Hava Filtresi:
En ucuz ve yapması en kolay uygulamadır. Olayın mantığı, motorun daha
rahat temiz hava alabilmesini sağlamaktır.Normal, standart hava
filtreleri, kağıdımsı bir maddeden yapılmış olup, motor ünitesine bağlı
bir kutu içerisinde bulunurlar. Bu kutu bir boru vasıtasıyla arabanın
ön taraflarından bir yerlerden hava çeker ve bu hava, kağıt filtrenin
içinden geçerek silindirlerin içine, yanma odasına girer.
Havanın filtre içinden geçişi esnasında uygulanan direnç, motora giren
havayıda direk olarak etkiler. Bunun için işte, performans tipi hava
filtreleri üretilmiştir. Bu filtreler kağıt filtreler gibi kirli havayı
tutmanın yanında, kağıt filtrelerden daha kolay hava geçirdikleri için,
motorun daha kolay nefes almasını sağlarlar. Bu filtreler de üç
türlüdür.
1 Kutu içi Filtre: Bu tür filtreler, normal kağıt hava filtreleri
çıkartılarak, onların eskiden bulunduğu yere koyulurlar. Kağıt
filtrelerle aynı tip ve boyuttadırlar.
2 Açık Filtre: Bu filtre ise, az önce bahsettiğimiz, motor ünitesine
bağlı kutu ve onun hava almasını sağlayan boru sökülerek direk yoldan
motorun hava girişine bağlanırlar. Böylece direnç azalmış, hava emişi
kolaylaşmış olur.
3 Bolt-On Açık Filtre: Bu filtre türü ise, enjeksiyonlu otomobillere
uygulanan direk filtrenin karbüratörlü araçlar için olan versiyonu
sayılır. Fakat onlardan farklı olarak, hava emiş borusunun ucuna değil,
gaz kelebeğinin hemen üstüne monte edilir.
Uygulamada dikkat edilecek noktalar:
Açık filtre uygulamalarında dikkat edilmesi gereken bir nokta vardır.
Bu da motora girecek olan havanın sıcak olmaması gerektiğidir. Eğer
açık hava filtresine bir hava girişi desteği yapılmazsa, filtre kaputun
altındaki ısınan havayı emecektir ve bu da motorun performansını
düşürecektir.
Bu tür uygulamaların en performans vereni, direk kaputu kesmektir,
Subaru Impreza'larda olduğu gibi kaput üstüne, hava filtresinin ağzına
gelecek şekilde, bir delik açılırsa, bu delikten açık hava filtresi
rahatça hava alarak, performansta belirgin bir iyileşme
sağlayabilecektir.Eğer bu şekilde kaputu kestirmek istemiyorsanız, ya
açık filtre için, arabanın önünden bir yerlerden yeterince geniş bir
boru vasıtasıyla açık filtreye temiz, soğuk hava yönlendireceksiniz, ya
da kutu içi filtre kullanacaksınız. Ama kutu içi filtrelerin performans
konusunda iyi uygulanmış bir açık filtre kadar katkıları yoktur. Ayrıca
açık filtreler, kutu içi filtrelere nazaran daha yüksek ve sportif bir
ses çıkartırlar.
Avantajları, dezavantajları
Konu açılmışken bunu da söyleyelim, performans tipi filtrelerin tek
dezavantajı fazla ses çıkarmalarıdır. Eğer sportif yürekli biriyseniz,
bu ses fazlasıyla hoşunuza gidecektir, ama uzun yollarda veya babanız
arabayı bindiğinde biraz zorlayıcı olabilir.
Açık filtrenin avantajları ise saymakla bitmez. Performansı
arttırırlar, yakıt tüketimini azaltırlar, her devirdeki motor torkunu
arttırırlar. Evet, iyi bir açık filtre uygulaması motor gücünü yaklaşık
%5 oranında arttırır, bunun yanında 100km'de 0.5lt civarı bir yakıt
tüketimi sağlar ve ayrıca motorun düşük devirlerde, eskisine nazaran
daha güçlü olmasını sağlar.
|