Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Benzinli araclarda katalitik konvertor testi

Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU
Forum Adı: Genel
Forum Tanımlaması: Genel nasıl yapılır makaleleri
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=20382
Tarih: 19 Haziran 2025 Saat 10:05
Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com


Konu: Benzinli araclarda katalitik konvertor testi
Mesajı Yazan: koliva
Konu: Benzinli araclarda katalitik konvertor testi
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 13:32
Merhaba arkadaslar,

Bu makalede sizlere benzini araclarda katalitik konvertorun arizali olup olmadiginin nasil test edilebilecegini anlatmaya calisacagim.

Aracimizda bir adet katalitik konvertorun girisinde bir adette cikisinda oksijen sensoru bulunur.

1. Giristeki Oksijen Sensoru
Oksijen sensorunun kabaca gorevi, egzoz gazindaki oksijen miktarini olcmek ve ECU'ya gondermektir. Asagidaki resimde solda oksijen sensoru ve saginda ise urettigi elektrik sinyali gorulmektedir.



ECU, bu sinyali isleyerek yakilan yakit-hava karisimini ayarlar.
Eger karisim zengin ise,
Oksien sensoru 0,6 Volt ile 0,9 Volt arasinda degerler uretir,
Eger karisim fakir ise,
Oksijen sensoru 0,1 Volt ile 0,3 Volt arasinda degerler uretir.
Oksijen sensorunun saglikli calisabilmesi ve sinyal uretebilmesi icin icerisinde isitici bulunur ki bu isitici sensorun 350 dereceden daha yuksek bir sicakliga 15 saniyede ulasmasini saglar. Bu isitici ECU tarafindan uretilen kare dalga sinyal ile calisir ve kontrol edilir. Eger egzoz gazi 800 dereceden yukarida ise, oksijen sensoru daha kontrol edilmez.
Iki durumda ECU oksijen sensorunden gelen sinyali kullanmaz, yani goz ardi eder.
1. Motor sogukken (motor isisi 20 derecenin altindayken)
2. Motora yuklenildigi zaman.

2. Cikistaki Oksijen Sensoru
Bu sensor tamamen aracin EOBD(European On Board Diagnosis) spesifikasyonlarini yerine getirmek uzere araca konulmustur. Katalitik konvertorun cikisina konulmustur ve amaci katalitik konvertorun ne derece etkili calistigini olcmek icindir. Yapi olarak tamamen giristeki oksijen sensoru ile aynidir. Bu oksijen sensorunun gorevi, egzoz gazinin katalitik konvertorde suzuldukten sonra icerisinde bulundugu oksijen miktarini olcmektir. Egzoz gazi katalitik konvertore gectikten sonra bu sensoru ulastigindan dolayi, bu sensorun urettigi sinyal, diger sensorun urettigi sinyali ile baglantilidir.

Yeni bir katalitik konvertorde kimyasal reaksiyonlar dogru calisiyor oldugundan dolayi, cikistaki oksijen sensoru dusuk oksijen miktari nedeniyle teoride 0.5 ile 0.7 Volt arasi bir deger uretir (motor sicakken). Ancak, her ne kadar katalitik konvertor yeni dahi olsa, pratikte bu degerde bir dalgalanma olur. Zamanla katalitik konvertorun omrunun azalmasiyla birlikte tamamen bozulur.

Asagida iki adet grafik verilmistir. Bunlardan ilki dogru calisan ve iyi durumda olan bir katalitik konvertorden alinmistir. Burada gorulen 8 numarali kirmizi dalgali cizgi, giristeki oksijen sensorunden gelmektedir ve dalgali bir yapi izlemesi dogaldir. Cunku egzos gazindaki oksijen miktari her an ayni degildir.
9 numarali yesil cizgi ise cikistaki oksijen sensorunden gelmektedir ve nispeten daha duz bir yapisi olmalidir. Cunku egzos gazi katalitik konvertorde suzulmustur.

Ikinci grafikte ise bu yesil yani cikistaki oksijen sensorunun, giristeki oksijen sensorundeki veriyi takip ettigi goruluyor. Bu durumda katalitik konvertorun arada bir vazife gormedigi ve giren gazi aynen cikisa ilettigi anlasilmaktadir.



