Dİzel Motorlarinin ÇaliŞma İlkelerİ
Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU
Forum Adı: Yararlı Dökümanları
Forum Tanımlaması: Modifiye ve Tuning adına yararlı bilgiler
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=6436
Tarih: 25 Temmuz 2025 Saat 12:09 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com
Konu: Dİzel Motorlarinin ÇaliŞma İlkelerİ
Mesajı Yazan: Guests
Konu: Dİzel Motorlarinin ÇaliŞma İlkelerİ
Mesaj Tarihi: 31 Temmuz 2009 Saat 15:50
Sınıflandırma
Dizel motorları; sıkıştırılarak basınç ve sıcaklığı yükseltilen hava
içerisine püskürtülen yakıtın kendiliğinden tutuşma ilkesine göre
çalışırlar.Buna göre ısının işe dönüşümü şöyle olmaktadır.Önce temiz
hava motor silindirleri içerisine emilir veya doldurulur.Piston
tarafından sıkıştırılan havanın basıncı ve dolayısıyla sıcaklığı
yükseltilir.Kompresyon oranına bağlı olarak sıkıştırılan havanın
basıncı 30-40 kg/cm2 ve sıcaklığı ise 400-600° civarındadır.Böylece ,
tutuşmayı yanma izler ve 40-80 kg/cm basınç ve 400-600 ° sıcaklığında
gazlar oluşur.Bu yüksek basınçlı kızgın gazlar piston, biyel(piston
kolu) yardımıyla işi krank miline aktarır.Bu olay sırasında, yakıtın
yanmasıyla oluşan ısı enerjisinin büyük bir bölümü, krank milinin
dönmesini sağlayan mekanik enerjiye dönüştürülür.Krank mili kendisine
iletilen devir hareketini alternatörün rotorunu çevirerek elektrik
enerjisinin üretilmesini sağlamaktadır.İş kursu sonunda basınç ve
sıcaklıkları azalan gazlar atmosfere atılır ve silindirlerin yeni bir
çevrim için, temiz hava ile doldurulması tekrarlanır.
A- DİZEL MOTORLARININ SINIFLANDIRILMASI :
Dizel motorlarını daha iyi tanıyabilmek ve birbirleriyle karşılaştırma
yapabilmek için, bu motorların ayrım özelliklerine göre sınıflandıralım.
1. Çalışma prensiplerine göre
2. Silindir tertip şekillerine göre
3. Devir sayılarına göre
4. Piston bağlantılarına göre
5. Piston hareketlerine göre
6. Yakıt püskürtme sistemlerine göre
7. Kullanılan yakıta göre
1.ÇALIŞMA PRENSİPLERİNE GÖRE
Dizel motorlarını çalışma prensiplerine göre ikiye ayırabiliriz;
a- İki zamanlı dizel motorları
b- Dört zamanlı dizel motorları
2-SİLİNDİR TERTİP ŞEKİLLERİNE GÖRE
Dizel motorlarında tertip şekilleri
a- Sıra tipi
b- V tipi
c- Yatık boksör tipi
d- Yıldız tipi
e- W tipi
f- X tipi
g- H tipi
olmak üzere 7 çeşit silindir tertipi vardır.
3-DEVİR SAYILARINA GÖRE
Dizel motorlarını devir sayılarına göre üçe ayrılmaktadır
Düşük devirli dizel motorlar: Genellikle devirleri 600 d/d olan
Orta devirli dizel motorları: Devirleri 1200 d/d'ya kadar olan
Yüksek devirli dizel motorları: Devirleri 1200 d/d'dan büyük olan
4-PİSTON BAĞLANTILARINA GÖRE
Piston, piston koluna(biyele) iki şekilde bağlanır.
* Doğrudan doğruya piston pimi ile(direkt) bağlama
* Kroshed vasıtası ile(indirekt bağlama)
5-PİSTON HAREKETLERİNE GÖRE
Piston hareketlerine göre dizel motorları;
* Tek taraflı çalışan motorlar
* Çift (İki) taraflı çalışan motorlar
* Karşı(opposit) pistonlu motorlar
olarak 3 gruba ayrılırlar.
6-YAKIT PÜSKÜRTME SİSTEMLERİNE GÖRE
Dizel motorları yakıt püskürtme sistemlerine göre ikiye ayrılmaktadır.
