SAZAN MÜTİŞMİŞ YAA!
Bugün Türk otomobilciliği yeni bir kilometre taşını daha deviriyor.
Bunu iyice açıklamak adına Otoplato olarak önemsediğimiz aşamaları
kısaca özetlemek gerekir. Kanımızca ilk aşama Devrim otomobilinin bu
ülke insanının kafasına “bu ülkede otomobil yapılabilir“ fikrini
sokmasıdır. Ondan sonra Koç grubunun bu sitede defalarca övdüğümüz
Anadol üretimine geçişi gelir. Anadol, bir çok tabuyu yıkan ve en
önemlisi pazarın, zamanın çok önünde bir çok gelişmenin altındaki imza
olmuştur. Tek kapı birinci jenerasyon, SL , STC 16 , BÖCEK, SW gibi
proje aşamalarıyla bir deniz feneridir. Daha sonra Murat 124 ve Renault
12 üretimi için kurulan dev modern fabrikalar devri başlar. Bunları
Opel’in Türkiye’de başlattığı montaj operasyonu takip eder ki bunun
önemi ne boyunda ne üretim tekniğindedir. Burada kilometre taşı olan bu
ülkede güncel modellerin üretilebileceğini, kalitesinin Avrupa’dan daha
iyi olacağını ve hatta bunların Avrupa’ya satılacağını göstermesi ve
modern otomobil ticareti yöneticiliğini başlatmasıdır.Takiben gelen
Toyota’da aynı çizgiyi takip etmiş ve Uzakdoğulu Hyundai,Honda gibi
firmaların da üretim yatırımına geçmesini sağlamıştır.
Tabii bu evrim sanayileşme olarak sürerken arada özellikle
Otomobile aşkla bağlı bazı kişilerde değişik denemeler yapıyordu. Çoğu
spor ve özel otomobiller yapmak için yola çıkanlardan sadece Sn.Hasan
Yurdakul Maral ismiyle tescil ettirdiği Morgan Replikaları 200 kadar
üretip tescil belgesi almaya muvaffak olabilmiştir. Arada Bursa'da
Beklen, İzmirde yapılan bazı roadster’lar,Ankarada yapılacağı duyurulan
Etox coupe gibi daha çok Halkla ilişkiler aşamasında kalan bazı
otomobiller duyduk ama başka da bir ilerleme göremedik. Ta ki bu güne
kadar..
TersanedeOtomobil üretimi..
Otomobilciler arasında uzun süredir fısıltı halinde Anadol
projesinde aktif görev almış Dr.Ekber Onuk’un önderliğinde bir “süper
otomobil” geliştirildiği konuşuluyordu. Ancak bir çok heyecanlı ve acul
projede olduğu gibi bir erken deşifre veya sızıntı yoktu.
Duyduklarımıza inanıyor ama bir türlü belgeleyemiyorduk. Nihayet bu
sessizlik bizzat Onuk Yonca tersanesinden gelen br duyuruyla son buldu.
Türkiye’nin KAAN sınıfı hücumbot ‘larını üreten tersanenin bir
bölümünde sessizce bir değil iki değişik otomobil üretilmişti. Gittik
gördük, izlenimlerimiz şöyle.İkisi de heyecan verici özgün tasarımlara
sahip olan otomobillerin birinin ismi ONUK S56. Bunu tipik bir refleksle
bir şeye benzetmek istersek Porsche 356 Speedster’ı andırdığını
söylemek mümkün. Zaten onlar da bunu açıkça ifade ediyorlar ancak bir
çok açıdan özellikle arkasının çok farklı tasarlandığını söylemek
gerekiyor. Sonuçta benziyor mu ? Diye sorarsanız, evet benziyor ,o
kadar. Farklı bir spor otomobil.Otomobilin nostaljik duygulara hitap
eden iki kişilik bir roadster olduğunu ve 110 beygir üreten Renault
motorlu versiyonunun yaklaşık 35.000 Euro gibi çok makul bir fiyatla
piyasaya sürüleceğini müjdeleyebiliriz, çünkü S56 Seri üretim için tüm
aşamalardan geçmiş, bir anlamda gün sayıyor. Otomobilin detayları ve
finishing-yani son işçilik, kalitesi de mükemmele yakın. Burada teknik
detaylara girmektense en çok dikkatimizi çeken özelliğin Onuk-Yonca
tersanesinde çalışan çaycıdan,patrona herkesin gözünün içindeki
mükemmeliyetçi ifade ve her köşede gördüğünüz tutkulu işini severlik
olduğunu yazmayı tercih ettik.

