Araca bakım
uygulanması; güvenirliği ve ekonomik olmasının yanı sıra motorun güç
çıkışını, dönme momentini ve tepkisini artıma amaçlı ayar yapılmasıdır.
Ayarın uygulanması için; motor, ekstra güce dayanabilecek kadar güçlü
olmalıdır ve bunun yanı sıra bazen de standart bir motordan çok daha
güçlü olmalıdır. Aynı zamanda araca bakım uygularken, şanzımanı,
süspansiyonu ve vitesleri de göz önüne almalısınız. Bu unu; şanzımanın,
süspansiyonun ve viteslerin motorun dönme momentiyle ve güç çıkışıyla
eşleştiğinden emin olmak için yapmalısınız çünkü bu araca kapsamlı bir
bakım uygulanmasını etkileyerek bakımı daha güvenilir ve rekabetçi bir
hale getirecektir. Pek çok insan motorun çıkış gücünü artırma
niyetindedir. Bunun gerçekleştirilmesi için uygulanan temel yöntem
içten yanmalı motorun verimliliğini ve hızını artırmaktadır. Bu da
motora daha fazla yakıt ve hava karışımı koyarak
gerçekleştirilmektedir. Bu işlemde daha yüksek enerjili yakıt
kullanılarak, hızlı bir şekilde yakılır ve aynı şekilde atık maddeler
uzaklaştırılır. Bu hacimsel verimliliği artırmaktadır. Bu işlemin
gerçekleştirilmesinde kullanılan spesifik yöntemler aşağıdaki gibidir:
-Motor boşluğunu artırmak: Bu, silindirlerin ve pistonların
çaplarını artırarak ‘’sondaj yöntemiyle’’ yapılabileceği gibi uzun bir
vuruş ile krank mili kullanarak ‘’ darbe’’ yöntemiyle de
yapılabilmektedir.(orijinal sıkıştırma oranını koruyarak daha kısa
yükseklik sıkıştırması olan pistonlarla bir kombinasyon içinde)Bu
yöntemin her ikisi de kullanılabilmektedir.
-Daha büyük ya da çoklu karbüratör kullanmak:Yanması için daha fazla
yakıt ve hava karışımı oluşturmak ve bunu motora çabuk bir şekilde
iletmek.Modern motorlarda,yakıt enjeksiyonu daha sık kullanılmaktadır
ve benzer bir şekilde değiştirilebilmektedir.
-Motorda bulunan supapların boyutunu artırmak:Böylece yakıt ve
karışımının giriş yolundaki ve silindirden çıkan egzoz gazlarındaki
sınırlamayı azaltmak.Silindir başına çoklu supap kullanmak aynı şeyle
sonuçlanmaktadır.Büyük ve tek supaptan ziyade birkaç küçük supap
kullanmak daha pratiktir.
-Daha büyük sondajlı,düzgün ve daha az çarpık giriş ve egzoz
boruları kullanmak.Bu, gazların hızlı akışının korunmasına yardımcı
olmaktadır.Bunun gibi,silindirdeki girişler birleştirilme amacıyla
genişletilip düz bir hale getirilebilmektedir.Bu ‘’Silindir giriş
kapağı’’(Cylinder head porting) terimiyle adlandırılmaktadır ve
genellikle modifikasyonların verimliliğini doğrulamak ve test etmek
için hava akış masasının yardımıyla gerçekleştirilmektedir.
- Giriş ağzı sistemi aracılığıyla,daha büyük çaplı hava delikleri
ve yüksek akışlı,aynı zamanda verimli hava filtreleriyle daha büyük bir
sondaj düşük arka basınçlı egzoz susturucularını ve borularla iletilen
büyükçe bir çap kullanarak egzoz borusu sisteminde
genişleyebilmektedir.Egzoz susturucusu modifikasyonları arabanın
motorundan gelen sesleri değiştirecektir ve onu genelde daha gürültü
bir hale getirecektir.Bazı ayar işlemlerinde,bu istenen bir özelliktir.
