(Aksiyon Dergisi) Alıntıdır.
Benzinin %85'i bakın nereye gidiyorBenzinin
3,80, motorinin 3,10 TL'ye yaklaştığı Türkiye, dünyanın en pahalı
akaryakıtını tüketirken; sürücüler de mecburen tasarrufa yöneliyor.
Peki, bir yerden bir yere giderken 100 TL'lik akaryakıtın ne kadarı
nereye harcanıyor?
Haberimize
başlar başlamaz bir soru: Bir otomobilde yakıttan elde edilen enerjinin
ne kadarı o otomobili ilerletmek, klima, farlar ve müzik sistemi gibi
ekipmanları çalıştırmak için kullanılır? Cevabınızı bilmiyoruz ama
bizim vereceğimiz cevaba şaşıracağınız kesin: Sadece yüzde 15’i… Peki,
geri kalan enerji
nerede kayboluyor? Motorda, yoğun trafikte, rölantide ya da trafik
ışıklarında... Bakın, 100 liralık benzini nerelere harcıyoruz:*
Motorda kaybolan (62,4 lira): Motor,
kimyasal enerjiyi mekaniğe çevirirken ısınma, sürtünme, egzoz, yanmayan
yakıt ve diğer kayıplarla enerjisinin yüzde 62,4’ünü kaybeder. Değişken
geometri, http://www.milliyet.com.tr/index/Turbo - turbo
besleme, direkt püskürtme gibi teknolojiler verimliliği artırır, kaybı
azaltır. Dizel araçlar benzinli araçlara oranla yüzde 30-35 daha
verimlidir ve yeni teknolojiler dizel araçların cazibesini daha da
artırıyor. Rölantide çalışırken kaybolan (17,2 lira): Trafik
ışıkları, sıkışık trafik gibi durumlarda boşa çalışan motor, yakıt
harcar; ancak bunun kullanıcıya hiçbir yararı yoktur. Otomobil
ışıklarda veya trafikte beklerken ‘start-stop’ gibi motoru durduran,
gaza basıldığında da hızla çalıştıran sistemler bu enerjiyi geri
kazanmaya çalışır. Aktarma organlarında kaybolan (5,6 lira): Yakıttan
elde edilen enerjinin yüzde 5,6’sı şanzıman gibi aktarma organlarında
kaybolur. Otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlar ve CVT gibi kademesiz
şanzıman sistemleri, bu kayıpları azaltmaya çalışır. Aksesuarları çalıştırmak için (2,2 lira): Klima,
hidrolik direksiyon, cam silecekleri, farlar ve müzik sistemi
enerjisini motordan alır. Yakıt ekonomisi gelişmelerinde yüzde 1 kadar enerji, bu sistemlerin daha tasarruflu kullanılmasıyla ve daha verimli hidrolik pompalarının geliştirilmesiyle sağlanır. Hava direncini kırmak için (2,6 lira): Otomobiller
rüzgârı yarıp geçebilmek için enerji harcar. Harcanan enerji, hız
arttıkça yükselir. Enerji tüketimi aracın şekliyle de doğrudan
ilişkilidir. Havayı pürüzsüz biçimde yaran otomobiller sürtünme
değerini yüzde 30’a kadar düşürürler. Hareket ettirmek için (5,8 lira): Duran
bir aracı hareket ettirmek ve belirli bir hıza ulaştırmak için enerji
harcanır. Gerekli enerji, aracın ağırlığı ile doğrudan ilişkilidir.
Araç ağırlığını azaltmak için daha hafif malzemeler ve yeni
teknolojiler kullanılır. Kullanıcı, frene her bastığında, durgunluğu
aşmak için kullanılan enerji miktarını artırmış olur. Yani freni ne
kadar çok kullanırsanız enerji tüketimini de o kadar artırmış olursunuz. Sürtünme direncini kırmak için (4,2 lira): Lastiği
ileri götürmek için gereken kuvvettir. Lastiğin üzerine binen yük ile
doğrudan ilişkilidir. Yeni teknolojilerle geliştirilen yüzey desenleri
sayesinde, sürtünmesi azaltılmış lastik hamurlarıyla sürtünme direnci
azaltılır. Aile araçlarında sürtünme direncinde sağlanan yüzde 6’lık
iyileşme, yakıt tüketimini yüzde 1 azaltır.
------------- Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4
|