ÖN
DÜZEN AÇI VE AYARLARI
A. Ön Düzen Açı ve Ayarlarının Tanımı:
Bir aracın direksiyon hakimiyetinin iyi
olmasını, ön takım elemanlarının uzun ömürlü olmasını ve lastiklerin dengeli
aşınmasını sağlanması için tekerleklere verilmesi gereken açı ve ayarlardır.
B. Ön Düzen Açı ve Ayarlarının
Çeşitleri ve Önemi:
Ön düzen açıları ve ayarları denildiğinde
aşağıdaki hususlar alınmıştır.
1. Kamber açısı,
2. Direksiyon ekseni eğikliği açısı
. (başlık pimi, king-pim, aks başı eğikliği veya
açısı)
3. Kaster açısı,
4. Toe-in
5. Dönüşlerdeki toe-aut
Ön düzen açıları araç kataloğunda belirtilen sürelerde veya ön düzenle ilgili
problemler oluştuğunda kontrol edilerek gerekli ayarlar yapılır. Aksi halde
aracın direksiyon hakimiyeti kalmaz, lastikler, bilyalı
yataklar ve dingil pimi ve yatakları zamanından önce aşınır.
1. Kamber açısı:
a.Tanımı: Bir aracın önünden bakıldığında, tekerlek ekseninin
düşey eksene göre yaptığı açıya kamber açısı denir.
Tekerleğin, aracın dışına doğru yaptığı
açıysa pozitif (+) kamber açısı, aracın içine doğru yaptığım açıya negatif (-) kamber açısı adı verilir. Kamber açısı
doğru ayarlanmış bir tekerlekte, direksiyon ekseni ile tekerlek ekseni,
tekerleğin yola temas noktasında birleşir. Şekil: 14.3
Kamber açısı
Pozitif ve
negatif kamber açıları
b. Kamber açısının önemi ve etkileri:
Kamber açısının veriliş nedeni; tekerlek
ekseninin, yol üzerinde araç yükünün altına yaklaşmasının önemi ve etkileri
şunlardır.
1. Lastiklerin dengeli aşınmasını sağlar.
2. Ön teker bilya yatakları ile aks başı yataklarının
( burç veya rotil ) uzun ömürlü olmasını sağlar,
3. Direksiyonun kolay dönmesini sağlar.
Kamber açısının uygun olmaması ise;
lastiklerin içten veya dıştan tek taraflı aşınmasına , tekerlek yataklarının,
aks başı yataklarının kısa zamanda aşınmasına, direksiyonun ağır olmasına veya
bir tarafa çekmesine neden olur.
2. Direksiyon ekseni eğikliği ( King-pim açısı )
a. Tanımı: Rotillerin veya başlık
pimi ekseninin üst ucunun düşeye oranla, aracın merkezine doğru olan eğikliğine
direksiyon ekseni eğikliği ( başlık pimi eğikliği, king-pim
eğikliği veya aks başı eğikliği ) veya açısı denir.
b. Direksiyon ekseni eğikliğinin önemi
ve etkileri:
Direksiyon ekseni eğikliğinin veriliş
nedeni; tekerlek ekseninin, direksiyon ekseni ile yol üzerinde birleştirmektedir.
Tekerlek ekseni ile direksiyon ekseni tekerleğin yola temas etme noktasında
birleşmesi araç yükünün lastikler üzerine dengeli dağılmasını sağlar. Araç
yükünün dengeli olarak lastikler üzerinde dağılmasının önemi ve etkileri
şunlardır.
1. Lastikler dengeli aşınır,
2. Direksiyon daha kolay döner ve viraj çıkışı direksiyonun kendiliğinden
toplamasını sağlar.
3. Fazla kaster açısına ihtiyacı azaltır.
3. Kaster
açısı:
a. Tanımı: Ön tekerin iç kısmından bakıldığında başlık pimi
veya rotillerin yani direksiyon ekseninin düşey
eksenle yapmış olduğu açıya kaster açısı denir.
Direksiyon ekseninin yatma yönü; aracın
içine doğru ise pozitif kaster, dışına doğru ise
negatif kaster adını alır.
b. Kaster
açısının önemi ve etkisi:
Kaster açısının veriliş nedeni; araç yükünün tekerleğin
önüne veya arkasına aracın yola dalmasını önler, virajlarda ve düz yolda yön
kontrolünü sağlar.
Kaster açısının uygun olmaması ise; lastiklerin yol
üzerinde zıplamasına, direksiyon sertleşmesine, sağa sola çekmesine, aracın
yolda gezmesine, dalmasına ve direksiyon hakimiyetinin azalmasına sebep olur.
4. Toe-in
açısı ( Tekerleklerin içe kapanıklılığı):
a. Tanımı: Bir aracın ön tarafından ve üstten bakıldığında ön
tekerlerin ön kısmının arka kısmına göre bir miktar kapalı olma durumuna toe-in denir.
b. Toe-in
açısının önemi ve etkileri:
Toe-in açısının veriliş nedeni; seyir esnasında ön
tekerlerin ön kısmının arka kısmına oranla açılmak istemesinin önüne geçmektir. Toe-in değeri bazen
mesafe bazende açı olarak verilir.
