Kumanda edilen ön tekerleklerin konumu büyük ölçüde taşıtın
hareketine etki etmektedir. Tekerlere olabildiğince düzgün bir
hareket verebilmek için birbirlerine göre paralel olarak değil
farklı tekerlek düzlemlerinde eğik durumda yapılmışlardır.
Tekerlek konumu direksiyon emniyeti ve lastik aşınmasının
azaltılması bakımından önemlidir.
NEDİR ÖN DÜZEN AÇILARI ?
Toe açısı tekerleklerin hareket yönünde üstten bakılınca ön
kısımları ile arka kısımları arasındaki ölçü farkıdır.( toe
ingilizce ayak parmağı demektir) toe açısıyla tekerlerin
tutunması iyileştirilir , teker sarsıntıları azaltılır , mafsal
boşluğu alınır
kamber açısı tekerlerin yere basan alt kısmının üst kısmına göre
daha açık (negatif ) veya kapalı ( pozitif ) olmasıdır bu açı
sayesinde tekerlek somununun yükü azalır , küçük yuvarlanma
yarıçapı sayesinde daha az direksiyon momentine ihtiyaç duyulur
dingil pimi (king pim) açısı dingil piminin düşeye göre eğimidir
bundaki amaç da daha az direksiyon momentidir
kaster açısı dingilin tekerlek düşey ekseni ile yaptığı açıdır.
Tekerleklerin tiremesini önlemek için yapılır.
Ön düzen açılarını düzenlemeye kısaca rot ayarı denmektedir.
Balans ayarı ise tekerin dikey veya yatay eksene göre dengesiz
yük dağılımıdır.rot ve balans ayarını şimdide aynı tanım içinde
verecek olursak ; rot ayarı her iki tekerin de aynı eksende ve
doğrultuda çekiş yapması için, balans ayarı da tekerleklerin
ağırlık merkezi kaçıklıklarının bu ayara uyması ve tekerleri
dengesiz aşındırmaması için yapılır. aksi halde yüksek hızlarda
meydana gelen direksiyondaki titreşimler veya tekerleklerin yolu
iyi kavrayamamasından kaynaklanan sorunlar başa bela olur.O
derece önemli ayarlardır ki, düzgün olmazsa, yüksek süratli
dönülen virajlarda savrulmaya kadar varabilecek tehlikeler
ortaya çıkabilir, fren performansında sapmalar da olabileceği
gibi, araç düz gider gibi görünürken her iki yöne doğru ayrıca
çekebilir. aşırı ağırlık yüklemesi, çukurlara sert ve hızlı
girme vb. durumlar rot balansın bozulmasına neden olabilir. |