Bende bir zamanlar buna kafa yormuştum. Bazıları hidrojeni depolamak için patentlerini çok uzun zaman önceden almışlar.
Örnek bir patent olarak bunu inceleyebilirsiniz . http://www.freepatentsonline.com/5404918.pdf - http://www.freepatentsonline.com/5404918.pdf
Ayrıca aşağıda bu işi ticarete dökenlerde mevcut. Bunlarıda uzun zamandır takip ediyorum fakat uygulanabilirliğini tabiki göremek gerekiyor.
http://www.hybridwaterpower.com/?hop=havetobuy - http://www.hybridwaterpower.com/?hop=havetobuy
http://www.water4gas.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=106 - http://www.water4gas.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=106
Ayrıca Hidrojeni depolama ile ilgili kullanılan 2 yöntem için Wiki'den bir açıklamada aldım.
Aslında kafa yorulduktan sonra olmayacak hiç bir şey yoktur , fakat bunun için beyin, zaman kadar para önemli. Kendi çapımızda bir şeyler yapabilmek için bile Avrupa ya da Amerika da olduğu gibi arabalarımız bizim canımız değilde malımız olması lazım Ki bu ülke şartlarında kaç kişi bu şekilde davranabilir bilemem.
Sıkıştırılmış Gaz
Hidrojen konusunda en bilinen depolama yöntemi, gaz olarak basınçlı
tanklarda depolamaktır. Hidrojen, günümüzde genellikle 50 litrelik
silindirik depolarda 200-250 barlık basınç altında depolanmaktadır (bu
basınç değeri 600-700 bar’a kadar çıkabilir). Ancak hidrojen çok hafif
olduğundan dolayı hacimsel enerji yoğunluğu çok düşüktür. Bunun
dışında, yüksek basınç sebebiyle depolama tankları çok ağır
olmaktadırlar. Buysa, hidrojenden alınacak olan verimi düşürür.
Örneğin, basınçlı depo malzemesi olarak ostenitik çelik ve bazı
alüminyum türleri kullanıldığında, depolanan hidrojenin, tüm depo
ağırlığına oranı %2-3 civarında kalmaktadır. Ancak bu malzemelerin
yerine karbon kompozit kullanılmasıyla, ağırlık oranı daha da artmış
ve %11,3 seviyesine yükselmiştir.
Sıvı Hidrojen
Hidrojen petrole göre 4 kat fazla hacim kapladığından dolayı, bu
hacmi küçültmek için hidrojeni sıvı halde depolamak gerekir. Bunun için
de yüksek basınç ve soğutma işlemine ihtiyaç duyulur. Hidrojen gazı
20,25 K sıcaklıkta sıvılaştığı için, sıvı depolarında izolasyon
önemlidir. Sıvı hidrojen, özellikle uzay teknolojisinde ve bazı
roketlerde kullanılmaktadır. Sıvı hidrojen, 900 bar basınç altındaki
hidrojen gazıyla aynı yoğunluğa sahiptir: 71 kg/m3. Ancak
sıvı depolama, gaz sıkıştırmaya göre daha düşük basınçlarla çalışıldığı
için daha emniyetlidir. Ayrıca depolama tankı ile sıvı hidrojenin
ağırlık oranı %26 civarındadır.
Bu yöntem orta veya küçük ölçekte depolama için en çok kullanılan
yöntemdir, ancak büyük miktarlar için oldukça pahalıdır. Çünkü
hidrojeni sıvılaştırmak için gereken enerji, hidrojenin sağlayacağı
yakıt enerjisinin %28’i civarındadır. Bu oran büyük olsa bile, uzay
araçları ve roketlerdeki sıvılaştırma masrafları göz ardı edilmektedir.
Ayrıca, Mercedes, GM ve Honda gibi üreticiler, sıvı hidrojenle
çalışacak modeller geliştirmektedir.
Bir diğer pratik çözüm ise, sıvı hidrojenin düşük sıcaklıktaki
tanklarda saklanmasıdır. Örneğin, dünyanın en büyük sıvı hidrojen
tankı, Kennedy Uzay Merkezi’nde olup, 3400 m3sıvı hidrojen
alabilmektedir. Bu miktar hidrojenin yakıt olarak değeri 29 milyon MJ
veya 8 milyon kW.saat'e karşılık gelmektedir.
Sıvı hidrojen büyük tanklarda depolanmışsa günlük %0,06’sı, küçük
tanklarda depolanmışsa günlük %3’ü buharlaşarak kaybolmaktadır. Bu
oranın azaltılması izolasyona bağlıdır.
------------- Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4
|