Güncellenen tablo ile birlikte, azami yüklü ağırlık değerinde, 2010 ve daha
eski tarihlerde problem yaşamayan araçlar, artık sorun yaşıyor. Kusurlar
tablosunda daha önce böyle bir durum değerlendirilmeye tabi tutulmuyordu. Ancak,
'Araç özellikleri; azami yüklü ağırlığı araç cinsi/sınıfı ile uyuşmuyor'
kusurunu eklenmesi, araçların ‘azami ağırlığı’ ile mevzuattaki ‘sınıf azami
ağırlığı’ uyuşmazsa (ağırlık fazla ise) ‘ağır kusurlu’ olarak
değerlendirilmesine sebep oluyor. Yenilenen kusurlar tablosuna göre araçlara
ilave edilen LPG tankı ve içindeki yolcularla birlikte, için azami ağırlık
araçtan araca değişiyor.
TÜVTÜRK’ten alına bilgilere göre de son yıllarda araçlardaki LPG tesisatını
kanunen belirlenen sınırlara uygun olmamasından dolayı birçok vatandaşın aracı
‘ağır kusurlu’ sayılıyor. Mehmet Daşan'ın yaşadıkları buna örnek oluşturuyor.
TÜVTÜRK'e 2009 da muayene ettirdiği aracında herhangi bir sorun tespit edilmeyen
Daşan, bu yıl gittiği ikinci muayenesinde azami yüklü ağırlık değerinden
kaynaklanan sorun yaşadı ve aracı 'ağır kusurlu' sayılarak, trafiğe çıkmasına
izin verilmedi. Alınan bilgilere göre, bu model araç için azami ağırlık bin 490
kilogram olması gerekiyor. Bu kuralı aşan araçlar, yüklerinde 2 kilogram da
fazla olsa 'ağır kusurlu' sayılıyor.
"HAKKIMI HUKUKİ YOLLARLA
ARAYACAĞIM"
Daha önceki muayeden geçen Daşan, karşılaştığı yeni durumun şaşkınlığını
yaşıyor. Aracını, 21 bin 300 liraya aldığını ifade eden Daşan,"Ben, evliyim ve
çocuğum da kreşe gidiyor. Eşim de çalıştığı için araç benim için elzem, bir
ihtiyaç. Trafiğe çıkamamamla birlikte biz mağdur olacağız, Umarım sorunum kısa
sürede giderilir. Aksi durumda, dava açacak ve hakkımı hukuki yollarla
arayacağım." dedi.
“BAZI OTOMOBİL CİNSLERİNE OTO GAZ
TAKMIYORUZ”
Bu durum, otogaz takan şirketleri de yakından ilgilendiriyor. Mocan Otogaz
Genel Müdürü Can Mocan, kusurlar tablosunun güncellenmesinin ardından bazı
araçlara LPG tankı takmamaya başladıklarını söyledi. Mocan, “Daha evvelce
yapılan bir uygulamada, yeni bir yönetmelik çıktığı zaman eskiye dönük uygulama
olmazdı. Çıkan kanun veya düzenleme çıktığı tarihten sonrasını kapsar. Fakat
muayene istasyonları, düzenlemenin çıktığı tarihten öncesi için de bu uygulamayı
yapıyorlar.” diye konuştu.
Mocan, yaşanan sorunların aşılması için problem yaşayan vatandaşların
araçlarında takılı olan LPG ağırlıklarını düşürmesi tavsiyesinde bulunuyor.
Araçlara en düşük kapasitede olan 22 litrelik LPG tankı takılması durumunda
sorunun aşılacağını ifade eden Mocan, “Eski tank yerinden çıkarılacak. Daha
küçük ebatlı bir tank takılacak. 22 litrelik takacaklar. Sorun yaşayanlar
araçlarının durumuna göre, sıkıntı ile karşı karşıya. Bu 36 olabilir, 40, 55,
60,70 litrelik olabiliyor.” bilgilerini verdi.
"KUSURLAR TABLOSU DEĞİŞTİ 'AĞIR KUSUR' VERİLMESİ DOĞAL"
Daşan'ın aracında yaşanan sıkıntı ile ilgili açıklama yapan TÜVTÜRK ise
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının tebliğ ettiği kusurlar
tablosundaki kusur araçta mevcut olduğunu vurguladı. Açıklamada, "Bu kusurun
2009’taki muayenede mevzuata uygun olarak 'ağır kusur' olarak
değerlendirilmemişken, 2013 yılındaki muayenesinde yine kurallara uygun olarak
'ağır kusur' verilmiş olması doğaldır." denildi.
TÜVTÜRK, 2009 ve
2011’deki muayenelerde aracın hangi tankla geldiğini tespit etmelerinin de şu
anda geriye dönük olarak mümkün olmadığını belirtti. Bakanlığın emriyle 2012
Mart ayından itibaren araçların üzerinde bulunan tank bilgileri sistemsel olarak
kayıt edilmeye başlandığı aktarılan açıklamada "Bu yüzden bu tarih öncesinde
yapılan muayenelerde araç üzerindeki tank bilgilerine ulaşılamamaktadır."
ifadelerine yer verdi.
TÜVTÜRK, müşterisi Daşan'a aracındaki LPG
tesisatını kanunen belirlenen sınırlara uygun olarak tekrar projelendirmesi ve
'tadilat + periyodik' muayeneye gelmesi gerektiği tavsiyesinde bulundu.