Bir karmaşadır gidiyor. Hellaflush, JDM, Rat falan derken ortalıkta JDM
adı altında dolaşan Renault'lar görmeye başladık. Kimsenin dediğine ya
da otomobilini nasıl gördüğüne zere lafım yok. Lakin bilinçlenmek,
yapılan işin farkında olmak güzeldir. Aynı şekilde düşünüyorsanız dünya
çapındaki modifiye akımlarını dilimin döndüğünce ve öz bir şekilde
aşağıda açıklıyorum.

JDM
JDM aslen bir modifiye akımı değildir. JDM, Japonya'nın kendi iç
pazarına sakladığı otomobillerine verilen isimdir. Açılımı ise Japanese
Domestic Market. Egolarından mıdır ya da en iyilerini kendilerine
saklama arzularından mıdır bilinmez; JDM otomobillerde, ülke dışına
satılan otomobillere göre donanım ve güç bakımından artılar bulunur.
JDM'ye güzel bir örnek EK9 kasa, B16B motor kodlu Honda Civic Type R
olacaktır. Ek9 Honda Civic Type R sadece Japon iç pazarında
satılmıştır.
Peki JDM madem kaba tabirle bir "satış politikası" ise, nasıl akım
olarak adlandırılıyor? Zaman içerisinde, Japon otomobillerine sahip olan
kullanıcılar, kendi araçlarını, kendi araçlarının en kalifiye
özelliklerine sahip, yani JDM türündeki modellerine benzetmeye
başladılar. Bir açıklama biraz karışık geldi ise; EK kasa bir Civic
sahibi, otomobilini EK9 Type R'a benzetmeye başladı. Gerek dış görünüm
olsun, gerek içeride konsol özellikleri olsun... Bununle beraber ise JDM
akımında temiz görünüş önem aldı. Yani abartılı bodykitler yerine, JDM
modellerin sahip olduğu görünüm. JDM Look (JDM görünümlü) diye tabir
alan bu akım, zaman ile otomobilleri sadece Japonya üretimi parçalar ile
modifiye ederek bugünkü halini aldı.

German Style
Ülkemizde en çok rağbet gören ve bilinen 2 akımdan biridir. (Diğeri de
JDM) Yoğunluk olarak Alman araçlarının üzerinde uygulanan bu akım, diğer
modellerde de görülüyor. Alman araçlarından farklı araçları bu halde
görmek her ne kadar akımın ismi ile doğrudan tezatlığa girse de, bu
akımın JDM gibi baz alınacak bir örneği olmadığı için doğal
karşılanıyor. German Style araçlar da ofsetli jantlar, uygun düzeyde
basıklık, gergin lastikler ve negatif kamber ön planda. Bilhassa BBS
jantlar çok kullanılır, sade ama etkileyici bir görünüşü simgeler German
Style.

HellaFlush
İşte kafanızın karışabileceği noktaya geldik. JDM dedik, katı kurallar
barındıran bir tarz, German Style dedik, ofseti eksik olmayan araçlar.
Peki Hellaflush? Hellaflush'da da negatif kamber büyük önem arz eder.
Fakat German Style'daki gibi bir ağırlık yoktur. Renklilik, canlılık,
türlü stickerlar ve dolu dolu eğlence demek doğru olacaktır. Türkiye'de
bilindiği gibi bir sticker türü değildir Hellaflush. Çamurluklardan
fırlamış yarısı dışarıda yarısı içeride lastikler gelir akla Hellaflush
deyince. Nitekim "hellaflush" kelimesinin anlamı da budur. "Hella"
kelimesini Türkçeye "çok, birçok, tamamen ya da gerçekten" olarak
çevirebiliriz. "Flush" ise bir hizzada-aynı hizzada manasında burada.
İnternetten birkaç Hellaflush videosu izlediğinizde otomobil akımlarının
en eğlencelisi olduğunu fark etmek zor olmayacaktır. Aslen Fatlace
tarafından (Yazı içerisinde Fatlace'nin ne olduğunu da anlatacağım)
başlatılmış olan bu akımda bodykitli otomobillerden, airbrushlı, göz
alıcı renkli birçok otomobil bulunmakta.

