|  
 
 Uzmanlar, sürücülerin, araçlarının soğuk havalarda sorunsuz bir 
şekilde çalışması ve araçlarıyla güvenli seyahat edebilmeleri için 
mutlaka kışlık bakımlarının yapılması gerektiğini belirtiyor.
 Hava sıcaklıklarının yavaş yavaş düşmeye başladığı son günlerde, 
uzmanlar, sürücüleri, aniden bastırabilecek kış koşullarına karşı 
araçlarının kışlık bakımlarını zaman geçirmeden yapmaları yönünde 
uyarıyor. Araçlara yazlık ve kışlık olmak üzere yılda en az iki kere bakım 
yapılması gerekirken, özellikle kışlık bakımda araçların yağı, suyu, 
filtreleri, bujileri, fren tertibatları, silecekleri, hortumları, akü ve
 lastiklerinin kontrol edilmesi büyük önem taşıyor. Bakım yapılmamasının özellikle kış şartlarında araca büyük zararlar 
verebildiğini ifade eden uzmanlar, bakımsız aracın sürücü ve sürüş 
güvenliğini de olumsuz yönde etkilediğine dikkati çekiyor. Uzmanlar, 
kışlık bakımı yapılmayan araçta performansın düştüğünü, yakıt 
sarfiyatının arttığını belirterek, bakımsız aracın sahibine çıkardığı 
masrafın bununla sınırla kalmadığını ifade ediyorlar. Uzmanlara göre, kışlık bakım yapılmaması halinde araç sabahları geç 
çalışıyor ya da çalışmayabiliyor. Örneğin aracın motor suyuna antifriz 
konulmaması sonucu soğuk havalarda motor suyu donabiliyor. Bu da motorda
 en az 4-5 bin liraya mal olabilecek arızalar çıkarabiliyor. Bir başka 
deyişle sürücüler 200-300 lira masraftan kaçayım derken, 4-5 bin liralık
 faturalarla karşılaşmak zorunda kalabiliyorlar. ”4 Lastik üzerinde gittiğinizi unutmayın” Araçlarda en önemli aksamlardan birini lastiklerin oluşturduğunu 
hatırlatan uzmanlar, kış şartlarında kışlık lastik kullanılmasının 
hayati önem taşıdığını ifade ediyorlar. Kış şartlarına uygun lastik 
kullanılmaması durumunda aracın yol tutuşunun azalacağını, buna bağlı 
olarak aracın hafif virajlarda bile savrulabileceğini, fren mesafesinin 
uzayacağını belirten uzmanlar, bunun da maddi hasarlı, yaralanmalı ve 
hatta can kaybına yol açan kazalara yol açabileceğini vurguluyorlar. Sürücülerin bir çoğunda ”kışlık lastiklerin kar ve buz şartlarında 
gerekli olduğu” gibi yanlış bir algının bulunduğunu belirten uzmanlar, 
hava sıcaklıkları 7 derecenin altına düştüğünde mutlaka kışlık 
lastiklerin takılmış olması gerektiğini ifade ediyor. Uzmanlara göre, 
yazlık lastikler 7 derecenin altındaki hava sıcaklıklarında özeliklerini
 kaybederek sertleşiyorlar ve sertleşen lastiğin yol tutuş özelliği 
azalıyor, fren mesafesi uzuyor. Kışlık lastikler ise soğuk havaya ve 
ıslak zemine uygun malzemeden üretiliyorlar ve soğuk havalarda güvenli 
bir sürüşe imkan sağlıyor. Uzmanlar, Türkiye şartlarında mevsim normallerine göre en geç Kasım 
ayının başında kışlık lastiklerin takılmış olmasını, Nisan başında da 
yazlık lastiklere geçilmesini tavsiye ediyor. Bir kışlık lastikle binek araçlarda ortalama 50 bin kilometre, 4×4 
araçlarda 30 bin kilometre yol yapılabildiğini belirten uzmanlar, bu 
kilometreler yapıldıktan sonra lastiklerin yenilenmesi gerektiğini ifade
 ediyor. Uzmanlar, hiç kullanılmasa bile lastiğin ömrünün 4 yıl 
olduğunu, 4 yıldan sonra lastiğin özelliğini kaybettiğinin altını 
çiziyorlar. Trafik ve kasko sigortalarını kontrol edin Araç sahiplerine, kışa girmeden önce mutlaka trafik ve kasko 
sigortalarını da kontrol etmesi önerisinde bulunan uzmanlar, süresi 
dolan sigortaların mutlaka yenilenmesi gerektiğini belirtiyor. Araçların
 muayene süresi dolanların da, araçlarının muayenelerini yaptırmaları 
gerektiğini hatırlatan uzmanlar, tüm bu uyarıların sürücülerin kış 
şartlarında güvenli şekilde araçlarını kullanmaları ve ortaya çıkacak 
kazalarda masraflarını azaltmaları için önemli olduğunun altını çiziyor. Kışa girerken akü bakımının da çok önemli olduğunu hatırlatan 
uzmanlar, araç sahiplerini akü bakımlarını da aksatmamaları yönünde 
uyarıyorlar. |