Merhaba torsiyon denilen şey çelik cubugu bükmeye çalışmak esnemeyi bu şekilde sağlıyor. Torsiyon denilen dingilin mantığı aslında şudur.tekerlekler bir taşıyıcıya,taşıyıcıda torsiyon mili denilen çelik boruya bağlıdır.mil sabit kalır taşıyıcı milin etrafında araç esnediğinde hararet eder.bu iki parçanın arasında da sürtünmeyi engellemek için torsiyon rulmanları bulunur.zaman içinde bu rulmanlar su almaktan,yağsızlıktan vb sebeplerden sarar ve kitler.kitlediği anda etrafında olduğu torsiyon milini yemeye başlar.gacırtı vb sesler burada rulmanın dağılmasından ve metalin metale sürtmesinden gelir.ne tarafın rulmanı dağılırsa tekerlek pozitif kamber araç havaya kaldırıldığındada negatif kamber pozisyonu alır.yine araç havada iken el ile yukarı aşağıya sağa sola baskı uyguladığımızda baskı uygulanan yöne hafifçe döner.buda rulmanların dağıldığına işarettir.rulmanın dağıldıgını anladıgımız anda torsiyon revizyonuna girersek belki torsiyon milini kurtarma şansımız olur.nekadar geç kalırsak torsiyon milide bir okadar zarar görür. Peki nasıl revizyon görür.torsiyon söküldüğünde milde aşınma yok ise rulman değişir.milde aşınma var ise torsiyon tornacıya gider.tornacı müşteri isteği yada ucuza mal etmek amaçlı aşınmış mili kaynakla doldurup oluşan fazlalığı tornada alır.fakat bu yöntemde kaynak olan kısımlar kısa vadede tekrar aşınır bukez sağlam olan rulmanların bozulmasına sebep olur ve tekrar revizyon yaptırmak durumunda kalırsınız. Bu mili komple tornada sert çelikten üretilebilir yada torsiyon mili olarak parçacıdanda alabilirsiniz.tornacı eski mili söküp yenisini oraya çakar. Rulmanlar çok önemlidir kesinlikle kaliteli mümkünse orjnal rulman tercih edilmelidir. Torsiyon revizyonunda torsiyon burçları(takozları) kesinlikle değişmelidir.aracın arkadan aldığı darbeleri bu takozlar şasiye iletmez.bozuk olan takozlarda girilen bir çukur tümsekte arkadan bam güm diye rahatsız edici sesler duyarsınız.tekrar bir işçilik vermemek adına torsiyon revizyonu esnasında bunlarında değişimi şarttır. Yine torsiyonda sese sebep olan şey amortisörlerdir.amortisörler sağlam olsada burçları parçalanır ve amortisorü tutan civatalara sürter çarpar.ilk safhada gaçırtı daha ilerleyen safhalarda burcun kopup düşmesi ile vurmalar çapmalara sebep olur. Yine amortisörleri tutan civataların ters takılması yada istenilen torkta sıkılmamasından kaynaklı gevşemesi yada sıkmayı unutmak gibi etkenlerde bir takım seslere sebebiyet verir. Tekerleklerinizi kaldırıma dayamak özellikle arka tekerlekleri ,kaldırıma çıkmak,çukur,tümsek vb yerlere sert düşmek alt takımınıza zarar verecektir. Park esnasında fren yapmadan yani araç durmadan el freni çekerek durmak bile torsiyona uzun vadede zarar verir. Örneğin sağ tekerin el balataları daha sıkı oldugundan sol tarafa göre el freni daha iyi tutuyor diyelim el frenini çektiğinizde iyi tutan balata ile diğer taraf arasında yükseklik farkı oluşur.buda torsiyonun bir tarafına gereksiz yük bindirir. Fiyatı konusunda bir fikrim yok yeni yaptırmış arkadaşlar size yardımcı olacaktır
|