Rat - Rat Style
Rat'ın en büyük özelliği çirkin görünmesidir. Rat otomobiller hurda gibi
gözükürler. Paslıdırlar. Kimi otomobil sahibi sadece kaputunu ya da
otomobilinin belli bir bölgesini pasla görünümde yaparken, kimisi de
otomobilinin tamamını bu görünüme kavuşturur. Akıl kârı değil belki,
eski model otomobillerin yanında yeni model otomobillerde de bu tarz
görülmektedir. Rat style yapabilmek için pas gibi görünen stickerlar da
yok değil.

Slammed
Yere yakın olmaya en çok önem veren tarzdır. Otomobiller yere birkaç
santim mesafededir. Slammed'de önemli olan ise lip ya da bodykit
kullanmadan direkt olarak amortisörler aracılığı ile bu mesafeyi
yakalamaktır. Büyük jantlar, ofset ya da marka bağımlılığı pek yoktur.
Ana kural, zemine mümkün mertebe yakın olmaktır.

Murdered Out
Murdered Out'un temeli siyahtır. Simsiyah bir kasa, siyah jantlar,
içerisinin görünmesini imkaansız kılan siyah cam filmleri, hatta
karartılmış farlar ve stoplar. Nasıl Slammed'de öncelik yere yakınlıksa,
Murdered Out'da da karanlık gözükmek önemlidir.

VIP Style
Koklu modifiye akımlarından biridir VIP Style. Japon üst sınıf sedan
otomobillerinde görülen bu akımın Japon mafyaları olan Yakuza'larla
ilgili olduğu söylenir. Şöyle ki; bu akımın, ortalıkta yüksek sınıf
Mercedes S'lerle ve BMW 7 serileriyle dolaşmanın, polis ve karşı çeteler
tarafından fazla ilgi çekmesi-göze batmasından kaynaklı doğduğu
söyleniyor. Bundan ötürü üst sınıf limuzin tipi JDM araçlar alınıp
modifiye edilerek polislerden ve karşı çetelerden rahatsızlık duymamak
hedeflenmiş.
VIP Style araçlarda siyah, beyaz ve gri renkleri görülür. Her akımda
olduğu gibi çamurluk hizzasında lastikler olmazsa olmaz. Boyaları
parlaktır bu tarzdaki araçların, egzozların uçları tamponlarının
birkısım dışındadır ve kambere sahip jant-lastikler de görülmektedir.

Bosozoku
Aslen motorsiklet çetelerinin tarzıdır bu. Japonya'da bir alt kültürdür.
Uçuk kaçıklardır, savaş bayrakları taşırlar. Zamanla otomobillere de
sıçlarmış olan bir akım herşeyin abartılı ve garip görünüşülü olduğu bir
akımdır. Genellikle ön tamponlar sivriltilip arabanın metre ötesinde
durur ve egzoz boruları tavana kadar çıkar. Çeşitli aydınlatmalar da
kullanılır bu tarz araçlarda. Çok ses yapmalarından sorun duymazlar.
Görünüşlerinin kötü olduğu söylenebilir lakin bu kültür mensupları için
bunun bir önemi yoktur. Onlara güzel gelir bu tarz çünkü, otomobilleri
onların esintilerini taşır. Bosozoku bir yaşam kültürü içinde bir
tarzdır ve Japonya sokaklarından dünyaya yayılmıştır.

DUB
Büyük jantlar ve genellikle pahalı arabaların tarzıdır. Jiplerde de
fazlasıyla görülmekte. Kimi DUB araç yüksek, kimisi ise basıktır. Fakat
bütün DUB'ların buluştuğu ortak nokta büyük jant kullanımıdır. Sahipleri
otomobillerinin gösterişli olmalarını istedikleri için bu tarzı
seçerler