Grafiklerdeki veriler:
t= zaman
U=Voltaj
6= Katalitik konvertorun iyi durumda oldugu zaman
7= Katalitik konvertorun bozuk oldugu zaman
8= giristeki oksijen sensorunden gelen veri
9= cikistaki oksijen sensorunden gelen veri.

Bu verilere PP2000(Peugeot Planet) diagnostik cihazi ile ulasilabilir ve test edilebilir.

Kaynak: BOSCH ME7.4.4 / M7.4.4 Technical Training Document

Koliva




Cevaplar:
Mesajı Yazan: yavuz25
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 13:53
teşekkürler.


Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 13:56
Şu pp200 çok güzel bir alet.Ama ne yazık ki her yerde yok,bulunmuyor.


Mesajı Yazan: albayman
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 14:42
güzel paylaşım, teşekkürler.
pp2000 cihazı ile birlikte kablosu soketi kaça mal oluyor acaba? sonuçta zırt pırt sürekli kullanacağım bir durumu yok gibi. verilen paraya değer mi? tartışılır. kişiye göre değişir.
bence olsa güzel olur, eğer meraklıysan araştırmayı seviyorsan, a dan z ye öğrenir ayarını kendin yapar, aracın sağlığından haberdar olursun.
ama yoksa da gidersin anlayan bi peugeot servisine gösterirsin.


-------------
2006 307sw 1.6 hdi comfort + cruise control


Mesajı Yazan: koliva
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 15:11
Orjinalini yazan: albayman albayman Yazdı:

güzel paylaşım, teşekkürler.
pp2000 cihazı ile birlikte kablosu soketi kaça mal oluyor acaba? sonuçta zırt pırt sürekli kullanacağım bir durumu yok gibi. verilen paraya değer mi? tartışılır. kişiye göre değişir.
bence olsa güzel olur, eğer meraklıysan araştırmayı seviyorsan, a dan z ye öğrenir ayarını kendin yapar, aracın sağlığından haberdar olursun.
ama yoksa da gidersin anlayan bi peugeot servisine gösterirsin.


Bence eger eliniz bu islere yatkinsa ve peugeot veya citroen markasini uzun sure kullanacaksaniz PP2000 almaya deger. Acikcasi ben aldim ve cokta faydasini gordum. Turkiye'de ne kadara mal olur bilemiyorum ama burada 170-200 euro civarinda fiyatlari.


Mesajı Yazan: ose
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 17:01
Elinize sağlık güzel çalışma. Millet kataliği iptal edip öyle kullanıyor bu durumu eco(beyin) den demi hallediyolar ne yapıyorlarsa anlamadım?


Mesajı Yazan: Üçyüzaltı
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 18:40
Benimde arıza ışığım yanıyordu lpg normal dediler , 1 aydır benzinde sürüyorum ondada yapıyordu havafilitresini değiştirince yanmayı kesti artık arıza ışığım yanmıyor Smile demekki varmış bir arıza arabam doğru söylüyormuş SmilePaylaşım için teşekkürler 


Mesajı Yazan: AydinBeyol
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 20:13
paylaşım için teşekkürler

-------------


Mesajı Yazan: djchaos
Mesaj Tarihi: 04 Aralık 2011 Saat 20:56
türkiyede 1000 2000 tlden fazla 


Mesajı Yazan: koliva
Mesaj Tarihi: 05 Aralık 2011 Saat 12:49
Orjinalini yazan: djchaos djchaos Yazdı:

türkiyede 1000 2000 tlden fazla 


Peki almak, kullanmak isteyen kimse var mi? Varsa bana bir ozel mesaj gecerlerse bir kolaylik yapabilirim Wink


Mesajı Yazan: sedataksu
Mesaj Tarihi: 05 Aralık 2011 Saat 14:24
Güzel paylaşım .Döktürmüşsün yineSmile

-------------
2011 C4 VTRPK MCP
İstanbul Kartal
Hızlı gidip geçmiş olsun diyeceklerine yavaş git hoşgeldin desinler...
* 28 ÇOTANAKLAR *


Mesajı Yazan: albayman
Mesaj Tarihi: 05 Aralık 2011 Saat 18:51
kaç gayme?Tongue

-------------
2006 307sw 1.6 hdi comfort + cruise control


Mesajı Yazan: junker
Mesaj Tarihi: 05 Aralık 2011 Saat 19:03
Koliva bilgi için teşekkürler; bende pp2000 mevcut, hangi menüden bu değerlere ulaşabiliriz bizi bilgilendirir misin?

