Küresel kriz sıfır otomotiv pazarından sonra ikinci el pazarını da
vurdu. Krizin kredi almayı zorlaştırması nedeniyle otomotivde satışlar
yarı yarıya düşerken, fiyatlarda da yüzde 30'lara varan gerileme
yaşanıyor. Sektörde fiyatları düşüren en önemli nedenlerden biri ise
araç kiralama şirketlerinin nakit ihtiyacını karşılamak için filolarını
elden çıkarma çabası.
Sektörde ekim ayı satışları 19 bin 788 adeti otomobil, 13 bin 12'si de
hafif ticari olmak üzere toplam 32 bin 800 adet olarak gerçekleşerek
yüzde 39,2 geriledi. Kasım ayının ilk 15 gününde 5 binin üzerinde
otomobil satan sektör, ayı 17 bin adetlerde tamamlamayı öngörüyor.
Sıfır otomotiv satışlarındaki bu olumsuz tablo, şimdi ikinci el araç
satışlara da yansımaya başladı. Piyasada satıcı sayısı artarken alıcı
sayısı ise azalıyor. Kredilerin daralması, tüketicinin alımlarını
erteleme eğilimi ve nakit ihtiyacı artan kiralama firmalarının çok
sayıda araçla pazara girişi piyasanın dengesini bozdu. Sektörün tüm
aktörleri fiyatlardaki düşüşe rağmen satışların olmamasından yakınıyor.
Filolar ucuza gidiyor
Sıfır otomobil satışlarının yüzde 39 gerilediğini belirten Ford
Otosan Pazarlama Müdürü Serhan Turfan, ikinci elde de bu gelişmelerin
yaşandığını kaydetti. Turhan, "İkinci el araç alıcısının kredi sicili
genelde yenilere oranla daha da kötü. Bu durumda krediler de kısılmış
durumda. Fiyatlar da yüzde 20 oranında geriledi" diye konuştu.
Intercity Kiralama Genel Müdürü Vural Ak ise kredi alamayan küçük ve
orta ölçekli kiralama şirketlerinin "nakit" ihtiyaçlarından dolayı geri
dönen otomobilleri çok ucuz fiyatlarla pazara sunduğunu belirtti. Ak,
"Kiralık araç firmaları ellerinde kiralamadan dönen araçları nakit
ihtiyacından dolayı yüzde 10-15 ucuza satıyor. Zaten piyasada fiyatlar
yüzde 10-15 düşmüş iken bu durumda fiyat düşüşü yüzde 30'lara kadar
çıkıyor" diye konuştu.
Otomax Genel Müdürü Cengiz Temel de, filo oluşturmak isteyen firmalar
dışında piyasada hareketin azaldığını fiyatlarda ise önemli gerilemeler
yaşandığını söyledi. Bu fiyat seviyelerinin bir süre daha devam
edeceğini öngördüklerini kaydeden Temel, "Tüketici için alım yapmak
zamanı. Özellikle pazar payı yüksek markaların ikinci el araçlarında
daha çok fiyat düşüşü var" dedi. ikinci elde kredi musluklarının iyice
kısıldığına da dikkat çeken Temel, "Bankaların kredi vermede en büyük
riski otomobilin gerçek değerini saptama konusunda. Likidite sorunu baş
gösterince muslukları da daha da kıstılar. Eskiden bize açık artırmada
her hafta gelen bayii şimdi artık 2 haftada bir geliyor" diye konuştu.
Satışlar yüzde 50 daraldı
Doğuş Oto Değerlendirme (DOD) Genel Müdürü İlhami Eksin de
satışlarda yaklaşık yüzde 50 azalma olduğunu belirterek, "Geçen yıl bu
zamana göre bu durum olumsuz olmasına rağmen, ikinci eldeki azalmanın
sıfır satışlara göre daha az olduğu gözlemliyoruz" dedi. Satışlardaki
daralmanın euro bazlı araçlarda yüzde 20, YTL bazlı orta ve alt orta
sınıfta 10-15 değer kaybı yarattığını söyleyen Eksin, halen vdf
tüketici finansmanı kanalıyla 1998 model araçlara kadar kredi
verdiklerini kaydetti. Eksin faizin euroda yüzde 1,12, YTL'de ise yüzde
2,12 civarında olduğunu belirtti.