Tuzla’da bir Enzo ve Alfredino öyküsü..
Gelelim Sazan’a. Açıkçası bu ismin şakayla karışık bir Kod ismi
olduğunu düşünüyorduk. Ancak bunun önümüze konan süper otomobilin gerçek
ismi olacağını, hüzünlü hikayesini dinleyerek öğrendik. SAZAN,
Dr.Onuk’un 1996 yılında bir trafik kazasında kaybettiği oğlu ,Uçak ve
Uzay Mühendisliği öğrencisi Kaan Onuk’un projesiymiş. Tıpkı Enzo
Ferrari’nin erkenden kaybettiği oğlu Alfredino’nun Vittorio Jano ile
birlikte geliştirdiği yeni V6 motor ve Yarış otomobili projesi gibi.
Enzo Ferrari, bu büyük kayıptan sonra yeni yarış otomobillerine ve sonra
çıkan 206GT Otomobillerine sevgili oğullarına evde hitap edildiği gibi
“Dino” adını vermiş ve onun el yazısından stilize ettiği imzasını
markalaştırmıştı. Ekber Onuk’ta benzer bir karar alarak oğullarının okul
arkadaşları arasında lakabı olan SAZAN’ı marka olarak seçmiş ve Kaan’ın
el yazısıyla attığı "sazan" imzasını otomobilin önüne gururla koymuş.

Gelelim otomobile, ilk reflekslerinize hakim olun.Bu otomobil başka
bir otomobile benzemiyor. Ön tamponun altındaki işlevsel olmayan hava
kanalları nedeniyle McLaren’a veya Modena’ya benzetenler olabilir ama
detaylarda asla yakın bile değil. Hele yan ve arkadan neredeyse hiçbir
otomobille benzemiyor bile diyebiliriz. Enteresan bir hardtop sistemi
ile hem Spider hem de coupe olabiliyor. Mid engine, arkadan itişli
formatındaki otomobilin Prototipi üzerinde 512 hp üreten Chevrolet
Corvette LS7 motor kullanılmış ancak üretim aşamasında yapılan
anlaşmalar uyarınca V6 Biturbo beslemeli Renault-Nissan gücü
kullanılacak. Aktarma organı olarak ise 6 ileri XTRAC 6012 seçilmiş.
Aracın Power to weight Ratio’su yani ağırlık güç dengesi bugün dünyayı
kasıp kavuran bir çok Süper Otomobil’den daha iyi. Veriler şöyle: Boş
ağırlık 960 Kilogram planlanan güç 485. Daha ne denilebilir ki? Compozit
gövde ve şasenin nin tasarımı Demir Sümer ,Gökhan Akış ve Anadol
STC 16’nın tasarımcısı Eralp Noyan’dan oluşan bir ekip tarafından
yapılmış. Seri üretimde Kompozit olacak şase kısmında dünyaca ünlü
Dallara'dan danışmanlık alınmış. Bu paketi alt alta koyunca pistlerde
herhangi bir Ferrari'yi veya Porsche GT3 RS'İ alt edebilecek bir ürün
ortaya çıkıyor ama Otomobilin veya projenin diyelim, en etkileyici olan
kısmı yaş ortalaması 30 olan çok genç bir ekip tarafından detaylara
harcanan vakit, emek ve aklı ortaya çıkaran tam bir takım çalışması
örneği olması ve bir de hiç alışık olmadığımız bir ayrıntı: Sorduğunuz
tüm soruların muhatapları tarafından net ve çok detaylı bir şekilde
cevaplanması. Sazan hakkında gazetelerde veya forumlarda “Türk
Ferrarisi, Türk yol canavarı” gibi benzetmeler
görebilirsiniz,inanmayın.. Bu Türkiye’nin otomobilcilikte aştığı ve
bürokratik engeller aşılıp seri üretimi yapılabilirse ortaya koyacağı ,
en önemli kilometre taşlarından biri olacak Türk insanı tarafından
yapılmış bir Süper Otomobil projesidir.
