Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Spoiler - Spoyler

Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU
Forum Adı: Modifiye ve Tuning Bilgileri
Forum Tanımlaması: performans arttırıcı işlemler ve parcalarla ilgili gerekli bilgiler
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=4690
Tarih: 28 Temmuz 2025 Saat 04:48
Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com


Konu: Spoiler - Spoyler
Mesajı Yazan: Guests
Konu: Spoiler - Spoyler
Mesaj Tarihi: 09 Ocak 2009 Saat 20:41

 

Bir cismi yere ne kadar bastırırsanız o kadar zor kaydırırsınız.

İşte bu kuraldan yola çıkarak diyebiliriz ki bir arabanın arkası yere ne kadar çok basılırsa, o kadar zor kayar. Arka kanat takılması olayı, özellikle yüksek hızlarda yol tutuşunu arttırmak için yapılan bir uygulamadır. Arabanın yardığı hava, arkaya taktığınız, biraz öne doğru yatırılmış kanata çarparak bir kuvvet uygular ve arabanın arkası yere doğru bastırılır. Bu arka kanatların açısı çok önemlidir. Ne düz olmalıdır, ne de fazla eğik.

Piyasadaki arka kanatlardan Renault 21'lerde görebileceğiniz çite gibi dümdüz olanları görüntüden başka bir işe yaramazlar fazlasıyla. Ancak bir Subaru Impreza'ya baktığınızda, hem kanadın büyüklüğü hem de biraz öne doğru eğilmiş yapısı, arabanın arkası üzerinde büyük bir kuvvet uygular ve arka tekerleklerin tutuşunu büyük oranda arttırır. Bu da sizin kullanımınıza ister otobanda yüksek hızlarda olsun, ister virajlarda olsun, daha doğrusal, stabil bir sürüş sağlar.



Arka kanat uygulamasında dikkat edilmesi gereken noktalar:

Araca arka kanat takıldığı zaman yüksek hızlarda oluşacak baskıdan ve arabanın arkasının yere daha çok bastırılacağından dolayı, tekerlekler üzerine normalden daha fazla basınç gelecektir. Tekerleklerin bu basınca karşı koyabilmek için normal değerinden biraz daha fazla şişirilmesi gerekmektedir. Kesin bir şey söyleyememekle birlikte ben olsam, kanadın boyutuna ve etkisine göre arka tekerlekleri fabrika verilerinden 1 ya da 2 psi daha fazla şişirirdim.




Avantajı, dezavantajı

Avantajı az önce de bahsettiğimiz gibi yol tutuşunu iyileştirmesidir. Dezavantajı ise yakıt tüketimini bir miktar arttırmasıdır. Ama bu önemsenecek boyutlarda değildir.




Ön Tampon-Altı Rüzgarlık Uygulaması

Normalde bir araba giderken, önündeki havayı yararak ilerler. Yardığı havanın büyük bir bölümü arabanın üstünden diğer miktarı da arabanın altından ve yanlarından geçerler. Yarılan havanın, arabanın altından geçen kısmı, arabaya alttan bir miktar kuvvet uygulayarak aracı az da olsa yerden kaldırır. Bunun karşılığında da aracın üstünden geçen hava arabayı yere bastırır. Ama biz daha iyi bir yol tutuş istiyorsak, arabanın altından geçen hava miktarını azaltabiliriz. Bunun için ön tamponun altına yaklaşık 5cm yüksekliğinde ek bir parça takılabilir. Bu takılan parça arabanın yardığı havanın, aracın altına girmesine bir miktar engel olur, bu sayede de yol tutuş bir miktar iyileşir.
Özellikle yüksek hızlarda arabayı kontrol etmekte zorlanıyorsanız, arabayı düz bir çizgide tutamıyorsanız, araba sanki hafifmiş ve sağlam bir şekilde gitmiyormuş gibinize geliyorsa, ön kanat uygulaması sizin sorununuza çare olabilir.





Sonuç

Özellikle motor modifiyesi görmüş ve motor gücü arttırılmış araçlarda, ön ve arka rüzgarlık uygulamaları son derece gereklidir. Motor gücü artmasına rağmen, halen hafif olan araç, yüksek hızlarda dengesizlik, kontrol zorluğu çekebilir. Mesela 120bg. olan bir P106GTI'ısiz 150-160 bg yaptıysanız bu araba uçma eğilimi gösterebilir.bunun için ön ve arka kanatlar son derece faydalıdır.




Araçların Kanatları Spoilerlar

Spoiler denince bir çok kişinin aklına Ankara trafiğinde araçların yüzde 90'ında dekoratif amaçla bulunan sonradan monte edilen plastik parçaları gelir. Peki spoiler gerçekten dekor mu? Yoksa araba üzerinde bir işlevi var mı?

Araçların ağırlığı hızları yükselttikçe azalır. 30 km hızla giden araç ile 130 km hızla giden bir aracın ağırlıkları çok farklı olur. Araç hızlandıkça hafifler. Hafifledikçe de kontrolü zorlaşır. Bu noktada spoilerlar devreye girer.


Araçlarda ön ve arka olmak üzere iki tür spoiler bulunabilir. Araç, önünde bulunan havayı yararak ilerler. Eğer aracın arkasında doğru dizayn edilmiş bir spoiler varsa hava spoilera çarparak aracın arkasını yere bastırır.