- Eksantrik ya da yukarı(kaldıraç),supap kollarının esneklik
oranını(OHV motorları) ya da supap iticileri(OHC motorları)
değiştirerek supap giriş yüksekliğini artırmak(yukarı doğru)
-Yanma verimliliğimi artırmak için supap ayarlanma işlemini etkin
hale getirmek:Genellikle bu RPM'in(Dakikadaki Devir Sayısı,DVS) çalışma
gücünü diğerlerinde azaltma pahasına artırmaktadır.Pek çok uygulama
için,bu uzlaşı kabul edilmektedir.Genelde tekrar farklı bir profilli
eksantrik mili tarafından gerçekleştirilmektedir.Aynı zamanda 4 vuruşlu
supap döngüsü ayarlama işlemine de bakınız.Bu da farklı bir supap
ayarlama işlemidir.
-Sıkıştırma oranını artırmak:Bu da silindir kapağını keserek
''kazıyarak''ya da daha ince bir kapak contasıyla veya sıkıştırılmış
daha büyük yükseklikteki pistonlar kullanarak yakıtın daha hızlı
yanmasına yol açan ve geliştirilen silindir basıncının kullanımını daha
verimli hale getirmektedir.
-Zorunlu Emme:Turbo kompresör ve kompresör ilave
edilmesidir.Silindirlere giren yakıt ve hava kitleleri ilk önce sıkışan
hava tarafından arttırılmaktadır ve genelde bu mekanik bir şekilde
olmaktadır.
-Daha yüksek enerji içerikli akıt ya da azotlu oksit gibi oksitlendirici kullanmak
- Motor yönetim sisteminin(MYS) aygıt yazılımını değiştirerek,bakım
özelliklerini elektronik olarak değiştirmek.Bu çip ayarı sık sık işe
yaramaktadır çünkü modern motorlar büyük miktarda ham güç üretmek için
oluşturulmaktadır.Daha sonra bu güç geniş bir RMP üzerinde düşük
emisyonlarla motoru rahatça çalıştırmak için motor yönetim sistemi
tarafından azaltılmaktadır.İşlemsel bir amplifikatör analojisiyle,Motor
yönetimi sistemi büyük miktardaki açık bir döngüyle motor etrafında
geribildirim döngüsü olarak hareket etmektedir.Pek çok modern motor şu
anda bu şekildedir ve araba ayarının bu şekliyle uyumludur.Doğal olarak
diğer pek çok dizayn parametresi güç takibinde feda
edilmektedir.Modifikasyon seçimi istenen performansın
genişletilmesine,bütçeye ve modifiye edilecek olan motorun
özelliklerine büyük ölçüde bağlıdır.Giriş ağzı,egzoz ve çip
yenilemeleri genellikle yapılacak ilk modifikasyonlardır çünkü en ucuz
olanlar bunlardır ve genel olarak makul gelişmeler
sunmaktadırlar.(halbuki değişik bir eksantrik mili,örneğin,düşük motor
hızındaki performansın yüksek motor hızındaki gelişmelerle yer
değiştirmesini gerekli kılmaktadır.)Aynı zamanda yakıt ekonomisini sık
sık geliştirebilmektedirler ve genellikle motor güvenirliğini çok fazla
etkilememektedirler.(çünkü hareketli parçalar modifiye edilemez.) ve
her durumda daha sonraki yenilemelerden tam olarak faydalanmak için
gereklidirler.
-Üretici firmanın ayarı bozulmuş motorları-Motor yönetim
sisteminin(MYS) aygıt yazılımını değiştirerek ayar özelliklerini
elektronik olarak değiştirmek.Bu çip ayarı çalışmaktadır çünkü pek çok
üretici firmanın model serilerinde kullanılan tek bir motor
üretmektedir.Güç ve dönme momenti özellikleri sadece motor yönetim
sistemi yazılımı tarafından belirlenmektedir.Bu da üretici firmaların
değişik vergilerin uygulandığı ve farklı tarz motor oluştururken yüksek
gelişim maliyeti olmadan çeşitli marketlerde araba satmasına izin
vermektedir.Çoklu platform özelliğine sahip olan bir motor tek bir
motorun değişik markalar tarafından kullanılmasına izin vermektedir.Bu
markalar kendi özel piyasalarıyla uyum içinde olmaya çalışmaktadır.
|