Nisan'da bir tane yeni 308
aldım. Bu arabaların bakım süreci Avrupa'da 20.000.-KM de olduğu halde Türkiye
şartları göz önüne alınarak servislerde 15.000 olarak kararlaştırılmış.
Otomobilin 18 Lt Lik Adblu deposu da 20.000 Km servis bakım sınırı göz önüne alınarak
ve bu mesafede yeterli olacak şekilde imal edilmiş. Dolayısı ile arabanın
bakımını 15.000 de yaptırdım tabii ki 19.700 olunca arabanın bilgisayarı
"çevre koruma ile ile ilgili katkı maddesi tamamlanmalı, bu sebeple
arabanız bir süre sonra çalışmayacaktır " diye ikaz verdi. Bakırköy
servisi Berke'ye gittim. Ne yazık ki servis yetkilisi Adblu'nun ne olduğunu
bilmiyordu, bir kaç kişi bir araya gelip kafa kafaya verdiler sonunda Adblu'nun
ısrarla savundukları gibi partikül filtresi olmadığı arabanın çevre
kirliliği yaratmaması için yeni araçlarda kullanılan bir sisteme
belirli periyotlarla eklenmesi gereken bir katkı maddesi olduğuna karar
verildi.
Bilgisayardan baktılar bir
kaç yere telefon ettiler sonunda anlaşıldı ki Adblu maddesi Peugeot servislerinde
yok, Arabayı aldığım Elmas Otomotiv'e telefon ettim Fransa'dan 2 ay önce
sipariş ettiklerini henüz gelmediğini Petrol ofisi bayilerinden temin
edebileceğimi belittiler.
Akşam internetten
araştırdım aracın kullanım kılavuzuna baktım Adblunun sitesini inceledim.
Kılavuzda IS0 22201 standardında adblu kullanılması gerektiği yazıyordu. Elmas
otomotiv'den de görüştüğüm yetkili Euro 6 için olanlarından koyarsanız iyi olur
demişti. Ancak Türkiye'de satışa sunulan Adbluların imal tarihinde Euro 6
lar devreye girmemiş olduğu için ( Ki inşallah öyledir. ) Adblu bidonunun
üzerinde Euro 4 ve 5 motorlarda kullanılır yazıyor.
Petrol ofisinin Müşteri
hizmetlerine bir mail gönderdim ve hangi bayilerinde bulunduğu ile ilgili bilgi
talep ettim telefon numaramı ve semtimi de söylemeyi ihmal etmedim.
Allah razı olsun sabahleyin
dokuzda Petrol Ofisi Müşteri hizmetlerinden aradılar bana yakın olan ve adblu
satılan bayilerin isimlerimi not ettirdiler, gidip Topkapı Petrol Ofisinden 1
bidon aldım. Bidon 18 litrelik eşek kadar bir bidon. Bidonu arabaya koyup
tekrar Berke'ye gittim.
Servis yetkilisine ad blu
getirdiğimi söyledim ve arabama koyulmasını rica ettim. Yetkili bunu arabaya
koymakla görevli yetkilinin test sürüşüne gittiğini söyledi acele
ettiğimi görünce gel abi beraber koyalım dedi. Bidonu görünce biraz ürkmedi
desem yalan olur. Nereden konulacağını öğrenmek için beni bir teknisyenin
yanına götürdü , o da bunu bizim koyamayacağımızı adblu deposunun
sökülmesi gerektiğini bunu da testteki arkadaşın yapması gerektiğini söyledi.
Servis yetkilisi cam suyu koymak gibi bir şey sandığı işin pekde kolay
olmadığını anlayıp öğleden sonrayı beklememizi önerdi.
Beklemedim Elmas otomotive
gittim, beni güler yüzle karşılayan bir personel siz bekleme odasında bir çay
içene kadar yaparız efendim dedi ve yapıp para almadılar. Allah razı olsun.
Aynı zorluklar yaşanmasın
diye bir kaç tavsiyede bulunacağım.