* Hava ile püskürtme
* Mekanik püskürtme
7-YAKIT TÜRÜNE GÖRE
* Dizel oil(motorin)
* Fuel oil
|
Cevaplar:
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 31 Temmuz 2009 Saat 15:52
B- DİZEL MOTORLARININ ÇALIŞMA İLKELERİ
Dört zamanlı dizel motorlarının çalışma ilkelerinin iyi anlaşılabilmesi
için; ölü nokta, kurs, kurs hacmi, ölü hacim, sıkıştırma (kompresyon)
oranı, etki kavramlarının neler olduğunun bilinmesi gerekmektedir.
ÖLÜ NOKTA
Pistonun silindir içinde çıkabildiği en üst noktaya üst ölü nokta ve
inebildiği en alt noktaya ise alt ölü nokta adları verilir.Çoğu zaman
üst ölü nokta ÜÖN ve alt ölü nokta ise AÖN kısaltmaları ile
belirtilmektedir.
C- KURS VE KURS HACMİ
Alt ve üst ölü noktalar arasındaki mesafeye kurs boyu veya kısaca kurs
ismi verilir. Ölü noktalar arasındaki hacme de kurs hacmi adı verilir.
Bu hacim genellikle litre(dm) veya cm türlerinden belirtilir. Sadece
beygir gücü güç hesaplarında, kurs hacmi birimi olarak m
kullanılmaktadır.
ÖLÜ HACİM VE ÖLÜ HACİM YÜKSEKLİĞİ
Piston ÜÖN'da olduğu zaman, piston kafası ile silindir kapağı arasında
kalan düşey mesafeye <ölü hacim yüksekliği> adı verilir. Piston
ÜÖN da iken kendisi ile kapak arasındaki hacme de <ölü hacim>
olarak isimlendirilmektedir. Bu hacim sıkıştırma basıncı ve dolayısıyla
yanma ile önemli ilişkisi vardır. Bu nedenle kapak contasının
değiştirilmesi sırasında çok dikkatli olmak gerekmektedir.
D- KOMPRESYON (SIKIŞTIRMA) ORANI
Piston AÖN'da bulunduğu zaman, silindirin tüm hacminin, piston ÜÖN'da iken oluşan ölü hacme oranıdır.
E- ZAMAN
İçten yanmalı dizel motorlarında, bir iş çevriminin oluşturulması için
gerekli emme (giriş), sıkıştırma, yanma, genişleme ve egzoz
süreçlerinden her birine zaman adı verilir.
F-SUPAPLAR
Dört zamanlı dizel motorlarında havanın silindire girmesini ve egzoz
gazlarının silindirden çıkmasını sağlayan ve mekanik olarak açılıp
kapatılan hareketli kısımdır.
G-ETKİ (TESİR)
Dizel motorlarının büyük bir çoğunluğunda sadece pistonun üst tarafında
güç üretilir. Böylece motorlara tek etkili motorlar denir. Eğer
pistonun hem alt ve hem de üst tarafında güç üretilirse, böyle
motorlara da çift etkili motorlar adı verilir.
DÖRT ZAMANLI DİZEL MOTORLARININ ÇALIŞMASI
Krank milinin iki tam devirde veya pistonun dört kursunda yada 720
derecelik krank açısında bir iş çevrimi oluşturan motorlara dört
zamanlı motor adı verilir.
Piston ÜÖN'dan AÖN'ya doğru inerken, silindir içinde giderek büyüyen
bir hacim ve dolayısıyla bir vakum oluşturur. Böylece açılan emme
supabından atmosfer basıncındaki hava silindire emilmeye başlanır.
Piston AÖN'yı bir süre geçinceye kadar, açık bulunan emme supabından
silindire girişi sürer. Havanın silindire emildiği bu süre emme zamanı
denir. Emme zamanı sonunda, sıkıştırmanın hemen başlangıcında
silindirdeki havanın sıcaklığı 40~60° dolayındadır.
Piston ikinci zamanında, ÜÖN'ya doğru çıkarken hem emme ve hem de egzoz
supapları kapalı olduğundan, silindirde emilmiş bulunan havayı
sıkıştırır. Sıkıştırma sonucu havanın 35~ 45 kg/cm ve sıcaklığı ise,
sıkıştırma oranına bağlı olarak 550~700 °C'ye kadar yükselir. Bu olay
piston ÜÖN'ya 10~15° yaklaşıncaya kadar sürer. Bu sürece de sıkıştırma
zamanı adı verilmektedir.
