Uzmanlar, sürücülerin, araçlarının soğuk havalarda sorunsuz bir
şekilde çalışması ve araçlarıyla güvenli seyahat edebilmeleri için
mutlaka kışlık bakımlarının yapılması gerektiğini belirtiyor.
Hava sıcaklıklarının yavaş yavaş düşmeye başladığı son günlerde,
uzmanlar, sürücüleri, aniden bastırabilecek kış koşullarına karşı
araçlarının kışlık bakımlarını zaman geçirmeden yapmaları yönünde
uyarıyor.
Araçlara yazlık ve kışlık olmak üzere yılda en az iki kere bakım
yapılması gerekirken, özellikle kışlık bakımda araçların yağı, suyu,
filtreleri, bujileri, fren tertibatları, silecekleri, hortumları, akü ve
lastiklerinin kontrol edilmesi büyük önem taşıyor.
Bakım yapılmamasının özellikle kış şartlarında araca büyük zararlar
verebildiğini ifade eden uzmanlar, bakımsız aracın sürücü ve sürüş
güvenliğini de olumsuz yönde etkilediğine dikkati çekiyor. Uzmanlar,
kışlık bakımı yapılmayan araçta performansın düştüğünü, yakıt
sarfiyatının arttığını belirterek, bakımsız aracın sahibine çıkardığı
masrafın bununla sınırla kalmadığını ifade ediyorlar.
Uzmanlara göre, kışlık bakım yapılmaması halinde araç sabahları geç
çalışıyor ya da çalışmayabiliyor. Örneğin aracın motor suyuna antifriz
konulmaması sonucu soğuk havalarda motor suyu donabiliyor. Bu da motorda
en az 4-5 bin liraya mal olabilecek arızalar çıkarabiliyor. Bir başka
deyişle sürücüler 200-300 lira masraftan kaçayım derken, 4-5 bin liralık
faturalarla karşılaşmak zorunda kalabiliyorlar.
”4 Lastik üzerinde gittiğinizi unutmayın”
Araçlarda en önemli aksamlardan birini lastiklerin oluşturduğunu
hatırlatan uzmanlar, kış şartlarında kışlık lastik kullanılmasının
hayati önem taşıdığını ifade ediyorlar. Kış şartlarına uygun lastik
kullanılmaması durumunda aracın yol tutuşunun azalacağını, buna bağlı
olarak aracın hafif virajlarda bile savrulabileceğini, fren mesafesinin
uzayacağını belirten uzmanlar, bunun da maddi hasarlı, yaralanmalı ve
hatta can kaybına yol açan kazalara yol açabileceğini vurguluyorlar.
Sürücülerin bir çoğunda ”kışlık lastiklerin kar ve buz şartlarında
gerekli olduğu” gibi yanlış bir algının bulunduğunu belirten uzmanlar,
hava sıcaklıkları 7 derecenin altına düştüğünde mutlaka kışlık
lastiklerin takılmış olması gerektiğini ifade ediyor. Uzmanlara göre,
yazlık lastikler 7 derecenin altındaki hava sıcaklıklarında özeliklerini
kaybederek sertleşiyorlar ve sertleşen lastiğin yol tutuş özelliği
azalıyor, fren mesafesi uzuyor. Kışlık lastikler ise soğuk havaya ve
ıslak zemine uygun malzemeden üretiliyorlar ve soğuk havalarda güvenli
bir sürüşe imkan sağlıyor.
Uzmanlar, Türkiye şartlarında mevsim normallerine göre en geç Kasım
ayının başında kışlık lastiklerin takılmış olmasını, Nisan başında da
yazlık lastiklere geçilmesini tavsiye ediyor.
Bir kışlık lastikle binek araçlarda ortalama 50 bin kilometre, 4×4
araçlarda 30 bin kilometre yol yapılabildiğini belirten uzmanlar, bu
kilometreler yapıldıktan sonra lastiklerin yenilenmesi gerektiğini ifade
ediyor. Uzmanlar, hiç kullanılmasa bile lastiğin ömrünün 4 yıl
olduğunu, 4 yıldan sonra lastiğin özelliğini kaybettiğinin altını
çiziyorlar.
Trafik ve kasko sigortalarını kontrol edin
Araç sahiplerine, kışa girmeden önce mutlaka trafik ve kasko
sigortalarını da kontrol etmesi önerisinde bulunan uzmanlar, süresi
dolan sigortaların mutlaka yenilenmesi gerektiğini belirtiyor. Araçların
muayene süresi dolanların da, araçlarının muayenelerini yaptırmaları
gerektiğini hatırlatan uzmanlar, tüm bu uyarıların sürücülerin kış
şartlarında güvenli şekilde araçlarını kullanmaları ve ortaya çıkacak
kazalarda masraflarını azaltmaları için önemli olduğunun altını çiziyor.
Kışa girerken akü bakımının da çok önemli olduğunu hatırlatan
uzmanlar, araç sahiplerini akü bakımlarını da aksatmamaları yönünde
uyarıyorlar.
|