Uçuş sırasında bir miktar yakıt ve yağ
karbüratörden,hortumlardan,contalardan sızarak motorunuzun ve
eksozunuzun üzerine yapışır.Zamanla kuruyarak sert ve siyah bir tabaka
oluşturur.Bu tabakada motorun soğumasını engelleyerek sıcak çalışmasına
sebep olur.Sıcak çalışmada aşırı aşınmaya sebep olarak motorunuzun
ömrünü azaltır.Bu birikimin engellenmesi için öncelikle kaçakları
giderin.Sonra her uçuştan sonra motorunuzu silin.Eğer yinede birikim
oluyorsa belirli aralıklarla temizleyin.
Uçuş bitiminde depo içersinde yakıt bırakmayın.Yakıtı geri
boşaltın.depoda kalan yakıt havadaki rutubeti emer.Buda motorda
korozyona sebep olur.Ayrıca yakıt boşalttıktan sonra motorunuzu tekrar
çalıştırın.Bu motorun içinde kalan yakıtı temizler.Eğer motor içinde
yakıt kalırsa bu yakıt havadaki rutubeti emerek korozyona sebep olur.
Uçuş bitiminden sonra bir miktar yağı eksozdan içeri ve karbüratörden
içeri damlatarak motoru yağlayın.Pervaneyi elinizle birkaç tur
çevirerek yağın motorun içine girmesini sağlayın.
Uçuşa başlamadan önce motor üzerinde,özellikle karbüratör hava
girişinde herhangi bir küçük kum,toprak,iplik,saman,ot parçası vb.
malzeme olmamasına dikkat edin.Eğer bu tür malzemeler motor içine
girecek olursa yumuşak olsalar bile çok hassas olan piston ve gömlek
yüzeyinde çizikler oluşturabilir.Uçuş aralarında ve uçuş bitiminde de
bu kontrolü yapın.
Eğer motorunuzu komple dağıtıp yeniden toplamanız gerekiyorsa pistonu
gömlekten çıkarmamaya ve pistonu gömlek içinde çevirmemeye çalışın.
Eğer pistonu gömlekten çıkarmanız gerekiyorsa mutlaka bir işaret
koyarak söktüğünüz gibi takın.EĞER BUNU YAPMAZSANIZ BİR-İKİ UÇUŞTAN
SONRA MOTORUNUZU ÇÖPE ATMAK ZORUNDA KALIRSINIZ. Neden ? Piston ve
gömlek imalat sırasında CNC tezgahlarda çok hassas tolerans oranları
ile dairesel olarak işlenir.Piston ve gömlek arasında çok az bir boşluk
vardır.Özellikle sekmansız motorlarda.Siz motorunuzu rodaj yapıp uçmaya
başladığınızda piston gömlek üzerinde kendine bir yuva açar.Herkes
pistonun ve gömleğin yuvarlak olarak aşındığını sanır.Oysa piston ve
gömlek yumurta biçiminde aşınır.Çünkü yanma zamanı sırasında pistonu
aşağı iten kuvvet sıkıştırma zamanında pistonu yukarı iten kuvvetten
çok daha fazladır.Bu yüzden piston ve gömleğin bir yüzeyi fazla bir
yüzeyi daha az aşınır.Teknikte çok aşınan yüzeye büyük dayanma
yüzeyi,az aşınan yüzeye küçük dayanma yüzeyi denir.Ayrıca eksoz portu
bölgesinde sıcaklık daha fazla olduğundan pistonun bu eksoz portu
tarafında olan yüzeyi daha fazla aşınır.Eğer siz pistonu gömlekten
çıkardığınızda 180 derece ters çevirip takarsanız pistonun çok aşınmış
tarafı ve gömleğin az aşınmış tarafına, pistonun az aşınmış tarafı
gömleğin çok aşınmış tarafına denk gelir.Birde motoru böyle
çalıştırırsanız bir iki uçuş sonunda pistonunuz ve gömleğiniz iyice
aşınacağı için motorunuz elden çıkar.Eğer motorunuz sekmanlı ise
sekmanı sökerseniz onu da ters takmamaya dikkat edin.
alıntıdır...
|