Sıkıştırma sonuna doğru silindirdeki kızgın havanın içine, 10~15
çapında ve çok küçük kürecikler halinde sıvı yakıt püskürtülmeye
başlanır. Silindire püskürtülen yakıt, çok kısa bir zaman aralığından
sonra tutuşur ve yanma başlar. Piston ÜÖN'yı yaklaşık olarak 10~15°
geçinceye kadar yakıt püskürtüldüğünden, yanma giderek büyüyen hacim
içinde gerçekleşir. Yanma sırasında silindir içindeki basınç 35~45
kg/cm ve sıcaklık ise 550~700 °C dolaylarındadır.Yüksek basınç ve
sıcaklıktaki bu gazlar, pistonu AÖN'ya doğru itmekte ve bu arada
silindir içindeki hacim, hızlı bir şekilde büyümektedir. Büyüyen hacim
nedeniyle, iş yapan gazların basınçları kurs sonuna doğru iyice azalır.
Çevrimin üçüncü zamanını oluşturan bu olaya ise genişleme adı verilir.
Genişleme olayının sonuna doğru gazların basıncı 1,5~3 kg/cm düştüğü
bir sırada ve piston henüz AÖN'ya varmamışken egzoz supapları açılır ve
basınçlı gazlar, açık bulunan supaptan silindirin dışına kaçmaya
başlar. Bu olaya egzoz denir. Serbest egzoz sürerken piston AÖN'ya
varır ve yönü ÜÖN'ya doğru değişir. Bu andan itibaren piston, serbest
egzoz gazlarını silindir dışına süpürmeye başlar.bu olaya cebri egzoz
ve sürece de egzoz zamanı adı verilmektedir. Egzoz sürecini, yeni
çevrimin emme kursu izlemektedir.
Piston egzoz zamanını sürdürerek ÜÖN'ya yaklaştığında, emme supabı
açılır.Bu arada egzoz supabı da henüz kapanmamıştır. Böylece ÜÖN
civarında her iki subap bir süre birlikte açık kalmaktadır. Buna supap
bindirmesi adı verilir. Supap çakışmasının yararları şunlardır.
1-Egzoz kursunda yüksek hızla atmosfere atılan gazlar, momentumları
nedeniyle, açık bulunan emme supabından havanın emilmesini sağlarlar.
Böylece yanma odasında kalması olası gazlarda silindir dışına
atılmakta, yani yanmanın oluşturduğu hacim süpürülmektedir.
2-Yanma sırasında silindir içinde en az 550 °C ve en çok 700 °C'lik bir
sıcaklık oluşmaktadır.Bu sıcaklıktan motorun zarar görmemesi için,
soğutulması gerekmektedir. Bu görevi bir yandan silindirlerin
çevresinden kanatçıkların arasından geçen hava, bir yandan da supap
çakışması sırasında yanma odasına emilen soğuk hava yerine
getirmektedir.
Piston ÜÖN'yı bir süre geçtikten sonra, egzoz supabı kapanmaktadır. Bundan sonraki olay, yeni çevrimin emme süreci olacaktır.
MOTOR İNDİKATÖR DİYAGRAMI
Emme supabı ÜÖN'dan önce 1 noktasında açılmakta ve AÖN'dan sonra 2 de
kapanmaktadır. 2 noktası atmosfer çizgisi ile sıkıştırma eğrisinin
kesiştikleri nokta olup, silindir içindeki basınç bu noktada atmosfer
basıncına eşit olmakta ve gerçek sıkıştırma bu noktada başlamak tadır.
Sıkıştırma olayı 2 ve 3 noktaları arasında oluşmakta ve bu olay sırasında emme ve egzoz supapları kapalı bulunmaktadır.
3 ile 4 noktaları arasında yanmanın sabit hacimde sayılabilecek bölümü
ve 4-5 noktaları arasında ise, ikinci bölümü oluşturmaktadır. Bu bölüm
sabit basınçta yanma olarak tanımlanabilir.Yanmanın ikinci kademede
oluşması, bu tür diyagramları çift yanmalı çevrim adını almasına neden
olmuştur.
Genişleme zamanı ise, yanmanın sona erdiği 5 noktasında başlayıp, egzoz
supabının açıldığı 6 noktasına kadar sürmektedir. Bu zamanda elde
edilen iş, piston ve biyel yardımıyla krank miline iletilmektedir. Bu
bakımdan, çoğu zaman genişleme zamanı < > ya da < > olarak
isimlendirilmektedir.