Toe-in açısının verilmesiyle dururken ön kısmı kapalı
olan teker seyir esnasında açılarak birbirine paralel hale gelirler. Tekerlerin
seyir halinde birbirine paralel gelmesinin önemi ve etkiler,i şunlardır.
1. Direksiyonda denge sağlanarak aracın direksiyon hakimiyeti artar.
2. Lastiklerin dengesiz aşınmasının önüne geçilir. Fazla toe-in açısı sağ ön lastiği dıştan, az toe-in
açısı sol ön lastiği içten aşınmasına neden olur. Toe-in
açısının sebep olduğu lastik aşıntısı, keskin köşe görüntüsü verir.
5. Dönüş açısı veya dönüşlerdeki toe-aut açısı:
a. Tanımı: Bir aracın dönüş esnasında , ön tekerleklerinde
oluşan açı farklılığını ifade eder.
b. Toe-in
açısının önemi ve etkileri:
Araç viraja girdiğinde dönüş çemberinin
merkezi, D noktasıdır. Dışta kalan ön tekerlek daha küçük bir açı ile, içte
kalan ön tekerlek daha büyük bir açı ile dönmek zorundadır. Ön tekerleklerin
birbirinden farklı açılarda dönmeleri ayarlanamazlar ise dönüşlerde lastikler
yuvarlanmanın yanı sıra yola sürtünerek kaymak durumunda kalırlar. Bu olayda
lastiklerin çabuk aşınmasına yol açar.
Balans ayarı nasıl yapılır?
Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok
düşük. Otomobilin yerle temasını sağlayan tekerlekler jant ve lastik olmak üzere
iki farklı parçadan oluşur.
Bu iki parçadan herhangi birinde
olabilecek bir yapısal dengesizlik tekerleğin tam bir daire çizmesini
engelleyeceği için direkt olarak konfor ve yol güvenliğini olumsuz etkiler.
Tekerlek yukarı-aşağı doğru dengesiz dönüyorsa, yani dönüş sırasında zıplama
oluyorsa statik balans ayarı; sağa sola doğru dengesiz bir dönüş varsa,
tekerlek yalpalıyorsa dinamik balans ayarı yapılması gerekir.
Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok
düşük.
Statik ve dinamik balans
Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada
gerçekleştirilir. Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde
yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle
birlikte dönerken son balans işlemi yapılır. Statik ve dinamik balans ayarları
için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı
işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir
ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir. Eğer jantta
bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi yada yeni bir jant alınması
gerekir. Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı,
lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana
getirir. Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan
kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli
ağırlık takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam
olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır. Bu işlem dört tekerleğe de ayrı ayrı yapıldıktan sonra tekerlekler araca monte edilir. Son
balans işlemi için kullanılan makinenin tekerleği döndüren kısmı belirli bir
dönme devrine ulaştığında makine üzerindeki bir lamba belli aralıklarla yanıp
sönmeye başlar. Lastikten yansıyan ışığın makine üzerindeki optik bir sensör tarafından okunmasıyla yine hafif olan bölge tespit
edilip gerekli kurşun ağırlık takılarak balans ayan tamamlanır.
Rot
ayarı nasıl yapılır?
Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten
sonra yapılmalı. Rot ayarının ilk aşamasında otomobilin hayati parçalarından
olan ön takım elemanları kontrol edilir. Eğer ön takım elemanları içinde boşluk
yapan, gevşeyen yada ömrünü tamamlayan varsa öncelikle bu problemlerin
giderilmesi ve söz konusu parçaların yenilenmesi gerekir. Rot ayarı tekerlek
balans ayarından sonra yapılır. Oldukça kısa bir sürede hatasız olarak rot
ayarı yapılabilen bilgisayarlı makinelerin aparatları ön tekerleklere doğru
şekilde bağlanmalıdır. Aparatlar doğru takılmazsa rot ayarı doğru olmayacağı
için bu konuya dikkat edilmesi gerekir. Bilgisayar ekranındaki değerler fabrika
değerlerine gelinceye kadar kamber, kaster, toe açıları ayarlandığında rot ayarı tamamlanmış olur.
Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten
sonra yapılmalı.
Balans ayarı bozukluğu nasıl
anlaşılır?
Özellikle yüksek süratlerde direksiyon
simidinde bir titreme yada vuruntu hissediliyorsa ön tekerleklerin balans
ayarları bozulmuş demektir.
- Aracın arka tarafında bir titreme veya
vuruntu varsa bu arka tekerleklerin balans ayarının bozulduğunu gösterir. Rot
ayarlarının bozukluğu nasıl anlaşılır?
- Düz yolda direksiyon bırakıldığında
araç herhangi bir yöne doğru sapıyorsa,
-Virajlarda ön tekerleklerden lastik sesi
geliyorsa,
-Arka tekerlekler ön tekerleklerin izini
takip etmiyorsa,
-Tekerlekler tam karşıyı gösterirken
direksiyon simidi olması gerekenden farklı bir konumda duruyorsa rot ayarları
bozuk demektir.
kaynakk : gazi üniversitesi obitet