Aslında bir çok soru neticelendi ama sizin gözünüzden kaçan konular olmuş anlaşılan.Tekrardan yazalım belki ufak da olsa kafanızdaki sorulara bir nebze olsun ışık tutar.
S ve * mod ışıkları kontağı açtığınızda belli bir müddet yanıp sönüyorsa bunun 2 adet açıklaması vardır.
1- Otomatik şanzımanınız üzerinde elektriksel yada elektroniksel bir arızayı şanzıman beyni hafızasına almış
2- Yağ sayacı 36 bin küsür km (tam hatırlamıyorum net rakamı) yi geçtiğinden dolayı yanar.
Çözümler;
1a- Araç Planet 2000 e bağlanır ve tam arıza taraması yaptırılır.Tarama bittikten sonra şanzımana girilir (muhtemelen siz basınç arızası alacaksınız) oradaki arıza kodlarına göre değerlendirme yapılır.
2a- yağ sayacı kaynaklı bir arıza ışıkları yanıyor ise, Planet 2000 programı ile araç şanzıman beynine girilir ve burada aracın yağını değiştirileceğini aracın beynine söylemeniz gerekir. Bu işlemden sonra aracın şanzımanın yağı değiştirilir ve aynı sayfadan aracın şanzıman km si sıfırlanır.Hepsi bu kadardır.
Burada sorunların çözüme ulaşmamasının nedeni soru soran arkadaşların sorusunu sorduktan sonra yapılacak işlemin maddi anlamda yüksek bir meblağ tutacağından çekindikleri için o arıza ile araçlarını kullanmaya devam etmeleri ve ustasına göstermemeleri.
Otomatik şanzımanlarda elektronik arızalar net tespit edilebilirken mekanik olan arızalar açılmadan bilinemez.Bu şanzımanlar,manuel şanzımanlara göre daha komplike bir yapıya sahip olduğundan içinde bir pul (rondela) nın dahi hasar görmesi çalışma yapısına doğrudan etki ederek çalışma prensibini bozar.
Hiç kimse o aracın direksiyonuna geçmeden de arkadaşım,senin şanzımanında şu arıza var diyemez (forum için konuşuyorum) Onun için de bir çok konu havada kalmıştır.Bunun sebebi de tamamen soruyu soran bir çok arkadaşın maddi olaylardan elletmeye korkması ve o arızayı kabullenmesidir.
Gelelim sizin yaşadığınız soruna;
Karşılaştığınız durum aracınızın otomatik şanzımanında elektriksel yada elektroniksel bir arıza oluşmuş ve beyin bunu hafızasına almış resenlenmeyi bekliyor. Bu tip arızalarda bakılması gereken yer elektronik aksamı yani Beyin,hidrolik ünite ve bileşen parçaları. Aracınız 2006 model altı ise basınç selenoid valfleri eski tiptir ve bu valflerin çalışma sıcaklıkları farklı olduğundan zamanla kullanıma bağlı olan yıpranma ile meydana gelen yağın balata tozlarından ve gözle görülmesi zor olan ama yağ içerisinde biriken metal parçacıkları bu yağın özelliğini yitirmesine sebep oluyor. Bu yağ hidrolik üniteye bağlı olan toplamda 8 adet olan valflerin en önemlisi olan ana basınç valflerinin bozulmasına yol açıyor.
Bu yağ, özelliğini kaybetme noktasına geldiğinden ana basınç valflerinin isteklerine cevap veremediğinden dolayı bu valfleri bozuluyor. AR-GE çalışmalarında görülmüş ki şanzımanın normal hizmet süresi 200 ila 250 bin km iken sırf bu valflerden dolayı arıza olayı fazlalaştığından çözümü bu valfleri iyileştirme çalışmasına gitmişler ki şanzıman ömrü olan 200 km yi sorunsuz ve şikayetsiz görebilsin.
Borg Warner firması bu konu hakkında bir çalışma yapıp (hidrolik pistonlar ve otomatik şanzıman parçaları hakkında dünya çapında çok büyük bir firmadır) bu şanzımanlar için yeni valfleri üretip Peugeot firmasına alın bunu kullanın şikayetleriniz bitecektir demiş. Peugeot da yetkili servislerine bu yeni stok kodu ile tanımlı parçayı taktırmaya başlamış.Fakat sadece bunu alıp eskisiyle değiştirmek maalesef ki çözüm olmuyor Firma, bunun değişmesi ile beraber şanzıman beynine yüklenmesi gereken küçük bir yama (yazılım) yapmış.Bu yazılım da çalışma sıcaklığını dengeleyen bir yazılımdır ki ciddi bir önem arz eder. (sağlıklı çalışabilmesi ve uyum sağlayabilmesi açısından)
Bkz; Planet 2000 programındaki Borg Warner uyumu sayfası.
Eski tip ve yeni tip valfleri birbirinden ayırmak çok kolaydır; eski valf kahverengi konektörlüdür,yeni olan ise siyah renk konektörlü ve eskisine göre biraz şişmandır. Bu yukarıda yazdıklarımın ışığında aracınızı tavsiyem önce bir Planet 2000 programı olan özel servise götürüp arızanın basınç valflerinden olduğunu teyid etmek ve 20 TL ödeyip,hayırlı işler dileyip çıkmak. Sonrasında bir yetkili servise gidip allah kahretsin diyip, 3 e 5 e bakmadan bu valfleri orada değiştirtip güncellemesini yaptırtmak (güncelleme yapılmadan değişse bile ki "bunu sadece yetkili servis yapabiliyor" sorununuz güzelir ama arıza ışıkları her kontağı açtığınızda yine yanmaya devam eder) hemde parça ve işçiliğin 2 yıl garantisi alınarak keyfi sürülür.
Not: Metin bunu okursa cevaplasın kendisi parçayı dışarıda değiştirdi sorunu düzeldi ama arıza ışıkları sönemedi.
Şuan emin olun aracınız cansız ve isteksiz hareket ediyor,yokuşlarda yığılıyor ve sürekli gaz basmanızı bekliyor,ani süratlenmelerde anveleye kalkıyor ve kendini zor toparlıyor,yokuş çıkmak sizin için bir işkence,vites geçişlerinde vuruntular var bilhassa 1-2 vitesleri arasında kısacası motorun tüm gücünü bu iki küçük parça yüzünden şanzımanınız sömürüyor.
Cevabı biraz mizahi yazdım zira, aynı şeyleri defalarca ciddi yazdım ama konu hep havada kaldı.Umarım bir PC ye bağlatır ve sorununuzun tam çözümüne ulaşmak için gereken adımları atarsınız.
Sevgilerimle.
------------- 2003 Peugeot 206 1,6 16v BVA 5P Şeytan kırmızı
|