AÖN'dan önce(6 noktasında) egzoz supabı açılır ve egzoz olayı ÜÖN'dan sonra, bu supabın kapanmasıyla 7 noktasında sona erer.
Diyagramda egzoz olayı sürerken, ÜÖN'dan hemen önce (1 noktasında) emme
supabının yeniden açıldığı görülecektir. Böylece, daha önce sözü edilen
supap çakışması,1-7 noktaları arasında meydana getirilmiş olur.
SUPAP DİYAGRAMI
Motorun çalışması sırasında krank pin havada görünmeyen bir daire
çizer. Çapı, piston kursuna eşit olan bu daireye <> adı verilir.
Emme ve egzoz supaplarının açılıp kapandığı, yakıt püskürtmenin
başlayıp sona erdiği noktalar bu daire üzerine, krank açısı türünden
işaretlenir. Böylece elde edilen diyagrama supap diyagramı denir.
Şekilde yüksek devirli, doğal emişli, dört zamanlı Deutz motorlara ait
zaman diyagramı görülmektedir. Egzoz supabı iş zamanı sonunda ve
AÖN'dan 70° önce açılmaya başlar, ÜÖN'yı 32° geç- tikten sonra kapanır.
EGZOZ SÜRESİ= 70° + 180° + 32°
=282°
Egzoz supabının açık kalma süresi uzatılarak, egzoz gazlarının dışarı
atılması için daha fazla zaman kazanılmış olur. Emme supabı egzoz
zamanında ve ÜÖN'dan 32°C geçince açılmaya başlar, AÖN'yı 60°C
geçtikten sonra kapanır.
EMME SÜRESİ= 32°C + 180 °C + 60°C
= 272°C
Emme supabının da açık kalma süresi uzatılarak silindire daha fazla
hava alınmış ve hacimsel verim artırılmış olur. Egzoz sonu emme
başlangıcında her iki supap kısa bir an açık kalır ki buna supap
bindirmesi denir. Supap diyagramlarına dikkat edilecek olursa, emme
supabının daima ÜÖN'dan önce açıldığı ve AÖN'dan sonra kapandığı; egzoz
supabının ise AÖN'dan sonra kapandığı görülecektir. Kural olarak, dizel
motorlarının devir sayıları azaldıkça ÜÖN civarındaki olaylar, yani
emme supabının açılışı ve egzoz supabının kapanışı ölü noktadan
uzaklaşır; AÖN dolayındakiler örneğin emme supabının kapanışı ve egzoz
supabının açılışı ise AÖN'ya yaklaşır. Motorların devir sayıları
çoğaldıkça, açıklanan kuralın tersi gerçekleşir. Giriş supaplarının
bazı motorlarda ÜÖN'da açılmasının sebebi budur
|
Mesajı Yazan: ErkanKurnaz
Mesaj Tarihi: 31 Temmuz 2009 Saat 16:17
elerine sağlık abicim. bide şikayet ediyodun bak bi gün imalatta kaldın ne cevherler çıktı senden 
------------- Erkan KURNAZ
1982/ERZURUM
0 RH +
NİLÜFER/BURSA
|
Mesajı Yazan: Kaya206
Mesaj Tarihi: 20 Ekim 2009 Saat 17:39
Paylaşım için teşekkürler. Şimdi bir sorum olacak, bizim 1.4HDI motorlar hangi sınıfa giriyor şimdi?
------------- Peugeot 206 1.4HDI
|
Mesajı Yazan: cerci07
Mesaj Tarihi: 20 Ekim 2009 Saat 20:45
bizim zamanimizda sirali, v , boxer tipi silindirler vardi simdi yildiz ,x,w,h tipide cikmis bunlara ornek verebilecek varmi hadi yildizla x biraz mantiklida w ile h nasil oluyor hic anlayamadim paylasim icin tesekkurler
-------------

|
Mesajı Yazan: hasimayaz
Mesaj Tarihi: 20 Ekim 2009 Saat 21:38
cerci07 Yazdı:
bizim zamanimizda sirali, v , boxer tipi silindirler vardi simdi yildiz ,x,w,h tipide cikmis bunlara ornek verebilecek varmi hadi yildizla x biraz mantiklida w ile h nasil oluyor hic anlayamadim paylasim icin tesekkurler
|
Otomobillerde değilde daha çok endüstri ve gemilerde kullanılıyor bu tip motorlar
|
|