HDi Nedir?
Yıl 1959... Paris otomobil fuarında sergilenen Peugeot 403 seri üretimi
gerçeklerştirilen ilk dizel otomobil olarak tarihe geçti. Yıl 1998...
Peugeot, yeni nesil dizel teknolojisi HDi motoru üretti. Yıl 2006...
Bugün, üstün HDi teknolojisiyle, çok düşük yakıt tüketimini ve en son
derece yüksek bir performansı birarada yaşatan Peugeot'nun HDi
modelleri, Avrupa ve Türkiye'nin en çok tercih edilen otomobilleri.
Peugeot HDi motorları devrim yaratan "common rail" (ortak yakıt yolu)
yüksek basınçlı püskürtme sistemi üzerine inşa edilmiştir. Yüksek
mühendislik ve teknoloji ürünü olan HDi motorları yakıtın yüksek
basınçla sürekli akışını ve yakıt püskürtmelerinin kusursuz kontrolünü
sağlar. HDi teknolojisi sağladığı esneklik, tork ve güçle büyük bir
sürüş zevki sunar ve yakıt tüketimini, hava kirliliğini, yanma
gürültülerini ve titreşimleri azaltır.
HDi teknolojisi nasıl çalışır?
Elektronik olarak kontrol edilmekte olan enjektörler yüksek basınç
altında (1350 bar) tutulan ortak bir yakıt besleme yoluna bağlıdır.
Ortak yakıt yolu sistemine özgü çok hassas bir elektronik beyin motor
sıcaklığı, hava sıcaklığı, atmosferik hava basıncı ve hatta gaz
pedalının konumu da dahil bir çok parametreyi gözlemler. Bu faktörleri
göz önüne alan elektronik beyin otomobilin motoru içindeki yakıt
besleme, püskürtme basıncı ve yakıtın silindirlere püskürtülme hızı
gibi işlemleri düzenler. Enjektörler her silindirin içine tam olarak
belirlenmiş miktarda yakıtın püskürtülmesini sağlayan değişken kontrol
kafalarına sahiptir. Ayrıca elektronik beyin yakıtın silindirlere en
doğru zamanda püskürtülmesini garantiler.
Püskürtülen yakıt miktarı ve püskürtme süresi, püskürtme basıncından ve
motorun döngüsünden bağımsız olarak ayarlanır. Bu fonksiyonların
ayrıştırılması:
Ön veya pilot püskürtmenin belirli miktarda ve sürede yapılmasını ve
bunun neticesinde motor gürültüsünün ve motor tarafından atılan krili
gazların miktarını azaltılmasını,
Ateşleme kıvılcımı ve gereken güç çıkışına göre ayarlanan ana püskürtme yapılmasını olanaklı kılar.
Yakıt Tüketimi ve Tork Bilgileri
Bazı HDi modellerinin yakıt tüketimi ve tork bilgileri aşağıda verilmiştir.
http://imageshack.us/">
HDi: Ekonomik kullanım ve bakım maliyetleri…
HDi motor bir önceki jenerasyon dizel motorlarla karşılaştırıldığında
%20 yakıt ekonomisi sağlar. Ayrıca periyodik bakım aralıkları ve
maliyetleri de bir önceki jenerasyon dizel motorlara göre daha
düşüktür.
Bu mükemmel ekonomiklik üç önemli ekolojik yeniliğin sonucudur.
Ortak yakıt yolu sistemi...
Bosch ile birlikte geliştirilmiş olan ortak yakıt yolu sistemi yüksek
basınç pompası kullanmaktadır(1350 bar). Silindirlere püskürtülen yakıt
miktarı elektronik beyin sayesinde kesinlikle ayarlanabilmektedir.
Püskürtme deliklerindeki küçük çaplı memeler yakıtın yanmadan önce
tamamen buharlaştırılmasını garantilemektedir.
Özel dizayn edilmiş yanma odası...
Yanma odası mükemmel bir hava sirkülasyonu sağlayacak şekilde dizayn
edilmiştir ve ideal bir yakıt-hava karışımı sağlanmasını
garantilemektedir. Bu özellik yakıt-hava karışımının neredeyse tamamen
yanmasına katkıda bulunur ve çok yüksek bir verimlilik sağlar.
Yeni tip motor yağı...
HDi motor yüksek ekonomi sağlaması için yeni tip bir motor yağı kullanmaktadır
HDi: Çevreye saygı...
HDi teknolojisi ve özellikle de "pilot püskürtme" özelliği daha verimli
yanma ve yakıtın tamamen yakılmasını sağlar. Bu da egzos gazlarının
azaltılması demektir.
Normal standartlarla karşılaştırıldığında HDi motor sera etkisi yapan
gazlarda (CO2) %20, ozona zararlı gazlarda %50 ve kurum parçacıklarında
%50 azalma sağlamaktadır. HDi motor çevrenin korunmasına katkıda
bulunmaktadır.
Gürültü ve titreşim seviyesinde önemli azalma...
Ön püskürtme veya pilot püskürtme silindirlerin esas yakıt püskürtmesi
olmadan önce ısınmasına yardımcı olur ve böylece ateşleme zamanını ve
yanma sürecinin başlangıcındaki yakıt ateşlenmesini kısaltır. Bunun
sonucu olarak dizel motorlarda mevcut olan tipik tıkırtı sesi azaltılır
ve motor gürültüsü benzinli motorların seviyesine düşer. Azaltılmış
motor sürtünmesi, ekstra hafif hareketli parçalar ve motor bloğunun
özel dizaynı sayesinde motorun sebep olduğu titreşimler minimum
seviyeye iner.
Düşük devirlerde ataklık…
Ortak Yakıt Yolu sistemi motorun düşük devirde çalıştığı durumlarda
bile yakıtın yüksek basınç altında püskürtülmesini sağlar. Bu özellik
motorun düşük devirlerde daha fazla çekiş gücü üretmesini ve bu yüksek
çekiş gücünü geniş bir devir yelpazesinde verebilmesini sağlar. Bunun
sonucu olarak daha yumuşak, daha atak ve gerektiğinde güvenli ve kolay
olarak kullanıcı isteklerine cevap verebilen bir motor elde edilmiş
olur.
HDi Güç Dağıtımı...
Yakıt ekonomisi sağlamanın yanında güç üretimi ve ivmelenmeyi
iyileştirmek için sübap sistemi sürtünmeyi azaltacak şekilde
tasarlanmıştır. Pistonlar, miller ve motor sübapları önemli oranda
hafifletilmiş (%50) ve bunun neticesinde motordaki hareketli parçaların
ataleti azaltılmıştır.
ALINTIDIR
|