İtalyan lüks spor otomobil üreticisi Ferrari’nin 2009
Formula 1 Dünya Şampiyonası’ndaki yeni temsilcisi F60, geçtiğimiz
günlerde İtalya’da yapılan bir organizasyonla tanıtıldı.
 Ferrari F60 pistlere çıkmaya hazır!
Scuderia
Ferrari Takım Şefi Stefano Domenicalli ile birlikte takım pilotları
Kimi Raikkonen ve Felipa Massa’nın da katıldığı tanıtımda görücüye
çıkan Ferrari F60, özellikle daha da geliştirilen aerodinamik
özellikleriyle ön plana çıkıyor.
2008 Formula 1 Dünya
Şampiyonası’ndaki sezon boyunca süren istikrarlı performansıyla 16.
defa Markalar Şampiyonluğunu kazanarak kupayı müzesine taşıyan Ferrari,
2009 sezonunda yarışacağı yeni yarış otomobili F60’ı tanıttı. Ferrari
Scuderia Takım Şefi Stefano Domenicalli ile birlikte takım pilotlarının
katıldığı bir organizasyonla tanıtılan Ferrari F60, Ferrari’nin F1
Dünya Şampiyonası’nda yarışmak için geliştirdiği 55. tek koltuklu yarış
otomobili unvanına sahip olmasıyla da dikkat çekiyor. Scuderia
Ferrari’nin 1950 yılından bu yana gerçekleştirilen tüm F1 Dünya
Şampiyonalarına katılımını simgelemek amacıyla F60 adı verilen yeni
yarış otomobili, bu yıl itibariyle yürürlüğe giren kurallara göre
geliştirilmiş olmasıyla farklılığını ortaya koyuyor..
FIA
tarafından kurulan ve yarış araçlarının birbirini daha fazla
geçebilmesi için çalışmalar yapan OWG (Overtaking Working Group) isimli
grubun oluşturduğu yeni kurallar neticesinde geliştirilen Ferrari F60,
geçmiş Ferrari yarış otomobillerinden farklı olarak dar ve uzun hava
girişlerine sahip olmaması bakımından öncelikle dikkat çekiyor. Buna
paralel daha önceki yıllarda nötr tasarımlı bir ön kanat tasarım
anlayışı, F60 ile birlikte yerini daha geniş bir yapıya bırakıyor. Arka
spoyler geçmiş yıllara göre daha yüksek ve dar tasarlanırken,
difüzörlerin ise daha geriye doğru konumlandırıldığı görülüyor. Yan
hava girişleri ise küçültülüp daha geriye konumlu biçimde tasarlanmış.
Araçların aerodinamileri konusunda yeni düzenlemeler yapılmasını
gerektiren kurallar nedeniyle süspansiyon sisteminde de değişiklikler
yapılırken, ideal ağırlık dağılım düzenini oluşturmak için yeniden
ayarlamalar yapılmış.
F60’daki yeni Kinetik Enerji Geri Kazanım
Sistemi (KERS) ise Magnetti Marelli ile birlikte geliştirilirken,
şasinin arka kısmına, motora ortasından monte edilmiş. 2009 sezonunun
bir başka yeni kuralı olan oluksuz düz lastikler gibi yarış esnasında
pilotların ön kanadın üzerindeki kulakçıkları kokpitten ayarlamasına
imkan veren bir diğer sistem, F60’ın diğer ön plana çıkan yenilikleri
arasında yer alıyor. Aracın değişen şasi ve aerodinamik yapısı
doğrultusunda şanzıman sistemi de yeniden geliştirilirken, yeni ve daha
hızlı bir vites değişimi sağlayan sistem entegre edilmiş.
FIA
ve FOTA’nın (F1 Takımlar Birliği) takımların operasyonel maliyetlerinde
ciddi kısıntılar yapma çalışması sonucunda ortaya çıkan 17 yarışta
toplam 8 motorun kullanılması anlayışı, F60’ın motorunda da bazı
modifikasyonları zorunlu kılmış. Buna göre, her bir motorun ömrü
ortalama 2 bin 500 km olacak biçimde yeniden revize edilirken, azami
motor devri ise 18 bin d/d’ye indirilmiş.
2009 Formula 1 Dünya
Şampiyonası, 27-29 Mart’ta Avustralya Grand Prix’i ile start alacak ve
30 Ekim-1 Kasım tarihleri arasında düzenlenecek olan Birleşik Arap
Emirlikleri Grand Prix’si ile sona erecek. Sezonun 7. yarışı olarak
koşulacak Türkiye GP’si ise 5-7 Haziran tarihleri arasında İstanbul’da
düzenlecek.
|