Audi’nin
100. yılı nedeniyle, Audi Forum Ingolstadt’daki mobil müzede, çok özel
bir sergi ziyarete açıldı. “Horch’tan Audi’ye – Mükemmelliğin tarihinin
yeni bir adı var” sergisi mevcut en eski Audi modellerinden oluşuyor.
Audi
Forum Ingolstadt’daki mobil müze, Audi’nin 100. yılı nedeniyle
düzenlenen özel bir sergiye ev sahipliği yapıyor. “Horch’tan Audi’ye –
Mükemmelliğin tarihinin yeni bir adı var” adlı sergi için tüm
Avrupa’dan tarihi otomobiller toplandı. Sergi, 16 Temmuz’e kadar açık
olacak.
Sergide, Audi adını ilk taşıyan otomobil olan 1911 Audi
Type A, İkinci Dünya Savaşı’ndan önce üretilen on üç otomobil ve yakın
zamanda yenilenmiş 1935 Audi 225 Front Special Roadster modelinin dünya
prömiyeri de yapılıyor. Başta bu iki model olmak üzere, birçok modelin
dünyada bir başka eşi bulunmuyor.
Horch’tan Audi’ye
Değişik
ve çoğunlukla da çalkantılı geçen bir tarihe sahip Audi AG’nin
temelleri 19. yüzyılın sonuna gelmeden August Horch tarafından, Köln’de
kurulan Horch & Cie. Motorwagen Werke adıyla bilinen şirketle
başlar. Horch, 1909’da, yönetim ve icra kurulu üyeleriyle düştüğü
anlaşmazlığın ardından ikinci otomobil üretim işletmesini kurar ve
ismine Horch kelimesinin Latince’deki karşılığını verir: “Audi”. 1911
ile 1914 yılları arasında Avusturya Alp Rallilerinde kazanılan zaferler
Audi markasının uluslararası arenada tanınmasını sağlar. Özellikle Audi
Type C 14/35 PS başarılı olur ve “Alp Fatihi” unvanını kazanır.
Dünyanın
dört bir yanında hâlâ varlığını sürdüren en eski Audi’lerin
sergilendiği Audi mobil müzede, aynı zamanda şirket’in ilk zamanlarına
dair çeşitli simülasyonlar da kullanılıyor; şirket adının seçilmesi,
August Horch’un işten çıkarılması, sekiz silindirli ilk model, Audi sol
el sürüşünün Almanya’da öncü olacak şekilde benimsenmesi, ilk Audi
logosu için yarışma, DKW tarafından devralınma ve ardından Auto
Union’un yaratılması...
Bir dünya prömiyeri; beyazlar içindeki düş
Otomobil
meraklıları, ilk defa sergilenen Audi Front Roadster gibi Audi’nin ilk
zamanlarına ait muhteşem modelleri görme şansına sahip olacaklar. 1935
yılında sadece iki adet olarak yapılan bu prototipin ikisinin de
kaybolması nedeniyle, Audi Tradition, Zwönitz’deki uzman Zinke
şirketine orjinal bir şasi temin etmiş, sadece fotoğrafların yardımı
ile gövdenin taklidini yapmasını sağlamış. Şimdi, “beyazlar içinde bir
düş olan” bu roadster, Audi mobil müzede dünya prömiyerini
gerçekleştiriyor.
Öne çıkan bir başka sıra dışı ürün de 1911
model Audi Type A. İlk defa olarak Audi’nin Ingolstadt’daki genel
merkezinde sergilenen bu otomobil, Audi tarafından Zwickau’da üretilen
ve günümüze kadar gelen en eski otomobil. “Horch’tan Audi’ye -
mükemmelliğin tarihinin yeni bir adı var” sergisi için Prag’daki Ulusal
Teknik Müze tarafından ödünç verilen 26 beygir gücündeki bu eşsiz Type
A, 75 km/s’e ulaşabiliyordu.
Alp Fatihi Type C
Serginin
en yaşlı ikinci teşhir ürünü olan ve 1913’te üretilen Audi Type E’nin
de dramatik bir öyküsü var. 5.7 litre hacimli 55-HP motoru Zwickau
döneminde Audi’nin meydana getirdiği en büyük motor olma özelliğine
sahip. Bu model 1924 yılına kadar üretimde kaldı. Rekabet sahnesinin
bir kahramanı da, 1911 ile 1925 yılları arasında üretilen “Alp Fatihi”
Audi Type C’dir. Pilotlarından birinin de August Horch olduğu bu
otomobil, zamanının en iddialı organizasyonu olan Avusturya Alp
Rallisi’ni, sonuncusu 1914’te olmak üzere, üst üste üç kez kazandı.
Sergilenen otomobil 1919 model Type C halen yürür durumda.
22.300 Mark’lık şaheser
1923
yılı Almanya’sının en lüks ve pahalı otomobillerinden biri olan ve
teknik anlamda Audi’nin bir dizi kilometre taşına imza atmasını
sağlayan Audi Type M de serginin görülmeye değer modellerinden. Dört
tekerlek frenine sahip ilk otomobil özelliğine sahip bu Audi modelinin
22.300 Alman Mark’lık liste fiyatına erişmek o günler için oldukça
zordu: Satılan 228 otomobilin üçü ve ayrıca bir ilave şasi bugüne kadar
gelebilmiş.
Audi Type M’i, sekiz silindirli ilk Audi modeli,
sembolik yüz beygir güçlük sınırı geçen Audi Type R “Imperator” takip
ediyor. Otomobilin sergilenen 1929 modeli, dünya üzerinde kalan tek
örneği.
Uyuyan güzel Type P
1931 yılında Audi
tarihindeki ilk küçük otomobil olan ve 1931 yılında üretilmeye başlanan
Type P de ziyaretçilerin ilgisini çeken bir model; Yıllardır hiçbir
örneğinin kalmadığına inanılan bu modelden 2003 yılında
Ludwigsburg’taki bir ahırda bir tane bulundu. Aracın belgeleri, son
sahibinin, Almanya’nın Suabiya bölgesinde bir şehrin belediye başkanı
olduğunu ve otomobilin 1955 yılında trafikten çekilerek neredeyse yarım
yüzyıl boyunca tıpkı Uyuyan Güzel gibi uyandırılmayı beklediğini
gösteriyordu. Letonya’da gerçekleştirilen yoğun bir restorasyonun
ardından Audi Tradition, şimdi bu olağandışı otomobili, ayakta kalan
tek Type P’yi yine sergileyebiliyor.
Audi’nin yüzüncü yıl
dönümüne ait bu ilk önemli sergi, kuruluşunun akabinde başlayarak 1940
yılına kadar geçen zamanda Auto Union tarafından üretilen otomobillerle
tamamlanıyor: 1935 yapımı iki farklı Audi Front 225 modeli ve savaş
çıkmadan önce ortaya çıkan son Audi, 1939 model Audi 920.