| Arkadaşlar selamun aleyküm, benim aracım 2004
model, benzin-lpg, otomatik 307 XT, 231.000 kilometrede. Aracımı şubat ayında
aldım. Aldığımda motor arıza lambası yanıyordu, satana sorduğumda LPG’den
dolayı yandığının cevabını aldım. Arabayı alınca hemen 10.000 bakımına giriştim. Yağ
olarak Liqui Moly mos2 10w40 yağ (3 lt), orijinal hava, polen ve yağ filtresi
ile bakım yaptım. Motorun altında yağ kaçakları vardı, altını yıkattım,
gözlemledim, motor yağ kaçağı yok (çubuktan kontrol ettiğimde de gram eksilme
yok), damlatma yok ama şanzımandan yağ damladığını gördüm. Kaçaktan mı yoksa
fazla yağın atılması mı anlayamadım. Şanzıman yağ değişiminde onu da kontrol
edeceğim. Araçta BRC lpg var, aracı aldıktan yaklaşık 1
ay sonra filtresini (Bursa Nira Mühendislik) değiştirttim. Usta (yamağı) ayar
yapmak istedi ama bir türlü tutturamadı. Bende boğaz kelebeği temizliği
yapacağım dedim. Usta yamağı “abi temizlettir, sonra da ayar yapalım” dedi. Ama
bence yine de ayar tutmayacak, çünkü bizim araçlarda BENCE AFR ayarı yapılmaz
ise ne ayar tutar ne de Antipolituon fault
arızası son bulur.             Otomatik arızası verdi, yani 3 kez
sesli ikaz sonrası kar ve spor modu göstergede belirdikten sonra şu ünlü “-“
işareti ekranda görünüyor, ama ilginçtir bu arıza durumunda otomatik vites
2000-2500 devirde bir üst devire geçiyor ve hatta ilginçtir manuel vitese alıp
(rakamlar görünmese de) vites düşürüp yükseltebiliyorum. Bu arızayı motor soğukken
değil de motor ısısı 70 dereceyi geçtikten sonra veriyor. Satıcıyı arayıp
herhangi bir işlem yapıp yapmadığımı sorduğumda (tabi aldıktan 3 ay sonra
falan) kendisi de yapılan işlemin ne olduğunu bilmediğini ama şanzıman da tamir
olduğunu ve 1.800 TL ödeme yaptığını söyledi. Muhtemelen selenoid valfler
değişmiş ve yağ değişimi olmuştur. Ama yağ olarak ne konduğunu bildiğini
sanmıyorum. Bence mobil LT71141 yağ konulunca düzelecekmiş gibi görünüyor. Araç
soğukken çalıştırınca hemen “D” ye alıp basıp gitmiyorum, 10 saniye “P” de
çalıştırıyorum, 10 saniye “R” de çalıştırıyorum ve 10 saniye “D” de çalıştırıp
hareket ediyorum, dolayısıyla vuruntu olayını pek yaşamıyorum, tavsiyemdir.             40-50 kilometre benzinde kullandım
ve ünlü motor arıza ışığı söndü, Antipolituon fault
arızası vermez oldu. Ne zaman lpg ye geçtim motor arıza lambası yandı ve Antipolituon
fault uyarısı almaya başladım. Yani arabayı benzinde kullanınca oksijen
sensörlerimin de sağlam olduğunu anlamış oldum. Şimdi LPG’de kullanıyor ve
arıza uyarımla birlikte yaşıyorum.              1-2 gün önce airbag hatası aldım,
akabinde kornanın da çalışmadığını gördüm, halen çalışmıyor. Daha öncede airbag
hatası almış, koltuk altından geçen kabloları düzenli bir şekilde yerlerine
takınca geçmişti ama korna düne kadar çalışıyordu.              Kronik olarak sinyal kolu takılı
kalıyor, aliexpresden sipariş ettiğim parça gelirse onu da ufak yollu
halledeceğim.             İlk zamanlar araç çalıştığında “P”
den “D” ye bazen geçmemezlik yapıyordu, stop edip çalıştırınca geçiyordu. Sebep
fren müşürüymüş, 25 TL’ye alıp değiştirmek 10 dakikamı aldı ve bir daha
yapmadı.             Boğaz kelebeği temizliğini kendim
yaptım, adaptasyon işini ise şu şekilde yaptım; kelebeği yerine takıp akü
kutuplarını bağladıktan sonra aracı benzinde rölantide 15 dakika çalıştırdım ve
yine benzinde aracı sıkıştırıp yormayacak şekilde 15 dakika şehir içinde
