| Debriyaj hakkında herşey.
 
 Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
 Kategori:  PEUGEOT MODELLERİ (ARIZALAR VE ÇÖZÜMLERİ)
 Forum Adı:  Aracınız Hakkındaki Tüm Sorular
 Forum Tanımlaması:  Jant, Yay, Lastik Egzoz, Filtre, Ses Sistemi vb. araçlarınızla alakalı tüm sorunları paylaşabileceğiniz genel alandır
 URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=4968
 Tarih: 31 Ekim 2025 Saat 11:03
 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com
 
 
 Konu: Debriyaj hakkında herşey.
 Mesajı Yazan: haruncoskun
 Konu: Debriyaj hakkında herşey.
 Mesaj Tarihi: 02 Şubat 2009 Saat 15:25
 
 
        
          | debriyaj , debriyaj pedalı , baskı ,
balata , volan , clutch , singe plate , wet plate , throw-out fork ,
clutch disk , sachs , sinter metal , spor debriyaj , yarış debriyajı ,
asbest ,non-asbestos , modifiye , modifiyem 
 
 Debriyaj ;
 
 Motorun dönme hareketini  isteğimize göre  ayrıca istediğimiz dozda  aktarma organlarına ileten sistemdir.
 
 Sistem  basit olarak  baskı,balata ve ayırma rulmanından oluşur..
 
 detaylı  bakacak olursak ;
 
 
 volan yüzeyi , debriyaj balatası , baskı , ayırma rulmanı , ayırma çatalı  yada  hidrolik  sitemlerde  ayırma düzeneği  bulunur.
 
 dahada derine inersek; hidrolik sistemi fren hidrolik kabına bağlayan
kauçuk hortum , telli sitemlerde debriyaj kablosu ve debriyaj pedalı
işin içindedir.
 
 
  
  
 Sistemin çalışması ;
 
 Debriyaj
pedalı basılmamış konumdayken baskının üzerindeki yaylar ile volan ve
baskı üzerindeki sürtme yüzeyleri arasında sıkışmış konumdadır.
 
 debriyaj sorunsuz ise  motor ve  aktarma sistemi bireşmiş durumdadır.  birinden  gelen  dönme hareketi  diğerine aktarılır.
 
 
 Debriyaj pedalı basılırken baskı üzerindeki yayları ittirir bu ise
balatanın volan ve baskı yüzeyi arasında boşta dönmesine olanak verir.
 
 Debriyaj balatasının  baskı üzerinde sürtünen yüzeyi
 
 
  
 Sürtünen balata (biten parça) ;
 
 
  
 
 Debriyaj balatasının  diğer yüzünün volan üzerinde sürtünen yüzeyi ;
 
 http://imageshack.us/">
   
 
 Sistem çok basit mantıkla çalışıyor...
 
 debriyaj balatası sert bir balatadır.  sürekli kullanımda olduğu için malzemesi daha dirençlidir.
 
 Balatanın üzerindeki  yaylar  kilitli durumda gaz verip çekmeler ve ilk temas durumundaki   şoku  bir nebze olsun bertaraf eder.
 
 olay  şöyle olur.
 
 debriyaj pedalı bırakılırken baskı üzerindeki yaylar marifetiyle balata
volan ve baskı arasında sıkışır. ilk temas gerçekleşir tam sıkışma
gerçekleşirken balata üzerindeki yaylarda sıkışır ve hareket başlar. bu
yaylar sürekli yüktedir. gaz verip bırakma durumunda serbest kalır veya
tekrar yüke girer.
 
 
 
 
 
 Balatanın ömrünün bittği şöyle anlaşılır ;
 
 torku yüksek olan bir viteste (mesela 1. vites) ani gaz verme durumunda
devir birden yükselir ancak araç devire oranla hızlanmaz.
 
 yada gaz pedalına birden basılıp çekilir, motorun bu sarsılmasına
debriyaj ayak uyduramaz ve yine devire oranla gitmeyen bir araç tablosu
ortaya çıkar.
 
 
 
 
 
 Kullanım alanlarına  göre  çeşitli debriyajlarda  bulunur .
 
 
 bunlardan  en  bilineni  yarış debriyajlarıdır ;
 
 
  
 
 
 ----
 
 
 Sistemde  baskı  volana montedir.
 
 balata ise  şanzıman üzerinden gelen mile bağlanır.
 
 
 Bitik bir sistemle gitmek   balatanın  volan yüzeyini zedeleme ihtimali  olduğundan sakıncalıdır.
 
 
 Baskı üzerindeki yayların çalışma mantığı gereği balata uç
kısımlarından daha fazla aşınır. hatta bu aşınma volan ve baskı
yüzeyinde konikleşme olarak görülür.
 
 
 Debriyaj set halinde değiştirilebileceği gibi. balata olarakta
değişebilir ancak tavsiye edilmez. balata üzerine yeni balata çakımıda
yapılmaktadır (sürtünen yüzey değişimi, balata sistemi aynen kalıyor)
 
 Uzunca bir süre kullanılan sistemde volan yüzeyi ve baskı torna ile
düzeltilebir. ancak set halinde değişimlerde zaten baskı setin içinden
çıkar.
 
 
 
 -----
 ıslak tip  çok diskli  sistemler genelde  motosikletlerde kullanılır.
 
 
 http://imageshack.us/">
   
 
 
 -------------
 I Love my <font color=RED>H[/COLOR]onda
 
 
  
 
   |  
 
 Cevaplar:
 Mesajı Yazan: sinan-s
 Mesaj Tarihi: 02 Şubat 2009 Saat 17:02
 
 
        
          | Bilgiler için teşekkürler harun.. 
 -------------
 106 QUIKSILVER OUT
 |  
 Mesajı Yazan: hasimayaz
 Mesaj Tarihi: 02 Şubat 2009 Saat 17:16
 
 
        
          | 106     206 Benzinli     206 Dizel     307     407       |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 02 Şubat 2009 Saat 17:43
 
 
        
          | paylaşım ıcın saol kardesım .. 
 sanada tesekkur ederız hasım abı
 
 |  
 Mesajı Yazan: haruncoskun
 Mesaj Tarihi: 02 Şubat 2009 Saat 18:36
 
 
        
          | ne demek yararlı olabiliyorsak ne mutlu bize =) 
 -------------
 I Love my <font color=RED>H[/COLOR]onda
 
 
  
 
   |  
 Mesajı Yazan: A.L.P
 Mesaj Tarihi: 02 Şubat 2009 Saat 19:00
 
 
        
          | paylasım icin tesekkurler. |  
 
 |