Copyright 2009 / www.otoplato.com.
Sazan fotoğrafları için http://www.otoplato.com/galeri/sazan3" rel="nofollow - tıklayın .
ONUK S56 fotoğrafları için http://www.otoplato.com/galeri/onuk-s56" rel="nofollow - tıklayın .
ONUK SAZAN TEKNİK ÖZELLİKLER |
Prototip |
Seri Üretim |
Genel |
Boş Ağırlık |
1000 |
960 |
Ağırlık Dağılımı(sürücüyle) |
45/55 |
45/55 |
Dingil Uzaklığı |
2600 |
2600 |
İz genişliği(mm) |
1565/1655 |
1565/1655 |
Genişlik(mm) |
1910 |
1910 |
Yükseklik(mm) |
1160 |
1160 |
Taban-Yer Açıklığı(mm) |
110 |
110 |
Bagaj Hacmi(m3) |
N/A |
N/A |
İç Kullanım |
Oturma Kapasitesi |
2
Convertible/hard top
|
2
Convertible/hard top
|
Güvenlik |
|
Ön koltukta emniyet kemeri |
Ön koltukta emniyet kemeri |
|
Çift devirli fren sistemi
Rollbar
|
Çift devirli fren sistemi
Rollbar
|
Motor |
Marka/Model |
Chevrolet LS7 |
Nissan VR38DETT |
Tip/Konum |
Arkadan çekişli orta |
Arkadan çekişli orta |
Silindir Sayısı/Konfigürasyon |
V8 |
V6 BiTurbo |
Silindir Hacmi(cm3) |
7008 |
3799 |
Çap x Strok(mm) |
104.8x101.6 |
95.5x88.4 |
Supap Düzeni |
Üstten supap, merkezi şaft |
Çift üstten şaft, VVT |
Sıkıştırma Oranı |
11.1/1 |
9.0/1 |
Gücü ve Devri (kW-HP@d/d) |
377/512@6300rpm |
357/485@6400rpm |
Moment ve Devri(Nm@d/d) |
635@4800rpm |
588@3200-5200rpm |
Aktarma |
Vites Kutusu |
5 kademeli manuel transaxle G52/PM |
6 kademeli manuel tranaxle Xtrac 6012 |
1.Vites Oranı |
2.62 |
N/A |
2.Vites Oranı |
1.89 |
N/A |
3.Vites Oranı |
1.41 |
N/A |
4.Vites Oranı |
1.13 |
N/A |
5.Vites Oranı |
0.88 |
N/A |
6.Vites Oranı |
Void |
N/A |
Diferansiyel Oranı |
3.44 |
N/A |
Şasi ve Gövde |
Yerleşim |
Dikey orta motor/arkadan çekişli |
Dikey orta motor/arkadan çekişli |
Gövde/Şasi |
Kompozit gövde/Çelik şasi |
Kompozit gövde ve şasi |
Fren, ön |
320mm havalı disk, 4 piston kaliper AP Racing |
Karbon Seramik |
Fren, arka |
320mm havalı disk, 4 piston kaliper AP Racing |
Karbon Seramik |
Kuvvetlendirici |
N/A |
Vakum |
Jantlar, Ön/Arka |
18X9J/18X13.5J |
N/A |
Lastikler, Ön/Arka |
265/35 ZR18/345/35 ZR18 |
N/A |
Yedek Lastik |
N/A |
N/A |
Direksiyon |
Pinyon dişli direksiyon |
Pinyon dişli direksiyon |
Direksiyon Oranı |
N/A |
N/A |
Direksiyon Simit Çapı |
320 |
320 |
Toplam Dönüş Sayısı |
2.5 |
N/A |
Dönüş Daire Çapı(mm) |
N/A |
N/A |
Tekerlek Asılışı, ön |
Çift süspansiyon kolu, ayarlanabilir amortisör, viraj denge çubuğu |
Çift süspansiyon kolu, ayarlanabilir amortisör, viraj denge çubuğu |
Tekerlek Asılışı, arka |
Çift süspansiyon kolu, ayarlanabilir amortisör, viraj denge çubuğu |
|