gezindim. Rölantide ve gezinirken herhangi bir devir dalgalanması
gözlemlemedim. Lpg usta yamağının dediği gibi boğaz kelebi sonrası ayar
yaptırmaya Bursa’ya (Nira Mühendislik) halen gitmedim.               Bizim araçlarda bilgi ekranının
solması problemi var, tabii ki benim araçta da var/vardı. Bende ekranı söküp
şerit led taktım, şimdi gündüz güneş altında bile canavar gibi ışığı var.              Geçen haftalarda 1.800 kilometre yol
yaptım (Mustafakemalpaşa/BURSA-Kayseri, gidiş geliş). Bu yolun %15’i şehir içi,
%85’i şehirlerarası. Pompa verisine göre 8,9 litre /100 kilometre gaz yakmışım
( araç bilgisayar göstergesi 7,7 lt/100 km gösteriyordu, ayrıca ortalama hızım
91 kilometre/saat gösteriyordu) , ortalama litre fiyatı 3,30 TL’den 100
kilometrede 3,30x8,9=29,37 TL (kilometrede 29 kuruş yakmış), toplamda 528,66 TL
vermişim yakıta (benzin hariç). Benzini de eser miktarda yakıyor ama hesaplama
yapmadım. Bu uzun yol seyahatimde dik yokuşları çıkarken baktım araç
otomatikten manuele geçmemeye başladı. Aha dedim araç şimdi arızaya geçecek,
bizde yolda kalacağız, ama kalmadık tabi. Bunun sebebi de araştırmama göre
bizim araçlarda (makyajsız kasa-2004 model) şanzıman yağ soğutucu ünitenin
küçük olmasından kaynaklanıyormuş. Eğer makyajlı kasalarınkinden çıkma bir tane
bulursam değiştirmeyi düşünüyorum, bir muhtemel yukarda yazdığım otomatik vites
arızasını da bu yüzden alıyorumdur. Yani yeterli soğutma olmayınca şanzıman
yağı yüksek sıcaklıklarda özelliğini yitirmeye başlıyor.              Benim araçta aldığım kişinin
dediğine göre ısı 95 dereceye geldiğinde fan açıyormuş, çift kademeymiş falan
filan. Araç uzun yolda şu günlerde 85 derecede sabit duruyor, şehir içi sıkışık
trafikte 100-105 civarını hatta bir kezde 110’u gördüm.             Arabamda sunroof var, çift yönlü. Ama
kademeler sapıtıyor. Çift yönlerden birinde iken kapatmak istediğimde diğer
yöne geçebiliyor, söküp bakmam gerekecek. Tavan kaplaması arkadan sarkma
yapmış, onu da elden geçirip yenilemem lazım. Arabaya vatandaş double ekran
takmış, geri görüş kamerası takamamış, radyo kolu uyumsuz olduğu için devre
dışı. Klimanın gazı yoktu, gaz bastırdım bir ay sonra gaz kalmamış, şimdi
tekrar gaz bastık, usta 10-15 gün sonra gel kaçak tespiti yapalım dedi. İki gün
önce klima çalıştırayım dedim, baktım sıcak hava üflüyor, aha dedim gaz bitmiş.
Dün tekrar klimayı açtım hoppala klima çalışıyor ve buz gibi üfürüyor. Hiçbir şey
anlamadım bu işten, neyse usta artık bir şey der.   YAPTIKLARIM: 1-   
10.000
bakımını kaliteli bir yağ ile ve orijinal ekipmanla yapmak, 2-   
Silik
bilgi ekranına led lamba takmak (resimleri var), 3-   
Boğaz
kelebeği temizliği, 4-   
Fren
müşürü değişimi,   YAPACAKLARIM: 1-   
Triger
değişimi (devirdaim ile birlikte), 2-   
Şanzıman
yağ kontrol ve değişimi (Mobil LT71141) (kaç litre olduğunu netleştiremedim), 3-   
LPG
için AFR ayarı yaptırmak, 4-   
Farları
led yapmak (tabi karşıdakine saygı çerçevesinde),   Evet, arkadaşlar biraz uzun oldu ama başkada
yaptıklarımı, bildiklerimi, yapacaklarımı sizlerle paylaşamazdım, sizden ricam
bu AFR ayarı konusunda bildiklerinizi esirgememeniz, hatta tartışabiliriz de. Liqui Moly mos2 10w40  
  
 lehim yapmadan önce artı, eksi ucu belirleyip öyle lehimledim  
 ledin altında yapışkan olduğundan kendisi yapışıyor, ama benimki deforme olduğundan çift taraflı yapışan bant kullandım  
 gündüz güneşin altında oldukça parlak ve tatminkar, geceyi hiç sormayın   
 |