Bildiğiniz üzere Kaptan ım

ve çalıştığım gemiler Akaryakıt Tankerleridir. Yani mazot, benzin,Fuel Oil taşıyoruz.
Yani akaryakıtlar yaklaşık olarak 10 yıldır uzmanlık alanım

Neyse,
özellikle son günlerde ülkemizde sıcaklıklar felaket derecede düşük
seyretmekte. Bende son 3 yıldır Kuzey Ülkelerinde çalışıyorum.
Çalıştığımız bölgelerde kışın denizde 90 cm kadar buz olmakta hava
sıcaklıkları ise -35 - 40 dereceye kadar düşmekte.
Bu ülkelere
akaryakıt taşıdığımızdan mazotun türlü çeşidini görme ve test etme
imkanımız oluyor. Özellikle Norveç,İsveç,Danimarka ve Rusya da KIŞ
DİZELİ denen bir dizel vardır. Bunun donma noktası yazdığım ülkelere
göre -40 lara kadar varmaktadır. Peki bu mazot rafinerilerde nasıl
üretilir. Öncelikle bunu irdeliyelim. Aslında bu tip bir mazotun
üretildiği özel bir Ham Petrol yok. Yani bildiğimiz mazotun işlemden
geçirilmesi ile üretilir.
Ülkemizde maalesef bu tip mazot satışı
yapılmamaktadır. Ondan dolayı ülkemizde sanayi ustalarının
kullanıcılara tavsiye ettiği saçma bir yöntem vardır. Depoya benzin
eklemek. Bu sistem dizel özellikle yeni nesil dizel araçlara yapılacak
en büyük kötülüktür. Nedenine gelelim.
Kimya bilgisidir. Eğer fen öğretmenlerimiz yada aramızda kimyacı varsa doğruluyacaklardır.
Benzinin Yoğunluğu : 0.76 kg/lt (Kaliteye göre 0.74 olabilir)
Dizelin Yoğunluğu : 0.88 kg/lt (Euro dizel olrak bilinen düşük sülfürlü kaliteli yakıt)
Şimdik
aracımıza 50 lt lik depoda 5 lt benzin koyduk diyelim ne olacak,
aslında kısa sürede pompanın basmış olduğu debi ile bunlar bir birine
karışacak ve hakikaten mazotun donma sıcaklığı aşağıya çekilecektir. Ama
aracınızı çok kullanmıyorsunuz ve 24 saatten fazla bir süreliğine park
ettiniz ne olacak biliyormusunuz benzin ve mazot brbirlerinden ayrışacak
ve benzin deponun üstüne çıkacaktır. Bundan dolayı alttaki mazot yine
donacaktır. Ayrıca deponun sonu geldiğinde mazot pompanız benzini yoğun
bir şekilde çekecek ve aracınız zarar görme riski ile karşılaşacaktır.
Yani
anlatmak istediğim kışın deponuza hiç bir şekilde benzin koymayın. Peki
ne yapacağız. İşte size bu ülkelerde kullanılmak üzere hazırlanan
KIŞLIK MOTORININ sırrını yazacam. Defalarca bu yükü taşımış biri olarak
buyrun.
Sırrımız KEROSEN de. KEROSEN aslında halk arasındaki ismi ile
gaz yağıdır. Diğer isimleri
1. KEROSENE
2. GAZ YAĞI
3- JET A-1 (UÇAK YAKITI - Dikkat edin uçak benzini değil

)
4. DIESEL TURBINE FUEL ulkelere ve rafinerilere göre ismi değişiklik gösterir.
Bu dediğimiz yakıtın yoğunluk bilgisine bakalım.
Gaz Yağı Yoğunluğu : 0.87 - 0.91 (Kalitesine göre)
Dizelin Yoğunluğu : 0.88 kg/lt (Euro dizel olrak bilinen düşük sülfürlü kaliteli yakıt)
Gördüğünüz
üzere yoğunluklar nerdeyse birebir aynı. Ancak donma noktalarında çok
fark vardır. Dizell -22 de donarken gaz yağı yada JET A-1 -45 hatta -50
lerde donar. Yani birebir yapılan bir karışım ile KIŞLIK MAZOTUN donma
noktası -35 li rakamlara kadar çıkar. Zaten gaz yağının güzel bir uçak
yakıtı olmasının sebebide budur. Yani donma noktasının yüksek
irtifalardaki soğuk ile başa çıkabilmesidir.
Şimdik anlatmak
istediğim neydi. Yani arkadaşalar soğuk bölgelerimizde yaşayan
arkadaşlar araçlarının deposuna 35 lt mazota 15 lt gaz yağı ekliyerek
donma noktasını -30 lu rakamalara kadar yükselterek araçlarının kış
aylarında performansını artırıp, donma neticesinde zarar görebilecek
mazot pompası, mazot devrelerini vs lerinin ömrünü uzatabilirler.
Bu yazı alıntı değil tamamen 10 yılllık bilgi neticesinde tarafımdan yazılmış bir dökümandır.
Saygılar