Klima bakımı nasıl yapılmalı?
Klima
sisteminin sorunsuz çalışmasının yolu, bakımlarının zamanında
yapılmasından geçiyor. Sistemdeki gaz kaçaklarının zamanında
farkedilmesiyse klimanın ömrünü uzatıyor ve onarım maliyetlerini
düşürüyor. Soğutma gazı en az 6 ayda bir kontrol edilmeli, klima
bakımı ve kontrolu yetkili serviste yaptırılmalı, gaz yenilenmesinde
öncesinde kullanılan gaz kullanılmaya devam edilmeli, uyumsuz gaz
kullanılmamalı. Klimanın randımanlı olması için kış dahil ayda 1 en az
10-15 dk klima çalıştırılmalıdır çünkü kış mevsimi boyunca unutulan
klima, yaz geldiğinde sürücülerin otomobilde en çok ihtiyaç duyduğu
donanımların başında gelir. Ancak kış boyunca ihmal edilmiş, bakımı
yapılmamış klima sistemi, sürekli kullanılmaya başladığında sorun
çıkartabilir.
Klimadan gelen
havanın sürücü ve yolculara doğrudan temas etmemesi için üflemelerin
camlara ve tabana verilmesine dikkat etmenin yanı sıra otomobilin
motoru çalıştırılmadan ve motor ısıtılmadan kesinlikle klima
açılmamasına, ısınmış havanın hızla dışarı çıkabilmesi için camların
bir süre açık tutulmasına, kalorifer düğmesinin soğuk konumunda
olmasına, motor çalıştıktan sonra klimanın önce düşük devirde, daha
sonra istendiği takdirde yüksek devirde çalıştırılmasına dikkat
edilmelidir. Klima sisteminin sağlıklı çalışabilmesi için yılda
üç kez kontrol edilmesi öneriliyor. Klima radyatörünün taş, çarpma gibi
darbelerden etkiIenip içindeki gazın boşalması sıkça karşılaşılan
arızalar olarak dikkat çekiyor. Uzun süre gazsız kalan ya da eksik
gazla çalışan klima görevini yeterince yapmadığı gibi, hasarın daha da
büyümesine ve onarım maliyetlerinin yükselmesine yol açıyor. Kış
aylarında uzun süre çalıştırılmayan klima sisteminde gaz oturması ya da
gaz sızması da sık karşılaşılan sorunlar arasında gösteriliyor. Hiç
çalışmayan klimalarda sorun büyük ölçüde elektrik arızasından
kaynaklanırken, çalıştığı halde yeterince soğutamayan klimalarda bunun
nedeni çoğunlukla evaparatörde toz birikmesinden kaynaklanıyor. Ülkemiz
yol koşulları genelde tozlu olduğundan, varsa polen filtresinin
zamanında değişitirilmemesi, klima sisteminin içindeki soğutmanın
gerçekleştiği evaparatörde toz birikmesine neden oluyor. Soğuyan hava, biriken tozun tıkadığı klima borularından rahat geçemediğinden, yeterince soğuma gerçekleşmiyor.
Klima sisteminde soğutmamın oluştuğu nemli bir bölge olan
evaparatöre toz zerreciklerinin sızması, zamanla bakterilerin
oluşmasına da neden oluyor. Biriken bakteriler, bünyesi alerjiye karşı
hassas olan sürücüleri rahatsız ediyor. Evaparatörde biriken
bakterileri yok etmek üzere, bu iş için geliştirilmiş antibakteriyel
sprey kullanılması öneriliyor. Klima dezenfektasyon spreyi; çimIenme,
bakteri, mantar ve küfü önlediği gibi mikro organizmaların yol
açabileceği sorunları da çözüyor. Klimalarda RI2 ve R 134a olmak
üzere iki tip gaz kullanılıyor. Ozon tabakasına zarar veren R 12
gazının 1995 yılından bu yana Avrupa’da satılan otomobillerde
kullanılması yasaklanmış durumda.Bunun yerine, ozon tabakasına zararsız
R 134a klima gazı kulIanılıyor. Eski model otomobil
klimalarında, kompresörde büyük arızaya yol açtığından yeni tip gazın
kullanılması mümkün değil. Ozon tabakasına zarar vermeyen gazın
kullanılabilmesi için, klima kompresörünün değiştirilmesi gerekiyor.
Ancak yüksek maliyeti yüzünden bu işlem fazla tercih edilmiyor.
Otomobilde hangi tip klima gazının kullanılacağıysa, klima
kompresörünün üzerinde belirtiliyor.Klima kompresöründe kullanılan
yağın da klima gazının niteliğine uygun olması gerekiyor. Yanlış yağ
seçimi de kompresörde arızalara neden olabiliyor.
|