiği ile çamurluk arasında kalan mesafe (fender clearance*) X kadar olsun. Jant-lastikle kaliper arasındaki boşluk ise Y olsun.
Yeni almayı düşündüğümüz jant eni 7.5" , 8" gibi orjinalinden bariz büyük ölçülere sahipse, offseti orjinalininkiyle aynı olsa bile içten kalipere veya dıştan çamurluğa sürtme ihtimali doğar. Nedenine gelince:
Orjinal jantımızın eni 6" ken, araca 8" eninde jantlar takmak istesek yeni-jant lastik ikilisi orjinale göre tam 1" dışarda kalacaktır. Orjinalde, Fender Clearance* dediğimiz boşlukta muhtemelen 1" ten küçük olacağı için arabaya çok kişi binmesi durumunda veya aracın alçaltılması durumunda sürtmeye söz konusu olacaktır. +35mm olan offset değeri yerine aynı ene sahip ancak daha büyük bir offsetli jant(örneğin +45mm offsetli) denenmesi durumunda jant-lastik belki çamurluğun içine girecek ama bu seferde jantın içerde kalan kısmının kaliper vs. elemanlarla teması söz konusu olabilecektir. Kısaca X değerini korumaya kalksak Y'yi küçültme ihtimalimiz artar, Y değerini korumaya kalksak X'i
Bu yüzdendirki bunları ince ince hesaplamak yerine jant-lastikçiler piyasadaki araçların çamurluk boşluklarına en fazla hangi ebatta jantın girebileceğini bilirler ve gittiğinizde size direk onu önerirler. Offset konusunu ise benim gördüğüm kadarıyla denemeye-yanılma yöntemiyle hallediyorlar. Jantı taktıktan sonra aracı esnetip ve direksiyonu tam döndürüp sürtme olup olmadığını kontrol ediyorlar Tabiki orjinal offset değerine yakın jant kullanılması onlar için çok şey ifade etmiyor çünkü bu ekstrem durumlarda söz konusu olabilen veya aracın çeşitli parçalarının ömrüne etki eden bir olay.."
"ALINTIDIR"
------------- A3
|