Tüm form sakinlerine selamlar iyi akşamlar dilerim.
Lütfen ilgili ve bilgisi olan arkadaşlar, konuyu okuyup bilgi paylaşımı yaparlarsa çok sevinirim. Kısa bir süre öncesinde Peugeot 206 1.4 benzinli araç aldım. Aracın genel hatlarından memnunum. Ancak rölantide var olan dalgalanma, üst kapak kısmında yağlanma ve gaz vermelerde duyulan horultu şeklindeki sesin kaynağını araştırmak adına aracın üst kısmını evimin otoparkında söktüm (biraz el yatkınlığım var). Aracın potansiyometresi ve Maf sensörü temizlendi. Ancak aracın emme manifoldunda aşırı yağlanma ve kurumlanma gördüm. Külbütör kapağı yağ sızıntısı için kapak söküldü. akabinde supap ayarını elle kontrol ettim. emme supaplarının çok fazla boşluklu olduğunu, egsoz supaplarının da çok sıkı olduğunu gördüm. Hava şartları kötü olduğunda aracı kaldıramadığım için, aracın marşına basarak subap boşluklarını sentil ie kontrol ettim. emme supapları neredeyse 0.6, egsozlar ise 0.2 civarında idi. Araçta o ana kadar noral sayılabilecek bir motor sesi ancak rölanti dalgalanması vardı. İşte ne olduysa ondan sonra oldu.
Triger kayışı üst koruma kapağını söktüm. Anahtar yardımı ile egzantirik dişlisini SAĞA VEYA SOLA çevirerek 4. silindiri senteye getirdim. 1. silindirde emme subabı çok boşluklu, egsoz subabı çok sıkı idi. Sentil ile ayarını yaptım. Ancak tekrar devam etmek istediğimde gücüm çevirmeye yetmedi. O ana kadar elimde uygun anahtar olmadığında bujileri sökememiştim. Muhtemelen ondandır dedim ve motora marş ile küçük hareketler verdim. Akabinde biraz anahtar biraz marşla sadece emmeleri ayarlamayı denedim. Lakin bir türlü olmadı. Her ayar sonrasında subablardaki boşluğun tekrar arttığını gördüm. Yaklaşık 3 / 4 tur bu şekilde tüm emme subablarını tek tek ayarlamaya çalıştım. Ancak her defasında boşluk tekrar arttı. Öyle ki...supap ayar vidalarında artık diş kalmamıştı.
Tekrar marşa bastım ve 4. silindir emme subabı horozu çat diye kırıldı. Ne oldu derken...mecbur külbütör mekanizmasını söktüm ve tüm emme subablarının hareket etmediğini gördüm. SÖKMEDEN ÖNCE yine egzantrik üzerinden anahtar ile, egzantirik işaretini kapaktaki yerine getirdim ve sabitledim. Triger kayışını akabinde söktüm. Egsozlar elle basınca esniyordu ama emmeler esnemiyordu. silindir kapağını söktüm ve emme subablarının tamamının eğildiğini gördüm.
Olayın tamamı yukarıda anlattığım gibi gerçekleşti. birkaç ustayı aradım ve yardımcı olamayacaklarını söylediler. O yüzden kendim toplamam gerekiyor.
1- Tüm subabları değiştirdim. subab alıştırma macunu ile hepsini sızdırmaz şekilde yerlerine taktım. 2- Külbütördeki horozu değiştrdim. 3- silindir kapak contasını yeniledim.
Şimdi...bu arıza neden olmuş olabilir? Sente atlattığımı düşünüyorum ama sente atlatacak kadar bir güç uygulamadım. Sentenin kontrol edilebilmesi için de iki adet işaretten bahsediyorlar. birisi egzantiri kapağı üzerinde diğeri de sağ filtresinin hemen sağında küçük bir delik. subabların boşluğunu çok azalttığımı içindir diyeceğim, sentil ile kontrollerde boşluklar zaten hayli fazlaydı. Nihayetinde emmeler için 0.2 egsozlar için (onlara ellemedim) 0.4 yapacaktım.
6mm çapında o deliğe girebilecek bir mil yaptırdım. Kayış söküldüğü için mecburen aşağıdan krank üzerinden çeviriyorum motoru. Mili itiyorum ama motoru tam tur cevirmeme rağmen herhangi bir kilitleme v.s. ile karşılaşmıyorum.
Bu krank tarafından nasıl bir merkezleme yapacağım konusunda yardımcı olursanız çok sevinirim. Senteyi artık mutlaka bulmam gerek. Zira üst kapak sökülü iken motoru çevirdim.
|