DİKKATE ALMANIZDA FAYDA VAR.
Egzoz modifiyesi yapmadan modifiyeye başlayan kimseye rastlamak
neredeyse imkansız. Bunun en büyük nedeni yapılmasının kolay olması,
motor aksamına müdahale gerektirmemesi, ve sonrasıda araca kazandırdığı
sportif sestir. (Zaten modifiye yapan insanların büyük çoğunluğu miktarı
değişmekle beraber bu sesten hoşlanmaktadır.) Egzozu çıkarıp yerine
performans egzozu takan herkes aracının 10hp, 15 hp güçlendiğini
zannetmektedir. Halbuki o kazançlar o kadar da kolay olmamaktadır.
Egzoz modifiyesinde akla gelen ilk uygulama katalizör iptalidir. Bu
uygulama ile büyük ihtimalle aracın maksimum beygirini artırabilirsiniz.
%4-5 civarınca bir kazanç elde edebilirsiniz. Çünkü genellikle
katalizörler egzoz sistemi içinde darboğaz oluşturmaktadırlar. Fakat
aracın dengesinide en çok bozan egzoz modifiyesidir. Aracın türüne bağlı
olarak giriş ve çıkışında 1 yada 2 tane sensör bulunmaktadır. Bu
sensörler aracın egzoz gazında ne kadar yanmamış yakıt olduğunu hesaplar
ve araba beynine ona göre sinyal gönderir. Doğru sinyal gönderebilmesi
için gazı çıkış hızının ve basıncının belli bir miktarda olması gerekir.
Farklı durumlarda yani katalizör iptalinde sensör yanlış veri ölçeceği
için aracın gaz tepkilerini azaltacak, alt devirlerini öldürecek, daha
çok yakıt yakmasına neden olacaktır. Eğer katalizör iptali yapacaksanız
şunları bilmenizde fayda var;
- Katalizörler ömürleri çok uzun parçalardır, uzun süreli kötü yakıt
alımı yada darbeye maruz kalırsa içi dökülebilir ve aracı boğabilir.
(Ortalama ömürleri için ben 300.00+ km diyorum.) Bunun dışında aracın
performansını km’den dolayı olumsuz etkilemezler. (80.000 yada 120.000
km gibi şeylerle karşılaşabilirsiniz inanmayın.)
- Katalizör iptali sonrasında aracınızın verimi düşecektir.(Gaz
tepkisi, ortalama tork ve güç,yakıt vs.). Aracınızın ortalama gücü
düşmesine rağmen 5000rpm+ gibi devirlerdeki güç daha fazla olacaktır.
- Aracınız daha fazla ses çıkaracaktır. (Düz boru ile en çok sesi ve
performansı alırsınız. Bi tavsiye arabanızın orjinal orta
susturucusunu katalizör yerine taktırıp, orta susturucu yerine daha
geçirgen bir susturucu takmanızdır.)
- Aracınız havayı daha çok kirletecek, gaza yüklendiğinizde pis kokuya neden olacaktır. Bazen araç içinden de hissedebilirsiniz.
- Eğer içini kırdırırsanız çok çirkin bir ses çıkacaktır tavsiye etmem.
- Egzoz sistemi ömrü kısalacaktır. Motordan çıkan sıcak daha direk son susturucuya kadar ulaşacaktır.
- Muayene sıkıntınız olacaktır.
- Sadece üst devirde bir miktar rahatlama olacaktır.
- Chip tuning ile desteklenirse çevre kirliliği dışında bütün olumsuzlukları ortadan kaybolacaktır. (İyi bir remap gerekli)
- Katalizör pahalı parçadır.(750+ TL) Egzozcular bir bahane ile
dolmuş, çıkaralım arabanın gidişi iyileşir, çekişi artar az yakar vs.
diyebilirler inanmayın. Kesinlikle yalan.
Eğer bunlara rağmen egzoz modifiyesi yapmaya halen kararlı iseniz şu
şekilde yapılacak egzoz modifiyesinin verimi en fazla olacaktır.
- Aracı en çok boğan susturucuyu ilk susturucu olarak motora yakın yerleştirin. (Aracın orjinal orta susturucusu ideal)
- Araç sensörlerini yerinde bırakın, mümkünse yüksek gaz çıkışından
etkilenmemesi için sensörü metal bir oyuk içerisinde saklayın. Böylece
gerçek veriye daha bir ölçüm elde edersiniz. (Bunu yapacak egzozcu
bulmak zor)
- Aracın çıkan orta susturucusu yerine kaliteli bir performans orta susturucusu takın.
- Aracın son susturucusu tüm modifiyeyi tamamlayan en son işlemdir.
Aracın sesini belirler. Kötü bir susturucu performansa olumsuz etki
yaparken kaliteli (Sebring,Remus,Supersprint gibi) egzozlar %1-2 gibi
bir hp kazanımı sağlayabilirler.
Tüm bunları yaptıktan sonra ortalama kazancınız %6-7 gibi olacaktır.
Yakıtınız %10 oranında artacaktır. Alt devirlerde %10′u geçen
miktarlarda tork ve güç kaybınız olacaktır. Tüm bu olumsuz etkileri chip
tuning ve performans buji ve buji kablosu ile düzeltebilirsiniz.
Unutmayın, araca müdahaleniz ile aracın dengesi bozulur ve başta elektronik sistem olmak üzere başka modifiyelere ihtiyaç duyar.
alıntıdır
------------- Peugeot 1.6 XT 2001
|