Çukurova
Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü
Başkanı Prof. Dr. Kadir Aydın, ÖTV indiriminin hareketlendirdiği
otomotiv piyasasında özellikle ikinci el araç alımında mağduriyetle
karşılaşılmaması için kaporta, görünüm ve motorunun sesi gibi cezbedici
unsurlardan ziyade “çenç” işlemi konusunda duyarlı olunması gerektiğini
bildirdi.
Aydın, ülkemizde birçok kişinin ikinci el otomobil
satın alırken dış görünüşünü incelediğini, darbeli olup olmadığı
sorduğunu ve motora bakmayı yeterli gördüğünü anımsattı.
Satın
alınacak aracın bir tamirciye gösterilmesinin doğru olmadığını belirten
Aydın, bu durumun birçok detayın gözden kaçmasına yol açtığını bildirdi.
Aydın,
ÖTV indiriminin ardından ikinci el otomobil piyasasının
hareketlendiğini, ancak buna paralel olarak da son zamanlarda motor ve
şase numarası değiştirilerek “çenç” işlemi yapılmış ve kiralanan
araçların oto pazarlarında satıldığı yönünde yaygın duyumlar
aldıklarını ifade etti. Bu otomobilleri alan kişilerin ise daha sonra
mağdur durumda kalabildiklerini anlatan Aydın, şunları kaydetti:
“Bu
nedenle araç satın alınırken kaporta, görünüm ve motorun sesinden
ziyade bilgisayarlı ortamda test yaptırılmasına özen gösterilmeli.
Otomobilin çalıntı olup olmadığı ve çenç işlemine tabi tutulup
tutulmadığını anlamak için motor ve şase numaraları kontrol edilmeli.
Bunun içinde araçlar satın alınmadan önce servis veya üniversitelerin
laboratuvarlarında bilgisayar ortamında teste tabi tutulmalı.”
Aydın,
bilgisayarlı ortamda yapılan testlerde otomobilin birçok cihaza
bağlanarak detaylı bir şekilde kontrolden geçirildiğini de ifade
ederek, “Aracın, motor gücü, yıpranma payı ve aşınma durumu
belirleniyor. Kaportanın değişen parçaları ve hangisinde boya olup
olmadığı, kazaya karışıp karışmadığı kontrol edilip, benzin ve fren
hidroliği, şase, amortisörler ve elektrik aksamı gibi bütün bölümler
titiz bir şekilde inceleniyor” dedi.
Aydın, bu testlerin aracın
yaşına ve motor gücüne göre 150-200 TL arasında değişen fiyatlardan
yapıldığını ve yaklaşık 3 saat sürdüğünü bildirdi.
Sorunsuz bir
devir teslim için bu işlemlerin mutlaka yapılması gerektiğini
vurgulayan Aydın, mağdur durumda kalındığında hem paradan hem
otomobilden olmanın yanı sıra ayrıca avukat tutulması ve adli sürecin
yarattığı sıkıntıların da önüne geçilmiş olacağını belirtti.
Prof.
Dr. Aydın, alınacak ikinci el otomobillerin sicil kaydının yanı sıra
düşük kilometreli olmasının, dizel ise enjeksiyon ve pompanın sağlam
olup olmadığının incelenmesinin, ayrıca kaportada çürüme boyada ise
kabarma sorununun, düz yolda aracın sağa sola çekip çekmediğinin, fren
balatalarının sağlam olup olmadığının önemli olduğuna dikkati çekti.
Tüm
bunların ardından fiyatının da uygun olması durumunda aracın
alınabileceğini anlatan Aydın, “Aldıktan sonra da ilk olarak aracın
bujileri ve yağının değiştirilmesi yararlı olacaktır” uyarısında
bulundu.