Lowrider
Amerikan araçları Amerika'da doğan bu akımın malzemesi klasik
araçlardır. Neredeyse tüm dünya bu tarz araçların varlığından
haberdardır, yani en meşhur modifiye akımıdır. Boyaları göz alıcıdır.
Çoğu Lowrider'da airbrush çizimleri ve çeşitli motifler bulunur. Çok
kollu-dişli jant kullanımı revaçtadır bu tarzda. Otomobilleri kullanılan
süspansiyon sistemi sayesinde neredeyse hem zemindir. İşte asıl mesele
de burada. Lowrider'ların en büyük özelliği, Lowrider araçları diğer
araçlardan ve akımlardan ayıran en büyük nitelik; süspansiyon
sistemleridir. Bu otomobiller barındırdıkları hidrolik sistem sayesinde,
konsolda bulunan kumanda aracılığı ile dilendiğinde
yükseltilip-alçaltılabilinir. Bu süspansiyon sistemleri hava
kompresörlüdür. Lowrider yarışmaları vardır ve bu yarışmalarda yerden
2-3 metre havaya zıplayan araçlar görebilirsiniz. Sadece bu sistemeler
ve bu araçlar için yeni bir yazı yazılabilir lakin ben sizler için bu
kadarıyla özetledim.

HOT ROD
Modifiye tarzı-akımı olarak almak ne kadar doğru olur bilinmez lakin, bu
otomobillerin kendilerine özgü bir yapıları olduğu kesin. Direkt olarak
hıza yönelik olan Amerikan otomobilledir. Hot Rod adının Hot
Roadster'dan geldiği ya da egzantrik mili üzerinden yola çıkarak
oluşturulduğu farz edilir.
Hot Rod araçlar yapılmak üzere genellikle hafif olmaları sebebiyle
Roadster modeller seçilir. Kökeni 1930'lara kadar giden bu furyayı ilk
olarak, otomobillerini yapıp kuru göl yataklarında yarışan insanların
başlattığı söylenilebilinir. Şu an dünya çapında meşhur Hot Rod
üreticileri bulunmakta. Öyle ki sadece Hot Rod'lar için buluşmalar ve
yarışlar düzenleniyor. Fazlasıyla gürültülü bu performans canavarlarını
bir akım öğesi olarak saymak, bunca yılın hatrına bile ayıp sayılabilir.
Öyle ki Hot Rod'lar bile kendi içlerinde, Street Rod, ProStreet Rod,
Billet Rod, Traditional Rod, Rat Rod ve Show Rod diye ayrılır.

OLDSKOOL
OLDSKOOL = Old School tam bir modifiye akımı değildir aslen. Bir yaşam
tarzıdır. Doğrusunu söylemek gerekirse aşığı olduğum bir yaşam tarzıdır.
(Yazar burada kendi görüşünü kattı, bırak da katsın 2 saattir bunu
yazıyorum.) Eskidir malzemesi. Adı da üzerinde; OLD is COOL (eski
iyidir) Eski otomobilleri kullanır, klasikleri kullanır. Emeli, zaten
güzel görünen eski otomobilleri daha da güzel gösterebilmektir. Retro
imgeler barındırır OLDSKOOL otomobiller. Her ne kadar ön planda sadelik
olsa da, gerekilen yerde retro hissi verilir. İç döşemelerde kareli
desenler kullanılması gibi örneğin.
Genel olarak otomobil akımları birbirlerine benziyorlar. Yani genelinde
basıklık önemli. Bil hassa Hellaflush-German Style ve JDM'yi birbirinden
ayırmak oldukça zordur. Belirtili bir şekilde hedeflediği akımın
öğelerini taşımayan bir araç pekalâ diğer akımların araçları ile
karıştırılabilir. Bu yüzden otomobilleri, "bu German, bu JDM, bu Hella"
diye ayırmak oldukça zordur. Kafanızı yormayın yani, otomobilinizi
mümkün mertebe güzel göstermeye çalışın yeter. Zaten 2 saat oldu bunu
yazıyorum, mala bağladım. He bir de şunları söyliym;
Fatlace, başlı başına bir akım, yaşam tarzı, kültür. Bu akım '99 yılında
başlamıştır. İçerisinde İllest, Hellaflush gibi olguları barındır.
Hellaflush otomobil kısmını, İllest ise giyim kısmını alır Fatlace
dünyasında. Öyle ki İllest bir giyim markası olma yönünde hızlı
ilerlemekte.
Beyler ALINTIDIR.
|