Araba ilk ikazı verdikten
sonra içinde kalan Adblu miktarı ile 1350 Km. Yapıyor. ikinci ikazdan sonra
arabanın stop edip Adblu eklenmeden çalıştırılamayacağı Km'yi ekranda
gösteriyormuş. ( Ben henüz görmemiştim ) Buna karşılık kılavuzda kontağı açıp
arabayı çalıştırmadan sıfırlama düğmesine basılırsa kısa süreli kalan km'nin
gösterildiği yazılı. Araba tam çalışmaz hale geldiğinde eklenmesi gereken
asgari miktar 3.5 kilo bu durumda arabayı çalıştırmadan önce 10 dakika
beklenmesi, kontak açılıp ışık sönünce çalıştırılması öneriliyor.
Petrol ofisinde satılan 18
litrelik Adblunun fiyatı 48.50 TL. Rahatlıkla kendiniz koyabilirsiniz . Bunun
için stepnenin arka sağ kısmındaki kapağı açıp altındaki mavi kapağı döndürüp
yukarı çekeceksiniz. Kıkırdak hortumlu ve 1.5 2 Cm çapındaki delikten koca
bidonu boşaltabilmek için bu deliğe uygun geniş hazneli bir huniye ihtiyacınız
olacak, ben bu iş için kıkırdak borulu bir huni almayı düşünüyorum. Tabii ki
koca bidonu kaldırıp huniyi de tutarak ve dolup dolmadığını kontrol ederek bu
işi tek başına yapmak çok zor olacağından bir başka kaldırılması kolay kap da
kullanmanın gerekeceğini de düşünüyorum. Bu kap kullanılmış bir kap olmamalı
çünkü kimyasal yapısının bozulabileceği belirtilmiş. Dikkat edilmesi gereken
diğer bir husus da kimyasalın arabanın içine dökülmemesi, üre bileşiği olan bu
madde sanırım idrar gibi kokuyor. Aratan 1-2 kiloyu serviste bıraktım.
Şimdi gelelim Peugeot'un
eleştirilmesine. Be kardeşim dünyanın en gelişmiş teknolojili arabasını
sattığınızı söyleyerek televizyonlarda dakikalarca reklam yapıyorsunuz da 48
Liralık kullanımı zorunlu ve alternatifi olmayan yedek parçadan niye servislerinizde
bulundurmuyorsunuz. Ha eğer biz ithal için başvurduk Türkiye’de satılan Adblu
euro 6 için uygun değil diyorsanız problem daha da büyük ,neden benim arabama
bundan koydular ve neden bunu Petrol Ofisinden almamı önerdiler.
Peugeot Kocaman bir marka
ama anladığım kadarı ile Türkiye'de arkası bomboş, servis yöneticileri ve
personeli eğitimsiz. Eğitim verildi cevabı verileceğini iyi biliyorum peki
eğitimden sonra sınav yapıldı mı. Yeterli eğitimi alamamış olanlar tekrar
eğitildi mi veya müşteri ile muhatap olmaları engellendi mi veya işten atıldı
mı. İş yapınca böyle yapılmalı.
Aşağıda bir fiyaskoyu daha
belirteceğim. Bir gün arabada giderken telefon çaldı Peugeot Türkiye'den arayan
bir hanım kız kimlik ve plaka teyidinden sonra "arabanızın debriyaj
pedalı kapağının kontrol edilmesi gerekiyor en yakın servise en kısa zamanda
lütfen uğrayın" dedi.
Ben bir yanlışlık olup
olmadığına emin misiniz benim arabam otomatik debriyaj falan yok dedim. Kız
ısrarla pedal olmasa da pedalın girdiği yerde kapak olmalı siz servise
gitmelisiniz diye ısrar etti. Yine Berke'ye gittim. Bilgisayardan baktılar ve
inanılmaz bir cevap verdiler. Sizin bu kontrolün yapılması gereken
listede isminiz yok dediler. Listenin bu işlemin ücretsiz yapılması gerekenleri
mi kapsadığını sordum, evet cevabını alınca gerekeni yapın parasını ödeyeyim
dedim. Oradan bir kaç kez çağrıldıktan sonra isteksizce yanımıza gelen
bir teknisyen sol ön paspası çekip şöyle bir göz attı yalap şap pedalın
olması gereken yeri sıvazladı ve sorun yok dedi. Bu hadisenin tam bir fiyasko
ve rezalet olduğunu söyleyince para almaktan vaz geçtiler.
Satın alma olayı
dahil bir çok saçma sapan , cahilce ve Peugeot markasına yakışmayan
birçok hadise yaşadım. Yeri geldikçe bunları da yazarım.
Kalın sağlıcakla.