Lükslerde işler daha kötü
İstanbul Florya'da hizmet veren Özcar Otomotiv Yöneticisi Özkan
Başdemir ise ikinci el lüks otomobil satışlarında pazarın adeta
durduğunu belirterek, "Euro ve doların günlük iniş ve çıkışı ikinci el
lüks araç satışını çok olumsuz etkiledi. Müşteriler kurun
sabitlenmesini istiyor. Çünkü kurun iniş çıkışı, fiyatları 70-80 binin
üzerinde olan bu araçlarda çok büyük farklar ortaya çıkarıyor" dedi.
Lüks otolardaki fiyat düşüşünün yüzde 30'lara vardığını belirten
Başdemir, "Bir ay önce 100 bin euro olan Range Rover Sport bugün 80-85
bine bırakılıyor" diye konuştu. Başdemir, ayda ortalama 10-15 olan
sıfır ve ikinci el lüks oto satışlarının 5'lere gerilediğini de
sözlerine ekledi.
Bağdatlılar Otomotiv ikinci el yöneticisi Celal Daldal, büyük filo
sahiplerinin değişim ve nakit ihtiyacından dolayı pazara önemli
miktarda oto çıkardığını vurguladı. Daldal, sıfır otomobil
alamayanların bu pazara yöneldiğini ancak bu kez de kredi sorunu ile
karşı karşıya kaldıklarını belirterek, "Bankalardan kredi çıkmıyor"
dedi.
İstanbul Çiftkurtlar Satış Müdürü Yunus Akbıyık, bankaların ikinci elde
inceleme ve kredi onaylama durumunun çok zorlaştığını belirterek,
"Geçen ayı 93 adet ikinci el satışı ile kapattık. Bu ay 60'a çıkmayı
uğraşıyoruz. O da çok zor gözüküyor" dedi.
Arz fazlası var, kredi yok
Otoeksper olarak Tofaş çatısı altındaki Fiat, Alfa Romeo ve Lancia
markalarının yanı sıra birçok farklı markanın ikinci el oto alım
satımını gerçekleştirdiklerini kaydeden Tofaş Ticari İşler Gelenel
Müdürü Hakan Eren, global krizle birlikte başlayan sıfır otomobildeki
daralmasının ikinci elde alışılan hareketlenmeyi yapamadığını dile
getirerek şunları kaydetti:
"İkinci el pazarında en önemli sorun araç kiralama firmalarının pazara
çok sayıda araçla girmesi. Bu yüzden piyasada arz fazlası var. Fiyatlar
beklenmedik biçimde düştü. Buna paralel tüketiciler ise krizle birlikte
bankalardan rahatça kredi alamıyor. Bu da piyasayı durdurdu."
İKİNCİ EL OTOMOBİLLERDE FİYATLAR |
|
|
Orta sınıf otomobiller (bin YTL) |
|
Marka/Model |
Km (bin) |
Eylül ayı ve öncesi |
Kasım 2008 |
|
VW Jetta1.6 102 bg 2006 |
50 |
28.5-29.5 |
25.5-26.5 |
VW Golf 1.6 FSI Comfortline 2006 |
50 |
29-30 |
26-27 |
Toyota Corolla 1.6 Sol 2006 |
52 |
24-25 |
22-23 |
Honda Civic ES VTEC 2006 |
51 |
22-23 |
20-21 |
Ren. Megane 1.6 Dynamic 2006 |
51 |
21-22 |
19-20 |
Opel Astra HB 1.6 Elegance 2006 |
50 |
25-26 |
23-24 |
Hyundai Accent Adm.1.6 AC 2006 |
51 |
13-14 |
11-12 |
|
|
|
Lüks modeller (bin euro) |
|
Marka/Model Km (bin) Eylül ayı ve öncesi Kasım 2008 |
BMW 520d 2008 |
20 |
58-60 |
48-50 |
Range Rover HSE 2007 |
33 |
78-80 |
60-62 |
MercedesCL500 |
96 |
70-71 |
49-51 |
AudiA8 4.2 Quattro |
30 |
100-105 |
80-82 |
|