Bu da aracın ağırlığını; dolaylı olarak da yüksek süratteki yol tutuş kabiliyetini arttırır. Eğer aracın arkasında bulunan spoiler iyi dizayn edilmemişse aracın yol tutuşunu son derece olumsuz etkiler. Aslında spoilerları uçakların kanatlarına benzetebiliriz. Kanatlar uçakları havaya kaldırır, spoiler ise aracın havalanmasını önler. Uçakların 200 km'den sonra havalandığını ve Porsche Turbo'nun 300 km son sürati olduğunu düşünürseniz bazı arabaların spoilera olan ihtiyacının ne kadar çok olduğunu daha kolay anlarsınız.



Eğer aracınızda fabrika çıkışı bir spoiler mevcutsa ekstra olarak bir şey yapmanıza gerek yok. Ama sonradan aracın arkasına spoiler taktırdıysanız arka lastiklerinizin havalarına dikkat etmeniz gerekir. Spoiler takıldıktan sonra yüksek hızlarda arabanın arkası yere basılacağından arka lastiklere normalden daha fazla baskı gelecektir. Arka lastikleri fabrika değerinden biraz daha fazla şişirerek bunun önüne geçebilirsiniz.



Araç havayı yarıp ilerlerken bir miktar hava da aracın altından geçer. Bu hava akımı aracı yukarı doğru kaldırır; yani hafifletir. Otomobil üreticileri bunu düşünerek ön spoilerları üretmiştir. Ön spoilerlar aracın altından geçen havayı büyük ölçüde keser ve aracın yol tutuşuna katkıda bulunurlar.



Spoilerlar doğru uygulandıkları taktirde araçların yol tutuşlarını güçlendirirler. Fakat yanlış uygulamalar aracın yol tutuşunun bozulmasına, daha fazla benzin tüketimine neden olabilir. Genellikle otomobillerini modifiye edip güçlerini yükselten kişiler yol tutuşlarını iyileştirmek için spoiler kullanırlar.




Cevaplar:
Mesajı Yazan: sinan-s
Mesaj Tarihi: 09 Ocak 2009 Saat 22:13
Spoiler araca çok güzel hava katıyor..


Mesajı Yazan: hasimayaz
Mesaj Tarihi: 09 Ocak 2009 Saat 23:41

Daytona yarışlarında büyük önemi vardır.. Teknik ekiplerinde sırf aero dinamik için mühendisler bulunur..

 


Mesajı Yazan: kann87
Mesaj Tarihi: 10 Ocak 2009 Saat 00:12
emrah sana takalım bıtane ıyı olur

-------------
-küfürbaz gizemli rapci-


Mesajı Yazan: MirakGTI
Mesaj Tarihi: 10 Ocak 2009 Saat 00:13
Emraha gidecek spoiler Sparco !


Mesajı Yazan: kann87
Mesaj Tarihi: 10 Ocak 2009 Saat 00:19
:D:D:D soyle bı stı kanadı gıder :D

-------------
-küfürbaz gizemli rapci-


Mesajı Yazan: EMRE
Mesaj Tarihi: 10 Ocak 2009 Saat 00:25

kale diregi gibi maşallah Big%20smile

paylaşım için saollasın emrah Thumbs%20Up


Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 10 Ocak 2009 Saat 08:13
takacaz da du bakalım ne zmm :)


Mesajı Yazan: <buğra>
Mesaj Tarihi: 11 Ocak 2009 Saat 11:33
ben 206 rc spoiler'in bir etki yaptığını düşünmüyorum.
serhat'tan aldığım sparco kanat ise çok fark yarattı ama 170 sonrasında ki hızlanma oldukça düştü Unhappy 


Mesajı Yazan: YKP
Mesaj Tarihi: 12 Ocak 2009 Saat 19:48
spoiler larda eger el işciliginiz varsa biraz da fiber glass yapmasını biliyorsanız kendiniz de yapabilirsiniz. Tabi maliyet ve zaman kaybı biraz olucaktır  tavsiyelerimi söylersem APR performance firmasının spoiler lari gerçekten güzel...internette araştırırsanız biraz Apr ın bu iş de uzman oldugunuda bulabilirsiniz .Wink


Mesajı Yazan: İsmail
Mesaj Tarihi: 12 Ocak 2009 Saat 21:51
tşkler paylaşım için

-------------
Kalem Yokki İmza Atıyım... xD xP


Mesajı Yazan: Saro
Mesaj Tarihi: 24 Ocak 2009 Saat 19:18

emrah spoilerlandı artık:)



-------------
34 VF 8352 Fınısh...

VF Power(34VF8352) Bilen Bilir Bilmeyen Googledan Bakar:)


Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Ocak 2009 Saat 19:24
Orjinalini yazan: Saro Saro Yazdı:

emrah spoilerlandı artık:)



evt kardesım taktım bıle :):) saolsın hersey ıcın ;)


Mesajı Yazan: <buğra>
Mesaj Tarihi: 25 Ocak 2009 Saat 01:53
hayırlı olsun...


Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 25 Ocak 2009 Saat 09:40
Orjinalini yazan: <buğra> <buğra> Yazdı:

hayırlı olsun...


tesekurler :)


Mesajı Yazan: SelmanBeber
Mesaj Tarihi: 30 Mart 2009 Saat 15:59

paylaşım için teşekkürler



-------------
3 in 1     

     FS 156
F-E-N-E-R-B-A-H-Ç-E


Mesajı Yazan: MicroChip
Mesaj Tarihi: 30 Mart 2009 Saat 21:53
bilgiler için çok teşekkürler

-------------
Esaret bağlarında gül olmaktansa,Özgürlüğün tozlu yollarında çalı olmayı tercih ederim!



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2018 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net