-------------
207 1.6 HDI Premium


Mesajı Yazan: koliva
Mesaj Tarihi: 05 Aralık 2011 Saat 21:10
Orjinalini yazan: junker junker Yazdı:

Koliva bilgi için teşekkürler; bende pp2000 mevcut, hangi menüden bu değerlere ulaşabiliriz bizi bilgilendirir misin?


Tam olarak su anda aklimda yok hangi menude olduklari. Bir dahaki sefere ekran resimlerini cekerim ama ne zaman yapabilirim bilmiyorum. Ama eger aracinizda sorun varsa acilen zaman ayirip bakabilirim.


Mesajı Yazan: junker
Mesaj Tarihi: 05 Aralık 2011 Saat 21:13
Orjinalini yazan: koliva koliva Yazdı:

Orjinalini yazan: junker junker Yazdı:

Koliva bilgi için teşekkürler; bende pp2000 mevcut, hangi menüden bu değerlere ulaşabiliriz bizi bilgilendirir misin?


Tam olarak su anda aklimda yok hangi menude olduklari. Bir dahaki sefere ekran resimlerini cekerim ama ne zaman yapabilirim bilmiyorum. Ama eger aracinizda sorun varsa acilen zaman ayirip bakabilirim.


İlginiz için çok teşekkürler. Aracımda şu anda sorun yok ama yazınızı okuyunca merak ettim ve bakmak istemiştim, boş zamanım olduğunda kurcalayacağım sanırım motor beyni altındaki parametrelerdedir?


-------------
207 1.6 HDI Premium


Mesajı Yazan: koliva
Mesaj Tarihi: 05 Aralık 2011 Saat 21:27
Orjinalini yazan: junker junker Yazdı:


İlginiz için çok teşekkürler. Aracımda şu anda sorun yok ama yazınızı okuyunca merak ettim ve bakmak istemiştim, boş zamanım olduğunda kurcalayacağım sanırım motor beyni altındaki parametrelerdedir?


ECU parametrelerinde olsa gerek diye dusunuyorum. Cunku O2 sensoru ECU'ya bagli BSI degil. Ancak dedigim gibi kurcalamak gerek Wink



Mesajı Yazan: junker
Mesaj Tarihi: 06 Aralık 2011 Saat 13:45
Orjinalini yazan: koliva koliva Yazdı:

Orjinalini yazan: junker junker Yazdı:


İlginiz için çok teşekkürler. Aracımda şu anda sorun yok ama yazınızı okuyunca merak ettim ve bakmak istemiştim, boş zamanım olduğunda kurcalayacağım sanırım motor beyni altındaki parametrelerdedir?


ECU parametrelerinde olsa gerek diye dusunuyorum. Cunku O2 sensoru ECU'ya bagli BSI degil. Ancak dedigim gibi kurcalamak gerek Wink



bende ecu yu kastetmiştim abi, Türkçe versiyonda ecu motor beyni olarak geçiyor, ama birde şu aklıma takıldı geçen şanzımanı sökmek için katalitik konvertörü de sökmüştük ama çıkışı direk eksoza gidiyordu sanki çıkıştaki sensörü göremedim?


-------------
207 1.6 HDI Premium


Mesajı Yazan: mon
Mesaj Tarihi: 06 Aralık 2011 Saat 15:31
bu katalitik konvertör üzerindeki o2 sensörü hava fazlalık katsayısının ayarlandığı landa sensörümü acaba. biz güç üretim sistemleri dersinde görmüştük onu.

-------------
206 2001 1.4 Colorline, Atiker


İlim dahi sanma senindir,
Bilim dediğin yalnız Rab içindir.


Mesajı Yazan: koliva
Mesaj Tarihi: 06 Aralık 2011 Saat 15:39
Orjinalini yazan: mon mon Yazdı:

bu katalitik konvertör üzerindeki o2 sensörü hava fazlalık katsayısının ayarlandığı landa sensörümü acaba. biz güç üretim sistemleri dersinde görmüştük onu.


Evet dogrudur bahsettiginiz sensor bu sensor Smile



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2018 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net